Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

Cd levyjen ylikompressointi

OldfieldOlli kirjoitti noin 17 vuotta sitten (41 kommenttia)
Mitäpä mieltä olette tästä.Pilataanko nykyään cd levyjen remasterit ylikompressoimalla ne.Volyymit tappiin ja sitä rataa.Joidenkin mielestä vanhat cd-levyt ovat jossain tapauksissa parempia.
Itseä ei kauheasti häiritse,tosin joissain tapauksissa olen suosinut originaaliversiota.

Eräs tuttuni,joka kuuntelee musiikkia pääasiassa kuulokkeilla,on kovasti leipääntynyt tähän nykytrendin mukaiseen kompressointiin.Ja voihan sitä jopa ajatella,että levyllä oleva musiikkikaan ei ole enää ihan sitä,miksi se on alun perin tarkoitettu,kun siihen kajotaan niinkin rajusti.

Kovasti olen itse tykästynyt SACD ja DVD-A levyihin.Yhtään kertaa en ole törmännyt huonoon masterointiin.Onko kenelläkään niistä mitään pahaa sanottavaa?(Muuta kuin korkea hinta)

+/- saldo : 0 |

    OldfieldOlli kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Meni vähän väärälle osastolle.Voisikohan Jake siirtää tuonne HiFi puolelle?

    Trilogy kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä moni levy on pilattu tuolla "Loudness war" ilmiöllä. Ensin tulee mieleen näitä "arvostetun" Rick Rubinin tuottamia levyjä, kuten RHCP:n Californication ja 2 uusinta System Of A Downia, joissa on volumet laitettu täysille että varmasti napsuu. Nyt muotina on myös tunkea äänet täysille että levy olisi hyökkäävämpi, esim. Front Line Assemblyn uusin "Artificial Soldier".

    Huomasiko kukaan muu miten hiljaiselle Neal Morsen uusi levy on miksattu verrattuna yleiseen nykytrendiin? Itse huomaan laittavani lisää ääntä juuri tuota levyä kuunnellessa...

    retrou kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä :( Tämä juttu alkoi jo jossain 90-luvun alussa/puolivälissä. Alkaisi jo pikkuhiljaa riittää. :)
    Samanlainen syöpä nykyään kuin 80-luvulle oli kasarisoundit, ehkä vielä pahempikin.

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    80-luvulla oli monet soundit sekä paskoja & liian hiljaa :wink:

    MZ kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    80-luvulla varmaan oli tarkoitus, että ekvalisaattori hymyilee iloisesti, tai ainakin loudness on käytössä.

    Janus kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ensin tulee mieleen näitä "arvostetun" Rick Rubinin tuottamia levyjä, kuten RHCP:n Californication ja 2 uusinta System Of A Downia, joissa on volumet laitettu täysille että varmasti napsuu.

    Kun aikoinaan kuulin Californicationin niin luulin että levyssä on valmistusvika. :o

    Kcrimso kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä moni levy on pilattu tuolla "Loudness war" ilmiöllä. Ensin tulee mieleen näitä "arvostetun" Rick Rubinin tuottamia levyjä, kuten RHCP:n Californication ja 2 uusinta System Of A Downia, joissa on volumet laitettu täysille että varmasti napsuu.


    Minua ärsyttää kompressointi monenkin levyn kohdalla mutta ei noiden SOAD:in kahden uusimman levyn kohdalla. Niihin tollainen hyökkäävä soundi jotenkin perverssillä tavalla sopii.

    EsaJii kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yhdessä autostereossani oli LOUD nappi, joka siis kompressoi kaiken soitetun. Viikon kokeilin, sitten huomasin että mikään ei ole parantunut. En ole koeillut sen jälkeen. Hiukan bassoa vaan lisään.

    retrou kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Progarchivesin medleyn perusteella Porc T:n uus levy on sikakompressoitu.

    retrou kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yhdessä autostereossani oli LOUD nappi, joka siis kompressoi kaiken soitetun. Viikon kokeilin, sitten huomasin että mikään ei ole parantunut. En ole koeillut sen jälkeen. Hiukan bassoa vaan lisään.


    Kokeile levyllä jossa on paljon hiljaisia kohtia, esim. klasarisinfonia.

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Progarchivesin medleyn perusteella Porc T:n uus levy on sikakompressoitu.


    Nettinäytteet ovat aika surkeatasoisia yleensä... Missähän muodossa tuo medley tuolla soi?

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Kun aikoinaan kuulin Californicationin niin luulin että levyssä on valmistusvika. :o


    Minä olen sitä mieltä, että RHCP:n valmistusvika ulottuu myös biiseihin nykyään... :lol:

    retrou kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Progarchivesin medleyn perusteella Porc T:n uus levy on sikakompressoitu.

    Nettinäytteet ovat aika surkeatasoisia yleensä... Missähän muodossa tuo medley tuolla soi?

    Tietääkseni kaikki PA:n näytteet on mp3 128. Se on enemmän kuin tarpeeksi jotta soundista saa yleiskäsityksen ja ennen kaikkea havainnon, kuinka kompressoitua alkup. materiaali on. Ei mp3-pakkaus dynamiikkaa muuta.

    Eikö se levy sitten ole sikakompressoitu? :o :wink:

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Levyllä on sikakompressoituja osioita (ne muutamat raskaat pyräykset) mutta muuten en sanoisi noin. Tosin, en ole vielä varmistanut asiaa viralliselta versiolta kun tilasin sen ennakkoon jenkkilästä, jossa se ilmestyy vasta 24.päivä. Mutta saanpas ainakin spesiaaliversion, eikä maksanut juuri yhtään enempää! :wink:

    Minun korvani tosin sietävät ilmeisesti hieman enemmän tuota sikakompressointia. Vapor Trailsissa ja suurimmassa osassa kuulemiani goottievanescence- ja nunnumetallibändejä tuo raja myös ylittyy. Liekö osuutensa myös musiikin monotonisuudella, veikkaisin että kyllä. Digitaalirokki ahistaa yleensä.

    retrou kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yleensä se sikakompressointi vaikuttaa ihan koko levyn yleissointiin eikä vain tiettyihin kohtiin.
    Minun korvani taas eivät siedä sikakompressointia. :evil:

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yleensä se sikakompressointi vaikuttaa ihan koko levyn yleissointiin eikä vain tiettyihin kohtiin.
    Minun korvani taas eivät siedä sikakompressointia. :evil:


    Taidan ymmärtää mitä tarkoitat, mutta tartuin väärään termiin... :wink: Minä en koe uuden PT-levyn soundia liian kompressoituna ainakaan. Kyllähän ne raskaat osuudet aika turboahdettuja ovat, mutta se kuuluu asiaan? 8) Muuten levyn yleisilme on niin rauhallinen, ettei korva häiriinny mistään. En ole mikään hifisti, mutta Wilsonin tuottama äänimaailma ei yleensä ole tunnettu surkeasta äänenlaadusta vaan ihan päinvastoin.

    Kcrimso kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En ole mikään hifisti, mutta Wilsonin tuottama äänimaailma ei yleensä ole tunnettu surkeasta äänenlaadusta vaan ihan päinvastoin.


    Wilson tekee hyvää työtä studiossa, mutta sillä ei ole väliä jos homma tyritään masterointi vaiheessa liiallisella kompressoinilla. Mun mielestä kaksi viimeisintä levyä ovat olleet ikävästi matkalla tohon suuntaan. Toivottavasti uusin ei jatka tolla linjalla vielä pidemmälle.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En ole mikään hifisti, mutta Wilsonin tuottama äänimaailma ei yleensä ole tunnettu surkeasta äänenlaadusta vaan ihan päinvastoin.


    Olet varmasti ihan oikeassa tässä,mutta olen kuullut jopa Alan Parsonsin uusista remastereista,että olisivat ylikompressoitu.Itse en ole sitä mieltä,että olisivat pilattu ja Alan Parsons sentään on melkoinen legenda tuottajana ja muutenkin HiFin saralla. :shock:

    Joten nyt vain taitaa olla niin,että nykyinen trendi kompressoida sopii joidenkuiden korviin(kuten minun ja näköjään myös Lerxstin) ja joidenkuiden korviin ei sitten ollenkaan. :?

    Mutta olen kyllä kuullut sellaisiakin levyjä joissa masterointi on oikeasti sössitty ja kunnolla. :x

    Haiku kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jännä, että vasta nyt olen alkanut kiinnittää kompressointiin huomiota. Ehkä olen pitäytynyt niissä ajoissa, joilloin levyillä oli vielä hyvät soundit...

    Von Hertzen Brothersin uudempi ja Sister Flon uusin tulevat ensin mieleen levyistä, jotka kompressointi on pitkälle pilannut. En tiedä mikä siinä sitten on... Jotenkin tuntuu, että ylikompressoinnin takia musiikista on soundien puolesta hankala saada kiinni.

    Jukes kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aiheesta kohistiin aikanaan kovasti asiantuntijapiireissä koskien Hendrixin koko virallisen tuotannon (Experience Hendrix-julkaisut) raiskaamisesta ylikompressoinnilla. Joku ruottalainen kaveri oli ottanut biiseistä jotain 'kuvaakin', joka kuulemma selkeästi osoitti tietoisen erheen!

    retrou kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    pari linkkiä

    Music is getting "too loud" Britannian mediassa on herännyt aiheesta keskustelua:
    http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t55396.html


    What is the worst mastered CD [your opinions] ?
    http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t27691.html


    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei ihan aiheesta, mutta äänentoistosta kummiskin...

    Ai tää ilmiö on CD-leveyssäkin. Drum & Bass levyissä "prässätään" volumet kovemmalle, kuin muissa Tekno levyissä. Tätäkö toi kompensointi tarkoittaa? Mulla on pieni kuulovamma, jotkut taajuudet menee ohi. seurailen sivusta, kun ihmiset analysoi äänentoistotekniikkaa tapahtumissa. Bassojen alapäitä ei kuulunut jne...

    Muut saa jatkaa:

    Redrumiin tulee www.funktion-one.comin rakentama soundsyteemi. He tekevät paikasta Funktion Onen referenssi paikan. Tarkoitus on tehdä vaatimattomasti tän hetken paras klubi soundi maailmassa.

    Paikka akustoidaan ja tunetetaan Funktion Onen ohjeiden mukaan, sen jälkeen kaverit tulevat Englannista Installoimaan ja tunettamaan soundin. Ainut mikseri mitä saadaan käyttää tässä systeemissä on Jamaicallakin suosittu Formula soundi, siinä on maailman pehmein Basso. Eli kaikki Ranea inhonnet DJ't saavat liut miskeriin, ja kunnon crossfaderin. Mikseriin voi vaihtaa lennosta Rotaatio palikan eli liut muuttu nupeiksi, nerokasta.

    Meille (Redrum/HKI) tulee ensimmäisenä klubina maailmassa Funktion Onen uudet 130 kiloiset 2x21" subit. Tulee Iso torni Jamaican style torvisubeja. Ei naapureita kerrankin, pistetään puntit tutisemaan.

    Olin testaamassa Englannin maaseudulla Funktion Onen tehtailla uusia subeja ja voin sanoa että paras Basso mitä olen koskaan kuullut, myös hinta sen mukainen (n.9000e kappale). Pitäisiköhän Sedu mallisesti kertoa paljon meillä menee rahaa PA laitteisiin. Ei ehkä viitsi, koska mutsi voi ihmetellä että miksi poika laittaa noin paljon rahaa kaiuttimiin. Kaiutin toistaa täydellisesti 30-140 herziä, eli koko bassoalue yhdestä kaapista, ei tarvii erikseen infrassoa, 18" ja 15"sta.

    [u:f6a29e9f9c]Kommentteja kyseisestä äänentoistojärjestelmästä[/u:f6a29e9f9c]

    -EI HELEVETTI MIKÄ SYSTEEMI! siinä pystyy ihan normaalilla äänentasolla keskustelemaan kavereiden kanssa, mut samaan aikaan vatsassa jyllää ne subit tajuttomasti, ja diskantit sunmuut tule kristallisena kans...eli kaikki on todella kohdallaan, ei tartte mennä kotiin korvat soiden mut kuitenkin tulee kaikki sopivan lujaa.

    -Funktion One on parhaimmillaa viritetty silleen et yläpäät on kauniit ja kirkkaat, mut ei lujalla, alapäätä löytyy pirusti... Mun mielestä vieläkin paras saundi on tällanen, jossa ei tulppia tarvita... Ei sitä tartte rääkkää niin lujaa et tartteis tulppii, jos bassoo on riittävästi... eikä se basso korviin satu, vaan lämmittää...

    -Saundista sen verran, että toi Funktion-One vaatii deejiiltä aika paljon. Biisejä pitää equttaa mikseristä aika tavalla ja huonolaatuiset originaalit paljastuu kyllä hetkessä.

    retrou kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hesarissa hehkutettiin kuinka Nightwishin uuteen levyyn käytettiin n. puoli miltsiä. Ja tuloksena kauhealta kuulostavaa mössöä. Replaygain -8.67.
    'Bye bye beautiful'




    OldfieldOlli kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hesarissa hehkutettiin kuinka Nightwishin uuteen levyyn käytettiin n. puoli miltsiä. Ja tuloksena kauhealta kuulostavaa mössöä. Replaygain -8.67.
    'Bye bye beautiful'




    huh huh.Yhtä jöötiä näyttää olevan :shock:

    retrou kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Smashing Pumpkinsin Zeitgeist sai täydet tähdet äänenlaadusta ja musiikista Hifimaailma-lehdessä. Replaygain tässä avausbiisissä mukava -9.82. Levyn nimessä ilmeisesti vahvaa ironiaa? ;) Toi lehtihän on ihan kunnon hifilehti, mutta levyarvostelijat ei ilmeisesti ole lehden varsinaisia toimittajia. Jonkin lehden pitäisi muuten alkaa julkaisemaan replaygain-arvoja arvostelujen yhteydessä. :)




    Janus kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Adressi RHCP-levyistä.
    http://www.petitiononline.com/RHCPWBCD/petition.html

    purple kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mikäs tää replaygain-arvo oikein, audio-levyjen Pifast vai? Minkänäköinen tuon aaltomuodon pitäisi sitten olla että se on hyvä?

    Mun ymmärryksen mukaan olisi itseasiassa huonompi juttu jos piikit eivät olisi koko skaalan läpi. Jos keskimääräinen taso olisi vaikkapa puolessa välissä niin silloin kuunneltaisiin käytännössä jotain 12 bittistä singaalia, eikö?

    retrou kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mikäs tää replaygain-arvo oikein, audio-levyjen Pifast vai? Minkänäköinen tuon aaltomuodon pitäisi sitten olla että se on hyvä?

    Replaygain mittaa tsibaleen keskimääräistä voimakkuustasoa, ja sen vaihtelua jne.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Replay_Gain



    Do the songs remain the same?
    Artikkeli Led Zepin uudesta kokiksesta.
    http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/music/article2877291.ece


    Soundi kirjoittaa, että Kentin uusi levy on kompressoitu kovaksi kuin pannukakku...

    retrou kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mokoma - Nujerra ihminen (Soundi 2008 -kokoelmalta)
    Kovaa mättöä... vai onkohan tämä mattoa? :P
    Erikoista tässä on se, että peak level on vain 82 %. Voi toki olla, että Soundin tyypit ovat normalisoineet biisiä vähän hiljaisemmaksi.
    Joka tapauksessa aika surullista. Dynamiikan käytöllähän voisi metalliin saada oikeasti raskautta; tämähän on vain äänivalli.




    Fastro kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    en nyt oikein tiiä miten noita "äänivalleja" :) tutkitte mut kattokaas semmonen kivaki uus tuttavuus ku Unexpect - In a Flesh Aquarium,, mulla on se ja siinä on kaikkee kivaa mut... en tiiä liittyyks sit yhtään tähän asiaan mutta en tykkääkään oikein kuunnella tota ku se on pelkkää säröö, mölyy, täyteenahdettu... ei kestä mun mieli sellasta... vaikka muuten kestäiski semmosen avant-heittelehtimisen..

    tutustukaa tohon.. on päässy nimittäin tuollaki tavallaan kakkoseks http://www.progarchives.com/subgenre.asp?style=43


    retrou kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    en nyt oikein tiiä miten noita "äänivalleja" :) tutkitte

    Varmaan mistä tahansa audio-ohjelmasta löytyy äänivallien tutkimismahdollisuus. Äänivalli kertoo jo aika paljon biisin dynamiikasta.
    Täs ois shotti CMX - Kuolemaantuomitut. Ei oo niin täyteen ahdettu kuin voisi ahtaa, mutta ei kyllä mitään syytä riemuunkaan. Replaygain -8.08 dB, joka on aika hirveä lukema. Lisäksi symbaali kuulostaa todella ärsyttävän pistävältä, ja kompurointi muutenkin tappaa rumpujen powerin aika täydellisesti, samoin kuin koko musiikin powerin, IMHO!




    Greeny kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jännää, musiikkia voi siis myös katsella...

    endbrax kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jännää, musiikkia voi siis myös katsella...


    Tuo onkin kätevää, jos ei halua herättää naapureita. Ja kun oikein haluaa luukuttaa, vai tulostaa A3-kokoon.

    retrou kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Love - Alone again or (ei remast.)





    Lapko - Hugging the phone (Soundi-cd 2008)




    ----------

    Kompuroinnin huomiointi levyarvosteluissa...
    http://www.hifimaailma.fi/foorumi/viewtopic.php?t=5551


    retrou kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mielenkiintoinen suomenkielinen saitti.

    http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/Loudness_War/Loudness_War.html


    Eppu Normaali (Soundi CD 2008) : Pallit heiluu taas:




    Sun Ra (The solar myth approach) : The satellites are spinning:




    Janus kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mokoma - Nujerra ihminen (Soundi 2008 -kokoelmalta)
    Kovaa mättöä... vai onkohan tämä mattoa? :P

    Maailmalla tuollaisesta putkesta käytetään käsittääkseni nimitystä sausage.

    retrou kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    http://www.turnmeup.org/

    Opeth - the lotus eater





    Stam1na - Piste jolta ei ollut paluuta




    Muokattu 06.07.2010 10:36 by retrou.

    retrou kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    http://dr.loudness-war.info/
    - Täältä löytyy tietokanta levyjen dynamiikasta.

    http://www.pleasurizemusic.com/sites/default/files/DR-Meter%201_4a.rar
    - Tästä voi ladata ohjelman, joka mittaa dynamiikkaa mp3- tai wav-tiedostoista. Tiedot voi lähettää sitten em. tietokantaan.

    Kcrimso kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mielenkiintoinen listaus. Sen silmäily vahvistaa lähinnä sen että levyn "teknisestä dynamic rangesta" ei voi hirveän pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää. Osa tuolla "huonosti" pärjänneistä kuulostaa oikeinkin hyvältä minun korvissani.

    pinulk kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tänään Hesarissa juttu kompressoinnista TV- sivuilla.

    Yeti kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Noissa retroun kuvissa on jo kompensoitu (normalize) niin paljon, että huipuista katoaa ääniä. ei auta (esim. sounforgella) äänentason pudottaminen, kun osa äänistä kerran on jo kadonnut. omituista touhua. laittais vaan ihan normaalisti ja sitten kukin tahollaan nostakoon desibelejä, jos on tarvis.