Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Suuri arvokeskustelu

harmaa kirjoitti noin 18 vuotta sitten (63 kommenttia)
Voi olla että otsake osoittautuu liioitteluksi.
Mutta tuli tuossa sellainen mieleen, että jos mulla onkin elämässä ihan väärät arvot.
Ja tuo ajatus kun oli käynyt mielessä, tuli mieleen jo seuraava: mitkä sitten ovat ne oikeat ja hyvät arvot?

PS: Tällä hetkellä arvoni ovat: Kansansuosio, Vaikutusvalta sekä Menestyminen ja Nuorena pysyminen.

+/- saldo : 0 |

Doc.B.D kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    PS: Tällä hetkellä arvoni ovat: Kansansuosio, Vaikutusvalta sekä Menestyminen ja Nuorena pysyminen.

No miten olet ajatellut reagoida täydelliseen epäonnistumiseen: aijotko vaihtaa arvomaailman paremmin egoa tukevaksi? Mahdalla vaatimustasoa ja ryhdy sosiaalidemokraatiksi. Tai ainakin liberaaliksi; moni muukin on vapaamielinen sillä perustella, että jos itse on surkimus, ei muiltakaan voi vaatia paljon mitään.

harmaa kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lähinnä mietin täysremonttia: jos Dale Carnegien Miten saan ystäviä menestystä ja vaikutusvaltaa? ei opastakaan oikeaan suuntaan? ONKO KÄYNYT MUILLA MIELESSÄ?

Viime aikoina olen tuntenut selittämätöntä mielenkiintoa kukkien kasteluun. Se tai puiden halailu on kuitenkin vain toimintaa: mikä on taustalla oleva arvo? Ykseyden kokeminen? Yhteys johonkin isompaan, luontoon? Vai pelkkä savupiippujen ja liikenneruuhkien vastustaminen?

Kukkien kastelu on sublimoitua sadismia. Siinähän on selvä valtasuhde. Kukkien pitäisi saada kirmailla luonnon vapaudessa eikä olla kahlittuna purkkiin. Samoin en tunne yhtään puuta, joka todella nauttisi halailusta.

PeeHoo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Titties & beer.

k.p.tikka-ri kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    zai guru dev ei a-ummmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!

kimmo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tavoitteena ansaita niin paljon rahaa että voi eläköityä omilla rahoilla viimeistään 45-vuotiaana, lisäksi haluan lähettää terveisiä kaikille erilaisten uskontojen ja sosialidemokraattien kannattajille: "Ajatelkaa itse."

Kukkien pitäisi saada kirmailla luonnon vapaudessa eikä olla kahlittuna purkkiin. [/quote]

Tuo on kyllä totta...

[quote]Samoin en tunne yhtään puuta, joka todella nauttisi halailusta.

Montako puuta tunnet?

"Ajatelkaa itse."

Yleensä ottaen en kyllä suosittelisi ketään uskomaan omiin ajatuksiinsa.

"Ajatelkaa itse."

Yleensä ottaen en kyllä suosittelisi ketään uskomaan omiin ajatuksiinsa.

Pitäisikö muotoilla että "ajatelkaa itse, ketä uskoisitte".

Meillä historianopettajalla oli lukiossa tapana kysyä aina historian henkilöistä mielipidettä vakiokysymyksellä: "Ostaisitteko Attilalta käytetyn auton?". Tuota testiä voisi käyttää aina silloin tällöin julkisten mielipiteiden esittäjiin ennenkuin ryntää sokeasti uskomaan kaikkeen.

"Ostaisitteko Attilalta käytetyn auton?"

Voisi olla viisaampi ostaa kuin kieltäytyä... :roll:

Lerxst kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Perhe, koti, titties & beer & musiikki. Lämmintäkin saisi olla. Ai niin, sehän ei ole arvo. Onko noista mikään? Vitut. Normaali elämä lienee arvoista paras. No, mitäs se nyt sitten on? Ei perkele, ei osaa sanoa mitään fiksumpaa. No, ehkä se, ettei olisi itse aivan perseestä, noin niinkuin ihmisenä. Sillä voisi jotenkin kai niputtaa joitakin arvoja, ehkä.

EsaJii kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kun ihmiset alkavat puhua arvoista, en ole niitä koskaan luetellut. Mitä se niille kuuluu? Ja omalta taholtakin ei asia vaivaa kovin paljon. Siirtyihän maan kongressi piirun verran omaan suuntaan, mutta politiikka ei niin kovasti kiinnosta ratkaisuna maan ongelmiin.

Samaten en ollenkaan edes käsitä miksi kunnia olisi jotenkin arvokasta. Tässä asiassa ihmetyttää kehitysmaiden kansat, islamistit ym joille kunnialla vielä on joku merkitys. Et pysty loukkaamaan kunniaani ilman fyysistä väkivaltaa.

Kunnian voisi käsittää useallakin eri tavalla minun mielestäni. Kunnian määritelmään ei tosin minulla ainakaan kuulu kovinkaan ulkoiset asiat, kuten menestys, raha, valta, asema tms., vaan kunnia on sisäsyntyistä itsensä arvioimiseen perustuvaa, joka on läheisessä tekemisessä ns. omantunnon kanssa, ehkäpä.

Ihmiset ovat siinä mielessä hassuja elikoita, että ensin mennään tukka putkella kaiken kiiltävän perässä ähkyyn saakka, ja sitten kun saadaan siitä tarpeeksi, aletaan ihmettelemään sitä, mikä olikaan tärkeintä. Tällainen käyttäytyminen tuntuu tulevan puuskissa taloudellisten olosuhteiden aaltoilun mukaan, vrt. nousukausi vs. lama-aika.

Jammo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aika aikaa, kutakin. Ihminen ei ole mikään vakio, vaan nuorena olemme todella eri olioita kuin vanhempana. Varmaan on olemassa luonnonlakeja, jotka säätävät nuoren kaahottajaksi ja vanhan konservatiiviksi, mutta ei sekään laki ole nuhteeton.

Astro kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ketään en halua ikinä vahingoittaa, mutta vahinkoja toki sattuu... Elämää tulee kunnioittaa, mutta syön silti lihaa... Ehkä pysyttäydyn seuraavassa pyhässä kolminaisuudessa: sex & drugs & rock'n'roll!

Arvot (tietoiset tai tiedostamattamat, ei väliä) ohjaavat jokaisen toimintaa. Se toiminta siis paljastaa mitkä ne arvot ovat. Muu puhe arvoista on etupäässä paskanjauhantaa. Kuten muukin puhe on etupäässä paskanjauhantaa ja toistoa. Keskimääräisen puhelinkeskustelun tai muunkin keskustelun aikana se todellinen asia toistetaan vähintään kolme kertaa. Vaihtoehtoisesti sitä todellista asiaa ei mainita eksplisiittisesti nimeltä vahingossakaan kertaakaan, vaan kierrellään ja kaarrellaan sen ympärillä toivoen että vastapuoli tajuaisi mistä on puhe. Toivottavasti ihminen ei ole evoluution päätepiste.

Oikein!

Evoluutio ei muuten voi luonteensa mukaisesti pysähtyä mihinkään, joten pelkosi on aiheeton.

MZ kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oikein!

Evoluutio ei muuten voi luonteensa mukaisesti pysähtyä mihinkään, joten pelkosi on aiheeton.

Paitsi jos ihminen kaikessa viisaudessaan onnistuu tuhoamaan koko maapallon.

Viukkis kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä ihmiskunta saa venyä parhaimpaansa jos aikoo jollain ilveellä saada hengiltä joka ikisen mikrobin ja ameeban mitä täällä palloilee. Käytännössä pitäisi poksauttaa koko planeetta pieniksi kivenmuruiksi eikä sekään vielä välttämättä riittäisi.

Olikin tarkoitus lisätä, että melko epätodennäköistä on kaiken elämän tuhoaminen, mutta ei saa antaa turhan positiivista kuvaa mistään.

Fastro kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    kukkíen kastelu...

Itse pidän järjestelemisestä ja suunnittelemisesta - siis en nyt tarkoita mitään aikatauluja todellakaan - vaan pikkuautojen ja taulukkojen, sanojen, kirjainten ja viivojen järjestelemistä riimilliseksi kokonaisuudeksi, ja ideoiden keksimistä.

Mutta tuossahan listasin asioita joista tykkään - tai yhden sellaisen... Mutta sitähän arvot ovat. Sitä minä arvostan.

Vaikka kaikkea josta tykkään en kyllä arvosta - tai ainakaan kokonaan. Kaikissa on hyviä ja huonoja puolia - niistähän ne arvokiistat syntyykin. Ja sitten siitä kun joku toinen pitää toista hyvänä ja..

Tiesittekös, vielä yksi arvo on: korkeammalle ja syvemmälle. Se on itseisarvo. (Niin niin, rahakasa kasvaa, talous kasvaa, kaikki kasvaa, mutta kasvit vain vähän... no ei) Tarkoitan, mitä korkeammalle tai syvemmälle mennään, sitä suuremmaksi itseisavso kasvaa - negatiivisellekin puolelle mentäessä. Tajusittekos. Okei, kuulostaa ehkä kännisen selittelyltä. Mutta kyllä tosta ehkä joskus jonkun vitsin tai muun koherentimman juteun väännän. tai en sittenkään.

Kyllä tämä great debate käy hottina :oops:

Montako puuta tunnet?

Kotona kasvaa banaanipuu ja ei-kasva Bonzai-puu. Ulkona puita onkin enemmän, esim. mänty ja koivu. Tammi on suosikkipuu.

Nää kolme puuta mä tunnen hyvin : mänty, honka ja petäjä!
    Huono vitsi...

Olikin tarkoitus lisätä, että melko epätodennäköistä on kaiken elämän tuhoaminen, mutta ei saa antaa turhan positiivista kuvaa mistään.

Aivan, planeetalla on ollut elämää kauan. Isoja nisäkkäitäkin kymmeniä miljoonia vuosia. Ihmisen 50 000 vuotta jatkunut teknologiakausi on vaan hyttysen paska, ja viimiset 200 vuotta jolloin väkiluku räjähti, vielä pienempi BLIP historian kaaressa.

Montako puuta tunnet?

Kotona kasvaa banaanipuu ja ei-kasva Bonzai-puu. Ulkona puita onkin enemmän, esim. mänty ja koivu. Tammi on suosikkipuu.

Olen itse todistanut yhden bonzai-puun kuoleman.
    Ne ovat aika hankalia.
    Vaahtera on kanssa aika hieno.

PS: Tunnustan, että olen puhunut kakkaa. En ole koskaan halannut puuta. Äsken melkein halasin mutten kehdannut kun ajattelin että joku näkee.

Omistan 4 puuta ja 2 paatsamapensasta, talon korkuisia. Tunnen ne aika hyvin. Etupihalla on vaahtera.

Kasvikunta: Puu, kukka, risu, heinä, nöyhtä. Hyönteiset: Iniäinen, pimpiäinen, pörriäinen, tuntemattomat. Helppo homma.

Keskiluokkaisella miehellä on kolme vaihetta:

1. Maailmanparannusvaihe
    - Istutaan päivät pitkät yliopiston kuppilassa ja tulisieluisesti parannetaan maailmaa.

2. Mammonanhaalimisvaihe
    - Huomataan että kuluttaminen onkin kivaa kun siihen tarjoutuu mahdollisuuksia.

3. Itsetutkiskeluvaihe
    - Huomataan, että tavara ei sittenkään tuo onnea. Pysähdytään perimmäisten kysymysten äärelle. Jotkut muuttaa jopa maalle..

Ympyrä sulkeutuu.

Naisista en osaa sanoa yhtikäs mitään. :shock:

Astro kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Keskiluokkaisella miehellä on kolme vaihetta:

1. Maailmanparannusvaihe
    - Istutaan päivät pitkät yliopiston kuppilassa ja tulisieluisesti parannetaan maailmaa.

2. Mammonanhaalimisvaihe
    - Huomataan että kuluttaminen onkin kivaa kun siihen tarjoutuu mahdollisuuksia.

3. Itsensätutkiskeluvaihe
    - Huomataan, että tavara ei sittenkään tuo onnea. Pysähdytään perimmäisten kysymysten äärelle. Jotkut muuttaa jopa maalle..

Ympyrä sulkeutuu.

Naisista en osaa sanoa yhtikäs mitään. :shock:

Aika hyvin kiteytetty... Jotkut vaan jämähtää tohon ekaan vaiheeseen, jotkut aloittaa suoraan tokasta, jotkut kolmannesta jne. Ja kyllä toi aika hyvin naisiinkin pätee.

Minä taisin hypätä suoraan ykkösestä kolmoseen, ainakin saldon perusteella.

en ehkä puita tunne mutta ovenkarmiin törmään useammin

Aika hyvin kiteytetty... Jotkut vaan jämähtää tohon ekaan vaiheeseen, jotkut aloittaa suoraan tokasta, jotkut kolmannesta jne. Ja kyllä toi aika hyvin naisiinkin pätee.

Mä haaveilen onnistuvani kakkosessa niin että pääsen pian kolmoseen. Pitäisi ehtiä nauttimaankin elämästä joskus oman helvetin ison kesämökin terassilla katsellen ilta-auringon laskua järvenselälle.

Tosta kolmosesta on sellainen variaatio, että on "päästy" eläkkeelle, hankittu iso omakotitalo ja sitten ei osata tehdä muuta kuin pestä Mersua loppuelämä. Naapurissa asuu moinen tapaus: kamala kattoo.

Sellainen asenne, että ensin tehdään kovasti töitä ja sitten fiilistellään loppuelämä.. se on vähän kuin ajaisi varjoaan takaa. Valtaosa ihmisistä on kuitenkin huonoa seuraa itselleen..

Eiks eläke kulu Saarioisten tuotteita lämmitellessä mikrolla ja pihtaillessa?

Rantamaisemaan tottuu aika nopeasti minkä jälkeen sillä ei ole muuta kuin statusarvoa. "Meillä on merinäköala", voi kertoa ihmisille ja nauttia kun he säpsähtävät kateudesta.
    Se on nimittäin viiden vuoden jälkeen ihan sama minkä maiseman näkee joka saatanan aamu.

Markkutapio kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0

Se on nimittäin viiden vuoden jälkeen ihan sama minkä maiseman näkee joka saatanan aamu.

Vika onkin siinä että maisema ei muutu... mutta kun asuu seudulla jossa järvi jäätyy ja maisema peittyy lumeen talviajaksi, niin kyllä sitä järvee on mukava taas katsella kesällä.

Eiks eläke kulu Saarioisten tuotteita lämmitellessä mikrolla ja pihtaillessa?

Tiedän erään eläkeläispariskunnan, joka käy joka päivä syömässä hyvin ravintolassa, eikä eläkkeestä juuri muuhun rahaa jääkään. Alkupalat ja jälkiruuat kuuluvat ohjelmaan pääruuan lisäksi ja ruokailuun käytetään aikaa useita tunteja.
    Siinäpä harrastus, ei tarvitse kotona itse laittaa ruokaa ja aika kuluu mukavasti.

Kakkoskohdassa voi olla kyse paitsi kuluttamisesta niin myös säästämisestä mikäli aikoo eläkeikään asti elää. Yksinkertaiset asiat, kuten järvenselän tuijottelu ja katiskoilla käynti, on jo nykyäänkin hinnoiteltu perusjampan ulottumattomiin.

Täytyy häpeäkseni myöntää, että elän vahvaa kakkoskautta: plasma-TV pitäisi saada ja auto vaihtaa uuteen.. Näyttää pahasti siltä, että tulen joskus tuijottamaan järvenselkää TV:n ruudusta. :? :lol:

...Mutta tuli tuossa sellainen mieleen, että jos mulla onkin elämässä ihan väärät arvot.
    Ja tuo ajatus kun oli käynyt mielessä, tuli mieleen jo seuraava: mitkä sitten ovat ne oikeat ja hyvät arvot?

Arvot pitää jokaisen miettiä itse. Tässä kuitenkin apuvälinettä mietinnälle omista joskus opiskelluista materiaaleista:

Eettinen näkökulma / Moraaliperiaate:
    Relativismi / Moraali määrittyy suhteelliseksi. Moraali riippuu yksilöstä, yhteiskunnasta, kulttuurista, uskonnasta.

Seurausetiikka (utilitarismi; egoismi; altruismi) / Moraali määrittyy teon seurausten perusteella. Tavoitetaan mahdollisimman suurta hyötyä mahdollisimman monelle.

Velvollisuus-etiikka / Moraali määrittyy velvollisuuden tunteesta muita ihmisiä kohtaan. Muita ihmisiä tulee kohdella päämäärinä itsessään. Toimitaan siten, että toimintatavan voi toivoa tulevan yleiseksi laiksi.

Oikeuden-mukaisuus-etiikka / Moraali määrittyy siitä, miten hyvin mahdollisuuksien, hyvinvoinnin ja velvoitteiden tasapuolien jakautuminen toteutuu yhteiskunnassa.

Hyve-etiikka / Moraali määrittyy siitä, miten hyvin ihminen toteuttaa ihmisenä olemisen hyveitä (esimerkiksi rohkeus, anteliaisuus). Keskeistä hyväksi ihmiseksi pyrkiminen.

Huolenpidon etiikka / Moraali määrittyy huolehtijan ja huolehdittavan välisessä suhteessa. Sukupuoli vaikuttaa moraalikäsityksen muodostumisen.

Postmoderni etiikka / Moraali määrittyy toimijoiden välisessä vuoro-vaikutuksessa ja käytännön moraalisessa vuoropuhelussa. Tärkeätä muiden näkökulmien ja mielipiteiden kuunteleminen, kunnioittaminen ja huomioiminen.

Tuo on kyllä aika hyvä tuo 1-2-3-jaottelu. Itse olen varmaan ultra-keskiluokkainen kun minulla mahtuu yhteen ja samaan päivään elementtejä kaikista kolmesta luokasta.

Niin ja naisilla ja miehillä ei tietenkään ole näissä asioissa mitään eroa. Sukupuolet ovat tasa-arvoisia. Joka muuta väittää on seksistinen paskiainen.

Tuo on kyllä aika hyvä tuo 1-2-3-jaottelu. Itse olen varmaan ultra-keskiluokkainen kun minulla mahtuu yhteen ja samaan päivään elementtejä kaikista kolmesta luokasta.

Eikös siinä PeeHoon kommentissa lukenut että "ympyrä sulkeutuu"... eli nuo vaiheet on kuvaannollisesti ympyrän kehällä ja nuoli osoittaa aina seuraavaan vaiheeseen. Jääkin enää kysymys miten nopeasti kehä pyörii, päivässä vai viikossa tai jossain muussa ajassa.

Niin ja naisilla ja miehillä ei tietenkään ole näissä asioissa mitään eroa. Sukupuolet ovat tasa-arvoisia. Joka muuta väittää on seksistinen paskiainen.

Vaihe kolmosessa naiset yleensä aloittavat jooga-harrastuksen (tunnetaan myös nimellä "vaihekolme-vuodet"). :wink:

Joo kiitos Markkutapiolle, hyvä muistutus. Moraalifilosofian ja etiikan kursseista onkin jo yli vuosi aikaa.
    Tänään olen ollut havaitsevinani että Suomelle tärkeitä asioita ovat työkyky, työpaikka, työn tekeminen ja työllisyys.
    Jonakin toisena aikana voitaisiin olla iloisia siitä, että jonninjoutavien, värillisten kännykänkuorien valmistus lopetetaan. Nyt asiasta nähdään vain työpaikan menetyksestä aiheutuva inhimillinen tragedia (miksi se on meille tragedia?) sekä taloudellinen vahinko yhteiskunnalle.

Janus kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    3. Itsetutkiskeluvaihe
    - Huomataan, että tavara ei sittenkään tuo onnea.

Levyt myyntiin?

Parempi kuolla nuorena, niin ei tule ajankäyttöongelmia elämässä. Itse olen 85% tod.näköisyydellä haudassa 65-75 -ikävuoden välillä, joten no problemos..

3. Itsetutkiskeluvaihe
    - Huomataan, että tavara ei sittenkään tuo onnea.

Levyt myyntiin?

Ei saamari! :shock: Siinä tapauksessa aion hypätä suoraan kohtaan 4: Puhtaat kalsarit ja kunnon konjakki/progiannos päivässä. 8)

Tämä tietysti edellyttäen että olen kohdassa 2 valinnut kulutuksen sijaan säästämisen. :?

Parempi kuolla nuorena, niin ei tule ajankäyttöongelmia elämässä. Itse olen 85% tod.näköisyydellä haudassa 65-75 -ikävuoden välillä, joten no problemos..

Ei hitto, meinaat elää noin pitkään. Kun en enää voi kuolla 27-vuotiaana, pitänee viimeistään nelikymppisenä.

Oikein hedelmällistä arvokeskustelua. Kalkkeutuneista radikaaleista vaan irtoaa palasia.

Minkäslainen eettinen näkökulma täällä v(/h)allitsee? Suuri kulutustottumusdepattihan se tämä on. Vai onko niin että ainoa itsetarkastelun jäljellejäänyt kiinnostuksenkohde on tämä polttopisteessä oleva varallisuus ja tylsyys, jota ei noin vain suurennuslasi sytytä tuleen.

Nyt ollaan tulessa. Tämä on harvinaista huonon omatunnon ja liian hyvä, pitkällisen itsensä tuntemisen tulosta.

Okei, sanotaanko etten ole vielä missään vaiheessa. Tai ainakaan pitkälle edennyt...

Suomalaisten arvojen Top Ten

1. sukupuolten välinen tasa-arvo
    2. itsensä toteuttaminen, luovuus, mielenkiintoinen työ
    3. yksilöllisyyden arvostus
    4. taloudellisen kasvun merkitys
    5. tekniikan hyväksyminen
    6. huoli ympäristöstä
    7. yrittäjyyden arvostus
    8. kansallisen identiteetin arvostus
    9. sosiaalisen oikeudenmukaisuuden painotus
    10. "moraali ja etiikka"

(Haavisto, 1996)

.. ilmankos ollaan sukset ristissä. Mistä perseessä tuo arvo "luovuus ja mielenkiintoinen työ" tulee? 99% ihmisistä on kuitenkin yhtä luovia kun lumikola.

Esimerkki: ihminen valmistuu ravintola-alan koulusta kokiksi ja tulee keittiöön työharjotteluun. Sitten ollaan ihmeissään kun joudutaan tekemään töitä. Työ ei ollutkaan sitä, että ollaan julkiskokki tv:ssä vispaamassa munia. Ongelma: koko vitun kulttuuri on yhtä spektaakkelia ja ihmiset eivät erota mediamölötystä realiteeteista. Yksi realiteeteista on sellainen, että valtaosan ihmisistä on tehtävä työnsä ruumiilla, ei päällä.

Löysin tuon netistä tuon listan. Minua vähän ihmetyttää, miten se on koottu. Onko arvon tutkija vain jostakin repinyt erinäköisiä arvoja, laittanut ne kyselylomakkeeseen ja pyytänyt satunnaisi vastaantulijoita rastittamaan kymmenen tärkeintä vai mikä on ollut menetelmä.

Kuitenkin samalla nettisivulla sanotaan mitä itsekin vähän rumemmin sanankääntein kirjoittelin: "Arvot ovat valintojamme ohjaavia päämääriä ja ne aktualisoituvat vasta valintatilanteissa" eli teoista vasta oikeasti näkee mitkä ne arvot ovat.

Tältä pohjalta esim. huoli ympäristöstä on täyttä paskapuhetta suomalaisten arvona, (sähkön)kulutus ja luonnon tuhoaminen vain kasvavat vuosi vuodelta. Yrittäjyyden arvostus? Kokeilkaapa ruveta yrittäjäksi, se on suunnilleen kuin rikoksen tekisi kun yrittäjyyttä arvostava suomi rankaisee yrittäjää byrokraattisilla viidakoilla, kirjanpitovelvollisuuksilla, turvaverkon ulkopuolelle pudottamisella ja ties millä.

juuffo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    .. ilmankos ollaan sukset ristissä. Mistä perseessä tuo arvo "luovuus ja mielenkiintoinen työ" tulee? 99% ihmisistä on kuitenkin yhtä luovia kun lumikola.

Esimerkki: ihminen valmistuu ravintola-alan koulusta kokiksi ja tulee keittiöön työharjotteluun. Sitten ollaan ihmeissään kun joudutaan tekemään töitä. Työ ei ollutkaan sitä, että ollaan julkiskokki tv:ssä vispaamassa munia. Ongelma: koko vitun kulttuuri on yhtä spektaakkelia ja ihmiset eivät erota mediamölötystä realiteeteista. Yksi realiteeteista on sellainen, että valtaosan ihmisistä on tehtävä työnsä ruumiilla, ei päällä.

Alan pitkäaikaisena konkarina voi todeta Tohtorin diagnoosin osuvan täysin nappiin. Moni kyllä ymmärtää hyvin pian ottaa jalat alleen...

99% ihmisistä on kuitenkin yhtä luovia kun lumikola.

Luon lunta, olen siis luova.

..äh taidan suksia himppeen täältä..

4. taloudellisen kasvun merkitys
    5. tekniikan hyväksyminen
    7. yrittäjyyden arvostus

mitä tekniikkaa tarttee hyväksyä?
    tietenkin kuluttajana hankin sellaista johon on varaa
    mutta noin periaatteesa kaikki nuo johtavat vain loputtomaan ihmismassaan

millaisia arvoja sitten kannatetaan kun kasvu ei ole enää mahdollista?

Disclaimer: Olen jo yli 50 ja maailma on muuttunut sen aikana melkoisesti. Mutta minulla on vakaa elämä, menen kotiin ja ajattelen meidän perheen pieniä ympyröitä. Voin sulkea ISON keskustelun pois. Toista on yksinäisellä nuorella. Maailma on mätä, ja itselläkään ei ehkä opinnot suju. Se masentaa. Neuvoni on keskittyä nuorena ihmissuhteisiin, ystäviin, elämään. Antaa palaa. Jos huvittaa. Tai antaa olla palamatta.

En minäkään oikein ymmärtänyt tota listaa, liian epätäsmällistä ja ristiriidassa suomalaisten todellisen käytösten kanssa

Jos arvot kiinnostavat niin etsikää hakukoneella lisätietoa arvoista. Myös hyviä kotisivuja ja blogeja arvoista kannattaa lukea. En tiedä onko arvoista vielä YouTube-videoleikkeitä mutta sieltä saa varmaan kanssa hyviä arvoideoita.

Arvot kannattaa valita siten, että ne tukevat omaa narsismia. Esim. jos oma naama näyttää pystykorvan arkiperseeltä, kannattaa höllentää yleistä vaatimustasoa ja olla vaikka liberaali.

Miksi kohta 10, moraali ja etiikka, ovat lainausmerkeissä?

Miksi kohta 10, moraali ja etiikka, ovat lainausmerkeissä?

Koska jokaisella on omansa?

Tässä nuo arvot vähän monisanaisemmin osoitteesta http://194.100.30.11/tietoyhteiskunta//suomi/st21/sitra1782.htm

1. Sukupuolten välinen tasa-arvo on voimakkaimpia suomalaisten asenteista ja Haavisto arvelee sen merkityksen säilyvän vähintäänkin sama tulevaisuudessa.

2. Itsensä toteuttaminen, luovuus ja mielenkiintoinen työ ovat nousseet suomalaisten arvostuksissa, ja niiden voidaan olettaa olevan keskeisiä arvoja myös ensi vuosituhannen alussa.

3. Yksilöllisyyden arvostus ja halu tulla kohdelluksi yksilönä ovat suomalaisille tärkeitä arvoja ja säilynevät sellaisina, vaikka 1990-luvun alun ultrayksilöllisyys onkin muuttumassa yksilöllisyydeksi samanmielisten seurassa.

4. Taloudellisen kasvun merkitys hyvinvoinnin perustana on laajalti hyväksytty. Yhä useampi suomalainen tosin myös alkaa tiedostaa kasvun rajalliset mahdollisuudet, mikä merkitsee tulevaisuudessa intensiivisen kasvun suosimista ekstensiivisen sijaan.

5. Teknologian hyväksyminen muuttunee vähitellen kritiikittömästä hyväksymisestä vaatimuksiksi teknologian hyväksikäytöstä ihmisten tarpeiden palvelemiseen.

6. Huoli ympäristöstä on keskimäärin suurta (vaikkakin hajonta on varsin laaja).

7. Yrittäjyyden ja yrittävyyden arvostus on vahvistumassa. Etenkin nuorten keskuudessa yrittäjyys nähdään paitsi mahdollisuutena työllistää itsensä myös mahdollisuutena toteuttaa itseään.

8. Kansallisen identiteetin arvostus vahvistuu, vaikka samaan aikaan myös integraatiokehitys syvenee ja kansainvälisyys lisääntyy.

9. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden painotus vahvistuu edelleen vaatimuksena turvata yhteiskunnan vähäosaisten elinolot.

10. "moraalin ja etiikan" merkitys on viimeinen Haaviston mainitsemista tärkeistä arvoista. Haavisto ei tässä käytä näitä termejä filosofisessa merkityksessä, vaan näyttää tarkoittavan lähinnä jonkinlaista "konventionaalista moraalia". Hän puhuu toisaalta siitä, miten vaatimus päättäjien korkeammasta yhteiskunnallisesta moraalista vahvistui merkittävästi 1990-luvun alussa. Haavisto toteaa myös, että toisaalta itse kansalaisten keskuudessa vahvistui 1980-luvulla suhtautumistapoja, joissa rehellisyys oli vähenemässä ja itsekkyys lisääntymässä. Itsekkyys näyttää kuitenkin jo vähentyneen 1990-luvun alun huipustaan. Uudenlaiselle moraalia ja etiikkaa painottavalle suhtautumistavalle saattaa Haaviston mukaan löytyä tarvetta, esimerkkinä hän mainitsee orastavan keskustelun sairaaloiden niukkenevien resurssien suuntaamisesta ja priorisoinnista.

Se ei ole tärkeää onko työ luovaa vaan se että työntekijällä on tunne siitä että se on luovaa. Silloin työntekijä pitää työtä myös mielenkiintoisena ja työ on tehokasta.

En jaksanut hakea relevantimpaa otsikkoa:

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Simpanssille+haetaan+ihmisoikeuksia+It%C3%A4vallassa/1135226309247

Apinalta olisi voinut noin 20 vuotta sitten kysyä haluaako se elää vielä häkissä. Olishan se ollut vaikea palauttaa luontoon, mutta...