Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Marginaaliset progebändit osa 1 Yezda Urfa

Jammo kirjoitti noin 20 vuotta sitten (10 kommenttia)
Yezda Urfa on yksi näistä harvinaisista 70-luvun progebändeistä, joiden tekninen osaaminen olisi riittänyt mille tahansa ajan huipppubändille, mutta jokin silti puuttui.
Bändiltä on saatavilla molemmat albumit Boris (1975) ja Sacred Baboon (1976; julkaistu 1989) Greg Walkerin SynPhonicilta.
Jäkimmäisellä albumilla on yli puolet samoja biisejä kuin ekalla albumilla, mutta uudelleen äänitettyinä.
http://gnosis2000.net/reviews/yezdaurfa.htm

Musiiki on henkeäsalpaavan vauhdikasta; kuvitelkaa soittavanne Gentle Giantin vinyyliLP:tä 45 kierrosnopeudella...

Sarja jatkuu esityksellä bändistä NN... eikös vain Hezzu!
:lol:

+/- saldo : 0 |

Kai kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yezda Urfa on yksi näistä harvinaisista 70-luvun progebändeistä, joiden tekninen osaaminen olisi riittänyt mille tahansa ajan huipppubändille, mutta jokin silti puuttui.
    [...]
    Musiiki on henkeäsalpaavan vauhdikasta; kuvitelkaa soittavanne Gentle Giantin vinyyliLP:tä 45 kierrosnopeudella...

Tämä on osuvin lukemani summaus Sacred Baboonista (Borista en ole kuullut). Ensimmäiset viisi biisiä ovat vielä paikoin erittäin hyviä, mutta esim. "(My Doc Told Me I Had) Doggie Head" kuulostaa todella siltä kuin bändi vetelisi peräjälkeen muistamiaan Gentle Giant -riffejä niin lujaa kuin sormista irtoaa. Onhan tuollaisessa kaahauksessa tiettyä huvittavaa vetovoimaa, mutta pitemmän päälle mielessä alkaa kummitella se progeen yleisesti lätkäisty syytös päämäärättömästä ja vieraannuttavasta oman navan ympärillä näpertelystä. Yhtye kyllä soitti yhtä hyvin kuin esikuvansa Yes ja Gentle Giant, mutta, kuten sanoit, se jokin puuttui.

Mitä usiaanisiin harvinaisuuksiin tulee, olen itse pitänyt enemmän samoista musiikillisista lähtökohdista lähteneestä mutta hieman hillitymmästä Mirthandir-yhtyeestä ja heidän ainoasta (julkaistusta) levystään For You the Old Women.

Hezzu kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sarja jatkuu esityksellä bändistä NN... eikös vain Hezzu!

Mikä on NN?

Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    NN = no name. Eli tässä "bändistä se ja se".

Hezzu kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aaaa, No Names! Paras bändi ikinä!

Sunkka kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    N.N.= nomen nescio (lat.:en tunne nimeä) nimi tuntematon (Lähde Hagfors - Manninen : Jokamiehen sivistyssanasto, WSOY 1945)

Käytetään mm. lakiteksteissä ja esimerkeissä, esim."Minä, NN, täten totistan..." (State-your-name, Senjanen...)

Jammo kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No, Hezzu nyt tuli ensimmäisenä mieleen valtavan levykokoelmansa ansiosta.
    Ideana olisi siis aloittaa sarja, jossa joku kertoisi tuntemastaan tuntemattomasta progebändistä tai ylimalkaan jostain artistista joka voisi olla Palasokerilaisille kiinnostava eli tarinoidaan bändistä joka melkein olisi yltänyt suureen maineeseen ja kunniaan ellei jotain pientä olisi puuttunut.

N.N.= nomen nescio

Yhtä hyvin Nomen Nominandum tai Non Nominatus/Nominata mutta koska kaikki latinalaiset ovat kuolleet parempi puhua englantia: no name. :wink:

Sunkka kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olin latinassa vaihto-oppilaana, siksi hallitsen kielen...

Lesboksen asukkailla on kuulemma paras kielitaito.

AcidMothersBadenbaden kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Uus tuttavuus mulle, tutustuin, kolahti, pitää ostaa levy(t).