soittimet
Fastro kirjoitti noin 18 vuotta sitten (84 kommenttia)
voishan tehä kyselyn mistä soittimista kukakin tykkää (tai polli) mut..
kysyisin, mikä soitin, tai mitkä soi esim.
Henry Cow - Legend: Amygdala:ssa tasan 4min kummallakin puolella alttosaksofonista puhutaan, mut..
entäs vaikka Magma - Simples (onks tää mikää oikee levy): Tendeï Kobah:ssa vaikka 0:13 (tenorisax?) ja 0:17 (sopraanosax?).
Ku ei oo oikein varma trumpeteista tai klarineteistakaa. Saxophonista en usein pidä, vaikka piereskellä voi monella tapaa.
Nimittäin jos noi on eri versioita saksofonista tai muita (kyllähän noita "laitteitakin" on, niinku mellotronit ja moogit http://www.progarchives.com/forum/forum_posts.asp?TID=21453
), ni on muuten helvetin hyvän kuulosta. mukavaa.
onhan noita soittimia muuallakin (kork/matal saxofonit?, mutta ihmettelen harvinaisuutta.
kyllähän tietynlaiset huilu, piano tai basso (ja soittotapa) miellyttää, mutta kysyn siis tiiättekö mitään soittimista ja myös mitä mieltä ootte.
kysyisin, mikä soitin, tai mitkä soi esim.
Henry Cow - Legend: Amygdala:ssa tasan 4min kummallakin puolella alttosaksofonista puhutaan, mut..
entäs vaikka Magma - Simples (onks tää mikää oikee levy): Tendeï Kobah:ssa vaikka 0:13 (tenorisax?) ja 0:17 (sopraanosax?).
Ku ei oo oikein varma trumpeteista tai klarineteistakaa. Saxophonista en usein pidä, vaikka piereskellä voi monella tapaa.
Nimittäin jos noi on eri versioita saksofonista tai muita (kyllähän noita "laitteitakin" on, niinku mellotronit ja moogit http://www.progarchives.com/forum/forum_posts.asp?TID=21453
), ni on muuten helvetin hyvän kuulosta. mukavaa.
onhan noita soittimia muuallakin (kork/matal saxofonit?, mutta ihmettelen harvinaisuutta.
kyllähän tietynlaiset huilu, piano tai basso (ja soittotapa) miellyttää, mutta kysyn siis tiiättekö mitään soittimista ja myös mitä mieltä ootte.
+/- saldo : 0 | Tweet
Erään soitinliikeketjun webmasterina vihaan kaikka soittimia, mutta erityisesti kielisarjoja ja koulusoittimia.
Minä en tiedä mistään mitään, mutta jostain syystä pidän fonin äänestä. Varsinkin sopraanofonin. Myös klarinetti on hieno.
Säkkipilli.
Olen kerran eläessäni antanut rahaa katusoittajalle ja se soitti säkkipilliä.
Sitar on semmoinen soitin, että en ole ikinä kuullut huonoa musiikkiesitystä, jossa olisi sitar mukana. Myös Paranoid sitarilla esitettynä toimii. Jostain perverssistä syystä tykkään myös kanteleesta ja vesiuruista.
Mm. näiden soundista pidän:
Saxofonit (etenkin tenori ja sopraano)
Bassoklarinetti
Sello
Fender Rhodes sähköpiano
Wurlitzer sähköpiano
Flyygeli
Hohner Clavinet
8- ja 12- kieliset (eli tupla- tai triplakieliset) bassot
12- kielinen sähkökitara
Jos joku ihmettelee, miksi pitää mainita tiettyjen soittimen merkkejä kuten "Fender Rhodes", niin ihan vaan erotuksena muista vastaavista, kuten RMI Electra Piano, minkä soundia en pidä kovinkaan miellyttävänä.:)
Olen varmaan harvoja, mutta Mellotron ei ole koskaan kuulunut kovimpiin suosikkeihini. Tottakai on tiettyjä juttuja, mitkä ei kuulosta miltään ilman aitoa Mellotronia, mutta joskus se on vaan niin pelottavan kolkon kuuloinen.:)
Sitar on semmoinen soitin, että en ole ikinä kuullut huonoa musiikkiesitystä, jossa olisi sitar mukana. Myös Paranoid sitarilla esitettynä toimii. Jostain perverssistä syystä tykkään myös kanteleesta ja vesiuruista.
Mä en tykkää sitarista Beatlesin biiseissä. En osaa oikein selitttää, mutta niistä tulee liikaa sellainen likainen hippi-tunnelma mieleen ja sitarin läsnäolo jotenkin sitoo muuten ajattoman oloiset biisit liikaa siihen tiettyyn aikaan. Eikä edes Harrison kovin hyvin tunnu sitä sitaria hallitsevan...
Ym. lisäksi mainoita soittimia:
Theremin
Ondes Martenot
tanpura
santoor
shō
didgeridoo
saha
Sitar on semmoinen soitin, että en ole ikinä kuullut huonoa musiikkiesitystä, jossa olisi sitar mukana. Myös Paranoid sitarilla esitettynä toimii. Jostain perverssistä syystä tykkään myös kanteleesta ja vesiuruista.
Mä en tykkää sitarista Beatlesin biiseissä. En osaa oikein selitttää, mutta niistä tulee liikaa sellainen likainen hippi-tunnelma mieleen ja sitarin läsnäolo jotenkin sitoo muuten ajattoman oloiset biisit liikaa siihen tiettyyn aikaan. Eikä edes Harrison kovin hyvin tunnu sitä sitaria hallitsevan...
Gabby Lala nimisellä neidolla on melkoisen moderni ote tuohon sitarin soittoon...
http://www.youtube.com/watch?v=1oIfWdK4aTM
http://www.youtube.com/watch?v=RJM-qxnsY70
Gabby soittaa tällä hetkellä Les Claypoolin bändissä ja häneltä on ilmestynyt oudonkuuloinen soolo "Be careful what you wish for" jolla Claypoolkin soittelee.
Tuoreella Jonas Hellborg levyllä - Kalis Son - on Niladri Kumarin ilmiömäistä sähkösitarin soittoa.
Mä pidän erityisen paljon vibrafonin soundista...etenkin sellaiset ekstaattiset vibrafoni jamit miellyttävät korvia. Millä levyillä on maailman parasta vibrafonin soittoa??
Kitara voi olla maailman kaunein soitin tai kauhein, riippuen soittajasta. Wah-wahin soundi on suloinen, samoin nylon-kielisen kitaran. Portugalilaisesta kitarasta pidän myös.
Rakastan erilaisten 60-luvun sähköurkujen soundeja. Farfisa, Hammond jne. Mellotron on parhautta, samoin Fender Rhodesit. Normaalista pianosta tai Moogista en pidä.
Basso on paras.
Klassisista soittimista pidän erityisesti harpusta, oboesta ja sellosta, niin ja Sitarista.
Trumpetti ja erilaiset saksofonit on kivoja. Tosin saksofonia voidaan väärinkäyttääkin!
Basso on paras.[/quote]
Kylä näin on.;)
[quote]Tosin saksofonia voidaan väärinkäyttääkin!
Kyllä, esim. tyyliin Kenny G.
Tosin saksofonia voidaan väärinkäyttääkin!
Kenny G...
Hammond-urut tosi taiturin näpeissä... sitä kelpaa kuunnella.
Varmaankin lähes kaikista ns. länsimaisista soittimista ainakin. Varmaan melkein kaikista soittimista lähtee taitavan käsissä hyvän kuuloista mekkalaa. Hanuri, nokkahuilu ja guiro ovat minulle melko käsittämättömiä soittimia. Ihmisääni voi paikoitellen olla hyvinkin rumaa kuultavaa :lol: Huuliharpusta en ihmeemmin pidä myöskään, mutta näiden poikkeusten lisäksi muuten kyllä tosiaan varmasti useimmista soittimista.
Hammond-urut tosi taiturin näpeissä... sitä kelpaa kuunnella.
Jep. Moog ja Mellotroni myös.
Kitara voi olla maailman kaunein soitin tai kauhein, riippuen soittajasta.
Suurin piirtein noin. Tuo sopii oikeastaan kaikkiin soittimiin.
näissä on hyvä soundi;
- Fender Stratocaster + oikeanlainen vahvistin
- Gibson ES-335
- yleisesti sellainen archtop jazz kitara
- Fender Rhodes sähköpiano
- nauhaton sähköbasso
- flyygeli
- saksofonit
Hammond-urut tosi taiturin näpeissä... sitä kelpaa kuunnella.
Jep. Moog ja Mellotroni myös.
Juuri näin. :!:
mutta eikös aika monet vihaa perussaksofoonia. tenori ja sopraano ihan erilaisia...
niin, sello on ihanan syvä.
joku säkkipilli, onhan se kiva, mut. esim. oliivit tai paprika saattaa olla pelkäteen hyviä, mut ei niitä koko ajan jaksais tai kaikessa seassa (paitsi jotkut)
Poikkihuilu on pitkään ollut mulle mieleinen soitin eikä sen soiton opettelemisen aloittaminen parisen vuotta sitten syönyt intoa laisinkaan.
Ja pakko se on myöntää, että Mellotron kaikessa kliseydessään uppoaa hienosti, samoin Hammond.
Nokkahuilu on ollut minun mielestäni varsinainen pellesoitin (traumoja kouluajoilta), kunnes sitten näin Gary Greenin soittavan sitä Gentle Giantin DVD:llä. 8)
Yleensä muoviset versiot puupuhaltimista ovatkin aikamoisia pellesoittimia.
Ym. lisäksi mainoita soittimia:
didgeridoo
didgeridoo
Rolf Harris ja Sun Arise! Hallelujah!!
Berimbau. Saako näitä Suomesta? Nopee googletus ei ainakaan tuottanut tulosta.
Munniharppu. Toimii ainakin Leonen länkkäreissä.
Alppitorvi, jänsiräikkä ja tinnitus voisivat olla jänskä yhdistelmä. 8)
Mellotron demo http://www.youtube.com/watch?v=yrXtmKGkSa4&NR
Hammond heroes http://www.youtube.com/watch?v=ipTvUmz2XY4
Moog http://www.youtube.com/watch?v=UBt2ils_o24
Mellotron demo http://www.youtube.com/watch?v=yrXtmKGkSa4&NR
Hammond heroes http://www.youtube.com/watch?v=ipTvUmz2XY4
Moog http://www.youtube.com/watch?v=UBt2ils_o24
Hammond heroes http://www.youtube.com/watch?v=ipTvUmz2XY4
Moog http://www.youtube.com/watch?v=UBt2ils_o24
Asiaa! Varsinkin tuo Mellotron -esittely on MAHTAVA! :)
Mulla on kotona jossain videolla tämä Flavio Premolin (PFM) johdatus ko. laitteeseen: http://www.youtube.com/watch?v=MJGEY0LE9L4&mode=related&search=
Kunpa vielä osaisi italiaa..
voishan tehä kyselyn mistä soittimista kukakin tykkää (tai polli) mut..
kysyisin, mikä soitin, tai mitkä soi esim.
Henry Cow - Legend: Amygdala:ssa tasan 4min kummallakin puolella alttosaksofonista puhutaan, mut..
kysyisin, mikä soitin, tai mitkä soi esim.
Henry Cow - Legend: Amygdala:ssa tasan 4min kummallakin puolella alttosaksofonista puhutaan, mut..
Ainakin minun remiksatulla levylläni ensin klarinetti ja tasan neljän minuutin kohdalta eteenpäin fagotti. (Ellen ihan väärin muista, fagottia ei alkup. miksauksessa ole)
Berimbau. Saako näitä Suomesta? Nopee googletus ei ainakaan tuottanut tulosta.
Mulla on mutta se on ostettu suoraan yhdeltä brassikundilta, joka siis toi sen kotimaastaan tänne. Eipä ole tullut piiiiitkään aikaan soitettua, liekö se jousipyssy edes kovin hyvässä hapessa...
Tänään YLE Teemalla klo 22:00 Robert Moog.
Variax Acoustic 700; Steven Wilson ja Steve Howe mm. ovat sen jo hankkineet, ja nyt se on nähty myös Mike Oldfieldin käsissä.
http://line6.com/variaxacoustic/
Variax Acoustic 700; Steven Wilson ja Steve Howe mm. ovat sen jo hankkineet, ja nyt se on nähty myös Mike Oldfieldin käsissä.
http://line6.com/variaxacoustic/
http://line6.com/variaxacoustic/
Wilson teki loistavaa jälkeä Line6 -tekniikan avulla Deadwing-albumilla. Variax ei tosin ole se ratkaiseva elementti, vaan erityisen vahva rooli on mallintavan vahvistimen tuoreimmalla versiolla Vetta II. Sangen onnistunut värkki.
Tässä otetaan kaikki irti vanhasta rumpukoneesta:
http://www.youtube.com/watch?v=oThXwURLLhs
Tässä otetaan kaikki irti vanhasta rumpukoneesta:
http://www.youtube.com/watch?v=oThXwURLLhs
http://www.youtube.com/watch?v=oThXwURLLhs
Heh, hyvää meininkiä! :P
Variax Acoustic 700; Steven Wilson ja Steve Howe mm. ovat sen jo hankkineet, ja nyt se on nähty myös Mike Oldfieldin käsissä.
http://line6.com/variaxacoustic/
http://line6.com/variaxacoustic/
Wilson teki loistavaa jälkeä Line6 -tekniikan avulla Deadwing-albumilla. Variax ei tosin ole se ratkaiseva elementti, vaan erityisen vahva rooli on mallintavan vahvistimen tuoreimmalla versiolla Vetta II. Sangen onnistunut värkki.
On muuten saanut kehittya aika helvetisti tuo Line6:sen tekniikka, koska meilla treeniksella olevasta Line6-kauhistuksesta ei saa kaikista nappuloista ja harveleista huolimatta irti yhtaan kayttokelpoista aanta.
On muuten saanut kehittya aika helvetisti tuo Line6:sen tekniikka, koska meilla treeniksella olevasta Line6-kauhistuksesta ei saa kaikista nappuloista ja harveleista huolimatta irti yhtaan kayttokelpoista aanta.
Mikäs vehje teillä siellä on? Noita kun on niin eritasoisia. Jotkut Flextonet ja Spiderit ovat minun mielestäni aivan kakkaa, ja näkee sen hintoja vertailemallakin. Spidereitä ja Flextoneja kun saa muutamalla satasella, mutta Vetta II maksaa jo pari tonnia. Itselläni on kakkosvahvarina Line6 AX212 eli se edellinen "juhlamalli" jonka Vetta syrjäytti, mutta halajan kyllä Vetta II:sta, koska se on paljon monipuolisempi. Kyllä tuo AX on ihan kohtuullinen rakkine, mutta aikansa kutakin.
Ja täytyy muistaa, että studio-osaamisella on myös vankka osansa Wilsonin touhuissa, mies on varsinainen tuottajamestari vielä muusikkoutensa lisäksi.
3 mielenkiintoista & sangen kosmisia ääniä ilman sähköä aikaansaavaa soitinta:
Jouhikko. Viulunsukuinen kansansoitin. Tsekatkaa Pekko Käpin ep ja/tai Myllärien levyjä...
Duduk. Armenialainen puupuhallin, kaukaista sukua klarinetille. Todella outoa ääntä. Kuuntelulle Djivan Gasparyanin levyt tai/ja Akvariumin Sestra Haos & 2. osa 30-vuotisvideosta, näillä Gasparyan vierailee.
Saha. Mihin me tarvitaan syntzaa, kun tästäkin lähtee vaikka mitä? Kova kotimainen tämäkin.
Sähkökitara on se soitin jolla rokkia soitetaan, siitä mä tykkään!
Escopetarra - Kivääristä rakennettu kitara, rauhansymboli.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Escopetarra
On muuten saanut kehittya aika helvetisti tuo Line6:sen tekniikka, koska meilla treeniksella olevasta Line6-kauhistuksesta ei saa kaikista nappuloista ja harveleista huolimatta irti yhtaan kayttokelpoista aanta.
Mikäs vehje teillä siellä on? Noita kun on niin eritasoisia. Jotkut Flextonet ja Spiderit ovat minun mielestäni aivan kakkaa, ja näkee sen hintoja vertailemallakin. Spidereitä ja Flextoneja kun saa muutamalla satasella, mutta Vetta II maksaa jo pari tonnia. Itselläni on kakkosvahvarina Line6 AX212 eli se edellinen "juhlamalli" jonka Vetta syrjäytti, mutta halajan kyllä Vetta II:sta, koska se on paljon monipuolisempi. Kyllä tuo AX on ihan kohtuullinen rakkine, mutta aikansa kutakin.
Ja täytyy muistaa, että studio-osaamisella on myös vankka osansa Wilsonin touhuissa, mies on varsinainen tuottajamestari vielä muusikkoutensa lisäksi.
Heheh no vuosi meni ennen kuin huomasin tämän. :) Flextonehan siellä (oli) .. joku kakkonen tai kolmonen, en nyt muista - kauhea kapistus joka tapauksessa. Nykyään ei onneksi enää tarvitse sitä kuunnella vaan kamat kitaristillakin vaihtuneet oikeisiin putkilaitteisiin.
Joo, luovuin itsekin tuosta kakkosvahvarista jo... Putkivehje on ainoa oikea...
Mä pidän erityisen paljon vibrafonin soundista... Millä levyillä on maailman parasta vibrafonin soittoa??
Mun suosikkeja ovat Gary Burton sekä kotimainen Severi Pyysalo. Molemmat soittaa (lähes) aina fantsusti! Melko erityyppisiä soittajia ovat kyllä.
Soittimista viehättävät lisäksi erityisesti
-jazzkitara
-sello
-akustiset kitarat
-ruju sähkökitara
-trumpetti
-kontrabasso (pizz. ja jousella Renaud Garcia Fonsin tapaisen mestarin kourissa!)
-fonit
-konerummut
-huuliharppu
-ihmisääni
-vibrafoni ja marimba
-vajaamieliset synat ja erikoisuudet
-bassoklarinetti ja oboe
Basso on paras.
Kylä näin on.;)]
no ei se skepakaa ny iha turha instrumentti oo.. en tiärä instrumenteist enempää ku et styrkkarii ku liittää ja volaa tarpeeks nii kylä lähtee.. :D ja 4 huntil saa iha hjuva =)
Onkos tuo sukua Escopetarralle ja rakennettu telamiinoista?
Soittimen alkuperän perusteella ehkä pikemminkin varsijousista...
Gibsonin Robot Guitar vaikuttaa houkuttelevalta
Mikäs olis ehdottomin valinta Fuzz-pedaaliksi? Kommentit?
Minä en tiedä mistään mitään, mutta jostain syystä pidän fonin äänestä. Varsinkin sopraanofonin. Myös klarinetti on hieno.
Riippuu paljon levystä ja miksauksesta yms. kuulostaako foni upealta vai soiko se korvaan ärsyttävästi. Sama juttu trumpetin kohdalla. Esim. Minguksen Black Saint on jotenkin tosi epämiellyttävän kuuloinen.
Ihan sama, kunhan siinä on kaikuefekti.
Minimoogi on kova, ja muut senkaltaiset synat, joilla tehdään avaruudellisia ääniä.
Minä en tiedä mistään mitään, mutta jostain syystä pidän fonin äänestä. Varsinkin sopraanofonin. Myös klarinetti on hieno.
Riippuu paljon levystä ja miksauksesta yms. kuulostaako foni upealta vai soiko se korvaan ärsyttävästi. Sama juttu trumpetin kohdalla. Esim. Minguksen Black Saint on jotenkin tosi epämiellyttävän kuuloinen.
Stevie Wonderin Tuesday Heartbreakissa on tosi pahan kuuloista fonia.
Hommasin käytettynä Gibson Les Paul Studion, joka pelittää kyllä sangen mainiosti. Sitten hankin vielä Bossin FZ-5 Fuzz-pedaalin, joka on sopivan sotkuinen ja rankka kapine :wink:
Line6 tekniikkaan hurahdellut tässä kun tosi halvalla Spider 112 tuli hankittua. Podin tuo kyllä tarviis vielä tuo vanhempi Spider malli. Mut anyway Line6 imas vanhan Marshall miehen ainakin toistaiseks. Marshallin kans hyvin pelittää mun tyylillä Ibanezin vanha vihreä tube screamer ja G&L Skyhawk. Marshall Jcm 800 (vm.84) sekä tietysti GT7 putket ja perselihat tutisemaan. Kyllä ne noi srtatot ja telet on luutuista tohon mun käteenkäyvimpiä.
Kurtun rutinaan on jäänyt lapsuuden pakkosoitosta johtuen jonkinlainen trauma. Klarinetin ääni on aina viehättänyt.
Kyllä ne noi srtatot ja telet on luutuista tohon mun käteenkäyvimpiä.
Kyllä toi asia on noin mullakin aina ennen ollut, mutta nyt kääntyi takki kyllä ton asian suhteen.
Kyllä ne noi srtatot ja telet on luutuista tohon mun käteenkäyvimpiä.
Kyllä toi asia on noin mullakin aina ennen ollut, mutta nyt kääntyi takki kyllä ton asian suhteen.
Myönnän et jumiutuminen Fenkkujen kaulaan johtuu vain siitä et olen aina niillä malleilla vedellyt ja Les Paulia vain koetellut. Veikkaan et parin päivän perehtymisellä kyseiseen nuttu kääntyisi mullakin. Tummemmat ja murakammat soundithan Gibsoneissa on. Säikähdin aikoinaan frendin Gold Topin painoa ja kaulaa mut ne Paffin mikkien soundi miellytti paljonkin.
Kitaran paino ei juuri tunnu missään, ja kunnon Gibsonin soittotatsi on kyllä erinomainen. Kochin putkivahvarin kanssa Les Paul jyrää aivan taivaallisesti ihan omilla mikeillään tosiaan, mitään aktiivi-EMG-zakk wyldejä en todellakaan kaipaa. Kokeilin ihan ensiksi saman hintaluokan (1200-1600 e) uudet Tokain ja ESP:in Les Paulit kaupassa, mutta petyin pahasti surkeaan tatsiin verrattuna aitoon. Ja teknisiltä ominaisuuksiltaan (vireen pitäminen) tuntui olevan kanssa vähän niin ja näin. Lukottomassa kitarassa tuo vireen pito tuppaa olemaan aika tärkeää. No, joka tapauksessa mun mielestä kitaralla pitää olla vähän ikää ennenkuin se asettuu kunnolla uomiinsa. Silloin se tuntuisi olevan luotettavimmillaan. Näin on käynyt juu.
Lukottomassa kitarassa tuo vireen pito tuppaa olemaan aika tärkeää. No, joka tapauksessa mun mielestä kitaralla pitää olla vähän ikää ennenkuin se asettuu kunnolla uomiinsa. Silloin se tuntuisi olevan luotettavimmillaan. Näin on käynyt juu.
Tuo on kyllä totta. Noita ESP hevikeihäitä tuntuu olevan ainakin paikallinen musapuoti väärällään. Tiukkaa markkinointia pikkumoshaajille. Ja ainakin meikäläisen pikkupoikasiin(8ja 10 vee) nämä pääkalloilla varustetut tuntuvat ulkonäkönsä perustella uppoavan.Muut kitarani ovat myös jo himan ikää saaneita, eli lähes parikymppisiä kanadalaisia Signatureja. Nekin ovat aivan hemmetin varmatoimisia ja luotettavia. Vuosittainen huolto kitaroille kannattaa teettää kyllä, se on ihan pikku kustannus siihen nähden miten hyvin kaikki pelaa, pysyy ja paranoo. Varsinkin ennakoiva huolto on tärkeää.
Basso (Percy Jones, Eberhard Weber)
Rouheet jouset (Fläskkvartetten)
Sordinotrumpetti
Mellotron
Perkussiokilistimet
Koch onkin mulle uusi juttu kun olen vuosia pysynyt musaliikkeistä poissa etten sorru hankintoihin. Kävin just http://www.koch-amps.com/
siivuilla näytteitä kuuntelemassa. Mielenkiintoista!
Jostain perverssistä syystä tykkään myös kanteleesta ja vesiuruista.
piriviulut ja vesipiiput ja piper-pipetit kuuluu yhteen
Gibsonin Robot Guitar vaikuttaa houkuttelevalta
Pläh, mikä pettymys. Eihän siinä oo ku toi viritysjuttu ja muutama vaihtoehtoinen viritys.
Itse odotan jo kiihkolla miten todellinen robotiikka tulee vaikuttamaan musiikkiin. Nythän on esim. kilpailuja, joihin rakennetaan robotteja, joiden tulee soittaa oikeita, akustisia soittimia jne. Uskon että robotiikka, tekoäly ym. tulee vielä oleen iso juttu myös musiikissa. Siispä odotin tolta Gibsonin robottikitaralta jotain muuta. No, pelinavaus tuokin. (olisivat edes tyrkänneet niitä sellaisia kitaran sisään asetettavia efektejä siihen tai jotain ekstraa...)
Mielummin ostaisin Rolandin vg99:n kuin tuon gibsonin schkeban. Jopa vanha vg88 on passelimpi, jos haluaa virityksillä leikkiä vaihtamatta standardivireestä fyysisesti pois. Ja siinä saa sitte samassa paketissa PALJON muutakin mukana.
Ferder VG Stratocaster polttelisi kovinkin. Esa Kuloniemi kehuskeli keihästä tossa syssymmällä Soundi lehdessä ainakin.
http://www.fender.com/vgstrat/home.html
Ferder VG Stratocaster polttelisi kovinkin. Esa Kuloniemi kehuskeli keihästä tossa syssymmällä Soundi lehdessä ainakin.
http://www.fender.com/vgstrat/home.html
http://www.fender.com/vgstrat/home.html
Joo, sitä ajatusta kiertelin itsekin. Mutta sitten meinasin että helvetti, haluan sittenkin Gibsonin! :wink: Ja tyytyväinen olen valintaan. Ei tullutkaan ostettua sitten tekniikkaa vaan ihan perinteinen rokkisoitin, ja hyvä niin!
Joo, sitä ajatusta kiertelin itsekin. Mutta sitten meinasin että helvetti, haluan sittenkin Gibsonin! :wink: Ja tyytyväinen olen valintaan. Ei tullutkaan ostettua sitten tekniikkaa vaan ihan perinteinen rokkisoitin, ja hyvä niin!
Mitä, mitä. Rolandin GK3 mikki Gibsoniin kiinni ja VG99 pukinkonttiin, niin saat molemmat; rokkischkeban ja tekniikan.
Itse käytän GR33 -kitarasynaa ja olen kovin tyytyväinen siihen. Kun sen ysäri -voittoiset saundit alkaa riipiin, ni voi aina kytkee sen johonkin muuhun moduliin (tai vaik läppäriin). Tota VG99:ä kovasti havittelen, mutta menee varmaan tovi ennen kuin riittää omaisuus. Härvelillä on kuiteskin hintaakin.
Mitä, mitä. Rolandin GK3 mikki Gibsoniin kiinni ja VG99 pukinkonttiin, niin saat molemmat; rokkischkeban ja tekniikan.
Itse käytän GR33 -kitarasynaa ja olen kovin tyytyväinen siihen. Kun sen ysäri -voittoiset saundit alkaa riipiin, ni voi aina kytkee sen johonkin muuhun moduliin (tai vaik läppäriin). Tota VG99:ä kovasti havittelen, mutta menee varmaan tovi ennen kuin riittää omaisuus. Härvelillä on kuiteskin hintaakin.
Ei kiitos, olen digitrippejä tehnyt ihan tarpeeksi :wink:
Kyllä seo nii notta kitara ku kitara.
Kyllä seo nii notta kitara ku kitara.
No kyllä se ei ole mitenkään niin, vähän sama jos väittäisi että aivan sama mitä levyä kuuntelee, samaa paskaa kaikki :D
Soittimista, tai oikeastaan kitaroista tuli mieleen tällainen kysely - kitaristit hoi - minkälainen historia soittopelien kanssa on ollut? Itse olen veivannut kitaraa 23 vuotta ja seuraavanlaista rojua on matkan varrella ollut:
Kitarat:
Cimar (puoliakustinen) :lol:
Epiphone by Gibson strato-kopio -87
Ibanez Roadstar pro Saber -88
Fender Stratocaster (Mexico) -95
Fender Stratocaster (USA) -96
Signature Oracle -88 (tämä on edelleen käytössä)
Signature Crusader -87
Signature Odyssey -88
Signature Odyssey -88 (tämäkin on käytössä)
Epiphone by Gibson ES-335 (puoliakustinen) -04
Gibson Les Paul Studio -96 (uusin hankinta)
ja sitten muutama Yamahan ja Landolan metallikielinen akkari, yksi oli 12-kielinen
Vahvistimet:
Peavey Bandit 65W
Marshall JCM800 100 W + yläkaappi 4x12"
Randall 100W (transistori) + Gallien-Krueger nuppi ja Marshall 4x12" yläkaappi + Digitech etuaste
Peavey Classic 30W
Fender Hot Rod DeLuxe 40W + Roland Jazz Chorus 100W
Line6 AX2 212 Tubetone 100W
Koch Twintone 50W (käytössä)
Sellaista roinaa, jos muistan nyt kaikki oikein... :)
Vastaus Lerxstin huutoon:
Suht vähän on tota roinaa ollut, olen pyrkinyt saamaan mahd. paljon irti siitä mitä on käsiin saanut. Suurin rajoite tavaran hankinnalle on ollut omaisuuden puute, niinkuin varmaan useimmilla.
Kitaran soiton aloittelin perulaisella pikku-akkarilla (3/4), jonka olen nyttemmin virittänyt "altto"-vireeseen, eli kaikki kielet kvintin korkeammiksi.
Eka sähkäri oli Washburnin J6 -täysikokoinen orkesterikitara (tai "jazzbox"), johon pistin heti 12 -paksuiset sileät kielet. Kitaraa oli aluksi tosi raskas soittaa, mutta jälkikäteen puituna, niin se oli erinomaista treeniä sormien vahvuuden kannalta. Käytän tätä schkebaa edelleen kaikkien cleanilla vedettyihin sooloihin levyillä. Loistosoundi kun lykkää näennäisen etuasteen läpi suoraan tiskiin.
Eka vahvari oli Rolandin bolt -jotain. Ihan jees putkipeli, käytän satunnaisesti nauhoituksissa edelleen.
Sitten ostin Rolandin GK-2 -mikin kitaraani ja hankin GI-10 -interfacen, jolla triggasin halpaa korgin M3R -synamodulia, kun en muutakaan saanut.
Nykyisin ykköskeppini on ESP:n Xtone -puoliakustinen kitara, joka on minulle oikein sopiva jokapaikanhöylä, voi vetää jazzahtavia sooloja ja toisaalta rymistellä. Siinä pidän 11 -paksuisia hybridikieliä (roundit, joiden pinta on sileä).
Vahvistimena mulla on -hassua kyllä- Line6 spider, josta saan kyllä ihan mieleiseni soundin, kun ajan kitaran Bossin RC20 -loop stationin mikkietuasteen läpi. Tuurikauppaa, mutta tuo bossin loopstationin etuaste jostain syystä tekee signaalille jotain sellaista, joka saa soundin mieleisekseni. Käytän sitä myös em. jazzkitaran kanssa. Ainoa miinus Spiderin "laatikkomaisesta" soinnista. Sais olla jotenkin avaramman kuuloinen sointi.
Tässä ESP:ssa mulla on GK3 -mikki jolla triggaan Roland GR33 -synaa. Lisäksi on vielä bossin särö. Muutapa en käytä. Ensi vuoden puolella aion ostaa Bossin RC-50 -loopstationin, jolla aion loopata kitarasynaa ja kenties trigata joitakin sekvenssejä tms.
Eli siinäpä oikeastaan kaikki omistamani, joka liittyy kitaransoittoon. Kiinnostaako jotakuta, sitä en tiedä.
Je.
Saako bassokitaristikin vastata? Eli, jos ette pane pahakseen, niin tässä olis (linkeissä kuvia):
1989: Aria Pro II XRB -sarjalainen. Musta Jackson -tyyppinen P/J -mikityksellä ja aktiivietuasteella, minkä päälle ei tuolloin ymmärtänyt hölkäsen pöläystä. Ruma kuin mikä ja myyty pois.
1991: Rickenbacker 4003JG. Uutena kesätyörahoilla Huttuselta. En myy koskaan, vaikka onkin viimeaikoina ollut vähemmällä käytöllä, lähinnä kaverit lainailleet.
http://a468.ac-images.myspacecdn.com/images01/45/l_f08bc806aee292604719a250602252fb.jpg
1996: Fender Jazz Bass Special nauhaton n. 1985-87. 1500 mk ja luulin saavani kermanvärisen Jazz Basson...Noh, jälkikäteen asennettu Tele -tyylin plexi helpottaa ja tarkoitus olisi vielä asentaa EB -tyylin kaulamikki. Hyvä soitin, kun se yksi nauhaton kerta pitää olla.
http://a617.ac-images.myspacecdn.com/images01/30/l_9a3be12112a65a12be132d1df6f0e150.jpg
1997: Aria Pro II SB-700. Kaveri oli tehnyt tavallisesta vanhasta Arian neljäkielisestä 9-kielisen eeE-aaA-ddD -virityksellä ja tarjosi sitä rahapulassaan minulle. Cheap Trick -intoilun myötä polte 12-kieliseen oli kova ja "oikea" sellainen vain kaukainen haave. Toimi hyvin ja on nyt modattu 6-kieliseksi E-A-D-G-H-E -vireiseksi. Miesten baritonikitara siis.
http://a284.ac-images.myspacecdn.com/images01/30/l_a615140c2117ee02b004c8792c0ec023.jpg
2001: Squier Jazz Bass '83. Kaveri myi 2000 markalla, eli ei paha. Oikein hyvä perusbasso, tällä hetkellä kiinni kaverin käämimät mikit ja toisen volumepotikan paikalla neljäasentoinen kiertokytkin, mistä löytyy mikkien sarjaankytkentämahdollisuus.
http://a539.ac-images.myspacecdn.com/images01/19/l_8c7c308c4310c40e6b8f18ec85ca7dba.jpg
2001: Hamer CH-12. Pitkäaikainen haave toteutui, vaikkakin olisin eniten halajanut B-12A mallia, tämä kun on melko mitäänsanomattoman näköinen bodyltaan. Rahasta kiinni. Soundi on iso ja joskus olisi takoitus vaihtaa mikit joihinkin parempiin ja aktiivielektroniikka pois. Jotain tolle bodyllekin pitäis tehdä, nyt se on perustylsän hevibasson näköinen. Lapa edelleen paras design, mitä oktaavikielisissä on nähty.
http://a215.ac-images.myspacecdn.com/images01/38/l_e6df610f078f3311b0cbd98568fdd276.jpg
2004: Gibson Thunderbird 1976. Toinen pitkäaikainen himoilun kohde. Kaula kestänyt ehjänä, onneksi!
http://a467.ac-images.myspacecdn.com/images01/52/l_18f2672852d042b70011dd918d920962.jpg
2005: Waterstone TP-2. Tom Peterssonin signature -malli ja miehen nimmarilla varustettua ensimmäistä sarjaa. Kaula tosi leveä, mutta profiililtaan ohut; kaikin puolin minun käsilleni Hameria helpposoittoisempi. Passiivinen elektroniikka ja helvetin iso soundi. Ainoastaan lavan muotoilu ei pärjää Hamerille...
http://a691.ac-images.myspacecdn.com/images01/64/l_b40de57b3df6e7da45305c4eb436e602.jpg
2006: Custom Jazz Bass. Halusin kaulamikillä varustetun Jazzin koska Doug Rauchillakin oli, mutten viitsinyt Squieriin sellaista asentaa, joten kaveri teki. Kaulamikille myös oma ulostulo tarvittaessa.
http://a976.ac-images.myspacecdn.com/images01/58/l_742d81e9b24a05be5e0d099653e8abc7.jpg
Vahvainosasto:
http://a137.ac-images.myspacecdn.com/images01/26/l_4214ae9d158962c7d4b1c7fc039c6ce0.jpg
1977 Hiwatt Dr103 putkinuppi ja 1972 Fender Bassman 4x12" kaappi. Hiwatt on paras ja Fenkun kaappi toimii, jos ei liikaa luukuta. Muutamia kertoja on tullut lainailtua avereitten Ampeg SVT 8x10" -kaappeja ja sellainen pitäis joku päivä ostaa ton nupin alle. Ja sit toinen Hiwatt -nuppi ja kolmas ja...:)
Bassoja (ja kitaroita) ei ole koskaan liikaa, nyt kaasuttais hommata Danelectron Longhorn.
Lisää bassoa:
1983 ostin ensimmäisen bassoni. Se on lyhytskaalainen Utria ja vieläkin mulla tallessa. Taisin maksaa siitä 170 markkaa.
1984 paikalliselta kodinkoneita ja moottrisahoja myyvältä hepulta ostin Jass Bass kopion, joka muistaakseni oli Kumika-merkkinen, mutta sai väistyä JP-mikytyksellä olleen Ibanezin tieltä jossain vuoden 1986 kieppeillä. Molemmat on annettu vaihdossa tai myyty.
1989 tapahtui merkittävä askel, kun ostin nauhattoman Guild Pilotin. Siitä en ole sen jälkeen luopunut ja se on edelleenkin ykkösbassoni.
2000 tuli hankittua lisukkeeksi Epiphone El Capitan viisikielinen akustinen, mutta eipä sille paljoa ole ollut käyttöä.
Lisäksi löytyy Elite. Se on puoliakustinen, julmannäköinen ja italialainen.
Nyt tuli vielä ostettua Squierin Vintage Jazz Bass. Mukavan oloinen peli.
Soittimien esittelyvideo...
http://www.youtube.com/watch?v=eDg3ULBtezI
Täysin kilahtanut tohon settiin. Paikallisesta puodista löytyy.
Luunvalkoinen.Hp.1300 euroa.
Bognereista kävis kyllä moni muukin mut tuo Metropolis (muita en ole päässyt tesmaamaan) ja Nevalaisen Vintage Strato sopii miun makuun just eikä melkein.
Harva se päivä olen käynyt musaliikkeessä kaatamassa bensaa palooni. Nuo on SAATAVA muuten ei tule mistään mitään.
Bogner siivut. http://www.bogneramplification.com/
näköjään kaikenmoiset kitaristit pääs täällä vauhtiin..
näköjään kaikenmoiset kitaristit pääs täällä vauhtiin..
Je, niinhän se aina menee. Aina kun käy ilmi että olen "muusikko", niin sitä seuraa kysymys: "mitä soitat?". Tällöin minua aina jurppii että joudun sanomaan "kitaraa". Se on niin tavanomaista ja lisäksi kysyjä saa helposti sen kuvan että "jaahas taas joku surkee, laiska rämpyttelijä, niinku piljoona muutaki idioottia..." Olis fantsua sanoa että soitan esim trumpettia. No, siihen minusta tuskin koskaan olisi ;)
...Ja kyllähän kitara on mahtava soitin; mahdollisuuksia on niin paljon. Kitaran monipuolisuuteen nähden on hämmästyttävää miten paljon on samankaltaisia rämplääjiä ja venguttajia. Toivottavasti sitä joskus itse sais aikaan persoonallisen soinnin ja soittotavan. No, kattellaan.....
Aina kun käy ilmi että olen "muusikko", niin sitä seuraa kysymys: "mitä soitat?". Tällöin minua aina jurppii että joudun sanomaan "kitaraa".
Nykyään vastaan em. kysymykseen, että soitan kielisoittimia :) Basisitin osa kun tunnetusti on se mikä on. No, oikeasti mandoliinia, buzukia ja kitaraa on tullut sen verran näplättyä, ettei ihan muunnelluksi totuudeksi mene.
Meikäläisellä nyt huuto.netissä myynnissä tuo Signature Odyssey joka vielä on ollut käytössä. Hp 799 e. H-vireessä tällä hetkellä. Tsekkaa jos kiinnostaa... :wink:
Meikäläisellä nyt huuto.netissä myynnissä tuo Signature Odyssey joka vielä on ollut käytössä. Hp 799 e. H-vireessä tällä hetkellä. Tsekkaa jos kiinnostaa... :wink:
Myyty :wink:
Hommasin tänään tuon Signaturen tilalle Gretschin G5265 Jet Baritone -kitaran, joka nimensä mukaisesti on oikea baritoniskeba bassoa lähentelevine kielipaksuuksineen ja pitkine kauloineen. Upea ilmestys ja soi sangen lämpöisästi! Jee, tästä riittää iloa pitkäksi aikaa :wink: Kiinassahan nämä tehdään nykyään, maksoi ihan uutena vain 450 e, mutta hyvä peli tuntuu olevan ja istuu kouraan mukavasti.
näköjään kaikenmoiset kitaristit pääs täällä vauhtiin..
Kukkopilli poikittain hivakkaan, pinnistys ja piiitkä päräytys. Takapotkua poikkihuilulla.Hommasin tänään tuon Signaturen tilalle Gretschin G5265 Jet Baritone -kitaran, joka nimensä mukaisesti on oikea baritoniskeba bassoa lähentelevine kielipaksuuksineen ja pitkine kauloineen. Upea ilmestys ja soi sangen lämpöisästi! Jee, tästä riittää iloa pitkäksi aikaa :wink: Kiinassahan nämä tehdään nykyään, maksoi ihan uutena vain 450 e, mutta hyvä peli tuntuu olevan ja istuu kouraan mukavasti.
Hienoa, onneksi olkoon! Onks tossa ihan 30" skaala? Sitten sen voisi periaatteessa virittää E-A-D-G-H-E, mutta basson oktaaviin ja siulla olis vanhan mallin 6-kielinen basso.;) Voit soitella "The Lamb Lies Down On Broadwayta" ynnä muuta.
Kaverin 6-kielisellä Danelectro -bassolla on tullut soiteltua ja se on varsin mainio peli. Ja onhan miullakin toi vanha Aria SB 700, mikä on nykyisin 6-kielinen E-E -vireessä. Soi komeasti, mutta 34" skaalalla ei ole kaikkein taipuisin. Ohut kielisetti toki auttaa.
Ja taas alkoi polttelemaan se Danelectron Longhorn -basso. Pakko se on kohta hankkia. Hyvä, halpa ja hieno.
Hommasin tänään tuon Signaturen tilalle Gretschin G5265 Jet Baritone -kitaran, joka nimensä mukaisesti on oikea baritoniskeba bassoa lähentelevine kielipaksuuksineen ja pitkine kauloineen. Upea ilmestys ja soi sangen lämpöisästi! Jee, tästä riittää iloa pitkäksi aikaa :wink: Kiinassahan nämä tehdään nykyään, maksoi ihan uutena vain 450 e, mutta hyvä peli tuntuu olevan ja istuu kouraan mukavasti.
Hienoa, onneksi olkoon! Onks tossa ihan 30" skaala? Sitten sen voisi periaatteessa virittää E-A-D-G-H-E, mutta basson oktaaviin ja siulla olis vanhan mallin 6-kielinen basso.;) Voit soitella "The Lamb Lies Down On Broadwayta" ynnä muuta.
Kaverin 6-kielisellä Danelectro -bassolla on tullut soiteltua ja se on varsin mainio peli. Ja onhan miullakin toi vanha Aria SB 700, mikä on nykyisin 6-kielinen E-E -vireessä. Soi komeasti, mutta 34" skaalalla ei ole kaikkein taipuisin. Ohut kielisetti toki auttaa.
Ja taas alkoi polttelemaan se Danelectron Longhorn -basso. Pakko se on kohta hankkia. Hyvä, halpa ja hieno.
Mä katselin sitä Longhornin baritonia ensin mutta sit löysin tuon Gretschin. Kyllä siinä on skaala 30", tai tarkemmin ottaen 29,75". Saas nährä mihin vireeseen sen loppujen lopuksi laitan. "Default" -vire siinä näyttäisi olevan tällä hetkellä jotain F/F#, en ole vielä tuunannut sitä, vasta ihastellut ja plärännyt :) Muhkea soundi tuosta lähtee kyllä, basistit varokaa! :lol:
Muhkea soundi tuosta lähtee kyllä, basistit varokaa! :lol:
Turha varotella, voin 12-kielisellä bassolla jyrätä (komppi)kitaristit alta.