Tonedeaf test
Sunkka kirjoitti noin 18 vuotta sitten (12 kommenttia)
Jake neuvoi: Netistä löytyy mielenkiintoinen tonedeaf testi, joten ei kun testaamaan! Ja onnistuu muuten kuulokkeilla paljon paremmin, erityisesti tuo pitch perception.
Omat tulokset:
Musical skills: 86,1%
Pitch perception: 0,45Hz
Omat tulokset:
Musical skills: 86,1%
Pitch perception: 0,45Hz
+/- saldo : 0 | Tweet
75.0% ja 2.25 Hz
Meillä oli koulun pääsykokeissa (av-viestintä) vähän samantapainen tehtävä. Bassoa oon opetellu soittamaan n. vuoden.
Kai kokeilit kuulokkeilla tuon pitchin? Kuulokkeilla kuulee paljon selvemmin ne tosi pienet erot.
Nyt kun kokeilin uudestaan kuulokkeilla niin pitchistä tuli 1.95 Hz
Ei ole kuulokkeita, mutta kaiuttimilla seuraavat luvut:
Musical skills: 83,3%
Pitch perception: 1,8Hz
Kuulokkeilla:
Musical skills: 86,1 %
Pitch perception: 0,75 Hz
Saatteko te kaikki noin kovia pisteitä vai kehtaako vaan huiput laittaa tuloksensa julkiseksi? Mulla paskat pisteet, alle 70, ja tuo pitch ei toiminut ollenkaan...
Selityksiä: en keskittynyt kunnolla, kuulo mennyt konserteissa, hulluus, jne.
72,2% ja 9 Hz läppärin kaiuttimilla. En aivan sattumalta valinnut lyömäsoittimia instrumentikseni... :)
Täytyypi koittaa, jahka löyrän kuulokkeet. Yleensä vihaan kuulokkeita.
Rupesin (kenties paskasta tuloksestani masentuneena) tuossa miettimään, mitä tuo testi itse asiassa mittaa. Tulin siihen tulokseen, että aistimuistin, tarkemmin sanoen kuulomuistin, koko ja tarkkuus ratkaisevat testissä pärjäämisen.
Olisi kohtalaisen suoraviivaista tehdä tietokoneohjelma joka saa tuosta 100% joka kerta.
Itse kaipasin monta kertaa replay-painiketta kun tuntui että ne eroavat kohdat olivat siellä näytteiden lopussa (jotka tietenkin olivat jo haihtuneet lahopäästä).
Mutta kaikki kunnia niille jotka tuosta saavat hyviä pisteitä: kyllä minulle jo 10-vuotiaana pianotunneilla selvisi, ettei muusikon urasta kannata haaveillakaan ;-)
Onkos Jake se Rockstarban rumpali?
Kaiuttimilla:
Musical skills: 80,6%
Pitch perception: 3,9Hz
Pitchistä tulisi varmaankin parempi tulos jos jaksaisin kuulokkeilla.
Itse kaipasin monta kertaa replay-painiketta kun tuntui että ne eroavat kohdat olivat siellä näytteiden lopussa (jotka tietenkin olivat jo haihtuneet lahopäästä).
Sama juttu. Jos olisi saanut kuunnella edes kerran uudestaan (siis peräkkäin) niin olisi tulos parantunut huomattavasti.
Eikä Jake ole se Rockstarban rumpali... :)