Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

Emo-prossu-bios

MZ kirjoitti noin 18 vuotta sitten (8 kommenttia)
Olen tässä ajatellut hieman päivittää ikivanhaa konettani. Muistipalikan ja lisäkovalevytilaa jo hommasin, mutta nyt olisi tarkoitus yrittää prossun vaihtoa tuohon vanhalle emolle. Pitääkö siinä ottaa muutakin huomioon kuin kiinnitystapa? Bios lienee ainakin päivitettävä? Voiko se johtaa muuhun kuin katastrofiin?
Löysin sentään emon valmistajan sivuilta päivityksiä, vieläpä juuri tuolle mallille.
Eli mitä kannattaa huomioida, ja mitkä ovat biosin päivityksen pahimmat kohdat?

+/- saldo : 0 |

    MZ kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oliko kysymys pelkästään typerän triviaali vai liian nörttimäinen, kun kukaan ei vastannut? Minulla ei ole siitäkään näkemystä.
    Afterdawnista ei ole paljon iloa ollut, olen enemmän rautalankamiehiä.

    Jake kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    On niin hazardihommia ettei uskalla alkaa neuvomaan, haastat vielä oikeuteen kun unohtuu kertoa joku juttu ja emolevyn sininen henki haihtuu savuna ilmaan. :)

    Ei vaan, mitä tarkoittaa ikivanha? En ole vuosiin enää ollut atk-vähittäismyynnissä mukana, mutta ois vähän sellainen tuntuma että emolevyjen socketit (eli se kanta, mihin prosessori liitetään) vaihtuvat kerran vuodessa ja vanhoja prosessoreja ei löydä enää kuin käytettynä ja silloinkin järjettömään ylihintaan.

    Bios-päivityksellä tekee parhaassa tapauksessa emolevystä käyttökelvottoman, joten en sitä alkaisi tekemään ellei sille ole oikeasti tarvetta eli että esim. nopeampi prosessori ehdottomasti vaatii uudemman biosin tai kone toimii muuten oudosti ja on ainakin etäinen epäilys että bios-päivitys voisi tällaisen ongelman korjata. Jos löysit päivitykset jo ko. emolevylle niin uskoisin että samasta paikasta löytyisi myös ohjeita päivityksen tekoon, siihenkin kun on niin monta eri tapaa, yleensä riippuen emolevyn iästä. Joskus piti tehdä oma boottikorppu, missä oli biosin flashäykseen tarvittava ohjelma ja itse bios-tiedosto, nykyään kai saman voi tehdä jollain windows-softalla.

    Eli lyhyesti. Jos ikivanha tarkoittaa vuosia vanhaa, veikkaanpa että edullisin ja kätevin ratkaisu on pistää vanha laatikko kiertoon ja ostaa käytettynä tai lähimarketin tarjouksesta modernimpi vehjes, varsinkin jos omille työtunneilleen laskee edes jotain arvoa.

    MZ kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kiitoksia kommentista!
    Lähinnä ajattelin harrastuksen ja uuden asian oppimisen vuoksi kokeilla, ja rahapulakin on yksi hyvä syy.
    Kanta on Slot 1, eli varmaan tosi vanha, ja bios samalta ajalta. Huuto.netistä tuntuisi tuolle kannalle löytyvän omaani nopeampia prossuja jollain kympillä.
    Emolevyn valmistajan sivulta tosiaan löytyi bios-päivityksiä tuolle levylle ja nopeammille prossuille.
    Enpä taida kokeilussa hirveästi hävitä; joko saan halvalla hieman lisää käyttöaikaa tälle, tai sitten pitää säästää kaikesta ja hommata uusi kone.

    Jake kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aijaa, kyse olikin muinaisesta atk:sta. ;) Tuskinpa tuossa sitten harjoitellessa montaa euroa häviää, näyttäis uusia emolevyjäkin saavan muutamalla eurolla tuossa ikä- ja nopeusluokassa.

    MZ kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen antiikkinen. Paitsi kitchiä hinnaltani.

    Jake kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Piti tuohon edelliseen vielä laittaa että geneerisenä vinkkinä vanhojen "raatojen" päivittämiseen että yleensä ne elpyy huomattavasti enemmän muistin lisäämisestä kuin prosessorin nopeuden näennäisestä päivittämisestä. Olettaen että muistia on esim. alle 512 MB.

    Doc.B.D kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vittu Mz, mun "liiketuttava" kierättää yrityskoneita. Jos et asuisi korvessa, voisin periaatteessa hommata sulle kuorma-autollisen vastaavia tai parempia koneita ilmaiseksi..

    MZ kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pitänee muuttaa Manskulta Turkuun...