Rock bändi ja orkesteri
EsaJii kirjoitti noin 19 vuotta sitten (17 kommenttia)
En tahdo rajoittaa progeen, Metallicakin kelpaa. Mitä onnistuneita kokeiluja olet kuullut?
Suosikkini on edelleen The Nice ja FIve Bridges. Procol Harumin jutulta olen kuullut vain 2 biisiä.
Uriah Heepin Salisbury oli sekin ihan onnistunut.
Ian Andersonin viimeisen olen hankkinut, Plays Orchestral Jethro Tull. Ian itse sanoo että Boureesta on tullut kamala coctail lounge sekamelska. Näinhän se olikin, mutta Boris Dancing toimii hyvin. Levyllä on sähkökitaristi lainassa muualta, joten tätä ei voi katsoa ollenkaan Tull levyksi.
Isokynän levy jossa Donner lykkösi mukaan jousia oli mielestäni aika hyvä. Jouset ja kitara ilman rumpuja sun muuta.
Beatlesien musiikin orkesteriosuudet ovat edelleen rock musiikissa esiintyvien klassisten osuuksien parhaimmistoa. Siinä ei tuputeta orkesteria liikaa vaan sädellysti.
George Martin kokeili kokonaan omia sovituksia omalla nimellään, ne taas eivät toimineet kovin hyvin.
Muita?
Suosikkini on edelleen The Nice ja FIve Bridges. Procol Harumin jutulta olen kuullut vain 2 biisiä.
Uriah Heepin Salisbury oli sekin ihan onnistunut.
Ian Andersonin viimeisen olen hankkinut, Plays Orchestral Jethro Tull. Ian itse sanoo että Boureesta on tullut kamala coctail lounge sekamelska. Näinhän se olikin, mutta Boris Dancing toimii hyvin. Levyllä on sähkökitaristi lainassa muualta, joten tätä ei voi katsoa ollenkaan Tull levyksi.
Isokynän levy jossa Donner lykkösi mukaan jousia oli mielestäni aika hyvä. Jouset ja kitara ilman rumpuja sun muuta.
Beatlesien musiikin orkesteriosuudet ovat edelleen rock musiikissa esiintyvien klassisten osuuksien parhaimmistoa. Siinä ei tuputeta orkesteria liikaa vaan sädellysti.
George Martin kokeili kokonaan omia sovituksia omalla nimellään, ne taas eivät toimineet kovin hyvin.
Muita?
+/- saldo : 0 | Tweet
Mitä onnistuneita kokeiluaj olet kuullut?
Paino ilmeisesti sanalla onnistuneita? Ja siksi Yes ei tullut mainituksi tässä alustuksessa? :)
Days Of Future Passed esim....
Therion on loistava yhdistelmä metallia ja klassista musiikkia.
En tahdo rajoittaa progeen, Metallicakin kelpaa. Mitä onnistuneita kokeiluaj olet kuullut?
Kesti muuten jokusen hetken tajuta mistä tässä edes on kyse :)
Rahastusmielessä se mainittu Metallica oli varmaan aika onnistunut, ja Queenin vastaava myös.
En itse missään tapauksessa kuuntele mitään tällaisia systemeeitä. Karmeata touhua.
Sellaisia levyjä joissa on joitakin kuoro-, (puhallin)orkesteri tms. osuuksia on tietenkin pilvin pimein. Kun bändi on saanut jonkin verran menestystä ja levyjen tuotantobudjetit sen myötä paisuneet voi tehdä kaikenlaisia kokeiluja.
Caravan & the New Symphonia! Normaalisti kartan näitä kaiken maailman orkesterihömpötyksiä vaan tää on oikeen hyvä :) Moody Bluesin Days of Future Passed kiinnostais kyllä mutta pelottaa että bändi ei kuulosta enää itseltään orkesterin hypätessä mukaan...
Renaissancellahan orkesterisovitukset on melko olennainen osa ilmaisua...
Ei kai ihan rockia, mutta hirveän hyvää musiikkia
Mahvishnu Orchestra- Apocalypse
Täytyykin kaivaa jostain ne Renaissancet.
Pahimpia on ne soitinsovitukset orkesterille sen ja sen musiikista, ilman laulua. Moody Bluesillahan oli aian levyissä aika paljon orketerisovituksia. Sopihan ne. En ole tosin koskaan omistanut Moody Blues levyä. Kuuntelin yhden lukukauden ajan kämppäkaverin sellaisia.
En ole kovin innokas Yes fani, joten ovat ne kamalatkin sitten jääneet. Omistan vain yhden Yes CDn.
Saksalaisilla oli muistaakseni kans pari kokeilua, mutta muistan vain hämärästi.
Pohditaan vielä, jotain tästä puuttuu.
Se Andersonin Orkesteri Aqualung osoittautui kehnoksi, mutta kahdella CD:llä oli aika paljon kuuntelukelpoista.
Nytenmuista miten se meni tarkalleen, mutta eikös Barclay James Harvestilla ollut ihan oma orkesterikin joskus... Enid?
Entäs Pink Floyd & Atom Hearth Mother...?
Barclay James Harvestin kanssa orkesterisovituksia tehnyt Robert John Godfrey perusti myöhemmin The Enid yhtyeen. Godfreylla ja BJH:lla taisi olla myöhemmin jotain oikeusjuttujakin?
Rockyhtye ja orkesteri ei ole oikein koskaan minulle toiminut.
Deep Purple tuli myös mieleen, ja tietty Rick Wakeman.
Omia suosikkeja:
Renaissance: Song Of Scheherazade And Other Stories (Renaissancella toki muitakin hyviä, mutta tämä on orkestraation osalta vahvin)
Yes: Magnification & Yessymphonic (dvd)
Jon Anderson: Change We Must (muutamia loistavia vetoja pienemmän orkesterin kera, rockin kanssa tällä ei kyllä kauheasti ole tekemistä)
Mike Oldfield: Incantation (tässäkään ei oikeastaan ole isoa sinfoniaorkesteria, mutta jousia ja puhaltimia yllin kyllin)
Caravan & New Symphonia
Pink Floyd: Atom Heart Mother
Atom Heart Mother jutussa oli Philip Jones Brass ja sitten sello, en muista koko orkesteria olleen. Philip Jones Brass on levyttänyt laajasti itsekin.
"Saksalaisilla oli muistaakseni kans pari kokeilua, mutta muistan vain hämärästi"
Niistä onnistumisista tiedä, mutta nämä tuli mieleen:
Eloy: Dawn
Lusifer´s friend: Banquet
Tshekkoslovakiassa myöskin väsättiin ainakin nämä:
Modry Efekt: Nova synteza 1 & 2 (orkka enempi Big Band-tyylinen, kuten pirun kavereillakin)
Renaissancellahan orkesterisovitukset on melko olennainen osa ilmaisua...
...ja niin tais olla ELOllakin. Parhaiten onnistuineina teoksina yhtyeeltä pidän albumeita:
"Eldorado"
"Face The Music"
Renaissance, Kaikki levyt aikajaksolta "Ashes Are Burning"..."Song For All Seasons"
KLAATU "Hope" -varsinkin levyn B-puoli toimii hyvin.
MANDALABAND "Eye Of The Wendor"
Sitten tietysti nämä projektit, joissa Alan parsonsilla oli näppinsä mukana, niinkuin esim:
Al Stewart "Year Of The Cat" (avausraita huikean hieno)
Ambrosia "Somewhere I've never travelled"
ELO oli vähän sellainen juttu, että vain osan aikaa se toimi mulle. Oli hauskaa kuulla eka albumi, se oli silloin aika uutta, ja Roy Wood oli edelleen mukana. Taisi itse sahta selloja silloin.
Russon biisi bles bändille ja orkesterille
http://www.chamberblues.com/discography.html
oli mielenkiintoinen, mutta kuulin sen vain kerran. Zappan tuotannossa 200 Hotels oli sekamalskaa orkesterille ja bändille.
Olisikos Zappan tuotannossa parempo esimerkki? Zappa yleensä erotti ne eri kappaleiksi, orkesterissa vain orkesteri. Yks levy sitten oli Big Band musiikkia.