Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

Hunajan hinta nousussa

Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten (43 kommenttia)
Taiwanissa ihmetellään mehiläisten joukkokatoa. Kahden viime kuun aikana Taiwanissa on kadonnut arvioilta kymmenen miljoonaa mehiläistä kolmelta eri alueelta.

Myös Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Brasiliassa on viime kuukausina ihmetelty kadonneita mehiläisiä.

Mehiläisten katoaminen huomattiin sen jälkeen, kun ne eivät palanneet mehiläiskasvattien luo pölytysreissuiltaan.

Asiantuntijoiden mukaan joukkokadon syynä voivat olla taudit, tuholaisentorjuntaan käytetyt myrkyt tai epätavallinen sää. Lämpötila Taiwanissa on heilahdellut viime päivinä yli kymmenen astetta. [u:d16673920b]Jotkut tuholaistorjunta-aineet puolestaan sekoittavat mehiläisten päät niin, etteivät ne osaa suunnistaa enää asuinsijoilleen.[/u:d16673920b]

-Reuters-




P.S. No empä ois tappanut pari viikkoa sit mehiläistä, joka tokkurassa steppaili asunnon lattialla... Noita pörriäisiä ei sit enään tapeta, tai loppuu se hunajan kanssa läträäminen.
Mihinhän ne on mennyt? Onkohan ne agressiivisiä, jos ne on niin pihalla kemikaaleista, ettei löydä pesälle takasin... :roll:

+/- saldo : 0 |

    ttt kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lehdessä taisi lukea, että kännyköiden säteily sekoittaa mehiläisten suunnistusta tai jotain.. Eli laitetaas ne kännykät kiinni.
    No kesällä saa luomu hunajaa kaverilla on vanhempien luona maalla kennot...

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No nyt kun tuli puheeksi niin on tullut viimeisten kolmen viikon aikana kohdattua kaksi jurrista mehiläistä.

    Kyllä tässä nyt on selvä maailmanlopun meininki.

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Skepsiksen sivuilla varovaisesti toin ton vaihtoehdon esiin.. Mutta jos radioaallot eivät aiheuta syöpää, niin ei niillä voi mitään muutakaan ilmiötä selittää..

    Ja sit se pakollinen punaviinin sävyttämä inssi-päteminen:

    Radioaallot: Aallon pituus on yli 100*10^6 nm (elektronit ja ytimet magneettikentässä)
    mikroaallot: 200 000 - 100*10^6 nm (molekyylien pyöriminen)
    näkyvä valo: 390-770 nm (siis tän ihmissilmä havaitsee)
    gammasäteily: 0,0001-0,01 nm (ydinreaktiot)

    Kaikki samaa asiaa (liikkuu valonnopeudella), mutta eri aallonpituus (ja energia)..

    Ärsyttää, kun Skepsiksellä ei voida uskoa, että herkät ampiaiset voivat saada vaikutteita radioaalloista. Lähteehän ihmiseltäkin henki samalla sähkömangneettisella säteilyllä, kun lisätään tehoa (LUE: ydinrektio). joopa-joo.




    -----------

    Kertokaa mulle Globaalisaation hyvistä puolista, on niitäkin pakko olla?

    Kcrimso kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Kertokaa mulle Globaalisaation hyvistä puolista, on niitäkin pakko olla?


    Levyjä saa halvalla. Eikös se nyt kuitenkin ole tärkeintä?

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ^On se tärkeetä, mutta ei ehkä tärkeintä :wink:

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Levythän ovat vaan kallistuneet koko ajan.

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Ärsyttää, kun Skepsiksellä ei voida uskoa


    No ottamatta kantaa itse asiaan (uskon että ihmiseenkin radioaallot vaikuttavat - jotenkin; mutta voihan se vaikutus olla myös myönteinen, esim. tehostunut peräsuolen toiminta) niin tuo sananmuotosi on vähän omituinen. Onko sinulla osoittaa jotakin tieteellistä evidenssiä väitteesi (mikä se nyt ikinä onkin) tueksi? Miksi se ylipäätään ärsyttää jos joku ei usko johonkin samaan kuin sinä? Muuttuuko totuus sen mukaan mitä mieltä joku kerrostaloasumisen oppinut apina siitä on mieltä?

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No se ärsytti, että kun ehdottaa radioaltojen mahdollista vaikutusta ampiaisten käyttäytymiseen, siinä toivossa, että joku asiaan perehtynyt tietäisi tarkemmin, niin vastaukset on tasoa: jos jotkut puhelimet pitävät "bzzz" ääntä jne..
    Siis ei kovin rakentavaa keskustelua. Ois kiva vaihdella näkemyksiä, ei tietenkään tarvii olla samaa mieltä.

    Kcrimso kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Levythän ovat vaan kallistuneet koko ajan.


    Täh? 90-luvun alussa uusista levyistä sai maksaa jotain 120 markkaa. Nykyisin joku 14 euroa (n.85mk) alkaa olla ihan maksimi mitä minä maksan vastaavista.

    JiiPee kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo... ja sitten, kun lasket vielä rahan arvon muutoksen 90-luvun alusta tuohon mukaan. Halventuneet ovat niin perhanasti.

    PS: Ensimmäinen oma asuntomme vuonna 1993 Leppävaarasta Espoosta, 60 m2 kaksio: 258.000 markkaa = alle 40.000 Euroa. Noin vain vertailun vuoksi... nykyään maksavat hunajaa (tämä oli pakko lisätä, että pysytään aiheessa).

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hitto kun en muista ohjelmaa ja siinä ensintynyttä kaveria, (3-4 v. sitten) joka puolusti globaalisaatiota. Se puolusteli yllättävän hyvin globaalisaatiota. Itse en nä siinä kuin huonoja asioita.

    Tietysti isot yritykset hyötyvät, mutta kun se kaveri perusteli jopa McDonaldsinkin leviämisen todella pätevästi. Siinä keskustelu ohjelmassa globaalisaation vastustaja oli hätää kärsimässä.

    Onko tietoo, että onko sellaista liikettä tai nettisivuja, joka ajaa globaalisaatiota, siis näkee sen hyvänä asiana, ihan tavallisen tallaajan kannaltakin?

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No jos otetaan vertailukohdaksi vinyylien hinnat ja valmistuskustannukset vs. cd-levyjen vastaavat niin kyllä katteet ovat nousseet. Ja kyllähän nuo uudet cd:t maksavat 20 euroa, jos ei ole jokin tarjous kyseessä.

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Viimeiset 5 CD:tä ollut 22-25€. Drum & Bass music... Joutuu musaliike tilaan aina jostain, mutta se ei käsittääkseni nosta hintaa... Laatu maksaa

    Kcrimso kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ja kyllähän nuo uudet cd:t maksavat 20 euroa, jos ei ole jokin tarjous kyseessä.


    Eikä maksa. Ainakaan jos hyödyntää globalisaatiota ja ostaa levyt ulkomailta kuten minä teen. En ole vuosiin maksanut yksittäisestä levystä 20 euroa ja minä sentään ostan joka vuosi 40-50 saman vuoden uutta julkaisua.

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ^Jep, noita sun levyjä varmaan painetaan isompia eriä, kuin noista mun D&B hömpötyksistä...

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    DJ kaveri sanoi, että tilaa ne levyt itse levy-yhtiöltä.. kannattais varmaan, se sano et saa halvemmalla, vaikka tulee postimaksut päälle

    Kcrimso kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Esimerkkejä viime aikojen ostoista. Ja hinnat sisältävät kotiinkuljetuksen.

    Fear Of A Blank Planet - Porcupine Tree 13.99€
    Somewhere Else - Marillion 15.49€ (tämä tuntui kalliilta, melkein jäi ostamatta)
    Year Zero - Nine Inch Nails 13.99€
    Real Time (Royal Festival Hall) (2CD) - Van Der Graaf Generator 17.49 €

    Ja vähänkin vanhempien levyjen hinnat onsitten yleensä 7-12 euroa. Mielestäni erittäin kohtuullista. Ei kai niitä sentään ilmaiseksi voi jaella.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onko tietoo, että onko sellaista liikettä tai nettisivuja, joka ajaa globaalisaatiota, siis näkee sen hyvänä asiana, ihan tavallisen tallaajan kannaltakin?

    Globaalin kapitalismin puolustus:

    http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789512067329


    Etiikka & talous:

    http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789510252093


    Ei niinkään koskien globalisaatiota, mutta omistamisen, tavaran ja jakamisen suhteesta: Hayek Friedrich A. Kohtalokas ylimieli, Art House, 1998 sekä Matt Ridley: Jalouden alkuperä.

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Globaalin kapitalismin puolustus olisi alennuksessa 16,80€. Bookplussalla oli jotain muutakin, mitä piti tilata. Ton vois tilata samalla..

    Lazer kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä cd:t maksoi Anttiloissa ja vastaavissa 120-130 mk ajat sitten, että ei ne mihkään ole kallistunut etenkin kun huomioi sen inflaation. Mehiläisasiaan en osaa sano mitään, mutta huolestuttavaa jos kasvien pölyttäjät katoaa.

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Levythän ovat vaan kallistuneet koko ajan.


    Täh? 90-luvun alussa uusista levyistä sai maksaa jotain 120 markkaa. Nykyisin joku 14 euroa (n.85mk) alkaa olla ihan maksimi mitä minä maksan vastaavista.


    Samaa mieltä - halvempaa tuo levyjen ostelu on kuin aikaisemmin. Ajatelkaas että newburycomics.com myi minulle tuo Blank Planetin aidoilla nimikirjoituksilla varustettuna n. 14 e hintaan sis. pk.

    Riippumattomien bändien levyistä joutuu maksamaan hieman enemmän yleensä, mutta siihen on syynä järjestään korkean tuotantolaadun suhde pieneen painosmäärään. Ja tämä viimeinen ei ollut mikään puolustuskannanotto vaan fakta :wink:

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onko tietoo, että onko sellaista liikettä tai nettisivuja, joka ajaa globaalisaatiota, siis näkee sen hyvänä asiana, ihan tavallisen tallaajan kannaltakin?


    Ayn Rand institute http://www.aynrand.org
    ajaa kapitalismia; aikoinaan luin nuo Randin kaikki kirjat, siellä pannaat luonnonsuojelijat ja vasurit ihan kyykkyyn.

    EDIT: tai siis ei tuo "tavallinen tallaaja" todellakaan ole Ayn Randin mielenkiinnon kohteena vain Prime Moverit - älykkäät, uraauurtavat kyvykkäät bisnesihmiset, tieteentekijät, yrittäjät, taiteilijat jne.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ayn Rand oli kieltämättä nerokas: myi B-luokan filosofiaa ja kirjoja autismiin taipuville idiooteille.

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Se kaveri, kuka sai mut kyseenalaistamaan globaalisaation absoluuttisena pahana, niin se nimenomaan puhui, mitä mahdollisuuksia se antaa köyhille ja tavallisille ihmisille. Sehän on nähty jo, että tuloerot (ainakin Suomessa) kasvaa ja läskejä on enemmän kuin nälkäänäkeviä.

    Kcrimso kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ja läskejä on enemmän kuin nälkäänäkeviä.


    No sehän on hyvä asia. Etenkin nyt kun lihavuuden haitallisuutta terveydellekin on alettu kyseenalaistamaan.

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ^Positiivistä ajattelua, kannatan.

    Maapallo on varmaan liian iso ihmisen ymmärrykselle, kun parin tunnin lentomatkan päässä lapset pökertyvät nälissään katuojiin ja toisessa suunnassa kuollaan liikalihavuuteen.

    Mutta hyvä, jos liikalihavuus ei olekkaan niin vaarallista, mitä on väitetty. siis voimme mässätä entistä enemmän, ja ne nälkäiset paskiaiset eivät meidän herkkuihin koske. :wink:

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kymmenen vuoden päästä todetaan globaalitalouden olleen aivan perseestä ja lanseerataan isolaatiotalouden käsite.

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ayn Rand oli kieltämättä nerokas: myi B-luokan filosofiaa ja kirjoja autismiin taipuville idiooteille.


    Teikäläinen voisi kirjoittaa kirjan noilla onelinereilla... :) en sitten tiedä möisikö ihan Ayn Randin lukemia mutta kannattaahan sitä yrittää.

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    http://fi.wiktionary.org/wiki/
    http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/


    eivät avanneet käsitettä isolaatiotalous :oops:

    Vai oliko toi sun oma sana :)

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    http://fi.wiktionary.org/wiki/
    http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/


    eivät avanneet käsitettä isolaatiotalous :oops:

    Vai oliko toi sun oma sana :)


    Tähän hätään keksin sen itse, mutta tuskinpa on mikään originaali keksintö. Pohjois-Koreakin harrastaa eristäytymistaloutta :lol:

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    :)

    Janus kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ja kyllähän nuo uudet cd:t maksavat 20 euroa, jos ei ole jokin tarjous kyseessä.


    Eikä maksa. Ainakaan jos hyödyntää globalisaatiota ja ostaa levyt ulkomailta kuten minä teen. En ole vuosiin maksanut yksittäisestä levystä 20 euroa ja minä sentään ostan joka vuosi 40-50 saman vuoden uutta julkaisua.

    Mitä paikkoja suosit?

    Kcrimso kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0


    Eikä maksa. Ainakaan jos hyödyntää globalisaatiota ja ostaa levyt ulkomailta kuten minä teen. En ole vuosiin maksanut yksittäisestä levystä 20 euroa ja minä sentään ostan joka vuosi 40-50 saman vuoden uutta julkaisua.
    Mitä paikkoja suosit?


    Play on ehdoton suosikki. Se on nykyisin entistä parempi kun muut pienemmät lafkatkin myy sen kautta (Playtrade). Obskuurimmat levyt pitää kyllä tilata vaikka Waysidesta.

    Janus kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eikä maksa. Ainakaan jos hyödyntää globalisaatiota ja ostaa levyt ulkomailta kuten minä teen. En ole vuosiin maksanut yksittäisestä levystä 20 euroa ja minä sentään ostan joka vuosi 40-50 saman vuoden uutta julkaisua.
    Mitä paikkoja suosit?


    Play on ehdoton suosikki. Se on nykyisin entistä parempi kun muut pienemmät lafkatkin myy sen kautta (Playtrade). Obskuurimmat levyt pitää kyllä tilata vaikka Waysidesta.

    Playta olen itsekin käyttänyt. Pari kysymystä Waysidesta: kauanko toimitus kestää jos puhutaan vaikkapa Cuneiformin julkaisuista? Entä tuleeko lähetykseen jotain pakkaus- tai muita kuluja? Help-osiossa puhuttiin jostain registration-maksuista, mitä se käytännössä tarkoittaa?

    JarkkoH kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Registration maksuja en oo kyllä huomannut, mutta se vaara on, että tulli nappaa omansa välistä pois. Tosin vain kerran on näin Waysiden kanssa käynyt ja oisko jotain 10 tilausta sieltä takana. Toimitusajat tais olla viikon ja kahden välillä, lähempänä kahta viikkoa kuitenkin.

    J

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Jotkut tuholaistorjunta-aineet puolestaan sekoittavat mehiläisten päät niin, etteivät ne osaa suunnistaa enää asuinsijoilleen.
    [/quote]
    [quote]
    Lehdessä taisi lukea, että kännyköiden säteily sekoittaa mehiläisten suunnistusta tai jotain.. Eli laitetaas ne kännykät kiinni.

    Mehiläisten suunnistamisesta: (lainaus TK:sta) "mitä kauempana pesästä ne ovat, sitä korkeammalla ne lentävät ja suunnistavat suurempien maamerkkien mukaan. Pesän lähellä ne lentävät lähellä maata ja kiinnittävät huomiota pieniin yksityiskohtiin."

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jostain luin kauan sitten, että jos mehiläispesä on keskellä peltoa ja sitä siirretään 5 metriä, niin ne ei löydä sinne takaisin. Toi sun viimeksi mainitsema; pesän lähellä suunnistavat matalalla, tukisi tota, minkä luin...

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Paininkoo muut tämän asian kanssa? Itse olen kylmäverisesti tappanut kaksi ampiaista tänään ja kolmas kyttää tossa ikkunan takana, milloin avaan sen. Suhteellisen hiostavaa olla ikkunat kiinni...

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pitäisköhän sun ihan oikeasti hankkia nainen?

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En aio vakiintua vielä moneen vuoteen. Olen ollut avoliitossa, mutta silloin kävin töissä. Eli elämä oli "tavallista 8-16 ja sitten emännän kattamaan ruokapöytään. Tähän elämäntilanteeseen vaimoke kävi mainiosti. Ja tuohan se turvallisuuden tunteen, mutta rajoittaa ja velvoittaa samalla.

    Mun ei tarvitse vakuutella muille kierosti, testien kautta, menestystä markkinoilla. Meinasin parivuotta elää opiskelija elämää ja sitten töihin, vakituinen kumppani, rivitalon pätkä ja kultainen noutaja. Ehkä sitten sokruunkin vietittely vähenee, kun internetin alkuhuuma on laantunut..

    Pitäisköhän sun vihdoinkin vakiintua, ei tarvitsisi ravata testeissä?

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Pitäisköhän sun vihdoinkin vakiintua, ei tarvitsisi ravata testeissä?


    Ei voi puhua ravaamisesta jos varmuuden vuoksi haluaa testata sukupuolitaudit. Mielestäni kaikkien kannattaisi. Vai tarkoititko ravaamisella sitä että olen kolesterolitesteistäkin raportoinut sokruun ;)

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kolesterolitestit on mennyt multa ohi, siis varmaan yli 3 kk sitten olet raportoinut..

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No en tiedä, ehkä muistan väärin. Who cares.