Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Perheen oikeus.

Kansanedustajaehdokas kirjoitti noin 17 vuotta sitten (37 kommenttia)
Vanhemmilla on oikeus hoitaa omia lapsiaan ja lapsella oikeus vanhempiinsa.

Nykyään maksetaan kotihoidontukea lapsen kolmanteen ikävuoteen asti, sen jälkeen on lapsi toimitettava päivähoitoon ja itse mentävä töihin. Vanhemmille ja lapselle pitäisi antaa vapaus valita. Aikaiset herätykset klo: 05-06, jotka todistetusti rasittavat kehittyvän nuoren hermostoa. Lapsi voi myös tuntea itsensä hylätyksi, ei tiedetä mistä nykyään johtuu nuorten runsaat ongelmat?

Vanhemmat siis pakotetaan viemään lapsi päivähoitoon ja aika useinkin äiti saa vain pätkätyötä tuntipalkkanaan 6-8 euroa. Kun tästä ”ruhtinaallisesta” palkasta otetaan pois 18-200 euroa päivähoitomaksuja, ruokailukulut ja työmatkakulut on tulos useinkin lähellä nollaa. Mitä jää käteen? Saahan lapsi aikaiset aamuherätykset ja sosiaalista huolenpitoa päivähoidossa. Yhteiskunnalle päivähoito tulee myöskin kalliiksi, sillä maksettu päivähoitomaksu ei riitä kattamaan kuluja. Kunnissa lasketaankin kotihoidontuen olevan edullinen ratkaisu päivähoito ongelmiin. Lasketaan myös paljonko päivähoitomaksua kannattaa maksaa, että useimmat äidit pysyisivät kotona hoitamassa lapsia. Vantaa lisää uskallettiin ”korjata”, sen laskettiin tuovan vain vähän lisää lapsia päivähoitoon. Työttömiä patistetaan ottamaan lapset kotihoitoon, no ei se oikein edistä työnhakua ja kaikkia ei voi velvoittaa olemaan 24 tuntia sidottuna lapseen.

Mielestäni voisi tarjota porkkanaa, ainaisen kepin sijaan. Annetaan edes työttömyyspäiväraha kokonaan eikä huomioida puolison tuloja, mikäli hoitaa lapsia kotona. Kotiäidin tai isän työ on erittäin arvokasta, paljon arvokkaampaa kuin olla työtön työnhakija. Mikäli myös puoliso on pienituloinen, voisi päivärahaa nostaa 1-15 euroa, eikä tämä vieläkään tulisi päivähoitopaikkaa kalliimmaksi yhteiskunnalle. Lasta saisi hoitaa kotona aina ensimmäiseen luokkaan asti.

http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/perhe/prlas/phmaksut.htx



Perussuomalaisten Uudenmaan vaalipiirin
Kansanedustajaehdokas 2007
Jyrki Vaskela

http://personal.inet.fi/koti/vaskela


+/- saldo : 0 |

    Viukkis kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Haluaisin nähdä sen tutkimuksen jossa osoitetaan, että herääminen klo 5-6 on vahingollista kasvavan nuoren hermostolle.

    pinulk kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minulle ainakin aikainen herätys on aina ollut vahingollista hermostolle.

    Ämmät hellan ääreen?

    Astro kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No ei se varmaan olekaan, jos menee nukkumaan jo vaikka klo 20. Lähinnä siis liian pienet unet ovat.

    Jammo kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vaskelalta menee sopat ja vellit sekaisin. Ei kannata ruveta kotiäidiksi. :P
    Siis nuorten ongelmat nukkumisen suhteen ovat kaksijakoiset:
    a) vanhemmilla ei ole munaa pitää rajoja lapsilleen
    b) lapset valvovat liian myöhään; nukkuvat siis liian vähän
    Kaikki muu selittely on merkki löysästä ajattelusta; ehkäpä seurausta liiasta valvomisesta...

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minulle ainakin aikainen herätys on aina ollut vahingollista hermostolle.


    Samoin. Kukonlaulun aikaan on karmeaa joutua heräämään. Vältän sellaista kaikin mahdollisin tavoin edelleen. Klo 9 on sopiva aika alkaa tekemään mitään.

    Jammo kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kesällä voisin herätä kuudelta, talvella yhdeksältä.
    Mutta jostain syystä nousen ylös työpäivisin ennen seitsemää kesät talvet...

    Jake kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1307917


    Tässä ois kai pitäny vanhempien mennä aikaisemmin nukkumaan. Perheen oikeus olisi kai saada luoti ohtaan, kumpaisenkin.

    Jammo kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1307917

    Tässä ois kai pitäny vanhempien mennä aikaisemmin nukkumaan. Perheen oikeus olisi kai saada luoti ohtaan, kumpaisenkin.


    Vanhemmat saavat enemmän pahaa aikaan kuin kymmenen viranomaista. Tässä lienee vain jäävuoren huippu kaltoin kohdelluista lapsista:
    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Opettaja-lehti+ehdottaa+kouluihin+turvamiehi%C3%A4/1135224568662


    Fastro kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    nii kyllä niille keppiä pitäisi antaa..

    nii kyllä liian aikaisin herääminen on paha. vaikka menis nukkumaan klo 19-21

    kyl kyl

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Senkin velttoilijat. Ei mikään ole parempaa kuin herätys 5 AM ja saman tien lähteminen tyhjällä vatsalla puolen tunnin hölkkälenkille Suomen heräävään kevätluontoon!

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Senkin velttoilijat


    Juuri näin! :wink:

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sanoin joskus täällä, että ns. paskatyöt eivät kiinnosta nuoria. Mielipide ei ollut kovinkaan suosittu; kyllä kuulemma kiinnostaa. Tiedä sitten mistä nuorista puhuivat. Törmäsin tänään 15 vuoden takaiseen esimieheeni Suomen Posti Oy:sta. Kysyin miten menee.. - sanoi, että edes työvoimatoimistosta ei saa työntekijöitä. Jos joku tulee, se jaksaa olla viikon ja sitten katoaa.

    Pseudonyymi kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Törmäsin tänään 15 vuoden takaiseen esimieheeni Suomen Posti Oy:sta. Kysyin miten menee.. - sanoi, että edes työvoimatoimistosta ei saa työntekijöitä. Jos joku tulee, se jaksaa olla viikon ja sitten katoaa.


    En yhtään ihmettele. Olin tossa joulua edeltävän kuukauden lajittelussa, ja homma olikin kieltämättä aika vittumaista, vaikka samalla kuitenkin jollain tavalla nautin siitä. Aliarvostettua työtä joka tapauksessa.

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Työn arvostus?
    Työn merkitys? Onko sitä? Ymmärretäänkö sitä?
    Saako työstä kiitosta?
    Työilmapiiri? Onko kannustavaa, mukavaa porukkaa? Vai kyräilyä ja työpaikkakiusaamista?

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Työtä tehdään, jotta siitä saadaan rahaa; kaikki muut vaatimukset ovat luxsusta ja sattumaa. Maailmassa on suurempiakin vääryyksiä kuin tehdä työtä, joka ei ole "tyydyttävää" tahi "arvostettua".

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    "Työtä tehdään, jotta siitä saadaan rahaa"

    Kolmasosalle työntekijöistä tuo on totta, raha on heidän työssäkäynnin motiivi. Mutta loput 2/3 tekee töitä eri syystä.
    Kolmanneksellä työ on kutsumus jota tekisi vaikka ilmaiseksi. Ja yksi kolmasosa hakee työstä ennen kaikkea tyydytystä kunnianhimolleen, etenemismahdollisuuksia ja sen sellaista.

    Jos työstä maksettava palkka on huono, etenemismahdollisuuksia ei ole eikä siinä ole mitään sellaista mikä tekisi siitä "kutsumusammatin" niin varmasti on vaikea löytää työntekijöitä.

    Johtuuko se sitten työntekijöistä vai työpaikasta vai molemmista, ... itse sanoisin että molemmista.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Jos työstä maksettava palkka on huono, etenemismahdollisuuksia ei ole eikä siinä ole mitään sellaista mikä tekisi siitä "kutsumusammatin" niin varmasti on vaikea löytää työntekijöitä.

    .. mikä on moderni asennevamma. Ennen riitti, että ihminen teki työnsä "hyvin" ja "kunnialla", ja työ miellettiin itsearvoksi. Työn itsearvolle löytyy kyllä ihan filosofinenkin perustelu, mutta nykyisille vaateille työn viihdearvoista ei löyty muita kuin (negatiivisarvoisia) yksilöpsykologisia perusteita.

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Koko käsite "työ" on kohtalaisen moderni.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Koko käsite "työ" on kohtalaisen moderni.

    Ora et labora..?

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Rukoile ja heiluta lapijoo... no suunnilleen sellaista.
    En tiijjä milloin se käsite on syntynyt, tiedän vain suunnilleen mitä sillä tänään tässä kulttuurissa suunnilleen tarkoitetaan ja sen perusteella voin hyvin selvästi nähdä että esimerkiksi metsästys- tai keräilytalouden aikaan ei mitään vastaavaa ollut, ei varmaan myöskään agraaritaloudessa.
    Jos ihmiset eivät syvällisesti koe olevansa osallisia yhteiskunnassa, ei heillä varmasti ole ymmärrystä eikä halua mitään sen eteen tehdäkään. On vaan minä minä minäminäminä....
    Esimerkiksi joku postin lajitteluhan on ihan oikeasti merkityksellinen ja tärkeä tehtävä mikäli ymmärtää olevansa osa jotakin isompaa kokonaisuutta. Jos ei näe itseään osallisena yhtään mistään, ei varmasti kiinnosta tehdäkään mitään. Oli oire on merkki isosta ongelmasta. En tiedä miten ongelma ratkaistaan. Paitsi joukkotuhoaseella mutta se ei taida olla ratkaisu.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    ei varmaan myöskään agraaritaloudessa.

    No tietenkin nykyinen työ-käsite on jälkiteollinen, mutta kyllä jo Vanhasta testamentin ensimäisestä kirjasta löytyy työn käsite sellaisena toimintana, joka oleellisesti määrittää ihmistä ja on tavallaan pakollista - leipä on ansaittava otsa hiessä.

    Vasemmiston metapoliitiikkaan tietenkin kuuluu ajatus, että työ on rangaistus, riiston väline ja ihanneyhteiskunnassa ei tehdä töitä. Tässäkin kohtaa suomalainen asennemaailma johtaa sylttytehtaalle ellei peräti Tehtaankadulle. :wink:

    Näinpä tuossa eilen opiskelijan tekemän työnharjoitteluraportin, jossa tämä reklamoi sitä, että oli työharjoittelussa joutunut tekemään töitä.. :roll:

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen samaa mieltä että kannattaa kyllä vähän miettiä minne menee jos on menossa työharjoitteluun. Olen kanssa kuullut että suuryritykset käyttävät noita sinisilmäisiä elämästä tietämättömiä nulikoita härskisti hyväkseen saadakseen puoli-ilmaista työvoimaa.Tietenkin jos on valmis tuollaiseen saadakseen jonkin ammattitukintotodistuksen niin mikäs siinä. Onneksi useilla nykynuorilla on jo hieman tervettä omanarvontuntoa.

    Kansanedustajaehdokas kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse en ole vierastanut ikinä mitään työtä ja päällikkönä ollessani, olin 3-4 tuntia päivässä rivimiehen rinnalla. Perhe on kuitenkin tärkeämpi ja ennen kaikkea lapset. Olin muuten lehtihaastattelussa yliopiston lehteen ja ilmoitin ainoaksi älylliseksi elämäksi netin keskustelupalstoilla palasokerin, lehti ilmestyy maaliskuun alussa. Toivottavasti tänne ei ilmesty muita häiriköitä, yksi jo on....ainakin vaaleihin asti.
    Te, ette varmaan tiedä ettei Suomessa saa välttämättä yhtään työttömyys- tai harkinnan varaista päivärahaa mikäli on työtön. Jos puolisosi tulot ylittävät tietyn rajan tai vaikka ei ylittäisikään niin mikäli omistat maata, vaikka se ei tuottaisi mitään...niin et saa mitään. Suomi on vain tasa-arvoinen maa maksaessasi veroja, jos kysytään takaisin maksua etuisuuksien puolella huomataan vaikka 1 100,- euron riittävän 4 hengen perhelle, onhan heillä virtuaali tuloja BY KELA. T: Jyrki

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olin muuten lehtihaastattelussa yliopiston lehteen ja ilmoitin ainoaksi älylliseksi elämäksi netin keskustelupalstoilla palasokerin,


    Voi veikkonen 8)

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olin muuten lehtihaastattelussa yliopiston lehteen ja ilmoitin ainoaksi älylliseksi elämäksi netin keskustelupalstoilla palasokerin, lehti ilmestyy maaliskuun alussa.

    Maaliskuun alussa siis on kovasti vierailijoita tulossa... kirjotelkaas proget sitten entistäkin älykkäämpiä kommentteja etteivät yliopiston väet pety... laitetaan ne suureen hämmennyksen olotilaan :lol:

    Mielikuvituslapsi kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lapsi voi myös tuntea itsensä hylätyksi

    Lasta saisi hoitaa kotona aina ensimmäiseen luokkaan asti.


    En voi ymmärtää tätä iänikuista vikinää siitä, miten kamalaa on kun vanhemmat "hylkäävät" lapsensa päiväkotiin. Päiväkodissa lapsi oppii sosiaalista kanssakäymistä omaikäistensä ja muidenkin kuin omien perheenjäsentensä kanssa. Varsinkin yksilapsisille perheille päiväkoti on mielestäni hyvä vaihtoehto. Mitenhän sitten käy, jos lapsi ensimmäisellä luokalla saa ensi kertaa seuraa vieraista lapsista? Etenkin jos kyseessä on perheen ainoa lapsi, joka ei ole tottunut juurikaan jakamaan esim lelujaan. Kotihoito on varmasti myös hyvä vaihtoehto, mutta silloin vanhempien on pidettävä huolta, että lapsi saa ikäistään seuraa ja oppii tulemaan toimeen vieraiden ihmisten kanssa.

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En voi ymmärtää tätä iänikuista vikinää siitä, miten kamalaa on kun vanhemmat "hylkäävät" lapsensa päiväkotiin...

    Asiaa, juuri niin. Tässäkin kuussa oon jo pari kertaa nähnyt sanomalehti-ilmoituksen, jossa haettiin lapselleen leikkikaveria.

    Jammo kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lapsi voi myös tuntea itsensä hylätyksi

    Lasta saisi hoitaa kotona aina ensimmäiseen luokkaan asti.

    (clip)
    Kotihoito on varmasti myös hyvä vaihtoehto, mutta silloin vanhempien on pidettävä huolta, että lapsi saa ikäistään seuraa ja oppii tulemaan toimeen vieraiden ihmisten kanssa.


    Minä en ole koskaan ollut päivähoidossa, vaan äitini hoiti minut aina siiheen ikään asti että isäni pystyi töistä tullessaan vapauttamaan äidin lähtemään illaksi siivoojan tehtäviin.
    Olin lapsena hirvittävä kauhukakara, vaikka naapurissa oli kourallinen samanikäisiä poikia kavereina. Kun uusi poika muutti naapuriin, kävimme toivottamassa hänet tervetulleeksi joukkoomme minun ehdotuksestani. Olen aina tullut erinomaisesti toimeen vieraiden ihmisten kanssa silloin kun se on sopinut vallitsevaan mielentilaani.

    Kansanedustajaehdokas kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Meilläkin on aina tehnyt tiukkaa hiekkalaatikolla, poika jakoi kaikille lelut ensin ja katsoi sitten riittikö itselle.(hän ei ole ikinä saannut muitten lasten kaipaamaa sosiaalitanttojen kasvatusta vaan brutaalin kotihoidon) Kaikki ovat toki yksilöitä ja se heille suotakoon. Leikin edelleen lasteni kanssa tulin valituksi tai en, rakastan lapsiani yhtä paljon.
    T: Jyrki

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen aina tullut erinomaisesti toimeen vieraiden ihmisten kanssa silloin kun se on sopinut vallitsevaan mielentilaani.


    Aika hyvin sanottu... :P

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    En voi ymmärtää tätä iänikuista vikinää siitä, miten kamalaa on kun vanhemmat "hylkäävät" lapsensa päiväkotiin. Päiväkodissa lapsi oppii sosiaalista kanssakäymistä omaikäistensä ja muidenkin kuin omien perheenjäsentensä kanssa. Varsinkin yksilapsisille perheille päiväkoti on mielestäni hyvä vaihtoehto. Mitenhän sitten käy, jos lapsi ensimmäisellä luokalla saa ensi kertaa seuraa vieraista lapsista? Etenkin jos kyseessä on perheen ainoa lapsi, joka ei ole tottunut juurikaan jakamaan esim lelujaan. Kotihoito on varmasti myös hyvä vaihtoehto, mutta silloin vanhempien on pidettävä huolta, että lapsi saa ikäistään seuraa ja oppii tulemaan toimeen vieraiden ihmisten kanssa.


    Juuri niin. Päiväkoti on mainio paikka lapselle, paljon leikkikavereita ja opitaan niitä todella tärkeitä sosiaalisia taitoja, selviytymään ryhmässä, oppimaan ihmisten erilaisuudesta, sekä puolustamaan itse omia oikeuksiaan ja toisaalta tottelemaan perussääntöjä. Parhaimmillaan päiväkoti on juuri sellainen paikka, jonne lapsi odottaa taas maanantaina pääsevänsä, samalla tavalla kuin kavereiden luokse käymään, tai vaikka kouluun. Hurskastelua väittää tänä päivänä, että päiväkodissa olisi jotain vikaa. Olisihan se kivaa joo olla kotona (naisetkin haluavat käydä töissä, huom!), mutta silloin nuo em. virikkeet on järjestettävä. Ennen vanhaan kyläyhteisöt taisivat olla niin tiiviitä, että ne toimittivat päiväkotien virkaa jo sellaisenaan. Kannattaisi ehkä ajatella sitäkin, että ajat ovat muuttuneet. Ja jos ei halua päiväkoti"laitokseen" lastaan viedä, aina on olemassa perhepäivähoitokin...

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Päiväkoti on mainio paikka lapselle, paljon leikkikavereita ja opitaan niitä todella tärkeitä sosiaalisia taitoja, selviytymään ryhmässä, oppimaan ihmisten erilaisuudesta, sekä puolustamaan itse omia oikeuksiaan ja toisaalta tottelemaan perussääntöjä.


    No jos katsotaan tämän päivän nuoria ja nuoria aikuisia niin enpä ole kauhean vakuuttunut päiväkodin "tehosta" noiden mainittujen asioiden suhteen.

    PeeHoo kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    No jos katsotaan tämän päivän nuoria ja nuoria aikuisia niin enpä ole kauhean vakuuttunut päiväkodin "tehosta" noiden mainittujen asioiden suhteen.


    Niin, varmaankin eliittialueiden päiväkodeissa saadaan keskimäärin toisenlaisia vaikutteita kuin ongelmalähiössä.

    Itse olen oppinut kiroilemaan vasta palasokerissa. :wink:

    Eipä sillä että olisin millään eliittialueella kasvanut...

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    No jos katsotaan tämän päivän nuoria ja nuoria aikuisia niin enpä ole kauhean vakuuttunut päiväkodin "tehosta" noiden mainittujen asioiden suhteen.


    Vanhemmat kasvattavat lapsensa, ympäristöstä tulevat vaikutteet ympäristön mukaan. Päiväkotia ei mitata tuollaisilla asioilla mielestäni/tietääkseni...

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse olen oppinut kiroilemaan vasta palasokerissa. :wink:


    Joo, varsinkin isoilla paikkakunnilla päiväkodilla ja päiväkodilla on varmasti mahtavia eroja. Taatusti joku kunnallinen päiväkoti Jakomäessä on erilainen kuin yksityinen Eirassa tahi Espoossa. Jälkimmäisissä ei varmaankaan ole maahanmuuttajia tai muuta häiriintynyttä roskaväekä antamassa vääränlaisia vaikutteita. Pikkupaikoilla joissa on vain yksi päiväkoti homma varmaan toimii vähän paremmin.

    EsaJii kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Meidän eka skidi oli päiväkodissa, yksityisessä, jotta sai leikkiä, kun sisko oli vasta syntynyt, kolme vuotta ikäeroa Molemmat sitten esikoulussa noin 4 vuotiaasta. Tyttö oli opettanut itsensä lukemaan ilman että ope huomas, vaihdettiin toiseen esikouluun. Täällä on julkinen kindergarten 5 vuotiaille, eka luokka alkaa 6 vuotiaana. Jäi se kindergarten väliin tytöltä, ei tarvittu. Hän on nyt puoli vuotta nuorempi kuin muut luokallaan.

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Fiksu likka.