Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

Musiikkimaku vs. pelimaku

huu kirjoitti noin 18 vuotta sitten (24 kommenttia)
Laitetaan nyt tämmöinen joutava jaarittelu tuosta liittyykö musiikkimakusi jotenkin tietokone- tai konsolipelisuosikkeihisi. Tai toisinpäin kenties? Tämä siis tietenkin jos harrastat tai olet joskus harrastanut pelaamista. Pystytkö

Musiikkipuolella itselle eniten kolahtaa tuo 70-luvun proge. Tarkennettuna britteinsaarilta saapunut ja mieluiten konseptialbumi jossa on paljon eeppistä tarinaa. Pelipuolella taas klassiset seikkailupelit - ns. point'n clickit kuten monkey islandit, broken swordit, grim fandango ja longest journey sekä tietenkin kaikki loistavat 80-luvun sierran julkaisut samasta genrestä. Listaa riittää pitkälle vaikkakaan nykyaikoina ei ole mitään kovin merkittävää julkaistukaan. Sisältöä ja hyvää tarinaa lähinnä haen noista peleistä ja sitä ei oikein muihin genreihin(RPG:t poislukien) saa tarpeeksi hienostuneesti sisällytettyä. Samaa haen musiikilta. Oopperasta en tosin perusta :)

Tuntuukin että näiden pelien harrastajia on yhtä harvassa kuin kuuntelemani musiikin puolestapuhujia tämäisenä päivänä kaiken tämän nykyajan hektisyyden seassa. Perinteiset seikkailupelit taistelevat olemassaolostaan kiihtyvillä markkinoilla ja niiden harrastajaryhmät ovat pieniä mutta sitäkin fanaattisempia. Saman asian olen havainnut progen kuuntelijoissa. Omaa juttua ei saa juurikaan arvostella tai leimaantuu ymmärtämättömäksi.

Onkohan tässä siis jotain yhtenäisyyttä pelillisten ja musiikillisten suuntautumisten suhteen.

Eli yksinkertaistettuna kuuntemaani musiikkia vastaavaan tunnelmaan pelimaailmassa pääsen klassisilla seikkailupeleillä. Siitä johtaen: proge = point'n click

Että semmoista asiaa minulla, mitenkäs siellä muilla?

+/- saldo : 0 |

    Hezzu kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tetristä Sokrun sivuilta, siinä on progea ihan tarpeeksi ;)

    Jammo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mystiä me pelattiin lasten kanssa 90-luvulla syksyisin valot sammutettuina silloin kun vaimo oli jumppaillassa. Lasketaanko se?
    Myöhemmin poika on kiinnostunut eritoten Tangerine Dreamistä. Liekö Mystillä jotain tekoa asian kanssa?

    Doc.B.D kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Selvä yhteys, pelasin paljon Doomia ja kuuntelin doomia. En tiedä onko sillä mitään yhteyttä, että aloitin pelaamalla Castle of Wolfensteinia ja olen nykysin fasisti.

    spiralake kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Monkey Island 3, Grim Fandango, Sam & Max Hit The Road, suomalainen Alien Incident (muukalaisten yö), Simon the Sorcerer II, Toonstruck... mielettömän loistavia pelejä. Lisää listaa seikkailuklassikoista! Kaikkia ei ole tullut pelattua. Sitten oli tietysti Larryt, Police Questit, Space Questit...

    PeeHoo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Silloin kun hankin ekan PC:n niin Wolfenstein oli kova sana, samoin Geoff Grammondin GP. 3d:tä huu! :shock:

    Sam & Max Hit the road oli suosikki, samoin Lands of Lore.

    Nykyisin työpäivän jälkeen ei pahemmin jaksa mitään nippelipelejä harrastaa, joku autopeli kuten Flat Out on sopiva nollaamiseen.

    spiralake kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pogo Stickeriä on mukava pelata töissä. Tai porrasturpia...
    http://jet.ro/feats


    Lerxst kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    70-luvulla TV-tennis ja Afrikan tähti. 80-luvulla Activisionin River Raid ja Donkey Kong Jr. 90-luvun alkupuolella Doom, Wolfenstein ja Dune. Vuoden -94 jälkeen en ole pelannut pelejä lainkaan, taskubiljardia lukuunottamatta. Pelaamattomuuteni tuskin korreloi musiikkimaun kanssa... :wink:

    MZ kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä en pelaa paljon muuta kuin snookeria ja flipperiä koneella, kun sain itseni vieroitettua tetriksestä. Eipä noilla paljon ole musiikin kanssa tekemistä.

    retrou kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pokeria netissä. Pienillä panoksilla, sillä olen vasta pari kuukautta pelannut. On se silti jännittävää, joskus hermoja raastavaa. Kuten musan kuuntelukin joskus. :shock:

    Pseudonyymi kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nyt on tullu kuunneltua paljon vanhaa (90's) hiphoppia. Snoop, Dre, Jay-Z, 2pac ym. Ja oon hakannu GTA San Andreasta. Onko näillä muka joku yhteys?

    Astro kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on pelailu jäänyt melko pitkälti sitten 80-luvun Spectrum 48 -aikojen... Ei ole aikaa. Tetristä tulee Sokrussa joskus pelattua, kun duunissa on liian tylsää! Ja Wolfensteinia olen myös pelannu, mutta musta tuli hippi eikä fasisti?! :roll:

    Saa nähdä millaisen pelikoneen joudun joskus lapsille hankkimaan, jos vaikka itsekin sitten taas innostuisi.

    Uni kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    http://www.scummbar.com//resources/downloads/index.php?todo=MP3

    Peli- ja musiikkimaun loistava fuusio :mrgreen:

    Aeroneus kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    http://www.scummbar.com//resources/downloads/index.php?todo=MP3
    Peli- ja musiikkimaun loistava fuusio :mrgreen:


    Totta... Vielä kun keksis millä helvetillä saan imeskeltyä noi kaikki ilman että tarvii jokainen "Save as" erikseen :x

    Parhaista parhain pelin soundtrack löytynee kuitenkin Final Fantasy VII:stä, Chrono Triggeristä tai Castlevania : Symphony of the Nightistä.

    Oma pelimaku pyörii pitkälti japsirpg:iden ympärillä. Tuskin näillä on mitään yhteyttä naurettavaan musiikkimakuuni. Tulihan itekki monet noista Lucas Artsin ja Sierran seikkailupeleistä aikoinaan hakattua läpi vaan eipä niihin ole vuosiin tullut palattua...

    Uni kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Totta... Vielä kun keksis millä helvetillä saan imeskeltyä noi kaikki ilman että tarvii jokainen "Save as" erikseen :x



    Niin mä tein. Kesti noin 45min. Ja kuunneltavaa riittää. Totta, Final Fantasyissä on myös mainiot soundtrackit, kympissä eritoten. Teemabiisi on helmi. On myös paljon muuta helmeä pelimusaa, Grim Fandango etunenässä. Ninth Heaven on huippu.
    http://www.grimfandango.net/?page=soundtrack


    MZ kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on pelailu jäänyt melko pitkälti sitten 80-luvun Spectrum 48 -aikojen...


    Hienoa, en olekaan ainoa, jolla on ollut 48 Spectrum!

    Jake kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Totta... Vielä kun keksis millä helvetillä saan imeskeltyä noi kaikki ilman että tarvii jokainen "Save as" erikseen :x

    https://addons.mozilla.org/firefox/201/


    Riley kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nykyään ei enää tule pelailtua, mutta joskus taannoin tuli kyllä vietettyä maratonsessioita mm. The Settlersin ja Championship Managerin ääressä. Vaativathan nuo pelit tiettyä pitkäjänteisyyttä, jota progenkin kuuntelu... nojoo, aika kaukaa haettua.

    Olen oikeastaan ollut aina enemmän kiinnostunut pelimusiikista kuin itse peleistä, siis nimenomaan pelimusiikista ajanjaksolta ennen vuotta 1993 noin suurinpiirtein. Esim. Turrican II:sta tuli aikoinaan pelailtua etupäässä sen musiikin vuoksi. Nykyäänkin tulee silloin tällöin kuunneltua Kohinaa.

    RushElla kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Samoilla linjoilla jokseenkin kysyjän kanssa itseasiassa. Proge ja raskaamman sortin rock on ollut mun juttu jo 70 -luvulta ja pelimaailmaan tutustuin ekan Leasure Suit Larryn myötä. heh. Kyllä, tykkään pelata, mutta mikä tahansa ei käy. Mielestäni pelin pitää tarjota tarina ( interaktiivinen kirja -tyyliin) sopivasti toimintaa , sopivasti ratkottavaa palapeliä. Longest Journey on tosiaan tullut pelattua läpi samoin esim, Fable ( joka tosin tylsän lopun takia vähän meni pilalle uutta Fablea en ole vieläkään päässyt kokeilemaan ) Neverwinter Nights on ehkä ykkönen vieläkin, samoin pidän Myst kolmosesta , nelosen tulin vasta just alennusmyynnistä hankkineeksi. Dungeon Siege on vähän Neverwinterin linjoilla sitä on tullut myös pelattua. Ja World of Warcraftiin hurahdin vasta ihan äskettäin myös. Lisää vastaavanlaisia pelejä kun olisi tarjolla niin hyvä.

    Aeroneus kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voisit ehkä tykätä Baldur´s Gate ja Icewind Dale-pelisarjoista. Jokseenkin saman tyylistä rpg:tä NWN:n kanssa ja eikös nuo kaikki pyöri Forgotten Realmsin maailmassa...

    harmaa kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    F1-simulaattoreita tuli aikoinaan pelattua, ehkä se tarkkuus, keskittyminen ja nopeus jotenkin korreloi Rushin kaltaisen musiikin kanssa. Hmm...

    Aeroneus kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Olen oikeastaan ollut aina enemmän kiinnostunut pelimusiikista kuin itse peleistä, siis nimenomaan pelimusiikista ajanjaksolta ennen vuotta 1993 noin suurinpiirtein. Esim. Turrican II:sta tuli aikoinaan pelailtua etupäässä sen musiikin vuoksi. Nykyäänkin tulee silloin tällöin kuunneltua Kohinaa.


    Onko High Voltage Sid Collection tuttu? koko kirjasto sisältää ~32 000 C64:llä loihdittua biisiä, ei lopu kuuntelumateriaali aivan heti kesken...

    Riley kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Onko High Voltage Sid Collection tuttu? koko kirjasto sisältää ~32 000 C64:llä loihdittua biisiä, ei lopu kuuntelumateriaali aivan heti kesken...


    Juu, toki. Tuolta kuusnepapuolelta varsinkin löytyy muuten tosi progressiivista tavaraa, vaikka moni luuleekin, että tuolloiset pelimusiikit olivat kaikki vain simppeleitä monopiipityksiä. Joku Rob Hubbardin 17-minuuttinen Knucklebustersin ingamemusiikki tai Martin Galwayn 7-minuuttisella minimalistishenkisellä introlla pyörähtävä Parallaxin titlemusiikki eivät juurikaan häviä kunnianhimoisuudessaan oikealle progelle. Uudemmasta matskusta kannattaa mainita ainakin Aleksi "Heatbeat" Eebenin hillitön 11-minuuttinen sidmetallieepos The Grand Rules, jonka voi muuten kuunnella mp3-muodossa suoraan kuusnepasta tallennettuna täällä.

    Ainiin, ja Bob Hartshornen täydellinen Tubular Bells-coveri on paljon parempi kuin alkuperäinen. 8)

    harmaa kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aleksi "Heatbeat" Eebenin hillitön 11-minuuttinen sidmetallieepos The Grand Rules, jonka voi muuten kuunnella mp3-muodossa suoraan kuusnepasta tallennettuna täällä.


    Vau. Soundit eivät ole kummoiset (ottaen huomioon että ovat C64:stä niin ovathan ne erinomaiset) mutta sävellykseltään tuo vastaa DT:n Train of Thoughtia tai muita DT:n tuoreita albumeita.

    Leppari kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voisit ehkä tykätä Baldur´s Gate ja Icewind Dale-pelisarjoista. Jokseenkin saman tyylistä rpg:tä NWN:n kanssa ja eikös nuo kaikki pyöri Forgotten Realmsin maailmassa...


    Kyllä on! Itse hankin ensimmäisen tietokoneen joskus 2000 -luvun alussa ja eka peli jonka asensin koneelle oli nimenomaan Baldur's Gate. Siitä se ropetusvillitys alkoi. Baldur's Gate II piti kanssa pelata läpi (tosin avokki pelasi molemmat läpi ennen minua) :shock:

    Sitten tulikin Neverwinter Nights...biig mistake..on ollut nimittäin hyvin tehokas vapaa- ja opiskeluajan tuhoaja. Ja koska avokki halusi pelata sitä kanssa niin piti oikein hankkia toinen kone sitä varten. Noh, piti saada muutenkin uusi kone...(2003 jotain).

    Nyt tässä viimeaikoina olen pelannut "The Elder Scrolls" -sarjaa. Morrowind ja nyt viimeisenä ostoksena Oblivion. Aivan mahdottoman laaja roolipeli/seikkailupeli. Suosittelen. Oblivioniin pitää kyllä satsata kunnon näytönohjain mutta se tuskin on yllätys nykyajan peleistä puhuttaessa. :roll:

    Tässä vaiheessa on tullut jo selväksi että harrasta tietokonepelejä. Roolipelejä enimmäkseen pelailen ja ainakin The Elder Scrolleihin taustamusakkina käytän Opethia.

    Pelaan kyllä muitakin pelejä: Football Manager 2005, CIV 3, Warcraft 3, GTA 3... En tiedä sitten miten tämä vaikuttaa musamakuuni. 8)

    [edit]
    Ja meinasi vallan unohtua! Wolfestein: Enemy Territory. Ilmaiseksi netistä saatava nettiräiskintäpeli. Vallan mainio. Vai mitä isukki? :wink: