Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Vanhojen vinyylien hautausmaa

Mr.Walker kirjoitti noin 17 vuotta sitten (41 kommenttia)
Joskus olen tuhannesti vannonut, että yhdestäkään levystäni en luovu. Jokainen niistä on hankittu jonkun biisin, bändin tai kokonaisuuden takia.
Vuodet ovat kuitenkin kuluneet ja kaapista löytyy parikymmenta vuotta vanhoja vinyyleitä, jotka eivät ole yhtä pitkään aikaan käyneet lähelläkään levylautasta. Ja tuskin tulevat käymäänkään. Tilaahan ne vievät, muutto on edessä ja vaimokin painostaa.
Tunnearvoa niillä kuitenkin on, enkä millään hennoisi heittää nittä roskiinkaan. Divarista niistä voisi saada muutaman lantin, mutta luulen etteivät kaikki vanhat levyni ole edes divarikelpoisia. Kunnon puolesta kyllä, mutta kukapa haluaisi ostaa esimerkiksi aikanaan Anttilan halpamyynnistä ostettuja hittikokoelmia eri vuosikymmeniltä tai vanhoja Finnhitsejä.
Kirppareillakin olen joskus känyt katselemassa vanhoja levyjä ja näyttää, että sielläkään ei oikein käy hyvätkään levyt kaupaksi.
Onko kellään ideoita tai vaikka samoja ongelmia?
Missä voisi olle se vanhojen vinyylien hautausmaa?

Ostaisitko sinä esim. tällaisen helmen:
http://www.youtube.com/watch?v=BJdrkyPu_6g


+/- saldo : 0 |

    MissLemon kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sama ongelma. Ja mulla ei ole edes skraittaa enää. Tuolla sitä lojuu toistasataa LP:tä hyllyissä, joita urhoollisesti raahaan perässäni muutosta muuttoon. Parhaimmat myin taloudellisen katastrofin aikaan muutamia vuosia sitten divariin, mutta sitten löytyi innokas DJ, joka osti ison läjän. Sinne meni mun helmet, mutta sain fyrkkaa.

    Toisen ongelman aiheuttavat vinyylisinkut. Niitä ei huoli kukaan. Ja olis niitäkin satoja.

    Ratkaisuvaihtoehtoja:
    a) ostat skraitan ja soittelet levyjäsi nostalgiakohtauksen iskiessä
    b) etsit innokkaan DJ:n, joka skrätsää vaikka virrenveisuuta

    Divarit voit unohtaa.

    Mr.Walker kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Skraitta lienee levysoitin?
    Jos se sellainen on, niin kyllä mulla skraitta on, ja vielä suht'aktiivisessa käytössäkin.
    Kaikista levyistähän en ole missään nimessä luopumassa.

    Niitä sinkkujakin löytyy kolmisensataa. Puolet niistä voisi olla sellaisia, joista voisin luopua.
    Kerran näin jossain pöytäkellon, joka oli tehty vanhasta neljävitosesta. Pistetty vain kellon koneisto ja viisarit siihen. Se oli vieläpä ihan hauskan näköinenkin.
    Pitäisköhän ostaa jostain 150 kellon koneistoa viisarineen?
    Andy Gibbin sähkönsinisellä vinyylillä oleva "Shadow Dancing" näyttäisi tosi mageelta pöytäkellona.

    DrethegenjeshKing kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olisiko tuossa mitään ideaa?
    www.turunsanomat.fi
    edit: siis se alimmainen kuva

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on 2 LP:tä, Uriah Heep: Salisbury ja Fanu: Daylightless. Toi Fanu sisältää 3*12", soitetaan 45 rpm, yksi biisi puolellaan, DJ ystävällisiä levyjä. Drum & Bass musassa on se huono puoli, että 1/10 biiseistä päätyy CD-formaattiin. Kaikki prässätään vinyyleille. Oon vasta päässyt vinyylien makuun. CD kiintiö täynnä. Vinyyleissä sapettaa postikulut. Helsingin Lifesaverista tulee varmaan tilattua ens satsi. Ei viitsi ihan yhtä levyä tilata, kun postikulut on 7,8€, tilaa sit samaan postikuluihin 4-6 levyä..

    Vielä kun sais Technicsin levarit ja mixerin, niin olisin super DJ.

    Kanttori kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Missä voisi olle se vanhojen vinyylien hautausmaa?


    Minun luona.

    MissLemon kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mr Walker, mä voisin ostaa ton Mexican whistlerin! Ja tuo vinyylikäsilaukku on hyvä idea. Voisin niitä tässä tulevina, pitkinä talvi-iltoina lapsen kanssa duunailla myyntiin.

    Mulla ei siis ole levysoitinta. On vain NAD-merkkinen vahvistin, joka pitää kauheaa hurinaa, joten levysoittimen lisäksi pitäisi ostaa uusi vahvistin. Löytyy myös muutoin hyvät kajarit, mutta niissä on elementit paskana. Sitten on myös satunnaisesti toimiva CD-soitin *huokaus* Ei mene hyvin...

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ...Ostaisitko sinä esim. tällaisen helmen:
    http://www.youtube.com/watch?v=BJdrkyPu_6g

    Minä en ostaisi... kun se jo löytyy hyllystä. Live in Canada tupla-LP vuodelta 1975. Tänä vuonna oon kerran kuunnellu.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mikä on helpoin tapa todistaa olevansa kulutus- ja omistuskriittinen originelli-nero? Heivatkaa ne ylimääräiset vinyylit roskalavalle. Niin minänkin tein. Ei se haitannut, että jälkikäteen katsoen siellä taisi olla ainakin yksi 200 euron arvoinen oi-levy.

    Edit: tarkemmin ajateltuna vinyyli taitaa olla ongelmajäte, joka ei kuulu edes polttojätteen joukkoon.

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ai tää Roger Whittaker on todellinen viheltelijä. Luulin, että se on Sleepy Sleeperssien omia juttuja.. Oli kova sana -80 alussa. En löytänyt YouTubesta. Nauhoitin mm. ton Sliipparin sillein aidosti, kaksi kasettisoitinta vastakkain ja sit piti olla hiljaa/nauramatta ja toivoa, että puhelin tai ovikello ei soisi nauhoitusten aikana. Nyt viime muuton yhteydessä jätin kellariin pari kassillista VHS-nauhoja ja C-kasetteja.

    Stonehead kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mikä on helpoin tapa todistaa olevansa kulutus- ja omistuskriittinen originelli-nero? Heivatkaa ne ylimääräiset vinyylit roskalavalle. Niin minänkin tein. Ei se haitannut, että jälkikäteen katsoen siellä taisi olla ainakin yksi 200 euron arvoinen oi-levy.

    Edit: tarkemmin ajateltuna vinyyli taitaa olla ongelmajäte, joka ei kuulu edes polttojätteen joukkoon.
    EI! EIIIIII!!! Vinyylit takaisin toivoisin. Cd.t on mielestäni täysin perseestä. Tästä useamman musiikin suurkuluttajan kanssa turistu ja yhä useampi haikailee vinyylien ja skraittojen perään.

    MissLemon kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei vinyyleissä sinänsä mitään vikaa ole. Niissä on oma viehätyksensä, etenkin kansitaiteessa. Mutta hankalia ovat käytössä.

    Hauskin levylöytöni vinyyliosastolla oli kun törmäsin Toisella linjalla maassa makaavaan Misfitsin kuvalevyyn. Siitä sai myöhemmin kivasti rahaa.

    Stonehead kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Paskat vinyylit mitään hankalia ole. Pyörähtelee niin kivasti. Mielestäni tällaiselle goljatkätiselle iisimpiä kuin hengettömät cd kiekot.

    MissLemon kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pyörähteleehän ne kivasti. Ja nykyajan lasten ilmeet on aina näkemisen arvoisia kun laittaa kiakon pyöriin. Mutta muutoin vinyylit on hankalia käsiteltäviä. Mieti, miten paljon ne painaa kun niitä joutuu roudailemaan. Ja se puolen vaihto ja neulan sihtaaminen oikeaan paikkaan jne.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    EI! EIIIIII!!! Vinyylit takaisin toivoisin. Cd.t on mielestäni täysin perseestä. Tästä useamman musiikin suurkuluttajan kanssa turistu ja yhä useampi haikailee vinyylien ja skraittojen perään.

    Juu, tarkoitin itsekullekkin turhia vinyylejä, sellaisia ei-arvolevyjä jotka vaan vievät tilaa ja joita ei kuuntele ikinä. Turha niihin on kiintyä. Formaatin hyvyys on sen verran makuasia, että siitä en sano mitään. Tai tekisi mieli sanoa, että onhan se paska ja epäkäytännöllinen, mutta kirjojen ensipainosten keräilijänä pilkka saattaa osua omaan nilkkaan tässä kohtaa..

    Ps. onko kukaan vinyylien ystävä koskaan kuunnellut levyä ns. puhki? Se, että tuo on ylipäätään mahdollista on melkoinen argumentti ko. formaattia vastaan. Kyllä minua ainakin silloin joskus aikoinaan vitutti, kun 3000 FIM maksavasta äänirasia-äänivarsi -yhdistelmästä huolimatta levyihin alkoi ilmestyä seurantasäröä noin 20-30. kuuntelukerran jälkeen.

    Mr.Walker kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mr Walker, mä voisin ostaa ton Mexican whistlerin!


    Kiitti vaan tarjouksesta, mutta enhän minä sitä henno myydä.
    Tuskin raaskin edes luopua Reijo Kallion "Viikonloppuisästä". Sillä on hauska joskus järkyttää kavereita.

    Niin ja sitten mulla on kaapissa vielä muutama laatikollinen vanhoja 70 - 80-lukujen Suosikeita, Soundeja, Rumbia, Back Beateja, Kerrangeja, Rytmejä, NME:itä, Rolling Stoneja jne.
    Samanlainen luopumisen tuska niihinkin liittyy.

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ps. onko kukaan vinyylien ystävä koskaan kuunnellut levyä ns. puhki? Se, että tuo on ylipäätään mahdollista on melkoinen argumentti ko. formaattia vastaan. Kyllä minua ainakin silloin joskus aikoinaan vitutti, kun 3000 FIM maksavasta äänirasia-äänivarsi -yhdistelmästä huolimatta levyihin alkoi ilmestyä seurantasäröä noin 20-30. kuuntelukerran jälkeen.


    Aika vähän kestää, jos vain 20-30 kertaa. Nyt loppu vinyylien soitto taustamusiikkina.. Pitäis säätää tulevat vinyylit digitaaliseen muotoon. Ihan jo sen takia, ettei tarvitse joka biisin jälkeen lähtee käänteleen levyä ja toisaalta just ton kulumis jutun takia. Ja pitäähän ne saada kannettavaan mp3-soittimeen.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin ei ne nyt täysin tärviölle mene, mutta jos on tarpeeksi hyvät laitteet, kyllä sen kuulee että korkeita ja kovia ääniä sisältäviin kohtiin tulee seurantasäröä ajan myötä. Riippuu kanssa musiikin laadusta, joku sooloviulu ja oopperakiljunta on kriittisiä juttuja. Voi olla että monikaan ei kuule noita asioita tai edes halua kuulla; nämä huomiot ovat ajoilta, jolloin kasasin ja asensin high end -soittimia sivutyönä..

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jep, huokaus helpoituksesta. Mulla on kuulovamma ja en ymmärrä soundeista mitään. Kaverilla kokeiltiin joskus CD:ltä ja sit vinyyliltä samaa biisiä, niin kyllä siinä olin huomaavinaan, että vinyylin soundi on pehmeämpi/miellyttävämpi. Testi ois pitänyt tehdä niin, että en näe kumpi soi..

    Kaveri on viimeaikoina yrittänyt avata strato-soundia, mutta enhän minä ymmärrä. David Gilmourin/Pink Floydin soidessa hän sanoi, että tässä sitä nyt on puhtaimmillaan. No, toisilla on kuuloaisti ja toisilla hifi-kuuloaisti.

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Musiikkitaustasta huolimatta olen onneksi uuno hifi-jutuissa! Ei pääse tuollaiset jutut häirihtemään :lol:

    MissLemon kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jep, huokaus helpoituksesta. Mulla on kuulovamma ja en ymmärrä soundeista mitään. Kaverilla kokeiltiin joskus CD:ltä ja sit vinyyliltä samaa biisiä, niin kyllä siinä olin huomaavinaan, että vinyylin soundi on pehmeämpi/miellyttävämpi. Testi ois pitänyt tehdä niin, että en näe kumpi soi..

    Kaveri on viimeaikoina yrittänyt avata strato-soundia, mutta enhän minä ymmärrä. David Gilmourin/Pink Floydin soidessa hän sanoi, että tässä sitä nyt on puhtaimmillaan. No, toisilla on kuuloaisti ja toisilla hifi-kuuloaisti.


    Höhlä! Jos soittaa hyvin, niin eikö se ole yks lysti, millä soittaa? Hitto, että mua ärsyttää nää kamafriikit!

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Siis mua ei vois vähempää kiinnostaa, minkä merkkisellä kitaralla esim. Steve Morse soitti viimeks Purplen keikalla. Ei se mun fiilistelyä miksikään muuta. Ihailen ja ihmettelen vaan, miten joku voi tunnistaa soittimen ja sen soundin.

    Usein myös rumpu basso bileiden äänentoistoa spekuloidaan bileiden jälkeen. Ylä-äänet liian hiljaisella jne.. huoh, mä meen joraan ja fiilisteen tuoreimpia d'n'b hittejä, enkä arvostelemaan äänentoiston laatua. Tosin olen kykenemätön tähän, mut silti. Redrumissa on sit Suomen paras äänentoisto drum & bass musiikille. Täytyy käydä tarkistamassa, vaikka tuskin huomaan eroa Wake-Up:in (ilokivessä) äänentoistoon.

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuskin kellään menopäällä olevalla jää aikaa miettiä äänentoiston laatua. Ainakin kuvitelisi uroksen keskittyvän naaraan iskemiseen (ja mikä ettei myös toisinpäin), jolloin musiikki on toisarvoinen tausta-apu ja bileiden jälkeen spekulointi käydään korkeintaan toisista bilettäjistä.

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Drum & Bass bileissä on kirjoittamaton sääntö, että tanssilattia on pyhitetty vain ja ainoastaan tanssimisille ja musan fiilistelyyn. Vonkaaminen tapahtuu sitten siellä pöydissä, taka-alalla. Ei häiritä muita, eikä tönitä tanssilattialla. Näihin tapahtumiin (Helsingissä näitä on lähes joka viikko) tullaan pääsääntöisesti musiikin takia ja näin ollen DJ:n mixaustaito, musiikki (vielä julkaisematon pääsääntöisesti) ja valot ovat suuressa (pää)osassa. Tavalliset yökerhot (lihatiskit) soittavat niin karmeaa trance humppaa, että äänentoisto on niitä pienimpiä huolenaiheita. Siellä veivataan persettä tanssilattialla käsilaukut ja tuopit kädessä.. Ihan ok tääkin, mutta en oikein pysty tanssimaan yökerhoissa, koska kokoajan joku on tönimässä ja musiikki on hupaisaa. Biisien vaihdot kömpeköitä ja meno muutenkin eläimellistä. Noh, toki sitä tulee yökerhoissakin käytyä, mutta ei musiikin ja DJ:n takia..

    MissLemon kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Drum & Bass bileissä on kirjoittamaton sääntö, että tanssilattia on pyhitetty vain ja ainoastaan tanssimisille ja musan fiilistelyyn. Vonkaaminen tapahtuu sitten siellä pöydissä, taka-alalla. Ei häiritä muita, eikä tönitä tanssilattialla. Näihin tapahtumiin (Helsingissä näitä on lähes joka viikko) tullaan pääsääntöisesti musiikin takia ja näin ollen DJ:n mixaustaito, musiikki (vielä julkaisematon pääsääntöisesti) ja valot ovat suuressa (pää)osassa. Tavalliset yökerhot (lihatiskit) soittavat niin karmeaa trance humppaa, että äänentoisto on niitä pienimpiä huolenaiheita. Siellä veivataan persettä tanssilattialla käsilaukut ja tuopit kädessä.. Ihan ok tääkin, mutta en oikein pysty tanssimaan yökerhoissa, koska kokoajan joku on tönimässä ja musiikki on hupaisaa. Biisien vaihdot kömpeköitä ja meno muutenkin eläimellistä. Noh, toki sitä tulee yökerhoissakin käytyä, mutta ei musiikin ja DJ:n takia..


    Voi kun pääsisikin paikkaan, jossa soi sellaista musaa, jota voi tanssia. Tai edes tulisi hyvä mieli.

    Stonehead kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jep, huokaus helpoituksesta. Mulla on kuulovamma ja en ymmärrä soundeista mitään. Kaverilla kokeiltiin joskus CD:ltä ja sit vinyyliltä samaa biisiä, niin kyllä siinä olin huomaavinaan, että vinyylin soundi on pehmeämpi/miellyttävämpi. Testi ois pitänyt tehdä niin, että en näe kumpi soi..

    Kaveri on viimeaikoina yrittänyt avata strato-soundia, mutta enhän minä ymmärrä. David Gilmourin/Pink Floydin soidessa hän sanoi, että tässä sitä nyt on puhtaimmillaan. No, toisilla on kuuloaisti ja toisilla hifi-kuuloaisti.


    Höhlä! Jos soittaa hyvin, niin eikö se ole yks lysti, millä soittaa? Hitto, että mua ärsyttää nää kamafriikit!
    Mä mikään kamafriikki en ole! Sama se on millä keihäällä heittää. Tuumasin vain tuolloin et tässä on stratosoundista helvetin hyvä esimerkki.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    www.vimeo.com/1546186?pg=embed&sec=1546186

    onpas kokoelma!

    JiiPee kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on myös monta sataa vinyyliä, jotka myisin heti haluavalle. Pitäisi varmaan viedä divariin, mutta kun en jaksa. :)

    apazuzu kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jiipee
    Ota yhteyttä vinyyliesi turvallisuuden takia!
    apazuzu@hotmail.com

    JarkkoH kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, listaa vaan näkyville. Eiköhän käyttökelpoiset levyt löydä uuden omistajan.


    J

    JiiPee kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on melkein kaikki vinyylit ihan mainstreamtavaraa, Zeppeliniä, Floydia, Bowieta, Rushia, ym. En tiedä kiinnostaako tuollainen Sokrulaisia, koska varmaan kaikilla on jo ns. itsestäänselvyydet kokoelmissaan.

    Tein perhana joskus täydellisen listankin, mutta en löytänyt sitä tuolta hausta.

    apazuzu kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on melkein kaikki vinyylit ihan mainstreamtavaraa, Zeppeliniä, Floydia, Bowieta, Rushia, ym. En tiedä kiinnostaako tuollainen Sokrulaisia, koska varmaan kaikilla on jo ns. itsestäänselvyydet kokoelmissaan.

    Tein perhana joskus täydellisen listankin, mutta en löytänyt sitä tuolta hausta.


    Moi
    Ei haittaa. Olisin kiinnostunut ostamaan kaikki levysi.

    Hui-Hai kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on melkein kaikki vinyylit ihan mainstreamtavaraa, Zeppeliniä, Floydia, Bowieta, Rushia, ym. En tiedä kiinnostaako tuollainen Sokrulaisia, koska varmaan kaikilla on jo ns. itsestäänselvyydet kokoelmissaan.[/quote]

    Jos myyntilistan teet, niin pane vain jonnekin esiin. Useimmilla keräilijöillä on aina jotain täydennettävää. Eräskin tuttu kerää saman levyn eri prässien sarjaa...

    Onko puhki soittaminen oikeasti mahdollista?

    [quote]Ps. onko kukaan vinyylien ystävä koskaan kuunnellut levyä ns. puhki? Se, että tuo on ylipäätään mahdollista on melkoinen argumentti ko. formaattia vastaan. Kyllä minua ainakin silloin joskus aikoinaan vitutti, kun 3000 FIM maksavasta äänirasia-äänivarsi -yhdistelmästä huolimatta levyihin alkoi ilmestyä seurantasäröä noin 20-30. kuuntelukerran jälkeen.


    Ei kai kukaan kiellä vaihtamasta neulaa ja säätämästä levaria, niin ettei soitin tuhoa levyjä? (Ei, tää ei ole ilkkumista. Itsekkin opettelin ensin käyttämään ruuvimeisseliä varpailla ennen kuin vaari ehdotti sen käteen ottamista.)

    Doc.B.D kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mitähän paskaa olen taas kirjoittanut, koska en ole koskaan omistanut 3000FIM hintaista rasia-varsi-yhdistelmää. Muistaakseni pelkkä viimeinen rasia maksoi yli 3000FIM (Sumiko). Se hävisi muutossa (tietenkin isompaan asuntoon!). Mitä tulee soittimien säätämiseen, mulle on maksettu siitä tuntipalkkaa. Ja MC-rasiaanhan, jota me porvarit suosimme, ei voi vaihtaa neulaa.
    Ps. En ole Elannon asiakas, myöskään.

    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    :lol:

    Hui-Hai kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ja silti alkoi kuulua ylimääräisiä ääniä?

    Mitä tulee soittimien säätämiseen, mulle on maksettu siitä tuntipalkkaa. Ja MC-rasiaanhan, jota me porvarit suosimme, ei voi vaihtaa neulaa.


    Ai kato no eihän me sosiaalitenukraatit ja muut lipilaarit olla moisesta edes kuultukaan! Vaari kertoi, että työväentalon tansseissa foksit soitettiin niin, että tyhjän piimäpurkin läpi työnnettiin neula, jonka terävämpi pää sitten pudotettiin levyn uraan. Ja hyvin soi. En kyllä usko. Mutta on ne kyllä kertoneet juttuja kaiken maailman putkista itse tehdyistä radioistakin...

    Doc.B.D kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Siis kyllähän vinyyli kuluu, tämän myönsi jopa NL:n tiedeakatemia!
    Se, että kuuleeko tämän kulumisen äänessä - ja välittääkö siitä - onkin varmaan enenpi luokkakantainen kysymys.

    Stonehead kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Montako neulaa kestää vinyylikiekko? Tämä on nyt kyllä täysin väärässä topicissa.

    Hui-Hai kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En tiedä, onko tästä kestävyysasiasta systemaattista kokemustietoa. Laskennallisia arvioita on varmasti tehty neulan materiaalin mukaan. Safiiri on pehmeämpää kuin timantti, ja loppuunsoitetulla neulalla saa levyn aina pilattua. Muistelen safiirineulojen soittoajaksi sanotun vain joitakin satoja tunteja, kun timantti kestää selvästi enemmän, väh. 1000 h. Asiaan vaikuttavat ainakin sekä neulan muoto (hionta) että levyn kunto. Sekä levymuovin laatu. Hyvä levy kestää säällistä käyttöä (OK neula, ei-jatkuva saman levyn soitto) vuosikymmeniä.

    Kokemuspohjaisesti 1: 1960-luvun lopun levy saattaa olla särötön, kun soitto on jäänyt vähälle (esim. max 10 soittoa/vuosi) ja levari on pidetty kunnossa, neula vaihdettu riittävän usein.

    Kokemuspohjaisesti 2: vinyyli ei kestä ensimmäistäkään teräsneulaa.

    Vitsi on siinä, että grammareiden teräsneulat ovat vanhoja sellakka- ym. levyjä varten. Modernimmat vinyylit (sinkut, LP:t) tarttevat toisenlaisen neulan, jotka aluksi olivat safiiri- ja timanttineuloja. Grammarineulalla raapii vinyyliuran pilalle. Luulisin safiirin jo poistuneen markkinoilta, mutten tiedä. Nykyiset sellakkaneulat eivät ole metallia vaan jotain jalokiveä.

    Doc.B.D tuntee asian varmasti paremmin.

    myönsi jopa NL:n tiedeakatemia!


    Uskalsivatkin. Suuri ja mahtava Neuvostovinyyli on ikuista. Piste. Sen sijaan NL & Tiedeakatemia katosivat maan päältä jo aikapäivää sitten.

    MOT?

    MissLemon kirjoitti noin 15 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Käväisin levykirpparilla (ja piti nopeasti poistua tai muuten olisi käynyt huonosti) ja törmäsin siellä Aphorite´s Childin vinyyliälppyyn. Kuulemma kyseisessä yhtyeessä vaikuttivat Vangelis ja Demis Roussos :shock: En ollut aiemmin kuullutkaan moisesta.

    Kcrimso kirjoitti noin 15 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Käväisin levykirpparilla (ja piti nopeasti poistua tai muuten olisi käynyt huonosti) ja törmäsin siellä Aphorite´s Childin vinyyliälppyyn. Kuulemma kyseisessä yhtyeessä vaikuttivat Vangelis ja Demis Roussos :shock: En ollut aiemmin kuullutkaan moisesta.


    Kyllähän toi 666 on aika tunnettu levy. Psykedeelistä progea. Toiset tykkä toiset ei. Minä en (no on siinä hetkensä).

    Janus kirjoitti noin 15 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tekivät poppiakin, esim.

    http://www.youtube.com/watch?v=wMCWhC__1SM