Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Niskakipu, viisi lääkäriä ja fysikaalinen hoitaja

Greeny kirjoitti noin 16 vuotta sitten (13 kommenttia)
Alla oleva ylipitkä vuodatus (joka muistuttaa pahasti Radio Suomen "Kansanradion" vuodatuksia) käsittelee lääkärien ammattitaitoa ja hoidon moraalia. Toteaa myös, että lääkärien ammattikunnassa, kuten muissakin ammattiryhmissä on eritasoisia ammatti-ihmisiä ja eri aloihin erikoistuneita ihmisiä:

Joulun alla sain pahanlaisen kivun niskaan ja hartioihin, ei käsiä ei pystynyt nostamaan juuri lainkaan eikä päätä taivuttamaan, kipu oli todella kova.
Eikun lääkärille vol. 1, joka pisti kortisoonipiikin ja totesi jotain siihen suuntaan, että eteenpäin sano mummo lumessa (diagnoosin tekoon käytetty aika n. 10 min).
Kipu hellitti vähän mutta palasi parin päivän päästä samanlaisena ja eikun uudelle lääkärille vol. 2. Tämä diagnosoi näppäintyöskentelystä ja stressistä aiheutuvan lihasjännityksen ja ilmoitti, ettei sinne niskaan saa mitään myrkkyjä pistää (diagnoosin tekoon käytetty aika n. 10 min). Hän aloitti akupunktiohoidon, määräsi pitkän sairasloman ja kielsi särkylääkkeiden käytön. Antoi myös täydellisen näppäimistön käyttökiellon (siksipä en ole päässyt sokruun kirjailemaan kuuntelemiani legendaarisia 60 -luvun brittibluesklassikoita :) )
Kolmen viikon akupuntiohoidon, jatkuvan säryn ja siitä aiheutuneen yövalvomisen jälkeen kypsyin tähän hoitoon ja painelin lääkärille vol. 3. Hän tökkäsi kaksi kertaa sormella niskaan (diagnoosin tekoon käytetty aika n. 3 min). ja kirjoitti yhteensä 240 kpl särkylääkkeitä, kolmea eri sortimenttia.
Tässä vaiheessa naapuri (diagnoosin tekoon käytetty aika n. 20 vrk.) joka on muuten mukava mies, mutta kuuntelee kännissä ollessaan ruotsalaisia merimiesvalsseja ns. "potikat kaakkoon" -metodilla suositteli kokeilemaan fysikaalista hoitoa. Saadakseni Kelan korvaukset hakeuduin lähetteen toivossa lääkärille vol. 4 (työpaikkalääkäri, joka ei oikeastaan ole lääkäri vaan kandi) ja aikani tingittyäni hän suostui kirjoittamaan vaaditun dokumentin (diagnoosin tekoon käytetty aika n. 5 min).
Fysikaalinen hoitaja (diagnoosin tekoon käytetty aika n. 15 min). moitti minua, että miksi en heti tullut tänne, aloitti hoidon sekä kehoitti hankkimaan röntgenkuvat kaularangasta.
Lääkäriltä vol. 4 sain lähetteen röntgeniin ja niitä kuvia tutkittuaan fys. hoitaja totesi kaularangassa olevan kulumia, rappeutumaa oikenemaa, selviä iän myötä tulleita ja osin perinnöllisiä fyysisiä muutoksia.
Halusin kuitenkin vielä varmistuksen ja hakeuduin lääkärille vol. 5 ; niska/hartia spesialistille, joka vahvisti fys. hoitajan diagnoosin (diagnoosin tekoon käytetty aika n. 20 min), kyseli harrastuksista, töistä ja elämästä yleensä ja kertoi, että kaularangalle ei yleensä tehdä mitään operaatioita vaan kipuja tulee aika ajoin - silloin vaan fys. hoitoon ja särkylääkkeitä tarpeen mukaan.

Saamiani (keskenään täysin ristiriitaisia) ohjeita:
Lääkäri vol. 1
- kyllä se siitä
Lääkäri vol. 2
- ehdotonta lepoa, positiivista ajattelua ja kylmähoitoa - ei missään tapauksessa särkylääkkeitä
Lääkäri vol. 3
- normaalia elämää ja särkylääkkeitä
Lääkäri vol. 4
- voimistelua ja "onko tarpeeksi särkylääkkeitä"
Fys. hoitaja
- lämpöhoitoa, venyttelyä ja kevyttä saliharjoittelua
Lääkäri vol. 5
- venyttelyä ja kevyttä saliharjoittelua. Tarvittaessa särkylääke

+/- saldo : 0 |

    Doc.B.D kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No mitäs tossa, olen varmaan tavannut nuo samat viisi lääkäriä ja vielä kuudennenkin, joka suositteli käymään useammin kirkossa.

    - Lääketiede voi olla jossain mielessä tiedettä, mutta potilaiden hoito on usein täyttä arvailua. Lääkärin saa itse valita, ja minä kävelisin heti ulos ovesta, jos lääkäri suosittelee positiivista ajattelua ja akupunktiota.

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Noh... Kahta tämän päivän yleisintä sairautta ei näköjään osata hoitaa millään. Toinen on työperäinen lihassärky ja lihastulehdukset sun muut niska-, selkä- ja hartiasäryt ja toinen on masennus.

    Greeny: tarkistahan työpisteesi ergonomia. Onko sulla kunnon työtuoli? Istutko tuolissa suorassa ja jalat tukevasti maassa? Katsotko näyttöön hiukan alaviistoon? Onko pöytä oikealla korkeudella? Lepäävätkö kädet rennosti vai joudutko kannattelemaan niitä? Stressistä menet puhumaan esimiehesi kanssa.

    Viimeksi kun fysioterapeutti kävi työpisteelläni, se vaan pyöritteli silmiään. Kaikki päin helvettiä. Ja siinä tuolia ja pöytää säätäessä selvisi syy mun iskiasvaivoihin. Sain myös lähetteen silmälääkäriin näyttöpäätelaseja varten.

    Greeny kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo viime viikolla pantiin työpistettä kuntoon, penkin ja näyttöpäätteen korkeudensäätöä, rannetukia ja sellaista. Tässä kotikonenurkkauksessa tosin ei kukaan valveutunut konttorihenkilö suostuisi töitä tekemään.
    Tuosta lääkäri vol. 2:n toiminnasta ajattelin vielä, että nykyään kun sairaanhoitokin on entistä enemmän selkeetä bisnestä niin tällainen akupunktiohoitohan on helppoa rahastusta. Piikkien iskeminen niskaan ja selkään vie max. 5 minuuttia ja sen jälkeen hoidettava makaa puoli tuntia mahallaan. Sinä aikana lääkäri ehtii ottaa kolme muuta potilasta ja siiten piikit pois niskasta, noin kolme minuuttia. Hoidosta voi laskuttaa jotain 50-80 euroo. Vielä kun lääkäri huomaa vakuutusyhtiön maksajaksi niin tätähän kannattaa tehdä pitkäänkin, ei kai siitä potilaalle mitään haittaakaan ole.
    Työnantaja kun on hienosti hommannut meille työntekijöille vakuutuksen, joka kattaa kaiken sairaanhoidon. Sinänsä huvittavaa tässä minun tapauksessa on se, että ainoa hoito jota tosiaan auttaa on juuri tuo fysikaalinen hoito ja se ei kuulu vakuutuksen piiriin.
    Myös ainoat harrastamani liikuntamuodot uinti ja pyöräily kiellettiin. Pitäis perkele ruveta vesijuoksuun ja sauvakävelyyn - ei onnistu tällaiselta raavaalta äijältä.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Monissa kulttuureissa lääkärit toimivat "hieman" eri lailla "alkukartoituksessa. Länsimaissa, jos valitat niskaa, saat lähetteen niska lääkärille, muualla keskustellaan 30 min potilaan kanssa, ennen kuin ryhdytään fysikaalisiin toimenpiteisiin ja laatimaan viikon yrttikuuria.. Itse vierastan antibiootteja, niitä kun tungetaan joka välissä.. Joutavia

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuosta lääkäri vol. 2:n toiminnasta ajattelin vielä, että nykyään kun sairaanhoitokin on entistä enemmän selkeetä bisnestä niin tällainen akupunktiohoitohan on helppoa rahastusta.[/quote]

    En ole koskaan kokenut akupunktio hoitoa, mutta olen varma, että kyseessä on mainio hoitomenetelmä, mikäli se tehdään oikein. Kyllä siitä hoitotavasta olisi luovuttu jo 1000 vuotta sitten, jos se olisi "huuhaata". Tämä vain minun mielipiteenäni..

    8)

    Edit...

    [quote]Pitäis perkele ruveta vesijuoksuun ja sauvakävelyyn - ei onnistu tällaiselta raavaalta äijältä.


    No johonkinhan se raja on vedettävä. Mulla uiminen ja pyöräily ajaa hyötyliikunnan osuuden. Tosin keskustassa tulee käveltyä aina.

    Greeny kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin en mitenkään mollaa akupunktiohoitoa vaan tarkoituksenani on sanoa, että lääkärikunnassakin saattaa olla henkilöitä joille hoitofirman tulot ovat tärkeämpiä kuin potilaan parantaminen. Varsinkin jos ovat itse firman osakkaita.

    Hezzu kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Entäs miten ois abduktiohoito?

    endbrax kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Entäs miten ois abduktiohoito?

    Viimeistään obduktiossa helpottaa.

    Doc.B.D kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jos haluaa kokeilla akupunktiota, kannattaa - tai siis minun mielestä oikeastaan täytyy - hakea käsiinsä oikea kiinalainen lääkäri, joka on opiskellut alaa kiinassa. Mulla on etuoikeus tuntea henkilö, joka on sekä kiinalaisen että länsimaalaisen lääketieteen tohtori. Hän on siis etnisesti kiinalainen, Suomessa asuva tyyppi. Sillä länsimaalaistuneella akupunktiohoidolla, jossa niskaan tungetaan pari neulaa ja lääkäri lähtee sitten kahville toiseen huoneeseen ei ole nimittäin paljon mitään tekemistä alkuperäisen kiinalaisen lääketieteen kanssa..

    EsaJii kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla oli eräs työkaveri jonka niskakipua hoidettiin lääkärin määräämällä laitteella, venyttimellä, kotona. Siinä oli semmoinen 10L vettä painona.

    Jammo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voiko kyseessä olla niskanikamien väärä asento?
    Itselläni tuli tuollainen vaiva 1997, kipu oli jatkuva ja lopulta edes päätä en voinut kääntää. Lääkäri antoi tuon tyypillisen kortisonipiikin ja Diapam-reseptin (noita tabuja on vieläkin hyllyssä...). Ei auttanut vähääkään. Lopulta sain lähetteen fysikaaliseen hoitoon, jossa ns. ortomanuaaliterapeutti = ortopedinen manuaaliterapeutti teki OIKEAN diagnoosin : niskalukko eli kaksi ylintä nikamaa olivat hieman kiertyneet toisiinsa nähden. Kaveri lämmitti niskani ja vetäisi kerran ja naks, kipu katosi kerralla! Kävin vielä neljästi hierottamassa pitkään väännöksissä olleita lihaksia, mutta asian ydin oli oikea diagnoosi ja siihen oikea hoito.
    Luotan selkärankaan liittyvissä asioissa täysin näihin alan ammattilaisiin, en pätkääkään tavallisiin lääkäreihin. Ja leikkauksia selkä-yms asioissa on kartettava kuin ruttoa! Kerran pilattua ei voi enää korjata. Poikkeuksena ovat nuo tapaukset, joissa hermokanava on ahtautunut.

    juuffo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Greeny
    :(siksipä en ole päässyt sokruun kirjailemaan kuuntelemiani legendaarisia 60 -luvun brittibluesklassikoita )
    . Ilmakitarakin on sitten ollut kotelossa?

    Greeny kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No ei sentään.
    Muuan hoito-ohje on juuri pyörittää kättä aivan Pete Townshend -tyylillä ja sehän on mieluisaa hommaa: Eikun My Generation soimaan rammariin ja äijä peilin eteen elvisteleen suu supussa - on meinaan vähän hianoo.