Vuoden 2007 parhaat levyt
Kcrimso kirjoitti noin 16 vuotta sitten (79 kommenttia)
Jälleen on tullut aika laittaa järjestykseen vuoden aikana hankitut uudet julkaisut. Varsinaiset arkisto- ja uusintajulkaisut olen jättänyt pois, mutta ensimmäistä kertaa julkaistut livet jotka sisältävät melko tuoretta (vaikkeikaan vuodelta 2007) konserttimateriaalia kelpuutin mukaan.
1. Porcupine Tree: Fear Of A Blank Planet + Nil Recurring (EP) *****
Yhdessä EP:n kanssa n. 70 minuutta lähes täydellistä musiikkia. Loistava yhdistelmä kevyitä ja raskaita sävyjä. Porcupine Treen parasta matskua ja mukana bändin ehdottomasti paras biisi toistaikseksi eli Anesthetize. Ja kaksi hieno keikkaa Suomessa tänä vuonna eivät ainakaan vähentäneet arvotustani yhtyettä kohtaan.
2. Tuner: Pole ****½
Pat Mastelotton ja Markus Reuterin näkemys 2000-luvun progesta. Huikean hieno ja aivan liian vähälle huomiolle jäänyt levy. Nerokas sekoitus erilaisia aineksia kuten progea, metallia, triphopia ja elektronikaa.
3. Radiohead: In Rainbows ****
Orgaanisen ja yllättävän rennon oloinen Radiohead-levy. Ei väkinäistä kokeilua vaan hyviä biisejä jo valmiiksi hiotuista Radiohead-aineksista. Bändin paras sitten Kid A:n.
4. CMX : Talvikuningas ****
CMX heittäytyy täysillä progemetallin maailmaan. Hieno tasavahva konseptialbumi ja samalla bändin paras levy toistaiseksi. Hieno suoritus n. 20 vanhalta yhtyeeltä.
5. Manogurgeil : Unirytmejä ****
Kaikin puolin miellyttävää progea 70-luvun Canterbury-scenen hengissä. Vähän liian tiukasti ollaan kuitenkin menneessä kiinni että tämä räjäyttäisi kunnolla pankin omalla kohdallani.
6. Nine Inch Nails : Year Zero ****
Suurin piirtein yhtä vahva levy kuin pari vuotta sitten julkaistu With Teeth. Eli Reznor on loistavassa vedossa.
7. Sleepytime Gorilla Museum: In Glorious Times ****
Hurja yhdistelmä avangardea, progea ja raskasta metallia. Joku kuvaili sekoitukseksi Mr. Bunglea ja King Crimsonia. Ei ihan huono kuvaus.
8. Serj Tankian: Elect The Dead ***½
Aika lähellä SOAD-tunnelmia liikutaan, mutta ei sitä kovin huonona asiana voi pitää koska biisit ovat suurimmaksi osaksi aika vahvoja. Ja koristeellisemmat sekä hieman kevyemmät sovitukset erottavat levyn riittävästi emobändistään.
9. Alamaailman Vasarat: Maahan ***½
Mainiota, vauhdikasta ja omaperäistä musiikkia. Kokonaisuutena ehkä hieman itseään toistava.
10. Anekdoten: A Time Of Day ***½
Melko tylsän Gravityn jälkeen jälleen varsin mainiota Anekdotenia. Ei sinänsä mitään kovin mullistavaa tai uutta, mutta mukavaa musiikkia.
11. Far Corner: Endangered ***½
12. Riverside: Rapid Eye Movement ***½
13. Robert Wyatt : Comicopera ***½
14. Gavin Harrison & 05ric : Drop ***½
15. Circa: Circa: 2007 ***
16. Saga: 10,000 Days ***
17. Ulver: Shadows Of The Sun ***
18. Kuha : Tieteen Puolesta Faktaa Vastaan ***
19. Van Der Graaf Generator: Real Time (2CD live) ***
20. Dream Theater: Systematic Chaos ***
21. Neal Morse : Sola Scriptura 2007 ***
22. Soft Mountain : Soft Mountain (live) ***
23. Yes : Live At Montreux 2003 (2CD live) ***
24. Rush : Snakes & Arrows ***
25. Prime Mover : Imperfekt ***
26. Tony Levin : Stick Man ***
27. Chris Squire: Chris Squire's Swiss Choir **½ (yhden kuuntelun perusteella)
28. Discordia: Utopia Perfection **½
29. Quodia : The Arrow **½
30. Marillion : Somewhere Else **½
31. Rick Wakeman : Retro 2 **½
1. Porcupine Tree: Fear Of A Blank Planet + Nil Recurring (EP) *****
Yhdessä EP:n kanssa n. 70 minuutta lähes täydellistä musiikkia. Loistava yhdistelmä kevyitä ja raskaita sävyjä. Porcupine Treen parasta matskua ja mukana bändin ehdottomasti paras biisi toistaikseksi eli Anesthetize. Ja kaksi hieno keikkaa Suomessa tänä vuonna eivät ainakaan vähentäneet arvotustani yhtyettä kohtaan.
2. Tuner: Pole ****½
Pat Mastelotton ja Markus Reuterin näkemys 2000-luvun progesta. Huikean hieno ja aivan liian vähälle huomiolle jäänyt levy. Nerokas sekoitus erilaisia aineksia kuten progea, metallia, triphopia ja elektronikaa.
3. Radiohead: In Rainbows ****
Orgaanisen ja yllättävän rennon oloinen Radiohead-levy. Ei väkinäistä kokeilua vaan hyviä biisejä jo valmiiksi hiotuista Radiohead-aineksista. Bändin paras sitten Kid A:n.
4. CMX : Talvikuningas ****
CMX heittäytyy täysillä progemetallin maailmaan. Hieno tasavahva konseptialbumi ja samalla bändin paras levy toistaiseksi. Hieno suoritus n. 20 vanhalta yhtyeeltä.
5. Manogurgeil : Unirytmejä ****
Kaikin puolin miellyttävää progea 70-luvun Canterbury-scenen hengissä. Vähän liian tiukasti ollaan kuitenkin menneessä kiinni että tämä räjäyttäisi kunnolla pankin omalla kohdallani.
6. Nine Inch Nails : Year Zero ****
Suurin piirtein yhtä vahva levy kuin pari vuotta sitten julkaistu With Teeth. Eli Reznor on loistavassa vedossa.
7. Sleepytime Gorilla Museum: In Glorious Times ****
Hurja yhdistelmä avangardea, progea ja raskasta metallia. Joku kuvaili sekoitukseksi Mr. Bunglea ja King Crimsonia. Ei ihan huono kuvaus.
8. Serj Tankian: Elect The Dead ***½
Aika lähellä SOAD-tunnelmia liikutaan, mutta ei sitä kovin huonona asiana voi pitää koska biisit ovat suurimmaksi osaksi aika vahvoja. Ja koristeellisemmat sekä hieman kevyemmät sovitukset erottavat levyn riittävästi emobändistään.
9. Alamaailman Vasarat: Maahan ***½
Mainiota, vauhdikasta ja omaperäistä musiikkia. Kokonaisuutena ehkä hieman itseään toistava.
10. Anekdoten: A Time Of Day ***½
Melko tylsän Gravityn jälkeen jälleen varsin mainiota Anekdotenia. Ei sinänsä mitään kovin mullistavaa tai uutta, mutta mukavaa musiikkia.
11. Far Corner: Endangered ***½
12. Riverside: Rapid Eye Movement ***½
13. Robert Wyatt : Comicopera ***½
14. Gavin Harrison & 05ric : Drop ***½
15. Circa: Circa: 2007 ***
16. Saga: 10,000 Days ***
17. Ulver: Shadows Of The Sun ***
18. Kuha : Tieteen Puolesta Faktaa Vastaan ***
19. Van Der Graaf Generator: Real Time (2CD live) ***
20. Dream Theater: Systematic Chaos ***
21. Neal Morse : Sola Scriptura 2007 ***
22. Soft Mountain : Soft Mountain (live) ***
23. Yes : Live At Montreux 2003 (2CD live) ***
24. Rush : Snakes & Arrows ***
25. Prime Mover : Imperfekt ***
26. Tony Levin : Stick Man ***
27. Chris Squire: Chris Squire's Swiss Choir **½ (yhden kuuntelun perusteella)
28. Discordia: Utopia Perfection **½
29. Quodia : The Arrow **½
30. Marillion : Somewhere Else **½
31. Rick Wakeman : Retro 2 **½
+/- saldo : 0 | Tweet
<b>Dave Cousins</b> - Boy In The Sailor Suit *****
<b>Nick Cave</b> & <b>Warren Ellis</b> - The Assassination of Jesse James *****+
jatkuu...
Hitto, just ku piti puolustaa Radioheadia ja mainita puujalkapubiin et kcrimson 2 muuta suosikkia tältä vuodelta on Tuner ja Porcupine Tree, niin ennätitkin jo paljastaa ne.
Oma lista tulee joskus myöhemmin...
<b>Nick Cave</b> & <b>Warren Ellis</b> - The Assassination of Jesse James *****+
Tuo leffa on kyllä vuoden top5-listassa, soundtrack toki myös hyvä.
Pitää kuunnella läpi tän vuoden omat lempparit ennen kuin alan listaamaan...
Näitä on niin älyttömän vaikea pähkäillä. Top 5-listan sain ainakin jotenkin muodostettua:
1. CMX - Talvikuningas
Parani vielä entisestään nähtyä biisit livenä soitettuna.
2. Electric Wizard - Witchcult Today
Tappavan hyvää settiä maailman rankimmalta bändiltä.
3. Scandinavian Music Group - Missä olet Laila
Kevyttä ja kesäistä pop-country-folk -rallattelua. Tämä osasi yllättää.
4. Ulver - Shadows Of The Sun
Tuntui uppoavan paremmin entä ne aiemmat klassikot. Rauhallinen ja tunnelmallinen.
5. Earthmonkey - Be That Charge
Runsas paketti krautrockia ja muuta psykedeliaa.
Muita maininnan arvoisia tulee toki mieleen:
Air - Pocket Symphony
Eluvium - Copia
Manic Street Preachers - Send Away The Tigers
Crippled Black Phoenix - A Love Of Shared Disasters
Parhaat punk-levyt:
Melt-Banana - Bambi's Dilemma
Sur-rur - Uurnapölyjen paluu
Pettymyksiksi osoittautuivat Liekin, Radioheadin, Grindermanin ja Jesun levyt. Ainakin Kent, Absot ja Porcupine Tree jäi kokonaan kuuntelematta. Rushin Snake & Arrows oli hyvä, mutta parin kuuntelukerran jälkeen palasin niihin vanhoihin levyihin joista monet ovat jääneet väliin.
Sellaista tälle vuodelle...
Olenkohan minä ostanut yhtään vuonna 2007 ilmestynyttä levyä vuonna 2007???
Islaja? Pekko Käppi?
Dinosaurus Stereophonicus on yksi parhaista...
4. Ulver - Shadows Of The Sun
Tuntui uppoavan paremmin entä ne aiemmat klassikot. Rauhallinen ja tunnelmallinen.
Kuuntelin tuon juuri äsken yöllisellä (no ainakin oli pimeää) bussimatkalla laadukkailla kuulokkeilla ja nyt kolahti kyllä sen verran kovaa että levy olisi ansainnut paikan huomattavasti korkeammalla listallani. Ehkäpä editoin huomenna hieman...
Jaahas, meikäläisen levyvuosi on ollut sangen kotimaisvoittoinen, mikä on aivan loistava juttu.
Vuoden 5 parasta levyä ovat minulle olleet aika selkeesti seuraavat (mitään keskinäistä järjestystä näille on vaikeaa sanoa):
CMX: Talvikuningas, Scandinavian Music Group: Missä olet Laila, Jonna Tervomaa: Parempi Loppu, Husky Rescue: Ghost is not real, Porcupine Tree: Fear of a blank planet.
Sitten on varmaan lisää kotimaista eli ainakin Discordian Utopia Perfection sekä Circusfolkin Making Faces, Jenni Vartiaisen Ihmisten edessä, Circlen Katapult ja mainio live-veto Rakennus. Neil Youngin Chrome Dreams II oli ihan ok myös, kuten jokunen muukin levy, nyt sen enempiä tässä spekuleeraamatta.
Hauska yksityiskohta on se, että kaikki noista on tullut nähtyä livenäkin viime vuonna ja osa kahteen kertaan, Neil Youngia lukuunottamatta. Hyvä Suomi!
Tämmönen lista tuli Aural Innovationsiin laitettua:
1. Space Ritual: Otherworld
2. Dragontears: 2000 Micrograms from Home
3. Porcupine Tree: Fear of a Blank Planet
4. Hidria Spacefolk: Symetria
5. Alan Davey: Human on the Outside
6. St. Michael: Mind of Fire
7. Litmus: Planetfall
8. The Strange Flowers: The Imaginary Space Travel of the Naked Monkeys The
9. Spacious Mind: Gentle Path Highway
10. Dungen: Tio Bitar
Vois olla kymmenen ihan eri levyäkin ehkä, ja toi järjestys on kyllä enempi sattumanvarainen...
Olenkohan minä ostanut yhtään vuonna 2007 ilmestynyttä levyä vuonna 2007???
Olenkohan minä kuullut yhtään vuonna 2007 tehtyä levyä?Olenkohan minä ostanut yhtään vuonna 2007 ilmestynyttä levyä vuonna 2007???
"Let us close out eyes;
outside their lives go on much faster.
Oh, we won't give in,
we'll keep living in the past."
Yllättävän paljon tuli ostettua 2007 julkaistuja levyjä. Voiton vie kuitenkin June Taborin Apples.
Muutama hyllyyn päätyneistä vuoden 2007 julkaistuista:
Fläskkvartetten: Voices of Eden
Rekku Rechardt: Snakecharm
June Tabor: Apples
Dave Pegg & PJ Wright: Galileos' Apology
Fairport Convention: Sence Of Occasion
Loreena McKennitt : Nights From The Alhambra
Coheed And Cambria: No World For Tomorrow
Maddy Prior: The Quest
Krypt Axeripper: Mechanical Witch
"Let us close out eyes;outside their lives go on much faster.Oh, we won't give in,we'll keep living in the past."
"Jossain on kuumempaa jaJossain on suurempaa ja
Ei tartte selittää
Mitä vikaa on mun
Pienessä maailmassa
Joo mä kaiken nään"
Olenkohan minä ostanut yhtään vuonna 2007 ilmestynyttä levyä vuonna 2007???
En tainnut kuunnella viime vuonna yhtään 2000-luvulla äänitettyä levyä.
Terveisiä täältä seiskytluvulta, täällä on tosi nastaa. :)
[quote]Olenkohan minä ostanut yhtään vuonna 2007 ilmestynyttä levyä vuonna 2007???
En tainnut kuunnella viime vuonna yhtään 2000-luvulla äänitettyä levyä.
Kuuntelitpas. Kitinä kompressoinnista todistaa sen. Ai niin mutta sähän oletkin vilkuillut vaan niitä käyriä... :D
[quote]Olenkohan minä ostanut yhtään vuonna 2007 ilmestynyttä levyä vuonna 2007???
En tainnut kuunnella viime vuonna yhtään 2000-luvulla äänitettyä levyä.
Terveisiä täältä seiskytluvulta, täällä on tosi nastaa. :)
Renessanssi ja 1700-luku, miksei jotain 1800-luvullakin luotua, ajaa ohi. ei lopu heti laatukama.
... ja tietty ostakovit vanhalta, rahisevalta itä-saksalaiselta vinyyliltä.
En tainnut kuunnella viime vuonna yhtään 2000-luvulla äänitettyä levyä.
[/quote]
[quote]
Kuuntelitpas. Kitinä kompressoinnista todistaa sen. Ai niin mutta sähän oletkin vilkuillut vaan niitä käyriä...
Tarkoitus oli sanoa etten kuunnellut läpi yhtään levyä. Muutama biisi ihan testimielessä. Vanhemmassa musassa on kuitenkin huomattavasti paremmat/dynaamisemmat/elävämmät/hengittävämmät/potkivammat/aidommat soundit, etten tuhlaa aikaani 90- tai 00-lukuihin.
Käyrätkin kertoo aika paljon: what you see is what you get! ;) En ole muuten maailman ainoa ihminen joka kitisee kompressoinnista tai kuuntelee vain vanhempaa musaa. Tältä foorumiltakin niitä löytyy.
;) En ole muuten maailman ainoa ihminen joka kitisee kompressoinnista tai kuuntelee vain vanhempaa musaa. Tältä foorumiltakin niitä löytyy.
Tämä on ihan käytännös sanelemaa osaltani, aika ei vaan kertakaikiaan riitä.Toinen vaikuttava seikka;levy ei saa maksaa yli 5 eur.(jokunen poikkeus on). Minulla ei ole mitään käsitystä noista tänne listatuista plätyist' :roll:oli aika, 1980-luvun loppu, ja 1990-luvun alku kun kirppareilta löysi mestariteoksia lp-formaatissa, klassinen, jazz, proge ... - tavallinen hinta öbäut 5 mk. Sitten vasta `90-luvun lopussa alkoi näkyä niitä valistavia lehtijuttuja joissa varoitettiin ihmisiä myymästä vinyyleitään pilkkahintaan, mm. HS Nyt.
No parhaat taisivat jo mennä ...
tai siis tulla.
[hymiö]
oli aika, 1980-luvun loppu, ja 1990-luvun alku kun kirppareilta löysi mestariteoksia lp-formaatissa, klassinen, jazz, proge ... - tavallinen hinta öbäut 5 mk.
Näen tässä vähän samaa kuin nykyisessä remasterointivillityksessä. Samaa tavaraa levy-yhtiöt kauppaavat uudestaan.
Kannessa lukee hienolta kalskahtava teksti: 57-bit super digital gold remaster. - Pertti-peruskuluttaja toteaa että kyllähän sen on pakko olla parempi, kun se kerran on tätä uutta hienoa teknologiaa.
Ok, voi olla vaikka 500-bittisesti remasteroitu, mutta kun se sitten (valitettavan usein) kompressoidaan rankasti, niin homma kusahtaa täydellisesti. Puhumattakaan equista tai muista muutoksista joita tehdään alkuperäiselle.
Tämäkään ei ollut muuten itsekeksimäni juttu; googlettakaa, altavistattakaa tai selatkaa vaikka hydrogenaudio.orgia. Jos ette minua usko. :D
öh, miksei usko?
mutta miten nykyisessä remasterointivillityksessä ja noissa kirpparien wanhoissa vinyyleissä nähdään vähän niin kuin samaa?
öh, miksei usko?
mutta miten nykyisessä remasterointivillityksessä ja noissa kirpparien wanhoissa vinyyleissä nähdään vähän niin kuin samaa?
mutta miten nykyisessä remasterointivillityksessä ja noissa kirpparien wanhoissa vinyyleissä nähdään vähän niin kuin samaa?
Siten että samaa tavaraa kaupataan, ja uskotellaan että se on parempaa. Ja on uutuudenvillitys. Siis kun ihmiset siirtyivät vinyylistä ceedeihin.
Se oli järkyttävää, mutta parempi tosiaan ehkä privassa tästä enemmän.
En tainnut kuunnella viime vuonna yhtään 2000-luvulla äänitettyä levyä.
En ole muuten maailman ainoa ihminen joka kitisee kompressoinnista tai kuuntelee vain vanhempaa musaa. Tältä foorumiltakin niitä löytyy.
No mä olen varmaan yksi harvoista foorumilla sinun lisäksesi jota asia (kompressointi) on häirinnyt. Ei se silti estä minua nauttimasta niistä hyvistä levyistä. Osaa on ehkä käsitelty masteroinnissa väärin, mutta pääasia on kuitenkin hyvä musiikki.
Dynamiikan manipuloijat eivät vain tiedä, mitä he tekevät; analogisen toiston aikana oli paljon yksinkertaisempaa.
Nyt tuo CD-formaatin kapeataajuisen näytteenoton, joka tosi asiassa siis kompressoi niitä nyansseja signaalista, aikana - analogisesta poiketen - masterin kompressointi tulisi tehdä kokoajan kokeilemalla lopputulosta CD:ltä. ja onhan niitä hyviä äänitysinssejä jotka tämän klaaraavat, ja ovat mukana useinkin kunnianhimoisissa tuotannoissa tekemässä hyvää jälkeä - hitaasti.
Toinen vaikuttava seikka;levy ei saa maksaa yli 5 eur.(jokunen poikkeus on).
Kuinka päädyit juuri tuohon lukuun?
Kuinka päädyit juuri tuohon lukuun?
Lausu h i t a a s t i, puoliääneen " v i i s i e u r o a". Tunnet sen!Laskujeni mukaan ostin vain kymmenen vuonna 2007 julkaistua levyä. Olisikohan viisi parasta tässä.
Devendra Banhart: Smokey Rolls Down Thunder Canyon
Trubaduuri Devendra matkalla kulttikannatuksesta laajempaan tietoisuuteen. Levy on pitkä ja tällä kertaa kokeillaan useampia tyylejä. Pari kertaa mennään metsäänkin mutta on tämä silti tosi hieno levy.
Dungen: Tio Bitar
Ällistyttävää miten Dungenin retro-soundeja hyödyntävä musiikki ei ollenkaan kuulosta tunkkaiselta kierrätykseltä. Tällä levyllä häröilyä on vähemmän kuin edellisellä levyllä, mutta maukasta jammailua saadaan sitäkin pariin otteeseen.
Robert Wyatt: Comicopera
Jälleen hieno levy Wyattilta. Wyatt on Wyatt. Out Of The Blue teki erityisen vaikutuksen.
The Cinematic Orchestra: Ma Fleur
Jazzillisempi/rytmikkäämpi ote on yllättäen jäänyt vähemmälle ja aluksi se tuntui pettymykseltä. Tuota pikaa levy kuitenkin paljastui mainioksi tunnelmatuokioksi. Vierailijoiden panos istuu harkittuun kokonaisuuteen saumattomasti.
Tori Amos: American Doll Posse
Tori vaatii paljon mammuttimaisilla levyillään (tällä mittaa 78 minuuttia, 23 biisiä) ja ymmärrettävästi monet eivät jaksa tähän syventyä. Toimii meikäläiselle.
Radioheadiin en ole vielä riittävästi tutustunut.
Porcupine Tree
Ja kaksi hieno keikkaa Suomessa tänä vuonna eivät ainakaan vähentäneet arvotustani yhtyettä kohtaan.
Ja kaksi hieno keikkaa Suomessa tänä vuonna eivät ainakaan vähentäneet arvotustani yhtyettä kohtaan.
Konsertteja oli kylläkin kolme: Joensuu, Helsinki ja Tampere. Oli pakko päästä mainitsemaan vaikka tarkoititkin varmaan konsertteja, joissa itse kävit. :)
Porcupine Tree
Ja kaksi hieno keikkaa Suomessa tänä vuonna eivät ainakaan vähentäneet arvotustani yhtyettä kohtaan.
Ja kaksi hieno keikkaa Suomessa tänä vuonna eivät ainakaan vähentäneet arvotustani yhtyettä kohtaan.
Konsertteja oli kylläkin kolme: Joensuu, Helsinki ja Tampere. Oli pakko päästä mainitsemaan vaikka tarkoititkin varmaan konsertteja, joissa itse kävit. :)
Jep, niin tarkoitin. Pahoittelen harhaanjohtavaa ulosantiani. :)
Jaa no Pekko Käpin ja Islajan levyjen lisäksi on kyllä tullut hankittua kuitenkin jokunen muukin 07-levy, ainakin Joanna Newsomin Ys, In Gowan Ringin kokoelma ja Folkswagenin uusin... Joo ja Piknikin Mrakobesije i Dzaz ja Teippi Tuomasen & Bombay Boysien Kapeesti High Leveesti Low...
Joo ja Lyra All Stars & Johanna Iivanaisen Aaro Hellaakosken Satakieli-sarja...
...noi nyt ainakin.
Suurinosa hankinnoista nyt oli jokatapauksessa arkistojen aarteita, loistavien levyjen uudelleenjulkaisuja...
Varmaan bandeista Porcipine, löysin bändin tänävuonna ja levyistä Deadwing.. Tai Gilmourin On an island. Rush tuli myös tutuksi, Moving pictures ja uudempikin tuotanto + Rush radio!
P.S. Pakko mainita sellaistakin, mistä kukaan ei ymmärrä mitään. High Contrastin LP oli sitä ihteensä, (Höspital julkaisee muuten räväkintä soundia aikoihin, tuon liquidin lisäksi). Kotimaisia ei voi kehua likaa (LUE: ihmistä kohden eniten tuottajia, heti UK:n jälkeen).. Mikko, Janne ja kaikki muut, etenkin tietysti he, jotka puskevat Soulseekiin "uniikkia" soundia, enemmän kuin jaksais kuunnella, piis & bass
:wink:
Siis suomalaisten osalta taisi oli heikohko vuosi - mä mistään metallibändeistä perusta - mutta tämä (EP) nousee Top 5 omalle maailmanlistalleni:
<b>Kamel vs. Horse</b> - Beasts Of The Storm
arvosteluni ****½
(2 nimeämistä käyttämättä)
Onko mitään loogista perustetta sille, että pitäisi ostaa kulloinkin ilmestyvät levyt heti, tai edes ilmestymisvuoden aikana? Tai ehkä artistin tukeminen voisi olla sellainen?!
Edelleen vanha kysyy miksi vuoden 2007 levyt olisivat parempia kuin edellisinä vuosina ilmestyneet levyt, joita ei ole aiemmin kuullut?
Alamaailman Vasarat : Maahan
Hieman bändi toistaa itseään, kyllä tämän pari kertaa kuuntelee.
Discordia : Utopia Perfection
Aluksi levy tökki pahasti jatkuvan fortissimon takia, mutta sitten homma kolahti kunnolla, ja pidän nykyään tästä tosi paljon.
Kuokkavieraat : s/t
Lauluyhtyeen eka omakustanne; tätä olisi kuunnellut enemmänkin kuin EP:n verran.
Rabih Abou-Khalil : Songs for Sad Women
Tyyliltään entistä Abou-Khalilia, mutta piirun verran melankolisempana.
?
Tässähän kysyttiin
vuoden 2007 parhaita levyjä,
ja ei ollut mikään erityinen vuosikerta, ilmenee analysoitaessa.
Mitähän perusteluita siihen tarvii.
Edelleen vanha kysyy miksi vuoden 2007 levyt olisivat parempia kuin edellisinä vuosina ilmestyneet levyt, joita ei ole aiemmin kuullut?
Hyvä Jammo, innosta mua!Johnny Winter : Second Winter
The Shadows : The Shadows' Greatest Hits
Electric Flag : A Long Time Comin'
Gene Vincent and His Blue Caps : Best Of
Mick Taylor : Shadowman. Disc 2, Live At The 14 Below Club 1/2/95
The Rolling Stones : Now!
Fats Domino : Getaway with Fats Domino
Vielä kun olis kuullut jotain Chuck Berryn kokoelmaa jota ei ole aijemmin kuullut silleen otsikoituna olisi koossa ihmiskunnan historia keskeinen musiikki anti! 8)
?
Tässähän kysyttiin
vuoden 2007 parhaita levyjä,
ja ei ollut mikään erityinen vuosikerta, ilmenee analysoitaessa.
Mitähän perusteluita siihen tarvii.
Tässähän kysyttiin
vuoden 2007 parhaita levyjä,
ja ei ollut mikään erityinen vuosikerta, ilmenee analysoitaessa.
Mitähän perusteluita siihen tarvii.
Mä vaan harhautin! :lol:
Näillä foorumeilla näet on tapana eksyä aiheesta vähän väliä kuten olet jo huomannut.
Luithan viestini sentään loppuun asti?
Jep.
Lisäsin, tein tuosta pika-arvostelun motiivieni, tään (?!)-epäilyn kunniaksi.
^Onko sulla vetämässä sellaista kilpailua, missä voisi arvuutella tulevia vuoden 2008 parhaita levyjä?
Äkkiäkös tuon.
Voi olla ennakkotietoja jne.
viime vuonna mm. Bad Religion ja The Smashing Pumpkins tekivät tasapaksua rutiinikamaa - olis voinu ennakoida, ja kai joku niin tekikin.
^Onko sulla vetämässä sellaista kilpailua, missä voisi arvuutella tulevia vuoden 2008 parhaita levyjä?
No Muten alkuvuosi alkaa ainakin näyttävästi: uusia albumeja luvassa tammikuussa Nick Cave & The Bad Seedsiltä, Diamanda Galasilta, Goldfrappilta (tää olikin helmikuussa) ja Mobylta. Wau mikä satsi!
Nick Cave & The Bad Seeds
Laitan panokseni.
Jep.
Lisäsin, tein tuosta pika-arvostelun motiivieni, tään (?!)-epäilyn kunniaksi.
Lisäsin, tein tuosta pika-arvostelun motiivieni, tään (?!)-epäilyn kunniaksi.
OK, kävin tsekkaamassa tilanteen. Pink Floyd on saanut pahasti paljon ääniä eräällä sektorilla. Progerahvas on käynyt kovasti äänestelemässä, huomaan. :P 8) :lol:
2007 parhaat levyt? Palataan tähän sitten 20 vuoden kuluttua...Fool's Gold, Sea Level, American Flyer, Bliss Band, Brian Hyland, Pure Prarie League kuul(l)ostavat liian hyviltä tällä hetkellä - missä vika ja miksei näitä saa soittoääninä mistään...rkkele!
Jep.
Lisäsin, tein tuosta pika-arvostelun motiivieni, tään (?!)-epäilyn kunniaksi.
Lisäsin, tein tuosta pika-arvostelun motiivieni, tään (?!)-epäilyn kunniaksi.
OK, kävin tsekkaamassa tilanteen. Pink Floyd on saanut pahasti paljon ääniä eräällä sektorilla. Progerahvas on käynyt kovasti äänestelemässä, huomaan. :P 8) :lol:
Red on (taas) nyt tasoissa Dark Siden ka´ ...onhan tuo vähän outo kilpa.
Jaahas, pitäisköhän käydä äänestämässä Dark sidee..
Tai sen tekijää ?
On ehdotettu myös laajaa äänestystä tyyliin:
The world´s most overrated progressive rock band ?
Olisikohan Rush listalla?
Viime vuoden levyistä kolme oli selvästi kärjessä...
Ulver : Shadows of the Sun
Garm laulaa upeasti pianon, jousikvartetin ja mm. thereminin säestyksellä rauhallista yömusiikkia. Yhtyeen edellisen levytyksen Blood Insiden rauhallisempi veli.
Electric Wizard : Witchcult Today
Sähkövelhojen paluu on parasta sitten Dopethronen, ellei jopa parempi! Pari viimeistä levyä eivät kolahtaneet, mutta tässä on äänimaailma kohdallaan (lue: raskas ja psykedeelinen) ja laulut toimivat.
Primordial : To the Nameless Dead
Osoitus miten folk/eeppistä metallia voi tehdä vakavasti ilman kliseitä (ja syntikoita). Harvoin jaksan enää innostua metallista niin kuin tästä!
Muita hyviä, vaikka näistä ei sellaista suuaukielämystä tullutkaan:
Air : Pocket Symphony
Robert Plant & Alison Krauss : Raising Sand
Common : Finding Forever
The Dillinger Escape Plan : Ire Works
Moonsorrow : V - Hävitetty
Paleface : Studio Tan
Esim. Alamaailman Vasaroiden, Kentin, Liekin, Manic Street Preachersin, Sleepytime Gorilla Museumin, Devin Townsendin ja Wu-Tang Clanin uudet vielä kuuntelematta, mutta enpä usko että noista on haastajaa.
Kanye Westin ja Anekdotenin uudet oli ittelleni ainakin pettymyksiä.
Olisikohan Rush listalla?
Varmaan.
Onko mitään loogista perustetta sille, että pitäisi ostaa kulloinkin ilmestyvät levyt heti, tai edes ilmestymisvuoden aikana? Tai ehkä artistin tukeminen voisi olla sellainen?!
Saatavuus voisi olla peruste ainakin marginaalisemman kaman osalta. Onko takeita että Kuokkavieraiden EP on saatavilla viiden vuoden päästä?
Onko mitään loogista perustetta sille, että pitäisi ostaa kulloinkin ilmestyvät levyt heti, tai edes ilmestymisvuoden aikana? Tai ehkä artistin tukeminen voisi olla sellainen?!
Saatavuus voisi olla peruste ainakin marginaalisemman kaman osalta. Onko takeita että Kuokkavieraiden EP on saatavilla viiden vuoden päästä?
Onko mitään loogista perustetta sille, että pitäisi ostaa kulloinkin ilmestyvät levyt heti, tai edes ilmestymisvuoden aikana? Tai ehkä artistin tukeminen voisi olla sellainen?!
Saatavuus voisi olla peruste ainakin marginaalisemman kaman osalta. Onko takeita että Kuokkavieraiden EP on saatavilla viiden vuoden päästä?
Oikein!
Tämän takia minä ostan pienten yhtyeiden/artistien levyt heti. Pintakiitäjistä ei ole niin väliksi eikä kiirettäkään.
Vuonna 2007 ostin uutta musaa vähiten moneen vuoteen, eikä vanhempiakaan julkasuja kovinkaan montaa. Jotain oleellisia, kuten Liekin ja Abson levyt on vielä hankkimatta/kuulematta...
1. CMX - Talvikuningas
- Huikea levy, kuolematon mestariteos - mitä muuta voi sanoa!!??
2. Dream Theater - Systematic Chaos
- Kun Images & Words ilmestyi niin se oli soundeiltaan ja soitoltaan ihan uudella levelillä.. Sen jälkeen enemmän tai vähemmän puuduttavaa tykitystä, kunnes sitten viime vuoden albumissa kaikki naksahti taas kohilleen. Paras DT ikinä.
3. Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet
Jatkaa PT:n tasokasta raskaampaa linjaa. Vanhempi tuotanto ei ole mulle tarkoitettu..
Hyviä levyjä tekivät myös mm. Riverside ja Anekdoten..
Viime vuonna tuli hankittua vähemmän levyjä kuin miesmuistiin, oli vähän muuta ajateltavaa..
Muuten: Max esittää CMX:n keikan suorana 1.2 :!: :D
Tässä Lista meikäporsaan vuoden 2007 hankituista levyistä, näpyttelyn minimoimiseksi näpytelty vain esittäjä.
Dream Theater
CMX
Riverside
Anekdoten
Porcupine Tree:t
Sonata Arctica
Rush
Galleon
Näistä on raati(iikori) valinnut parhaaksi levyn:
Galleon - Engines of creation
Helvetisti on jäänyt viime vuoden levyjä kuulematta eli lista olisi valmis ehkä 10 vuoden jälkeen.
Loppujenlopuksi aika vähän tuli ostettua levyjä viime vuonna. Ei varmaan jaksa alkaa kuitenkaan kattavasti kaikkia läpi käymään, mun listalla ois kuitenkin varmaan ainakin jotain näistä:
Eleanoora Rosenholm - Vainajan muotokuva
Radiopuhelimet - Viisi tähteä
Circle - Telescope
Kukka - Collected Works
Moppi ja Aivokurkiaiset - Homorakkautta
Ville Leinonen - Hei!
Islaja - Ulual yyy
Joose Keskitalo - Herra, opeta minua kuolemaan (kasetti tosin)
Do Make Say Think - You, You're a History In Rust
65daysofstatic - The Destruction of Small Ideas
Yndi Halda - Enjoy Eternal Bliss
The Cinematic Orchestra - Ma Fleur
mahdollisesti listakamaa, ei kuultuna vielä tarpeeksi:
Caribou, Au Revoir Simone, Battles, Apparat, Panda Bear, Caspian, Grails, Kinski, El Perro Del Mar (onko ees 2007?)
jaahas, oli kait tuossa loppujen lopuksi ihan kattavaa listausta - kotimaiset jyllää..
edit: pikaisesti topicin läpikäymällä hellyin lisäämään Kinemaattisen orkesterin listaani.
Niin ja mainitaan vielä, että Vuk:n levy olis myös varmaankin listalla jos olis ilmestynyt. Toivottavasti on sitten tän vuoden listalla, eikä esim. 2011 tai jotain...
(Viime tiistain keikka tosin oli lievä pettymys)
Nämä nousivat helposti ylitse muiden:
CMX : Talvikuningas
Porcupine Tree : Fear of a Blank Planet
Ainiin, tuo Eleanoora Rosenholmkin on vielä ostamatta... sen luulen olevan hyvän... ja muitaki uusia Fonaleita... Tänään löyty marketista Alamaailman Vasaroitten uusin, viimme vuonna ilmestyny levy, 3 eurolla... se niitten edellinen on vielä hankkimatta...
korjattu...
Jaahas, meikäläisen levyvuosi on ollut sangen kotimaisvoittoinen, mikä on aivan loistava juttu.
Vuoden 5 parasta levyä ovat minulle olleet aika selkeesti seuraavat (mitään keskinäistä järjestystä näille on vaikeaa sanoa):
CMX: Talvikuningas, Scandinavian Music Group: Missä olet Laila, Jonna Tervomaa: Parempi Loppu, Husky Rescue: Ghost is not real, Porcupine Tree: Fear of a blank planet.
Sitten on varmaan lisää kotimaista eli ainakin Discordian Utopia Perfection sekä Circusfolkin Making Faces, Jenni Vartiaisen Ihmisten edessä, Circlen Katapult ja mainio live-veto Rakennus. Neil Youngin Chrome Dreams II oli ihan ok myös, kuten jokunen muukin levy, nyt sen enempiä tässä spekuleeraamatta.
Hauska yksityiskohta on se, että kaikki noista on tullut nähtyä livenäkin viime vuonna ja osa kahteen kertaan, Neil Youngia lukuunottamatta. Hyvä Suomi!
Vuoden 5 parasta levyä ovat minulle olleet aika selkeesti seuraavat (mitään keskinäistä järjestystä näille on vaikeaa sanoa):
CMX: Talvikuningas, Scandinavian Music Group: Missä olet Laila, Jonna Tervomaa: Parempi Loppu, Husky Rescue: Ghost is not real, Porcupine Tree: Fear of a blank planet.
Sitten on varmaan lisää kotimaista eli ainakin Discordian Utopia Perfection sekä Circusfolkin Making Faces, Jenni Vartiaisen Ihmisten edessä, Circlen Katapult ja mainio live-veto Rakennus. Neil Youngin Chrome Dreams II oli ihan ok myös, kuten jokunen muukin levy, nyt sen enempiä tässä spekuleeraamatta.
Hauska yksityiskohta on se, että kaikki noista on tullut nähtyä livenäkin viime vuonna ja osa kahteen kertaan, Neil Youngia lukuunottamatta. Hyvä Suomi!
Joutuu lisäämään näin jälkijättöisesti listalle vielä tuon Melkein vieraissa - Tribuutti Leevi & the Leavingsille, sen verran mukavasti levy on meikäläiselle pudonnut. 18 biisistä vain muutama ei miellytä, muut toimii kyllä oikein hyvin.
Viime vuonna tuli tukullinen hyviä vastaan. Vaikee sanoo parhaus järjestyksiä. Ei ole parasta on vain paskoja ja vielä paskempia.
Ainiin, tuo Eleanoora Rosenholmkin on vielä ostamatta...
Joo, olen itekin miettiny ton levyn hankkimista. Täytyy vissiin hommata.
Reverend Bizarre - III - So Long Suckers
Hautajaislevy siis viimenen, ei ihan täyttänyt odotuksia. Odotukset olivatkin niin helkatin korkealla. Parhaita levyjä silti vuonna 2007.
No kappas! Löytyihän täältä 2007 vuodelta paras levy mullekin!
America - "Here & Now"
Sisältää: Aurinkoisia melodioita ja vahvoja lauluharmonioita.
Olkoon vaan CSN&Y-kopio, ei tämmöisiä bändejä, joilla laulustemmat toimivat näin komeasti, silti liikaa ole. Piristää kyllä näitä harmaita Etelä-Suomen talvipäiviä!
No kappas! Löytyihän täältä 2007 vuodelta paras levy mullekin!
America - "Here & Now"
Sisältää: Aurinkoisia melodioita ja vahvoja lauluharmonioita.
Olkoon vaan CSN&Y-kopio, ei tämmöisiä bändejä, joilla laulustemmat toimivat näin komeasti, silti liikaa ole. Piristää kyllä näitä harmaita Etelä-Suomen talvipäiviä!
America - "Here & Now"
Sisältää: Aurinkoisia melodioita ja vahvoja lauluharmonioita.
Olkoon vaan CSN&Y-kopio, ei tämmöisiä bändejä, joilla laulustemmat toimivat näin komeasti, silti liikaa ole. Piristää kyllä näitä harmaita Etelä-Suomen talvipäiviä!
Mullakin on (muistaakseni kolmen cd:n) poksi Ameriikalta.
Varsinkin alkupään levyt hyviä mm. Horse with no name.
Myöhemmin tuli liian yksinkertaisen siirappiseksi
No kappas! Löytyihän täältä 2007 vuodelta paras levy mullekin!
America - "Here & Now"
Sisältää: Aurinkoisia melodioita ja vahvoja lauluharmonioita.
Olkoon vaan CSN&Y-kopio, ei tämmöisiä bändejä, joilla laulustemmat toimivat näin komeasti, silti liikaa ole. Piristää kyllä näitä harmaita Etelä-Suomen talvipäiviä!
America - "Here & Now"
Sisältää: Aurinkoisia melodioita ja vahvoja lauluharmonioita.
Olkoon vaan CSN&Y-kopio, ei tämmöisiä bändejä, joilla laulustemmat toimivat näin komeasti, silti liikaa ole. Piristää kyllä näitä harmaita Etelä-Suomen talvipäiviä!
Mullakin on (muistaakseni kolmen cd:n) poksi Ameriikalta.
Varsinkin alkupään levyt hyviä mm. Horse with no name.
Myöhemmin tuli liian yksinkertaisen siirappiseksi
Itse nostaisin stygen sandman nyt esille, vahva.
Tässä eniten levylautasella pyörineet viime vuoden julkaisut, ei missään järjestyksessä:
Amarans Plight Voice in the light
Deadsoul Tribe A lullaby for the devil
Sieges Even Paramount
Nightingale White Darkness
Porcupine Tree Fear of a Blank Planet
Blackfield II
Frederiksen & Denander Baptism by fire
Saga Worlds Apart revisited DVD
Rush Snakes and Arrows
[quote]No kappas! Löytyihän täältä 2007 vuodelta paras levy mullekin!
America - "Here & Now"
Sisältää: Aurinkoisia melodioita ja vahvoja lauluharmonioita.
Olkoon vaan CSN&Y-kopio, ei tämmöisiä bändejä, joilla laulustemmat toimivat näin komeasti, silti liikaa ole. Piristää kyllä näitä harmaita Etelä-Suomen talvipäiviä!
America - "Here & Now"
Sisältää: Aurinkoisia melodioita ja vahvoja lauluharmonioita.
Olkoon vaan CSN&Y-kopio, ei tämmöisiä bändejä, joilla laulustemmat toimivat näin komeasti, silti liikaa ole. Piristää kyllä näitä harmaita Etelä-Suomen talvipäiviä!
Mullakin on (muistaakseni kolmen cd:n) poksi Ameriikalta.
Varsinkin alkupään levyt hyviä mm. Horse with no name.
Myöhemmin tuli liian yksinkertaisen siirappiseksi[/quote]Se laimeni ...CSN&Y:n aikalainen, oli sellainen genrenpoikanen ...
Itse nostaisin stygen sandman nyt esille, vahva.
Sen verran vielä tuosta American uusimmasta vielä, että jos vaikkapa Teenage Fanclubin "Songs From Northern Britain" yhtään kolahtaa, niin tämä "Here & Now" on mitä turvallisin ostos. Luottakaa te nuoret wanhaan hippiin tässä asiassa!
[quote][quote]No kappas! Löytyihän täältä 2007 vuodelta paras levy mullekin!
America - "Here & Now"
Sisältää: Aurinkoisia melodioita ja vahvoja lauluharmonioita.
Olkoon vaan CSN&Y-kopio, ei tämmöisiä bändejä, joilla laulustemmat toimivat näin komeasti, silti liikaa ole. Piristää kyllä näitä harmaita Etelä-Suomen talvipäiviä!
America - "Here & Now"
Sisältää: Aurinkoisia melodioita ja vahvoja lauluharmonioita.
Olkoon vaan CSN&Y-kopio, ei tämmöisiä bändejä, joilla laulustemmat toimivat näin komeasti, silti liikaa ole. Piristää kyllä näitä harmaita Etelä-Suomen talvipäiviä!
Mullakin on (muistaakseni kolmen cd:n) poksi Ameriikalta.
Varsinkin alkupään levyt hyviä mm. Horse with no name.
Myöhemmin tuli liian yksinkertaisen siirappiseksi[/quote]Se laimeni ...CSN&Y:n aikalainen, oli sellainen genrenpoikanen ...
Itse nostaisin stygen sandman nyt esille, vahva.[/quote]
Sen verran vielä tuosta American uusimmasta vielä, että jos vaikkapa Teenage Fanclubin "Songs From Northern Britain" yhtään kolahtaa, niin tämä "Here & Now" on mitä turvallisin ostos. Luottakaa te nuoret wanhaan hippiin tässä asiassa!
Tässä toinen wanha hämy, joka omistaa yllämainitun TF:n levyn.
Mielestäni ei yllä parhaiden ameriikan piisien tasolle, mutta leppoisaa poppiva. Kävin kattomassa American levyä netistä ja näkyy olevan 12 uutta ja 12 vanhempaa liveversiona.
Eleanoora Rosenholm ja Pekko Käppi ovat vuoden Emma-ehokkaitten joukosa, kas.
Nyt mitä kuuntelen ja ajatuksella PS12 aika siistii.
No tässä muutama oma suosikki:
Cmx: Talvikuningas
Circusfolk: Making Faces
Porcupine Tree: Fear of a Blank Planet
Dillinger Escape Plan: Ire Works
Radiohead: In Rainbows
Underworld: Oblivion With Bells
Paras live DVD tällä hetkellä on David Gilmourin Live at the Royal Albert Hall.
[u:7967cfa03d]Paras live DVD tällä hetkellä on David Gilmourin Live at the Royal Albert Hall.
allekirjoitan :!:
Tänään hommasin ton Radioheadin ja ei sitä turhaan ole kehuttu. Eli omalle listalleni pääsee, mitäköhän muuta siihen keksisi...? No ainakin Absoluuttisen Nollapisteen "Iiris", Plantin & Kraussin levy, Neil Youngin "Chrome Dreams II". Perkeles, Jason Falknerinkin uusin on vielä hankkimatta.
Parhaat levyt vuonna 2007:
Alamaailman Vasarat : Maahan
The Dillinger Escape Plan : Ire Works
Insert Remedy : A State of Constant Change
José González : In Our Nature
Mokoma : Luihin ja ytimiin
Moonsorrow : V : Hävitetty
Omnium Gatherum : Stuck Here on Snakes Way
Porcupine Tree : Fear of a Blank Planet
ja seuraavat dvd:t:
David Gilmour : Remember That Night
Sigur Rós : Heima
Vuoden 2007 paras levy ainakin tällä hetkellä ja parin kuuntelukerran jälkeen:
Gazpacho - Night
Norjalainen bändi, joka tuo mieleen "vanhan kunnon PT:n".
Suosittelen melodisen eteerisen progen ystäville.
Ja kyseessähän ei ole epsanjalainen kylmä kasviskeitto...