Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

Yleinen liikenne

Markkutapio kirjoitti noin 13 vuotta sitten (42 kommenttia)
Ennenkuulumatonta jos matkustajan pitää neuvoa bussikuskille reitti :shock:

Edit:
Tässä oli linkki uutisesta (ei löytynyt enää), jossa Hesassa yöllä vuoroa ajanut bussikuski ei osannut reittiä ja matkustaja joutui neuvomaan mistä missäkin pitää kääntyä.

+/- saldo : 0 |

    Lerxst kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suomessa julkinen liikenne on Helsingin ja pääradan ulkopuolella aivan persiistä ollut aina. Siksi olen saastuttaja ja ajan omalla autolla.

    JiiPee kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tässä yhteydessä on taas huvittavaa nähdä näitä "vapaan kilpailun" autuuden tuloksia...

    1994 seutulippu maksoi 7,50 mk
    1995 joukkoliikenne vapautettiin kilpailulle
    2006 seutulippu maksaa 3 Euroa 40 senttiä = n.20,40 mk

    Hinnannousu yli 250 prosenttia.

    Kalusto surkeaa, kaikki vähänkin kannattamattomat vuorot lopetettu, kuljettajien ammattitaito huonontunut, ja kaikki ovat tyytymättömiä.

    Ja huvittavinta on se, että jos ala olisi OIKEASTI vapaasti kilpailtua (ilman valtion ja kuntien subventointia), liput maksaisivat vielä tuplasti enemmän.

    harmaa kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuli mieleen hauska tapaus. Kyse oli yövuorosta Itä-Helsingissä, taisi olla 85N tai 86N. Itse en taatusti ollut selvinpäin siihen aikaan, eli joskus 1999-2000 varmaan tapahtui tämä. Taisin olla ainoa/ainoita matkustajia ko. bussissa ja kun istuin aika edessä niin kuski rupesi jossakin vaiheessa kysymään, että minne seuraavasta risteyksestä käännytään. Oli kuulemma ensimmäistä kertaa ajamassa ko. linjaa ja koulutuspäivä oli vasta ensi viikolla ;-)

    No, jos itse olisin ollut ko. kuski, olisin kyllä selvittänyt reitin omatoimisesti jo ennen ajovuoroa. Mutta minäpä en olekaan bussikuski.

    Julkisen liikenteen yksityistys on epäonnistunut: lipun hinnat nousevat, matkustusmukavuus laskee, ja "säästö" ilmeisesti revitään bussikuskien persnahasta. Saa nähdä milloin tästä kilpailutus- ja yksityistämis-buumista alkaa se oikein kunnon krapula ja katumus. Yleensähän kaikki muoti-ilmiöt aiheuttavat jonkinlaisen rekyylin jossakin vaiheessa kun huomataan, että homma meni vituiksi.

    Aihetta sivuava linkki:
    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Matkustajat+yh%C3%A4+tyytym%C3%A4tt%C3%B6m%C3%A4mpi%C3%A4+Helsingin+bussikuskeihin/1135223098661


    harmaa kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse asuin pääradan varrella pohjois-Helsingissä jonkin aikaa pari vuotta sitten. Yksi syy miksi muutin pois olivat huonot junayhteydet. Ruuhka-aikaan paikallisliikenteen vaunut ovat kuin karjavaunuja, tiukkaan pakattuja ja epämukavia. Ja pikkasenkin kun tulee lunta ja pakkasta, niin vaunut ovat törkeän myöhässä. Yöjunissa taas esiintyy ihan tolkuttomasti väkivaltaa. Siinä ei paljon lohduta, että junia menee kymmenen minuutin välein. Mutta periaatteessa kyllä, pääkaupunkiseudulla ja pääradan varrella on hyvät julkiset kulkuvälineet.

    Jammo kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Broidi on linja-auton kuljettaja JA autokoulun opettaja. Autokouluopettajan pesti on näinä päivinä vielä paskempaa kuulemma kuin bussien kuljettaminen. Tienaa siinä toki työtuntia kohden enemmän mutta kun oppilaiden taso on järjestään vuosien varrella heikentynyt. Veikka opettaa myös HKL:n uusia kuljettajia; Tätä ei sitten pidä ottaa rasistisena vitsinä, mutta veli on sitä mieltä että somalitaustaisilta oppilailta puuttuu sellainen palikka päästä että peruuttaminen peruutuspeilistä katsomalla ei onnistu millään...
    Vanhemmat kotimaiset naisoppilaat taas kääntävät rattia aina samalla kuin kääntävät päätään; täten liikenneympyrään tultaessa oikealle käännetty ratti kompensoituu sillä kun päätä käännetään vasemmalle: lopputuloksena ajetaan keskelle liikenneympyrää...

    JiiPee kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eniten ihmettelen joukkoliikenteen haluttomuutta osallistua massatapahtumiin, kuten pikkujouluihin. Kaikki tietävät, että ruuhkat ovat valtavat. Ja silloin kun on suurin kysyntä, lähes koko HKL:n ja VR:n kalusto seisoo varikolla... ja samaan aikaan valittavat valtavia tappioitaan! Nehän lopettivat neljän yöjunatkin, kuin veitsellä leikaten. Viimeiset menevät kahdelta!!! Metrosta nyt puhumattakaan.

    Ne tuovat 50.000 ihmistä Helsinkiin, mutta eivät osallistu muutamien yöbussien lisäksi millään tavalla näiden massojen pois kuljettamiseen. Tästäkin Bretzhnevin Suomessa puhutaan "taksiongelmana". Eihän verovaroin tuetulla joukkoliikenteellä nyt pidäkään mitään vastuuta olla!

    Sama asia, jos ydinvoimalaonnettomuuden sattuessa pidettäisiin HYKS:n ovet kiinni.

    Jammo kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Käytännön esimerkkejä : viime perjantaina jäi käyttämäni linjan klo 16 vuoro ajamatta ja lähdin siis töistä turhan takia vauhdilla ehtiäkseni tuohon vuoroon 800 m kävelymatkan takaa :x
    Eilen jouduimme jopa odottamaan Kampissa kaksi minuuttia ennen kuin kuljettaja avasi ovet; bussi oli siis monta minuuttia myöhässä lähdöstään!
    Yhden kerran olen ollut kyydissä, kun kuljettaja kääntyi väärälle tielle. Kerran kuljettaja kieltäytyi ottamasta lastenvaunuilla kyytiin pyrkivää naista autoon, koska kaksi ilmaiseksi matkustavaa lastenrattaiden kanssa liikkuvaa oli jo otettu matkaan.
    Pari kertaa on kuski ajanut pysäkin ohi. Joskus uusi kuljettaja on ajanut liian hitaasti.
    Valitusta, valitusta! Oikeasti me muistamme vain nuo huonot kokemukset ja unohdamme kaikki ne lukemattomat kerrat, kun kaikki on toiminut hyvin. :P

    Lazer kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kerran kuljettaja kieltäytyi ottamasta lastenvaunuilla kyytiin pyrkivää naista autoon, koska kaksi ilmaiseksi matkustavaa lastenrattaiden kanssa liikkuvaa oli jo otettu matkaan.

    Tämä on turvallisuus ym. seikkoihin pohjautuva juttu ja näin toimiessaan kuljettaja toimi juuri oikein. Kolmannet ottava saattaa kai periaatteessa saada aiheesta varoituksen tms.

    Jammo kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eniten ihmettelen joukkoliikenteen haluttomuutta osallistua massatapahtumiin, kuten pikkujouluihin. Kaikki tietävät, että ruuhkat ovat valtavat. Ja silloin kun on suurin kysyntä, lähes koko HKL:n ja VR:n kalusto seisoo varikolla... ja samaan aikaan valittavat valtavia tappioitaan! Nehän lopettivat neljän yöjunatkin, kuin veitsellä leikaten. Viimeiset menevät kahdelta!!! Metrosta nyt puhumattakaan.

    Ne tuovat 50.000 ihmistä Helsinkiin, mutta eivät osallistu muutamien yöbussien lisäksi millään tavalla näiden massojen pois kuljettamiseen. Tästäkin Bretzhnevin Suomessa puhutaan "taksiongelmana". Eihän verovaroin tuetulla joukkoliikenteellä nyt pidäkään mitään vastuuta olla!

    Sama asia, jos ydinvoimalaonnettomuuden sattuessa pidettäisiin HYKS:n ovet kiinni.


    Arvaa paljonko maksaisi pitää koko yön tuhansia vuoroja ajossa noina erikoispäivinä siltä varalta että jotkut haluaisivat tulla kotiin vasta puoli viideltä ja osa jo yhden ja kolmen välillä? Ja mieti olisivatko ko. kuljettajat enää ajokelpoisia seuraavan päivän vakiovuoroihin. Lisäksi on otettava laskuun mukaan turvamiesten palkkaaminen, mikä on nykyään jo melkein pakollista häirikkö- ja väkivaltakäyttäytymisen takia. On helppo marista, kun ei viitsi ajatella asiaa loppuun asti. Joukkoliikenteen pitää palvella perustoimintoja. Ryyppyporukoiden kuskaaminen aamuyöllä kuuluu ns. omavastuun puolelle.

    Jammo kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kerran kuljettaja kieltäytyi ottamasta lastenvaunuilla kyytiin pyrkivää naista autoon, koska kaksi ilmaiseksi matkustavaa lastenrattaiden kanssa liikkuvaa oli jo otettu matkaan.

    Tämä on turvallisuus ym. seikkoihin pohjautuva juttu ja näin toimiessaan kuljettaja toimi juuri oikein. Kolmannet ottava saattaa kai periaatteessa saada aiheesta varoituksen tms.


    Hyvä huomio! Arvasinkin jonkun tarkkanäköisen olevan langalla. Tästä itse asiassa kyseinen naisihminen kirjoitti yleisönosastolle, mutta asia tulkittiin juuri niin kuin esitit. Kuljettajan on aina ensi sijassa ajateltava matkustajien turvallisuutta.

    didja kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen kyllä suhteellisen tyytyväinen Helsingin julkisen liikenteen palveluihin. Ostin hiljattain pitkästä aikaa moneen vuoteen kuukausikortin Helsingin sisäiseen liikenteeseen. Se ei ole edes kallis; joitain kymmeniä senttejä yli 40 euroa per 30 päivää. Todella iloinen yllätys, olin valmistautunut maksamaan huomattavasti enemmän.

    Eniten on pänninyt joidenkin reittien kuljettajien harrastama etuajassa lähteminen, ei jakseta odottaa siinä pysäkillä määräaikaan asti, vaan startataan parhaimmillaan useita minuutteja liian aikaisin. Viimeisen bussin ollessa kyseessä, olisin itse melko valmis murhaamaan jos myöhästyn kuskin virheen takia siitä. Etenkin jos ei ole rahaa yöbussiin tai taksiin ja on talvi. Viimeksi eilen linja 18 lähti rautatieasemalta nelisen minuuttia liian aikaisin.

    JiiPee kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Arvaa paljonko maksaisi pitää koko yön tuhansia vuoroja ajossa noina erikoispäivinä siltä varalta että jotkut haluaisivat tulla kotiin vasta puoli viideltä ja osa jo yhden ja kolmen välillä?
    [/quote]

    Yöjunissa oli tuplataksat kompensoimassa kuluja. Asiakkaat rahastettiin portilla. Ja voisit selittää minulle, millä ihmeen logiikalla suurimman kysynnän aikana vuorojen ajaminen tuplataksalla olisi "tappiollista"? Odotan mielenkiinnolla seikkaperäistä ja asiantuntevaa analyysiäsi.

    Ja mieti olisivatko ko. kuljettajat enää ajokelpoisia seuraavan päivän vakiovuoroihin.


    Kuka väittää, että yövuorokuljettajien pitäisi ajaa päivävuoro heti perään? Eihän niin toimita millään muullakaan alalla.

    [quote]
    Lisäksi on otettava laskuun mukaan turvamiesten palkkaaminen, mikä on nykyään jo melkein pakollista häirikkö- ja väkivaltakäyttäytymisen takia. On helppo marista, kun ei viitsi ajatella asiaa loppuun asti. Joukkoliikenteen pitää palvella perustoimintoja. Ryyppyporukoiden kuskaaminen aamuyöllä kuuluu ns. omavastuun puolelle.


    On se kummallista, että taksit selviävät samasta porukasta ilman turvamiehiä. Ja kuinkahan paljon järjestyshäiriöitä luulet poliisille kertyvän kymmenistä tuhansista kaupungin keskustassa jonottavista ihmisistä? Oletko koskaan käynyt Stadissa Joulukuun ensimmäisenä Lauantaina?

    Jammo kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Asiantuntemus on minusta kaukana... :wink:
    Näinä päivinä kaikki vaan lasketaan tylysti rahalla...

    1) Tappioista en tiedä muuta kuin että päättäjät ovat laskeneet mainittujen yövuorojen ajamisen olevan liian tyyristä jonkin arvioinnin pohjana olevan sapluunan mukaan. Oma arvioni on silti että esimerkiksi varautuminen tuon 50 000 ihmisen takaisinkuljettamaiseen tuplahinnoillakin tulisi turkasen kalliiksi, jos vuoroja joudutaan pitämään varalla viiteen asti. Ehkä kykenet osoittamaan arvion vääräksi. Siihen saakka meidän on uskominen virallisen tahon selitystä, eikös vain?!
    2) Jos poikkeusyövuoroon pannaan lukuisia normaalivuoroja ajavia kuljettajia ei päivävuoroihin enää saada päteviä ajajia. Muistanet että sesonkikuljettajia ei voida miten vain palkkailla. Tästä käytiin lakkotason kädenvääntöä. Osittain siis ammattiyhdistys on edesauttanut tilanteen syntyä, luulisin?!
    3) En minäkään pidä nykyistä käytäntöä toimivana, HKL:n johtajat ja poliittiset päättäjämme vain yhdessä tuumin ovat valinneet tämän tien. Taloudelliset laskelmat ovat toivottavasti taustalla, sillä pelkkään bilettäjien kyykyttämiseen en ihan heti usko; muutos parempaan tapahtuu heti jos poliitikot alkavat pelätä äänien menetystä! Mitä puoluetta neljään saakka juhlijat äänestävätkään?
    4) En.

    JiiPee kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oikeastaan ei ole edes oleellista, onko yövuorojen ajaminen pikkujouluaikaan voitollista vai ei... ihmisten seisottaminen pakkasessa tuntikausia on anteeksiantamatonta. Helsingissä on yksi taksi 478:aa asukasta kohden (Göteborgin jälkeen toiseksi eniten koko länsi-euroopassa), joten on perusteetonta odottaa, että taksiala ottaa yksin vastuun massatapahtumista... ja syyt niskoilleen mielipuolisista jonoista (niinkuin nyt tapahtuu).

    Pikkujoulut tulevat joka vuosi, ja niiden ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Kyllä joukkoliikenne verovaroin tuettuna liikennemuotona pitäisi kantaa osansa vastuusta ja palvella asiakkaitaan, silloin kuin kysyntä on suurin. Välilliset vahingot ja kulut ovat nykytilanteessa joka tapauksessa yhteiskunnalle suurempia.

    Suosittelen menemään keskustaan nykyään Lauantaiöisin neljän aikaan. Ainahan siellä on paljon ihmisiä ollut ravintoloiden sulkeuduttua... mutta yöjunien lopetettua liikennöimisen tilanteesta on tullut lähes kaoottinen. Minkä helvetin logiikan mukaan on oikein jättää ihmismassat jonottamaan tunneiksi taksia... ja samaan aikaan seisottaa yhteiskunnan tukivaroilla toimivaa julkisen liikenteen kalustoa tyhjän panttina varikolla?

    Olisiko kenties "liikaa vaadittu" laittaa vaikka metro kulkemaan läpi yön viitenä viikonloppuna vuodessa, joka helpottaisi tilannetta jo paljon? Monissa euroopan pääkaupungeissa metro liikennöi ympäri vuorokauden... YMPÄRI VUODEN!!!

    Jammo kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hyvä kysymys!
    Esittämäsi kaluston liikkkeellepano juhlaöisin ja muulloinkin olisi toki loistavaa palvelua, mutta luulen ettei asia kiinnosta riittävästi poliittisia päättäjiä ja muut laskevat tarkkaan kuluja... Vain äänien menetys tai jokin muu valtava voima (!) voisi tilanteen muuttaa. :shock:

    JiiPee kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei suomessa yksikään kolmesta suuresta puolueesta "menetä ääniä"... niitä vain kierrätetään... ja valtakirja annetaan aina kahdelle. Ja ihmisten äänestämisellä ei ole mitään merkitystä maassa, jossa sekä kommarit ja porvarit istuvat aina samassa hallituksessa... yhdessä korporaatioiden ja suurpääoman puolella kansaa vastaan. Todellinen demokratian irvikuva! :)

    Hauskin tilanne olisi, että saataisiin kaikki kolme hallitukseen... ja "vastuuseen". Sitten oltaisiin, kuin entisessä Neuvostoliitossa... kaikki vastaavat kaikesta, ja viime kädessä kukaan ei vastaa mistään... olisi mahdotonta koskaan osoittaa ketään vastuullista tahoa yhteenkään päätökseen. (tosin nykytilanne on jo melko lähellä tuota ihannekuvaa). ;)

    No...meni vähän aiheen vierestä, mutta menköön...

    EsaJii kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hieno analyysi. USAssa tilanne on noin...60 kertaa huonompi. Väkiluvun mukaan. Puolustusvoimien budjettia ei voi enää laskea, mutta jostain sekin rahaa tulee. Osavaltiot hoitaisivat asita ihan hyvin ilman liittovaltiota, kuten teidän EUta, mutta sitten olisi köyhiä ja rikkaita osavaltioita. Liittovaltio tasoittaa. Tai ainakin valmistaa moottoritiet, että niiden köyhien läpi saa äkkiä ajettua.

    Jammo kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hieno homma, poijjaat! Teki niin tai näin aina on samat söpöt heput huseeraamassa...'
    Jotenkin tuntuu, että äänestämättömät ihmiset antavat jatkuvasti valtakirjan samoille poliitikon toopeille. :?

    Markkutapio kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onkos Sokrulaisilla jo työsuhdelippuja?

    http://www.tyosuhdelippu.fi/


    Markkutapio kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pian ei enää hidasteta vauhtia vain nopeusvavontakameroiden kohdalla, kun ne alkavatkin mitata keskinopeuksia.

    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Peltipoliisit+laskevat+pian+autojen+keskinopeuksia/1135230953678


    Liiottelua on tämä, sanon minä... taidan alkaa luoda hyviä suhteita tienvarsien kasvillisuuden niittäjiin... meneehän niitä vaikka minkälaisia tolppia poikki silloin tällöin vahingossa.

    Yeti kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei siellä mitään niin hyvää ole, että sinne kannattaisi kiirehtiä. Ajetaan hissukseen, siis rajoitusten mukaan. :wink:

    Markkutapio kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hissukseen... ei oikein innosta kun on peli joka haluaa kulkea ja tie on hyvä. Nopeusrajoituksia voisi oikeestaan nostaa.

    Yeti kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sitä mukaan, kun autot kehittyy, niin nopeutta lisää. Turvallisuus pysyy vakiona, vaikka autoista tehdään jatkuvasti turvallisempia.

    Lerxst kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei oikein toimi törmäysvaikutuksen ja reaktionopeuden suhteen...

    Yeti kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No ei ainakaan reaktionopeuden. Mutta törmäysvaikutus on varmaan edullisempi ajajan kannalta, kun on tekniikka kehittynyt ja tullut kaiken maailman airbagit yms.. Lähinnä hain sitä, että ennen 100 km/h oli vaikeammin hallittavissa, kuin nykyään, kun on näitä ohjaustehostimia, parempia renkaita ja iskunvaimentajia. Lukkiutumattomat ABS-jarrut ja muuta turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia. Pointti oli, että nykyiset uudet (hyvät) autot ovat niin hyviä/turvallisia, että tämä etu helposti hukataan, ajamalla entistä kovempaa. Ääh, tylsä aihe.

    8)

    Markkutapio kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nyt saa juhannuksena varautua rekkojen hidasteluun ja nopeuteen 20 km/h...

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806167805401_uu.shtml


    ...turvallisuusriskihän tuommonen mielenilmaus on, olipa se vaikka miten oikean asian puolesta... hengenlähtö on lähellä raivopäisten ohittelijoiden takia.

    Jake kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suomalainen tapa protestoida, tärkeintä on että kaikkia vituttaa, etenkin niitä jotka jo valmiiksi ovat polttaneet kääminsä huoltoasemalla samasta syystä kuin protestoijat... Perkele, täysistuntopäivänä taksit lakkoon ja rekat mannerheimintielle tukkeeksi.

    JiiPee kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä noi rajoitukset ovat jo menneet naurettavuuksiin. Ei kukaan noita kolmen-ja neljänkympin rajoituksia Helsingissä noudata. Ei edes poliisi.

    Jos lähes sata prosenttia ihmisistä ajaa jatkuvasti lujempaa, niin silloin kai pitäisi lähteä siitä, että rajoitus on väärä. Tosin täällä Itä-Euroopassa virkamieskoneiston lähtökohta on aina se, että kansa pitää vaihtaa.

    Eli kameroita, rangaistuksia, ilmiantoja ja kyttäystä lisää... Stasin parhaiden perinteiden mukaisesti... kaikki turvallisuuden ja sosiaalidemokratian nimissä. Ylinopeudethan ovat Suomen suurin yhteiskunnallinen ongelma... maassa jossa kaksi autoa saa liikenneruuhkan aikaan.

    harmaa kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ihan sama, kun kaikki juhannuskohteet löytyvät raitiovaunureittien varrella.

    Toivottavasti kuitenkin mahdollisimman moni suomalainen lähtee pois Helsingistä, jossa on juhannuksena suht sivistynyttä ja monikulttuurista menoa. Viinaongelmakin poistuu sillä muslimit eivät dokaa ja venäläiset ovat kännissä mahdottoman mukavaa porukkaa.

    Doc.B.D kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suomalainen tapa protestoida, tärkeintä on että kaikkia vituttaa, etenkin niitä jotka jo valmiiksi ovat polttaneet kääminsä huoltoasemalla samasta syystä kuin protestoijat... Perkele, täysistuntopäivänä taksit lakkoon ja rekat mannerheimintielle tukkeeksi.

    Tässä ei nimenomaan ole mitään suomalaista, vaan keinot on haettu Sirola opistosta ja ammattiyhdistysliikkeen kansainvälisiltä koulutuspäiviltä Chilesta. "Tänään opimme, miten aiheutamme yhteiskunnallista tyytymättömyyttä ja kaaosta". Jotakuta vituttaa, kun toisilla menee edes kohtuullisesti..

    pinulk kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    "Italialainen eli hidastuslakko, jossa työntekijät ovat työpaikalla ja tekevät töitä, mutta verkkaiseen tahtiin tai jokaista säännöstä pilkuntarkasti noudattaen tai tekevät sen ja vain sen, mitä nimenomaan käsketään. Ensimmäisen kerran tällaisen työtaistelun sanotaan tapahtuneen Italian rautateillä, mistä nimitys juontuu."

    -lainaus Wikipediasta. Oliko Sirola-opistossa jotakin kursseja ihan tästä aiheesta?

    Doc.B.D kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sirola opistolla oli kurssi (tai ainakin monisteita tiedonhaluisille) jokaisesta kommunistien hyväksi havaitsemasta keinoista järkyttää normaalia yhteikuntajärjestystä. Mm. sellainen kurssi kuin "julkisten debattien ja väittelyiden provosointi". Tietääkseni hidastuslakko on nimenomaan italialaisten kommunistien keksintö. Italialaiset anarkistit sitten kunnostautuivat laittamalla tuotantolaitoksia paskaksi. Onneksi niille löytyi silloinkin joku roti. Mussolini sai tunnetusti "junat kulkemaan".

    pinulk kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Turussa asuessani 70-luvun lopulla oli busseilla kerran juuri italialainen lakko. Saatana kun kesti 30 min päästä torilta Itäiselle Pitkäkadulle ja kaksi ja kerrran 3 bussia mateli peräkkäin.

    Jake kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin, se pointti suomalaisuudesta oli siinä että vain täällä osataan toteuttaa hidastelulakkokin niin päin helvettiä että siitä kärsii etupäässä ne joita jo valmiiksi lakkoilun tai mielenilmaisun kohde vituttaa. Varmaan poliitikkoa, jolla olisi jotain valtaa asiaan hakea muutosta, kiinnostaa kauheasti ruuhkissa matelevat pellet kun itse on lentänyt helikopterilla mökille ja imee gin tonicia laiturinnokassa.

    Lerxst kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Polttoaineveron pitäisi olla suorassa suhteessa myyntihintaan, jotta hallitus voisi tukea korkeista hinnoista kärsiviä kuluttajia. Tämän vuoksi Suomen hallitusta vastaan lienee aika turha tapella tässä asiassa ainakaan, enemmänkin pitäisi boikotoida surutta bensaa tuhlaavia valtioita, joiden polttoainehinta on siitäkin huolimatta todella alhainen eurooppalaiseen tasoon verrattuna...??

    Jake kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yksityiskulutusta ei tarvitsisikaan tukea, kannustaa ja rohkaista millään tavalla, mutta ammattiautoilua sitä vastoin kyllä, on aika mahdoton tilanne yrittäjille että kulut kasvavat kymmeniä prosentteja vuodessa ja kuljetusssopimuksia on sovittu kenties vuosiksi. Ilman noita logistiikkayrittäjiä menee elämä aavistuksen hankalaksi meillä kaikillla.

    Lerxst kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yksityiskulutusta liikkumismielessä olisi pakko tukea siihen saakka, että saadaan Etelä-Suomeen toimiva poikittaisliikenne ainakin...

    Lerxst kirjoitti noin 11 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No tää on just tätä mistä olen paasannut:

    http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id94021.html


    Markkutapio kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Metron hissit toimivat myös vessoina...

    http://uutiset.msn.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Helsingin+uusiin+metrohisseihin+rakennetaan+virtsar%C3%A4nnej%C3%A4/1135258918037

    Laittaakohan ne niihin naisia varten pyttyistuimet vai onkohan tarkoitus olla vaan miesten vessoina?


    PeterBird kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tasa-arvoa sen olla pitää, naisetkin saa lorotella seisaaltaan...

    Markkutapio kirjoitti noin 5 vuotta sitten+/- saldo : 0


    Markkutapio kirjoitti noin 5 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jalankulkijat ainakin kulkee henkensä kaupalla.