Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

TANGERINE DREAM

OldfieldOlli kirjoitti noin 18 vuotta sitten (32 kommenttia)

Palasokeri on kätevä

* leivontaan (3)
* kahvin kanssa (13)
* totaaliportaali (14)
* ei missään (8)
* ei kiinnosta (4)
* tsippa (1)


Olen sen verta uusi täällä sokruosastolla,että en tiedä onko täällä ollut mitään puhetta ja pohdintaa Saksalaisesta Tangerine Dreamista.Bändin alkupään tuotantohan on jopa aikas progea ja Krautrockia nyt ainakin.

Itse tutustuin bändiin n. 10 vuotta sitten ja koko tuotanto on sittemmin tullut hankittua vaikka varsinkin viimevuosina on aika kuraa bändi suoltanutkin.Mutta vuosina 1973-1984 bändi teki todella hienoja levyjä.Yhtään ihan onnetonta räpellystä ei sille aikakaudelle mahdu.Toista on nyky TD.... :( .No kyllä sieltä jotain löytyy vuosien 1985-2005 välilläkin mutta ei niin ihmeellistä kuitenkaan.Berliininkeikka 1987(viimeinen millä Franke oli mukana) on kyllä hieno.Harmi että sitä ei ole julkaistu virallisena julkaisuna koskaan.Hyvälaatuisena bootsina kylläkin :D

Pistetään pahuuttaan vielä äänestys parhaasta TD levystä tuohon jatkeeksi.Pakko vähän rajata vaihtoehtoja kun bändillä on yli 100 julkaisua :shock:

+/- saldo : 0 |

    Tuukka/KeNo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä minun ylivoimainen suosikkini on Electronic Meditation. 70-luvun puolivälin jälkeen en enää koskisi tikullakaan.

    Lazer kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen sen verta uusi täällä sokruosastolla,että en tiedä onko täällä ollut mitään puhetta ja pohdintaa Saksalaisesta Tangerine Dreamista
    [/quote]
    Searchiä voi käyttää näitten selvitykseen
    [quote]Mutta vuosina 1973-1984 bändi teki todella hienoja levyjä

    Paras aikahan oli ->73

    OldfieldOlli kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä minun ylivoimainen suosikkini on Electronic Meditation. 70-luvun puolivälin jälkeen en enää koskisi tikullakaan.


    Olisi kai pitänyt laittaa äänestykseen tuo ekakin joo. Onhan se sellainen hämyinen juttu ja Schulzekin mukana.Et liene ainoa joka pitää sitä parhaana.

    Jammo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Alkuaikojen TD on upea kokoelma "avaruusmusiikkia".
    Äänestin Ricochetia lähinnä kakkospuolen takia, joka on mielestäni kaikkein onnistunein TD-teos. Levyn ykköspuoli on paikoin tylsä, jopa minun kaltaiseni TD-fanin mielestä.
    Itse asiassa kaikki TD:n levyt aina Hyperboreaan asti sisältävät erinomaisia meditaatiojaksoja.
    Aliarvostetuin TD-levy on kyllä Exit, josta pidän kuin hullu puurosta. Aikoinaan soitin tuota levyä jatkuvasti automatkoilla, ja jopa koko muu perhe jaksoi sitä kuunnella. :lol:

    Kcrimso kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Äänestin Stratosfearia, mutta yhtä hyvin ääni olisi voinut mennä Ricochetille. Mielialasta kiinni kumpi toimii paremmin.

    Vyötiäinen kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Force Majeure

    OldfieldOlli kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Exit on minunkin mielestäni yksi parhaista TD levyistä.Ehdottomasti Top 5:n joukossa.Käsittääkseni myös herra Edgar Froese oli aikoinaan(ja lienee yhä) varsin tyytyväinen lopputulokseen.

    didja kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on hyllyssä Zeit ja Electronic Meditation. Äänestän Zeitia, se on tylsin levy jonka jaksan kuunnella alusta loppuun asti. Lähemmäs 80 minuuttia huminaa, voiko parempaa enää olla? Ihan ensimmäiset TD:t on hyviä, Phaedrasta en enää innostunut ihmeemmin. Voisi joskus tutustua paremmin.

    Jammo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Dynaamisen progen ystävät ja erityisesti muusikkosellaiset eivät kaikistellen sulata TD:n tyylilajia. Ja onhan se totta että Gentle Giantista Tangerine Dreamiin (tai toisinpäin?) hyppääminen edellyttää jonkinasteista mielijako-oireyhtymää :lol:

    JacKal kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    TD:ltä olen kuullut vain Phaedran. Aika summamutikassa tilasin, kun sillä hetkellä kaikki tuntuivat orkesteria hehkuttavan. Varmaan avautuu paremmin jatkossa. Wikipedian perusteella tilasin levyn (Phaedra ja pari kolme seuraavaa levyä yhtyeen taiteelliset huiput...)

    Niin, ja itse kuvittelisin kuuntelemisen olevan kaikista tarkoituksenmukaisinta silloin, kun makaa sängyssä ja on juuri nukahtamaisillaan.

    Jammo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0


    Niin, ja itse kuvittelisin kuuntelemisen olevan kaikista tarkoituksenmukaisinta silloin, kun makaa sängyssä ja on juuri nukahtamaisillaan.


    TD:tä parempaa unimusiikkia ei tee kukaan! :wink:

    Kai kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Exit. En tiedä, onko se parhaista parhain, mutta erinomainen levy, joka minulle on hienompi kuin paljon suitsutetut Ricochet, Zeit (joilla on omat kiistämättömät ansionsa) tai suorastaan kauhea Electronic Meditation. Varmaan oma TD-suosikkikauteni ulottuukin jostain Stratosfearistä/Sorcereristä suunnilleen Hyperboreaan. Mielenkiintoista materiaalia yhtye on kyllä tehnyt sen jälkeenkin (ja sitä ennen). Ottaen huomioon, kuinka paljon musiikkia Froese&kump. on syytänyt maailmalle vuosien mittaan, on ihme, että näinkin suuri määrä siitä on hyvää.

    Lamia kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Äänestin Stratosfearia, mutta yhtä hyvin ääni olisi voinut mennä Ricochetille. Mielialasta kiinni kumpi toimii paremmin.

    Samoilla linjoilla liikutaan. Rubycon ja Phaedrakin tosin hyvii kiekkoi.

    AcidMothersBadenbaden kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aika moni TD-levy olis parempi, jos niissä olis enemmän rumpuja.

    Aeroneus kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ricochetille meni ääni täältäkin, toinen suursuosikki on Rubycon. Ilmeisesti bändin parhaana levynä pidetty Phaedra ei ole [u:9d7f7f5fe1]vielä[/u:9d7f7f5fe1] oikeen iskenyt...

    Miksi Alpha Centauri on jätetty listan ulkopuolelle?

    OldfieldOlli kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0


    Miksi Alpha Centauri on jätetty listan ulkopuolelle?


    Olisihan se siinä voinu ollakin,mutta ei mahtunut ja jostain piti karsia.Olihan tuossa kuitenkin saman aikakauden Atem ja Zeit :)

    TangerineDreamer kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aika kova fani olen kuten nickistä voi päätellä. :lol:

    Ääneni sai tällä kertaa Force Majeure. Aika vaikea tuolta on yhtä levyä nostaa muiden yli, useita tasavahvoja vaihtoehtoja.

    ydinaukio kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Zeit.
    Muut ovat jotenkin tylsiä, en kyllä ole läheskään kaikkia kuullut.

    RushElla kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joskus kauan sitten televisiossa pyöri Kevyen musiikin vuosisata, jossa yhteydessä Tangerine Dream tuli mulle tutuksi, Rubyconiin ihastuin tuolloin ... mutta koko tuotantoon en ole tutustunut - valitettavasti. Rubicon on edelleen special - samoin Poland . Jotain uudempaa tuotantoa on myös kokoelmana, siinä kaikki. Vajavaisesta tuntemuksesta huolimatta annan ääneni Polandille ...

    JacKal kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Rubyconia kuuntelin eilen, ja havaitsin jonkin verran samankaltaisuuksia Phaedraan verrattuna. Yleisilme oli ehkä hieman räväkämpi ja kovempi. Hienoja levyjä molemmat. Ainakin Ricochet ja Stratosfear kiinnostavat vielä...

    OldfieldOlli kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minulla oli pitkään jonkinlainen TD krapula,enkä voinut sietää bändiä oikeastaan ollenkaan.Tajusin,että tärkein syy tähän on tuo bändin umpisurkea nykytila.Tai oikeastaan viimeiset lähes 20 vuotta ovat olleet huonoja.Kun laittoi levylautaselle vaikkapa jonkun Rockoonin tai Great walls of Chinan niin tuli vaan pahalle päälle.Nyt olen heittänyt mokomat nurkkaan ja keskittynyt taas kultaiselle Virgin-aikakaudelle 1974-1983.Kyllä vaikkapa joku Logos on todella hieno levy.

    E Froese on alkanut taas kaivella nurkistaan vanhoja nauhoja ja tuutista on ruvennut tulemaan ns kadoksissa olleita juttuja jotka nyt sitten "helminä" julkaistaan.Kyoto on Froese/Schmoelling materiaalia vuodelta 1983,eikä mikään ihan surkea levy,mutta tietysti kaukana TD:n kultaisten vuosien tasosta.Ja Froese on tangentisoinut materiaalia todeennäköisesti todella paljon ellei jopa ole uudelleen äänitetty.Jeanne D'Arcilla on mukana Linda Spa(TD:n remmissä 90-luvulla) ja Uudella Blue Dawnilla on mukana 88-kiertueella ja yhdellä albumilla vaikuttanut Ralph Wadephul.Kyoto ja Darcci mulla on,mutta Blue Dawnia en ole vielä hankkinut.

    Fastro kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    kuuntelin Tangentsin, enkä sen jälkeen oo bändiin oikein koskenut. Olihan siinäki hyvää, mutta too sleepy. Siisti kansi kyllä ja se oli osasyy miks levyn lainasin, kai, ja tietty boxsetti on hyvä - tai ei ehkä, jos teemalevyt sen takia murtuuvat..

    OldfieldOlli kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    on toi Zaitti kyllä ihan kurko.Jotenkin niin outoa ja hämyistä mutta kuitenkin niin originaalia.En osaa sanoa miksi tykkään,mutta on se vaan nin hienoa.

    Janus kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    on toi Zaitti kyllä ihan kurko.Jotenkin niin outoa ja hämyistä mutta kuitenkin niin originaalia.En osaa sanoa miksi tykkään,mutta on se vaan nin hienoa.

    Kyllä vaan, vaikka levyllä ei tunnukaan tapahtuvan juuri mitään...levyn nimi ei turhaan ole Zeit.

    Rocktheatre kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Morjens kaikille TD:n faneille....tokihan levyjæ on vaikea panna paremmuusjærjestykseen,mutta tuo Phaedra auttaa aina rentoutumaan ja nukahtamaan :wink: Myøhemmæstæ tuotannosta toki løytyy helmiæ mm Puolan konsertti sekæ tietysti Live at the Rheims cathedral(muistaakseni vuodelta -74)

    darshan kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Zeit, aivan ylivoimaisesti. Tosin en ole kyllä kuullut kuin osan noista.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Zeit, aivan ylivoimaisesti. Tosin en ole kyllä kuullut kuin osan noista.


    Jos saat käsiisi originaalin Edgar Froesen Epsilon in Malaysian Palen niin kokeilepa sitä.Se on todella hieno levy.Itse asettaisin sen parhaiden TD levyjen rinnalle tai jopa yli.Se on täydellinen mellotron levy.

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vastasin Phaedra mutta kaikkia levyjä en ole edes kuullut joten olisi ehkä ollut eettisempää jättää vastaamatta...

    On kyllä ihan omanlaisensa musiikkia tuo TD. Itse pidän jopa uudemmista levyistä kuten Tiibetin kirjeistä. Nehän ovat tosifanien mielestä korkeintaan keskinkertaisia. Vai?

    OldfieldOlli kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    On kyllä ihan omanlaisensa musiikkia tuo TD. Itse pidän jopa uudemmista levyistä kuten Tiibetin kirjeistä. Nehän ovat tosifanien mielestä korkeintaan keskinkertaisia. Vai?

    Kuka sitten on tosi fani ja kuka ei.Itse pystyn kuuntelemaan kaikkea TD:tä välillä 1970-2006,mutta aika paljon kuraa mahtuu vuodesta 1988 eteenpäin.Tuo Tiibetin kirjeet on minun mielstäni sellainen keskinkertainen tosiaankin.Aika rauhallinen levy.Sellaista taustamusiikkia.Siinä ehkä olisi toisenlaisella toteutuksella ollut aineksia parempaankin lopputulokseen.Mutta tuttavapiiriini kuuluu yksi TD fani/keräilijä joka pitää kyseistä levyä todella loistavana.Toisaalta yksi toinen tuttavani,joka on kuunnellut TD:tä vuodesta 1978 on sitä mieltä,että se on syvältä.

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niinpä niin. Se "tosifani" nyt oli sellainen provo :)
    Jos jostakin bändistä voi sanoa että olen sen pitkäaikainen fani joka tuntee sangen yksityiskohataisesti koko tuotannon niin kyseessä voisi olla Rush ja Marillion. Näidenkin bändien "tosifanien" mielipiteet parhaasta levystä ja tuoreesta tuotannosta vaihtelevat jonkin verran. Varmaan sama sitten myös TD:ssä. Se Tiibetin kirjeet vaan kolisi kerran niin totaalisesti yhtenä harvinaisena päivänä taannoin kun laitoin sen soimaan. Riisui jotenkin rakkaudellisesti koko äijältä suojavarustukset. Uskomaton kuuntelukokemus...

    Rocktheatre kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Jos saat käsiisi originaalin Edgar Froesen Epsilon in Malaysian Palen niin kokeilepa sitä

    Moro,
    Tæmæ løytyy hyllystæ ja kuuluu ehdottomasti kærkikaartiin ja mielestæni sen voi "varovaisesti" liittææ TD:n tuotantoon...todella loistava albumi :-)

    OldfieldOlli kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    TD sitten hajosi kahtia.Poika ei kestänyt enää iskää:P Mutta bändi ei lopeta suinkaan.Uskomattomaan tahtiin levyjä viime vuosina suoltanut parivaljakko Edgar ja Jerome Froese julkaisevat lähitulevaisuudessa koko TD:n kataloogin uudestaan siten ,että iskä julkaisee ne levyt jotka ovat hänen tekemiään ja poikkendaali Jerome tekee uusiksi ne levyt joissa hän oli nokkamiehenä eli lähinnä kaikki nuo rytkemiksaukset .Eli kohta on meillä kaksi levyjä julkaisevaa Tangerine Dreamia.Sehän tarkoittaakin sitten about 12-20 levyä per vuosi ja niistäkin vanhaa materiaalia 90%:lol: