Top 5 levyt 2006
jusu kirjoitti noin 17 vuotta sitten (70 kommenttia)
Tulipa just muualla pohdittua tätä kun vuosi loppumassa niin omat olisivat.
Pienza Ethnorkestra - Indiens d'Europe
One Shot - Ewaz Vader
Zaar - s/t
ja viimesenä ehkä Von Hertzen Brothers - Approach
Pakko korjailla kun nappasin vahingossa väärän ja ihan saman värisen naapurilevyn kotelon käteen eka.
Nebelnest -Zepto
Jonka korvaa varmaan Univers Zeron live kunhan saan
Pienza Ethnorkestra - Indiens d'Europe
One Shot - Ewaz Vader
Zaar - s/t
ja viimesenä ehkä Von Hertzen Brothers - Approach
Pakko korjailla kun nappasin vahingossa väärän ja ihan saman värisen naapurilevyn kotelon käteen eka.
Nebelnest -Zepto
Jonka korvaa varmaan Univers Zeron live kunhan saan
+/- saldo : 0 | Tweet
Onpas tullut ostettua häpeällisen vähän uusia levyjä tänä vuonna, mutta kokeillaan. Eli:
Beck: The Information
Pearl Jam: Pearl Jam
Loose Fur: Born Again In The USA
Jon Auer: Songs From The Year Of Our Demise
Tom Petty: Highway Companion
Alapuolelle jäivät kuplimaan mm. Cheap Trick, Robert Pollard, Motorpsycho ja The Who. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, ettei kukaan ostamistani bändeistä tai artisteista tehnyt ihan napakymppilevyä tänä vuonna.
Pitää sulatella tätä vuoden loppuun saakka. On tullut monta lupaavaa tämän vuoden levyä ostettua ihan viime päivinä. Ja Peter Hammillin uusikin on vielä tulossa.
Eipäs ole mitään ihmeempiä mestariteoksia ilmestynyt tämän vuoden puolella. Mieleenpainuvimmat ovat kuitenkin:
Acid Mothers Temple and the Cosmic Inferno - Starless and Bible Black Sabbath
Tool - 10,000 Days
Jesu - Silver (ep)
Current 93 - Black Ships Ate the Sky
Asa - Terveisiä Kaaoksesta
...ja olihan se "uusi" Beatleskin kyllä hyvä, vaan voiko kukaan oikeasti nimittää sitä 2006 -vuoden levyksi? :|
Ja Peter Hammillin uusikin on vielä tulossa.
Niinpäs muuten onkin ja alustavia kehujakin olen siitä kuullut.
Mulle on vielä liian aikaista...
Nää kolme vasta kuultuna:
Univers Zero : Live
Circle : Arkades
Uzva : Uoma
Niin ja pistetään tuohon listaan nyt sitten se Magma : Mythes et legendes EPOK 1 DVD
Ja tämmöiset pitäs vielä kuulla. Kaksi ekaa on tulossa ja muut sitten myöhemmin. Eli näitä on kehuttu kanssa:
Yugen : Labirinto dacqua
Guapo : Twisted Stems
One shot : Ewaz Vader
Kenso : Utsuroi Yuku Mono
Naikaku : Shell
Flat Earth Society : Psycho Scout
Pienza Ethnorkestra : Indiens d'Europe
Zaar : s/t
NeBeLNeST : ZePTO
La Maschera di Cera : LuxAde
J
Onpas taas tullut paljon hyviä levyjä hankittua, ja varmasti yhtä iso satsi hyviä levyjä vielä kuulematta tältä vuodelta...
Heerntin debyytti on kevyeen kovin levy tältä vuodelta.
Heernt : Locked In a Basement
- Mahottoman addiktoiva levy!
“Phew! The future of music is safe after all. This is the most exuberant, dramatic, beautiful, sassy, genre-busting little outing that I've heard since I don't know when. This is the record I wish I'd made, but I don't have the energy, talent, stamina and sheer guts that these young ankle-biters do. Quite the most brilliant record you're going to hear for the foreseeable future, so I recommend immediate purchase. For drummers, its simply compulsory.”
- Bill Bruford (Yes, King Crimson, Earthworks)
- Bill Bruford (Yes, King Crimson, Earthworks)
Youngblood Brass Band : Is That a Riot?
- Sekoitus perinteisempää torvimusaa ja tuoreita hiphop-biittejä.
The Mars Volta : Amputechture
- melkeinpä yhtä kova kuin De-Loused In The Comatorium.
Beck : The Information
- Beckin parhaimpia.
Bob Evans : Suburban Songbook
- Paras Elliot Smith levy jota Elliot Smith ei tehnyt. Australialaista power-poppia.
[u:977c210327]Levyt jotka melkein voisivat olla 5 parhaan joukossa:[/u:977c210327]
Pure Reason Revolution : The Dark Third
- Helposti tykättävää progea Pink Floyd vaikuttein.
Tool : 10.000 Days
- Mahtavaa kesäistä musiikkia.
Terry Bozzio : Chamber Works
- Melkoisen haastava möhkäle.
King Bisquit Time : Black Gold
- Beta Bandin nokkamiehen soolo.
Comets On Fire : Avatar
- Psykedeelistä rokkia, Mars Voltaa ovat sanoneet tämän muistuttuvan, ei minusta. Rumpali on melko kovis.
The Decemberists : The Crane Wife
- Hyvää indie shittiä.
Hamster Theatre : The Public Execution of Mister Personality/Quasi Day Room
- Tuplalevy erittäin vekkulia musiikkia.
Adrian Belew : Side Three
- "Water Turns To Wine" on levyn paras biisi.
Mike Keneally Band : Guitar Therapy Live
- Todella hauska ja rokkaava livelevy.
Birdsongs of the Mesozoic with Oral Moses : Extreme Spirituals
- Outo yhdistelmä hengellistä laulua ja epäkonventionaalista soitantaa.
Tony Levin : Resonator
- Levinin basso kuulostaa todella hyvältä, mutta osittain tämä levy käy tylsäksi muutaman kuuntelu kerran jälkeen.
Uzva : Uoma
- Levy vain paranee loppua kohden. 3 kertaa tuli nähtyä Uzva livenä tänä vuonna.
Detektivbyrån : Hemvägen EP
- Elektroakustista hempeilyä vahvoin elokuvamusiikillisin vivahtein.
John Mclaughlin : Industrial Zen
- Parasta Mclaughliniä pitkiin aikoihin! kovassa vedossa on äijä edelleen niinkuin taustabändikin.
Devin Townsend : Synchestra
- Alkuvuoden paras levy.
David Gilmour : On An Island
- Rentoa tunnelmointia.
Zaar : s/t
- Hurdy Gurdy Rocks!
Univers Zero : Live
- Melkoisen haastava möhkäle tämäkin.
Far Corner : s/t
- Sello kuulostaa todella mahtavalta.
Dredg : Live at the Fillmore
- Porcupine Treen & Radioheadin ystäville suosittelisin tätä bändiä.
Marzi Nyman : Marzi
- Todella monipuolinen kokonaisuus.
Gnarls Barkley : St. Elsewhere
- Kesällä tuli kuunneltua paljon. Ceelon Debyytti "Cee-Lo Green is the soul machine" on astetta kovempi lätty.
L.E.O. : Alpacas Orgling
- Jellyfishin Andy Sturmerin ja kumppaneiden tribuutti ELO:lle. On tämä kyllä aika mahtava!
Lauri Porra : s/t
- Vänkää Jazz bassottelua, pari huippuhyvää biisiä.
Jon Auer : Songs From The Year Of Our Demise
- Pieni pettymys mutta Ihan jees silti.
OSI : Free
- Pidän tästä enemmän kuin OSIn ensimmäisestä, ehkä sen tähden kun tämä on lähempänä Chroma Keyn levyjä.
Voxtrot : Mothers, Sisters, Daughters & Wives EP
- Mahtava pikkulevy hieman Belle & Sebastianin hengessä.
Avishai Cohen : Continuo
- Chick Corean entisen basistin tiukka jazz-levy. Heerntin rumpali paukuttelee tälläkin mielettömällä energialla ja kekseliäisyydellä.
The Aliens : Alienoid Starmonica EP
- Toinen Beta Bandin jäsenten projekti, perhanan tunnelmallista rokkia.
Zero 7 : The Garden
- Paras kesälevy tänä vuonna.
[u:977c210327]Ja sitten ne kolmen tähden setit:[/u:977c210327]
Les Claypool : Of Whales And Woe
- Yksi huippuhyvä biisi mutta muuten aikamoista kilinää ja kolinaa.
Von Herzen Brothers : Approach
- Ei tämä vaan toimi kummemmin, ei edes livenä, sellasta ihan kivaa rokkia.
Linus Of Hollywood : Triangle
- Ihan mukava power-pop puolituntinen.
Muse : Black Holes and Revelations
- Ei tämä mikään mestariteos ole. Pari huippuhyvää kipaletta.
Thom Yorke : Eraser
- Hienot kannet.
A.C.T. : Silence
- Pari vuotta sitten olisin pitänyt tästä paljon enemmän. Edellinen levy "Last Epic" on edelleen upeaa neo-progeilua.
Sieges Even : The Art of Navigating by the Stars
- Tämäkin olisi kuulostanut varmasti paljon paremmalta vielä pari vuotta sitten.
Squarepusher : Hello Everything
- Aika köyhä verrattuna edelliseen levyyn "Ultravisitoriin" joka on aivan mestarillinen.
Cornelius : Sensuous
- Melko epätasainen levy "Japanin Beckiltä"
Umphreys Mcgee : Safety in Numbers
- Jamittelu musaa.
Alex Machacek - [sic]
- Sisältää yhden todella kovan Zappamaisen sävellyksen jolla Terry Bozzio vierailee.
Siinä ne tämän vuoden kermat olivatkin.
[u:977c210327]Vaativat kuuntelua/pitää ostaa vielä:[/u:977c210327]
Magyar Posse : Random Avenger
Flaming Lips : At War With Mystics
Sufjan Stevens : Avalanche
willard grant conspiracy : let it roll
Strapping Young Lad - The New Black
Kieran Hebden And Steve Reid : The Exchange Session Vol. 2
Kopecky : Blood
John Zorn : Filmworks XVII
John Zorn : Moonchild
Herbert : Scales
Don Caballero : World Class Listening Problem
Haino Keiji and Yoshida Tatsuya : New Rap
Dysrhythmia : Barriers And Passages
Gotan Project : Lunatico
Bill Bruford/Tim Garland : Earthworks Underground Orchestra
paatos : Silence of Another Kind
NeBeLNeST : ZePTO
Scott Walker : The Drift
Joanna : Ys
Agalloch : Ashes Against the Grain
Katatonia : The Great Cold Distance
Voi voi, tulihan noita hankittua pari tusinaa, mutta uudelleen julkaisut ovat olleet suosikkeja.
Mutta tuli myös hankituksi Pink Floydin the Wall lopulta ja Watersin live juttu. Watersin ja Gilmourin sooloja en hankkinut. Dylan tuli hankituksi. Ihan OK. Neljä videota tuli mukana.
The Devin Townsend Band: Synchestra
Ehdottomasti vuoden 2006 paras levy
Runners up:
Strapping Young Lad: The New Black
Muse: Black Holes & Revelations
Paatos: Silence of another kind
Von Hertzen Brothers: Approach
Magyar Posse: Random Avenger
Ostin tänä vuonna yhden levyn - Current 93: Black Ships Ate the Sky - ja senkin posti hävitti. Aika huono musiikkivuosi omalta kannalta.. sano..
Hawkwind- Take Me To Your Future ehdottomasti!
En (muistaakseni) ole ostanut yhtäkään vuonna 2006 ilmestynyttä levyä.
Ja kuulemistanit ei mikään nyt ihan top-listaan yllä.
Tänä vuonna olen tosin "löytänyt" mm. Rolling Stonesin ja Jefferson Airplanen.
Yleensäkin ajan hermolla eläminen muun ihmiskunnan kanssa on pintaliitotouhua.
Ja kuulemistanit ei mikään nyt ihan top-listaan yllä.
Mitäs sulla siellä top-listalla sitte on?
Vaatii vielä sulattelua, mutta eiköhän omalla listalla ole Magyar Posse, Plain Fade, Jolly Jumpers, Risto, Sonic Youth jne... hetkinen, tossahan oli jo viis - pitää siis vielä miettiä.. Voipi muuten olla eka kerta tällä vuosituhannella ettei Circle mahdu listalleni, ei Miljard ja Tyrant silti mitään huonoja ole...
Voipi muuten olla eka kerta tällä vuosituhannella ettei Circle mahdu listalleni, ei Miljard ja Tyrant silti mitään huonoja ole...
Entäs Arkades? Eikös sekin tullut 2006? Musta se on noista paras.
J
Olen tainnut ylittää "saman" vuoden levyjen ostamisen ennätykseni, koska olen irronnut rahoistani seuraavien kohdalla:
Omassa paremmuusjärjestyksessä:
Zaar : s/t
Tool : 10,000 Days
Magyar Posse : Random Avenger
Uzva : Uoma
David Gilmour : On An Island
Zaar ja Tool ovat omassa luokassaan ja suomalaiset ihan kärjen tuntumassa
Gilmour herättelee vanhoja Pink Floyd-muistoja, mutta muuten levy ei minua enemmin innosta.
Yleensä haeskelen erityisesti takavuosien unohtuneita huippulevyjä, tosin jo mainituista varsinkin Hamster Theatren ja Univers Zeron saatan hankkiakin.
Yleensäkin ajan hermolla eläminen muun ihmiskunnan kanssa on pintaliitotouhua.
Vaikka olen suuresti samaa mieltä, kuulostaa väitteemme vanhojen ihmisten logiikalta, eikös!
:wink:
Moses Hazy - Incredible Flow of Life Show, Neil Young - Living With War , Bob Dylan - Modern Times, Tuomari Nurmio - Tango Maniffesti, J-Karjalainen - Lännen Jukka, Maj Karma - Ukkonen, Rättö & Lehtisalo - ...brilliantti Stabilismi ta Taivaallinen... Veve -Pimeä Puoli, Jolly Jumpers - Mobile Babylon, The Who - Endless Wire.
Nämä ensin putkahti miieleen pimeään. Moses Hazyn kokopitkä on kovin juttu ikinä!
Yleensäkin ajan hermolla eläminen muun ihmiskunnan kanssa on pintaliitotouhua.
Vaikka olen suuresti samaa mieltä, kuulostaa väitteemme vanhojen ihmisten logiikalta, eikös!
:wink:
Nimimerkistäni huolimatta täytin juuri 30 eli en ole kauhean vanha (enhän?... ENHÄN??)
Minusta on aika ilmeistä, ettei kenenkään pitäisi alistua seuraamaan ns. ihmiskunnan top10-listoja. Ihan samalla logiikalla kuin ei kärpästen top10-listojakaan: kaikkihan me tiedämme mitä siellä on ykkössijalla.
Yllätetäään PeeHoo :P :
1.Mike Oldfield:Live at Montreux DVD
2.David Gilmour:On an Island
3.Mike Oldfield:Platinum Collection(harvinaisten biisien ja versioiden takia)
4.J.J.Cale & Eric Clapton:The Road to Escondido
Eipä laiteta sitä viidettä vielä jos vaikka jotain ilmestyypi....
Kuten oo totesi vuosi on vielä suht nuori eli tässä 4 parasta:
Magenta-Home
Paatos-Silence of another kind
Sensitive To Light- Almost human
Gargamel-Watch for the umble
Eli maittain UK,SE;FR;NO....
Kuunnelluimmat tänä vuonna:
1. Tool / 10.000 Days
2. The Mars Volta / Amputechture
3. Von Herzen Brohers / Approach
4. ISIS / In The Absence Of Truth
5. David Gilmour / On An Island
Uoma paranee joka kuuntelulla, aika jännää musaa sinänsä.
Won Herzen Brothersia oon kuunnellu puolisen vuotta, loistavaa,
ja nythän sitä kuulee Yle-X:ssäkin jokusen kerran päivässä( työkaveri kehuu kitarasooloa, itteki kitaristi), ikävä vain kun piisi on aina sama, mutta autossa kuuluu koko levy.
Sain synttärilahjaksi langattomat kuulokkeet, joista on kotitöiden lomassa kiva kuunnella Cactuksen V, joka on todella hyvää musaa.
Ränttä-tänttää. Karmee Appice on HYVÄ rumpali.
Yllätetäään PeeHoo :P :
1.Mike Oldfield:Live at Montreux DVD
2.David Gilmour:On an Island
3.Mike Oldfield:Platinum Collection(harvinaisten biisien ja versioiden takia)
4.J.J.Cale & Eric Clapton:The Road to Escondido
Eipä laiteta sitä viidettä vielä jos vaikka jotain ilmestyypi....
1.Mike Oldfield:Live at Montreux DVD
2.David Gilmour:On an Island
3.Mike Oldfield:Platinum Collection(harvinaisten biisien ja versioiden takia)
4.J.J.Cale & Eric Clapton:The Road to Escondido
Eipä laiteta sitä viidettä vielä jos vaikka jotain ilmestyypi....
Muuten sama lista, mutta 2.:n paikalle laitan Mike Oldfieldin TB2003 joka tuli hankittua vasta tänä vuonna ja sitä myös olen eniten kuunnellut tänä vuonna... tosi mahtava.. Viidenneksi voin laittaa Piirpaukkeen Kalabalik-albumin.
Yllätetäään PeeHoo :P :
1.Mike Oldfield:Live at Montreux DVD
2.David Gilmour:On an Island
3.Mike Oldfield:Platinum Collection(harvinaisten biisien ja versioiden takia)
1.Mike Oldfield:Live at Montreux DVD
2.David Gilmour:On an Island
3.Mike Oldfield:Platinum Collection(harvinaisten biisien ja versioiden takia)
Todella yllättävää! :shock: Mike Oldfield on tehnyt järisyttävän come backin v. 2006! Vai oliko se OldfieldOllin listoilta koskaan poistunutkaan? :)
Niin, v. 2006 oli allekirjoittaneelle vähän vaisu; jopa viiden levyn löytämisessä oli pieni työ..
Järjestys sattumanvarainen:
1. The Tangent : A Place in the Queue
- Paras Tangent sitten debyytin. Hengästyttävän kunnianhimoinen albumi.
2. Von Hertzen Brothers : Approach
- Melodista retroilua progemaustein. Tästä on todella vaikea pistää paremmaksi, niin hyvin konsepti toimii. No, ehkä tuotanto olisi voinut olla vieläkin jämäkämpää... Lähestulkoon täydellinen esitys ja ehkäpä vuoden eniten soitettu levy tässä osoitteessa.
3. Muse : Black Holes & Revelations
- Paljon hypetetetty, mutta syystä. Levy on yllätyksiä täynnä, tekotaiteellisuuden sudenkuoppa vältetään (toisin kuin Radioheadin tapauksessa). Deppareita, progea, Queenia, mitä vielä..?
4. Hehkumo : Muistoja tulevaisuudesta
- Pauli Hanhiniemen yllättävä veto. Kansanmusiikkia sisältäen eräitä Paulin parhaita sanoituksia koskaan!
5. Magyar Posse : Random Avenger
- Hieno levy, mutta vaatii oikean fiiliksen..
Pettymyksiä sen sijaan olivat.
Pure Reason Revolution : The Dark Third
-Ensi-innostus laimeni aika äkkiä. Teflon poppisprogea ilman mitään omaa juttua. Täysin yhdentekevä esitys.
Tool : 10.000 Days
-Edellisen vastakohta. Äärimmäinen kunnianhimo materialisoituu ärsyttäväksi egotrippailuksi josta ei pirukaan ota selvää.
-David Gilmour - On an Island
- Toimii unilääkkeenä.
Viisi vuoden parasta mutta ei järjestyksessä:
Risto: Aurinko aurinko plaa plaa plaa
- Vaikea selittää, vaihtelevia tunnelmia ja viimeinen kappale Rukous pysäyttää levylläkin.
J. Karjalainen: Lännen-Jukka
- Vaikuttavasti taipuu amerikkalainen juurimusiikki Suomessakin; toimiva konsepti.
David Gilmour: On An Island
- Gilmour näkyy jakavan mielipiteitä, täytyy myöntää että hyvin väsynyt levyhän tämä on, mutta minulle rento tunnelmointi sopii oikein hyvin. Toimi hyvin kesäisinä aamuina teekuppi kädessä ja Gilmour parvekkeella soimassa, hyvin myös pimeinä talvi-iltoina.
Neil Young: Living With War
- Youngin tapa toimia kiertelee taas siellä mielenkiintoisen, hyvän ja oikean yläpuolellakin. Kitarasoundi taas kohdallaan, ja äänihän on aina.
Jolly Jumpers: Mobile Babylon
- Livenä Jollyjen musiikki on vielä paljon tunnelmallisempaa ja soundi oli yhtenäisempi, mutta eipä ole huono levykään.
Ehkäpä näin:
Thom Yorke: The Eraser
Joose Keskitalo: Kaupungit puristuvat puristimissa
The Mars Volta: Amputechture
Bob Dylan: Modern Times
Uzva: Uoma
Onkin tosi miellyttävä tuolla yllä mainittu Loose Furin levy. Että miten sekin on unohtunut ja hautaantunut. Mutta kaikkein parasta on ollut T.Toiviainen Treblen eponyymi pienoisalbbari. (Lakonisin säe: "Jos joskus kysyt millainen olet ollut niin voin kertoa että olet ollut tosi reilu". Sen permutaatiot on yllättävän monikäyttöiset, ja aina eri määrä piilotettua ivaa. Melodiat on simppelit mutta 60-lukumaisesti kerrosteiset ja sovitúkset on yhdet kaikkein tarttuvimmat. Sekä sitten Biljardi. On sekin kestävä ja (sisälmys)vapaa. Kyl mä sitä äänestän jos missään äänestän.
2. Von Hertzen Brothers : Approach
--- No, ehkä tuotanto olisi voinut olla vieläkin jämäkämpää... ---
Mieluummin "epä"jämäkämpää. On nimittäin kompressoitu ns. pannukakuksi. :evil:
Tämän vuoden levyistä (niistä harvoista joita olen kuunnellut) ehdottomasti paras on TV-resistorin Serkut rakastaa paremmin. Täydellinen kesälevy. Von Hertzeneiden lätty on mielestäni liian kliini, kaikki on niin suunniteltua ja viimesen päälle.
Pannukakuksi kompressoiminen ei niinkään ole tuotannosta vaan masteroinnista kiinni.
Pannukakuksi kompressoiminen ei niinkään ole tuotannosta vaan masteroinnista kiinni.
Näinhän se on.
Sinänsä ironista että käytetään kuukausia (?) studiossa hinkkaamiseen ja sitten tuhotaan levy masteroinnissa. Ja onko sillä tuotannon jämäkkyydellä sitten merkitystä jos sitä ei muuten pysty kuuntelemaan. :?
Onpahan motivaatiota ostaa remasteri parin vuoden päästä!
Mikä muuten mahtaa tuorein levy josta on jo tehty "remasteri" eli rerahastus. :)
Oliskos se Matti Nykäsen levy?
Onpahan motivaatiota ostaa remasteri parin vuoden päästä!
No yleensä etenkin viime vuosina ilmestyneissä remasteroinnissa kompressointia vaan lisätään entisestään. Ikävinä esimerkkeinä VdGG:n ja Hammillin uudet remasterit.
Matti Nykäsen remasteroiduista levyistä jälkimmäinen ilmestyi 1993, mutta sitäkin tuoreempia sittemmin remasteroituina painoksina julkaistuja levyjä ovat tehneet ainakin Rush ja osapuilleen kaikki vähänkin paremmin myyvät Inside Outin listoilta löytyvät uusioprogeartistit.
Kuinkahan monta kertaa v. 94 ilmestynyt Jeff Buckleyn "Grace" on jo myyty? Krhm, ostin juuri ko. levyn "Legacy-edition" painoksen jossa 2 CD:tä ja DVD. :oops:
Mikähän albumi on muuten useimmin remasteroitu? Joku Zappa?
Zappan tuotannosta on olemassa 80-luvun lopun CD-painokset, 1995 remasterit ja vuosituhannen vaihteen jälkeen ilmaantuneet japanilaiset pahvikansipainokset jotka käyttävät tietääkseni samaa masterointia kuin 1995-painokset. Ei pärjää alkuunkaan esim. In the Court of the Crimson Kingille josta taisi pelkästään viimeisimmän remasterointikierroksen yhteydessä tulla kaksi eri remasteria kun jostain löytyi lopulta vieläkin parempikuntoinen masternauha.
In the Court of the Crimson Kingille josta taisi pelkästään viimeisimmän remasterointikierroksen yhteydessä tulla kaksi eri remasteria kun jostain löytyi lopulta vieläkin parempikuntoinen masternauha.
No, mutta eikö In The Courtista ole loppujen lopuksi "vain" kolme remasteria?
Jos alkuperäistä CD-painosta ei lasketa erilliseksi remasteriksi niin sitten kyllä.
Pannukakuksi kompressoiminen ei niinkään ole tuotannosta vaan masteroinnista kiinni.
Näinhän se on.
Sinänsä ironista että käytetään kuukausia (?) studiossa hinkkaamiseen ja sitten tuhotaan levy masteroinnissa. Ja onko sillä tuotannon jämäkkyydellä sitten merkitystä jos sitä ei muuten pysty kuuntelemaan. :?
Selkeä kotimainen esimerkki kompressoinnin vaikutuksesta on levypari Pewit/Views. Levyt ovat aivan kuin eri planeetoilta...
Vuosi ei ole vielä loppunut, mutta tuskinpa tämän vuoden puolella uusia levyjä enää ilmestyy. Kolme levyä oli tänä vuonna selvästi parempia kuin muut.
Top3
The Devin Townsend Band : Synchestra
Devinin paras levy. Progea, metallia, kauniita melodioita ja pysyy kaukana kikkailusta. Raikas levy.
Gnarls Barkley : St. Elsewhere
Danger Mousen ja Cee-Lon rajoja rikkova albumi sekoittaa hip-hopin, soulin, rockin omanlaiseksi seoksekseen.
Current 93 : Black Ships Ate the Sky
Apokalyptistä folkkia, kenties "bändin" paras levy.
Loput hyvät:
Wolfmother : s/t
Nelly Furtado : Loose
Darkthrone : The Cult Is Alive
Jesu : Silver EP
Pettymyksiä olivat mm. Jay-Z uusin levy - vain yksi hyvä biisi; Peeping Tomin debyytti - vain yksi hyvä biisi; viimeisenä Mars Volta, joka ei sinänsä ollut pettymys, koska en odottanut mitään hyvää siltä suunnalta, mutta silti oli huonompi kuin luulin.
Isiksen, Tuomari Nurmion, Agallochin, Justin Timberlaken, John Legendin ja Ali Farka Touren uusia levyjä pitäisi kuunnella tarkemmin. Samoin Tom Waitsin...
Selkeä kotimainen esimerkki kompressoinnin vaikutuksesta on levypari Pewit/Views. Levyt ovat aivan kuin eri planeetoilta...
Hmm, onhan noissa eroa, mutta ei Views mun korviini kuulosta erityisen pahalta esimerkiltä liiallisesta kompressoinnista.
Kcrimso muuten panttaa edelleen omaa listaansa. :evil:
:)
Kcrimso muuten panttaa edelleen omaa listaansa. :evil:
:)
:)
Imartelevaa että sillä on väliä. :) On se tulossa.
Jaahas, enpä ole taaskaan kauheasti levyjä ostellut, mutta hyviä ovat olleet:
Magenta Skycode: IIII
Magyar Posse: Random Avenger
Isis: In The Absence Of Truth
Circle: Earthworm
Mogwai: Zidane
Mogwai: Mr Beast
Pharaoh Overlord: 4
Tool: 10 000 Days
Kuten oo totesi vuosi on vielä suht nuori eli tässä 4 parasta:
Magenta-Home
Paatos-Silence of another kind
Sensitive To Light- Almost human
Gargamel-Watch for the umble
Eli maittain UK,SE;FR;NO....
Magenta-Home
Paatos-Silence of another kind
Sensitive To Light- Almost human
Gargamel-Watch for the umble
Eli maittain UK,SE;FR;NO....
Vuosi lähenee loppuaan eli 5. tuleepi tässä:
Kilmouri ja Hessut olivat loppusuoralla, mutta Von Herzenillä vähemmän Huonoja biisejä (niitä toki oli) eli olkoon 5.
Ugh olen kirjoittanut, jag har skrivit
1.Mike Oldfield:Live at Montreux DVD
2.David Gilmour:On an Island
3.Mike Oldfield:Platinum Collection(harvinaisten biisien ja versioiden takia)
4.J.J.Cale & Eric Clapton:The Road to Escondido
Ja se viides olkoon Klaus Schulzen Timewindin reissue
Listattuna kaikki hankkimani 2006 vuoden julkaisut lukuunottamatta remastereita, vanhojen livejen uusinta julkaisuja, kokoelmia ym.
HUIPUT
1. <b>Muse : Black Holes & Revelations </b>
2. <b>Tool 10, 000 Days</b>
3. <b>One Shot : Ewaz Vader</b>
HYVÄT
4. <b>Adrian Belew : Side Three</b>
5. <b>Bill Bruford/Tim Garland: Earthworks Underground Orchestra</b>
6. <b>OSI :Free</b>
7. <b>Porcupine Tree : Futile</b> (download ep)
8. <b>The Tangent : A Place In The Queue</b>
9. <b>Jakko M Jakszyk : The Bruised Romantic Glee Club</b>
10. <b>Zaar: s/t</b>
11. <b>NeBeLNeST: ZePTO</b>
12. <b>Uzva : Uoma</b>
13. <b>Pure Reason Revolution : The Dark Third</b>
14. <b>Magyar Posse : Random Avenger</b>
OK
15. <b>Thom Yorke: The Eraser</b>
16. <b>Belle & Sebastian : The Life Pursuit</b>
17. <b>ProjeKct Six : East Coast Live</b> (download)
18. <b>Peter Hammill : Singularity</b>
19. <b>David Gilmour : On An Island</b>
20. <b>Paatos : Silence Of Another Kind</b>
21. <b>Rick Wakeman: Retro</b>
22. <b>Queensrÿche : Operation: Mindcrime II</b>
23. <b>The Flaming Lips : At War With The Mystics</b>
24. <b>Spock´s Beard : Spock's Beard</b>
25. <b>Kuusumun Profeetta : Hymyilevien laivojen satama</b>
26. <b>The Mars Volta : Amputechture</b>
27. <b>Mastodon : Blood Mountain</b>
28. <b>Magenta Skycode: IIIII</b>
29. <b>White : s/t</b>
KESKINKERTAISUUDET/PETTYMYKSET
30. <b>Rättö & Lehtisalo: Ed Benttonin briljantti stabilismi tai taivaallinen kylpysaippua</b>
31. <b>Von Hertzen Brothers : Approach</b>
32. <b> And You Will Know Us By The Trail Of Dead: So Divided</b>
33. <b>Steve Hackett: Wild Orchids</b>
34. <b>Proto-Kaw : Wait Of Glory, The</b>
Toolin levy vaikuttais olevan suosituin näitten listojen pohjalta.
Toolin levy vaikuttais olevan suosituin näitten listojen pohjalta.
Olihan se myös Palasokerin kuunnelluin levy vuonna 2006.
Tuli ostettua harvinaisen vähän (CD) levyjä viime vuonna.
Gilmourin "jäähdyttelylevy" OAI on pyörinyt varmasti eniten. Jotain hemmetin sympaattista siinä levyssä on. Ei ehkä kaikkein raikkainta nykymusiikkia, mutta satukirjamainen ulkokuori ja rauhallinen fiilistely toimivat. :)
Top5 on liian vaikea, omasta puolesta, kirjoitella tänään 8)
Ohhoh, tuon Porcupine Treen Futilen unohdin vallan täysin! Mutta, sehän olikin "vain" download-ep... :wink: Top-listaan kuuluu joka tapauksessa! Kuulin tuossa viime metreillä sellaista bändiä kuin Uzva: Uoma (pika-arvio = hyvä!), joten lisätäänpä nuo kaksi siis listaan vielä! :wink:
Vuoden 2006 parhaat levyt selviävät ehkä sitten vuonna 2016.
Vuoden 2006 parhaat levyt
Ykkönen:
Mokoma : Kuoleman Laulukunnaat
Rouheaa death/thrashia suurella tunteella, loistavat kappaleet ja toimiva kokonaisuus. Eipä siihen muuta tarvittu.
Jaetulla toisella sijalla (vaikka erinomaisia olivatkin):
Mastodon : Blood Mountain
Stam1na : Uudet kymmenen käskyä
Tool : 10,000 Days
Strapping Young Lad : The New Black
Amorphis : Eclipse
The Haunted : The Dead Eye
Muita hyviä:
Isis : In the Absence of Truth
The Mars Volta : Amputechture
Slayer : Christ Illusion
Diablo : Mimic47
David Gilmour : On an Island
Magyar Posse : Random Avenger
OSI : Free
Rytmihäiriö : Seitsemän Surman Siunausliitto
Mokoma : Viides Vuodenaika EP
Mm. Jarkko Martikaisen Rakkaus ja Insomniumin Above the Weeping World vaikuttavat oikein hyviltä muutamien kuuntelujen perusteella. Sen sijaan esim. VHB:n Approach oli melkoisen laimea ja Mike Pattonin projekti Peeping Tom pienoinen pettymys. Kuulematta tai lisää kuuntelua vaativat mm. Devin Townsend, Uzva, Mogwai.
En ole tainnut kuunnella yhtään v. 2006 julkaistua levyä. ;)
Paitsi yksittäisiä biisejä ehkäpä.
En ole tainnut kuunnella yhtään v. 2006 julkaistua levyä. ;)
Paitsi yksittäisiä biisejä ehkäpä.
Paitsi yksittäisiä biisejä ehkäpä.
Olet siis nimimerkkisi arvoinen.
Nimi on enne. :D
Unohtu pari todella upeaa huippulevyä:
Callisto : Noir
Cult Of Luna : Somewhere Along The Highway
Rättö ja Lehtisalo on myös hieno. Perverssi ja kieroutunut, mutta ei ehkä parasta mitä 2006 tuli.
en tainnut edes ostaa viittä vuonna 2006 julkaistua levyä. Voihan ne muutamat ostetutkin järjestää.. :)
1. Mokoma : Kuoleman laulukunnaat
2. David Gilmour : On an island
3. Mokoma : Viides vuodenaika ep
4. Tool : 10,000 Days
Olipas metallinen vuosi..
Tuli hankituksi toinenkin John Fogerty 2005, se oli samanniminen joka edellinen yhden CDn Long Road Home, tämä on kahden CDn live. Liven nimen loppuun on lisätty In COncert.
http://www.johnfogerty.com/albums.html
Parhaita LIVEja pitkään aikaan. Ja oikeestaan miehen lauluääni on mulle sopivampi nyt kuin ennen studiossa.
Neil Youngin sotajuttua en hanki. Mies käänsi kelkkansa vähän liian myöhään jutussa.
Vuoden 2006 parhaat levyt selviävät ehkä sitten vuonna 2016.
Äsken Emma-patsaat jaettiin ja Emma -raati valitsi vuoden 2006 levyksi Lordin levyn (jonka nimeä en nyt muista), oli myös vuoden myydyin levy. Vuoden artistiksi valittiin Lauri Tähkä & Elonkorjuu.
Nuo Emma-valinnat ovat ihan naurettavat.
Ja Femma-valinnat, siispä Hemma-Gaalat kunniaan, itsellä on just gaala menossa, ei voi valittaa musiikin tasoa. Mulla on jotkut kieroutuneet sympatiat PMMP:n Kovemmat kädet levyyn. :oops:
Nuo Emma-valinnat ovat ihan naurettavat.
Joo, viihdeohjelmaksi se on kait tarkoitettukin.
Mulla on jotkut kieroutuneet sympatiat PMMP:n Kovemmat kädet levyyn. :oops:
Sehän onkin hyvä levy. Tuo uusin Leskiäidin tyttäret taas ei enää yhtään.
Mulla on jotkut kieroutuneet sympatiat PMMP:n Kovemmat kädet levyyn. :oops:
Sehän onkin hyvä levy. Tuo uusin Leskiäidin tyttäret taas ei enää yhtään.
Jep, juuri näin. Mikähän ihme tuli kun tuo uusin levy ei ole kovin onnistunut mitenkään. Kovemmat kädet on kyllä ihan hyvä, ja livenäkin bändi pärjää.
Jep, ite kans tykkään levystä. Muita, ekaa ja tätä uutta en oo kuullut.
Asiaan liittyen, Ismo Alanko suositteli tota Kovemmat kädet kevyä YUP:n Martikaiselle. Varmaan se kesä-hömppä-biisi Rusketusraidat teki aika hallaa bändin uskotavuudelle. Ainakin itsellä oli aikamoiset ennakkoluulot, kun kaveri pisti soimaan ton kovemmat kädet levyn. Olin mykistynyt, mainio levy!!!
Eipä noita viime vuonna julkastuja levyjä tullu ostettua kuin kymmenkunta mutta japanin happoheikit menivät ja rytkäisivät ulos pari levyä jotka pääsivät heti AMT:n parhaiden levyjen joukkoon.
1. Acid Mothers Temple & The Melting Paraiso U.F.O. : Myth of the Love Electrique
2. Acid Mothers Temple & The Melting Paraiso U.F.O. : Have you seen the other side of the sky?
3. Andromelos : s/t
4. Acid Mothers Temple & The Cosmic Inferno : Starless and Bible Black Sabbath
5. Circle : miljard
Jotenkin tähän malliin. On kyllä vielä kuulematta monia jotka saattaisi muuttaa listaa radikaalisti.
The Mars Volta : Amputechture
Kuusumun Profeetta : Hymyilevien laivojen satama
Rättö & Lehtisalo: Ed Benttonin briljantti stabilismi tai taivaallinen kylpysaippua
Moses Hazy: Incredible Flow of Life Show
Risto: Aurinko aurinko plaa plaa plaa
Mulla olisi yhtyeen The Decemberists levy The Crane Wife noussut aika korkealle 2006 listallani jos olisin sen ajoissa kuullut. Todella hieno yhdistelmä indie-rokkia ja progea.