Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

The Who

Jucces kirjoitti noin 16 vuotta sitten (18 kommenttia)
oho tai ehe... onpa vaikea sijoittaa johonkin genreen...
Mutta asiaan..
Olenpa tässä viikkona muutamana kuunnellut urakkaluonteisesti
The Whon tuotantoa.
Täytyy tunnustaa, että jo pitempään on yläpäässä ollut jonkinmoista painetta, koska aikanaan on jäänyt syvempi tutustuminen jostakin syystä tekemättä.
juutuubissta sitten muutamia liikkuvia kuvia tutkailtuani kiinnostus heräsi ja täytyi tarttua levyihin.. muutama hauska KeithMoon-juttukin sieltä löytyi.

Aika epätasaisia levyjä.. mielestäni miltei kaikki. Aika on tietenkin syönyt joistakin tiettyä potkua pois, mutta onhan bändillä runsaasti hienoja biisejä. En nyt tässä ala vielä nimeämään esille nousseita suosikkialbumeita enkä muitakaan, katson mielenkiinnolla mitä asian tiimoilta pintaan pulpahtelee.
Yllätyin positiivisella etumerkillä muuten tuosta uusimmastakin tekeleestä, jota myöskin The Whon levyksi kutsutaan, varmaankin bisneslähtöisesti!?
Seuraavaksi täytynee ottaa tutkinnan kohteeksi itse P.Townsendin soololevyt, sieltäkin helmiä löytynee...

Suurin vaikeus minulle on (valitettavasti) sulattaa tuota Daltreyn
laulua... välillä laulaa melkein loistavasti, mutta sitten seuraavassa biisissä laulaa ihmeteltävän löpsysti ja sekovireisesti!

+/- saldo : 0 |

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    [...]aikanaan on jäänyt syvempi tutustuminen jostakin syystä tekemättä..


    Sama täällä..

    JiiPee kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hieno bändi on (tai oli) kyseessä.

    Ja kannattaa muistaa, että Who on aina ollut ensisijaisesti livebändi. Nuo studiolevyt eivät olekaan mitään aivan loistavia kokonaisuuksia... Tommya, Quadropheniaa (paikoin) ja Who's Nextiä lukuunottamatta.

    Joidenkin mielestä Who Sell Out voisi myös kuulua tähän kategoriaan.

    Live at Leeds on hieno liveklassikko, ja Join Together-livealbumi on mielestäni todella vahva kokonaisuus. Tuo on siis tallennettu 1989-paluukiertueelta... ja rummuissa on Simon Phillips, joka korvasi melko keskinkertaisen Kenny Jonesin. Joku voisi väittää, että Phillips "ylisoittaa" joitain biisejä, mutta itse pidän hänen tyylistään.

    Tommy todellakin ansaitsee legendaarisen statuksensa, koska se on aivan helvetin vahva kokonaisuus. Alkuperäistä on tosin ajan hammas päässyt vähän puraisemaan, mutta tuolta albumilta löytyy "päivitetty" versio (jossa on miniorkesteri mukana). Tommy ei ikinä ole kuulostanut paremmalta.

    Molemmat livet kannattaa ehdottomasti hankkia (Leeds & Join Together). Nuo levyt antavat sitäpaitsi paljon paremman kuvan bändin vahvuudesta (kuin studioalbumit).

    Muita sellaisia kolmen tähden (ja ehkä hankinnan arvoisia) studiolevyjä ovat Who by Numbers, Who are you ja Face Dances.

    Townshendin sooloista kannattaa hommata White City ja Iron Man... jotka ovat mielestäni parhaat. Iron Mania on tullut kuunneltua joskus aivan jumalattoman paljon. En tiedä, mikä levyssä itseäni viehättää, mutta se vaan jotenkin toimii.

    Pekka kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minusta "Tommysta" löytyy paras versio "Live At Leedsin" tuplacd -versiolta. Alunperin studioversiokin haluttiin orkestroida, mutta onneksi näin ei tehnyt, olisi saattanut tulla aika mahtipontista jälkeä.

    "Join Together" on ammattitaitoista mutta minun korviini liian siloiteltua kamaa. Joku "I Can See For Miles" ei esim. toimi yhtään verrattuna alkuperäiseen.

    Townshendin sooloista tykkään eniten levyistä "Empty Glass" ja "All The Best Cowboys Have Chinese Eyes". Yksi tosi hieno levy on Ronnie Lanen kanssa tehty "Rough Mix".

    Entwistlen soolot ovat ihan hauskoja, mutta biisintekijänä mies ei pärjää Townshendille.

    harmaa kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Who-suosikkini: The Who Sell Out
    Townshendin solo -suosikkini: White City

    OldfieldOlli kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Tommy todellakin ansaitsee legendaarisen statuksensa, koska se on aivan helvetin vahva kokonaisuus. Alkuperäistä on tosin ajan hammas päässyt vähän puraisemaan, mutta tuolta albumilta löytyy "päivitetty" versio (jossa on miniorkesteri mukana). Tommy ei ikinä ole kuulostanut paremmalta.
    .


    Tämä kiinnostaa minua.Onko kyseessä se kahden cd:n ns. deluxe-painos vai joku muu?

    edit. niin vai olikos se siis tuo Live at Leeds?

    JiiPee kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tommy todellakin ansaitsee legendaarisen statuksensa, koska se on aivan helvetin vahva kokonaisuus. Alkuperäistä on tosin ajan hammas päässyt vähän puraisemaan, mutta tuolta albumilta löytyy "päivitetty" versio (jossa on miniorkesteri mukana). Tommy ei ikinä ole kuulostanut paremmalta.
    .


    Tämä kiinnostaa minua.Onko kyseessä se kahden cd:n ns. deluxe-painos vai joku muu?

    edit. niin vai olikos se siis tuo Live at Leeds?


    Join Together. Livealbumi vuoden 1989 paluukiertueelta. Tommy (Radio City Music Hallin keikka) on kokonaisuudessaan.

    Minulla on tuo vinyylinä. 3 albumia ns. "kovakansiossa". CD-versio tulee kuvasta päätellen kahdella erillisellä CD:llä.




    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    The Wholla on mielestäni nippu erittäin hyviä rock-biisejä kunnon kitarariffeineen, mutta levykokonaisuudet ovat jääneet minulta hahmottamatta.

    EsaJii kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lerxst, bändi oli kyllä aika omalaatuinen neljän meihen aikoihin. Pete osaa edelleen tehdä biisejä, mutta koko potku oli alkuajan sovitukset. Nyt se on vain tavallinen rock bändi. Zack on aika sopiva rumpali.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    The Who - Rock and Roll Circus 1968 tuli mailiin, kun kysäisin tässä topicissa WHO:ta.. Olin 13. katsoja, hmm.. eli aika uusi uppaus. Kiitos sinne johinkin.

    8)

    Hezzu kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tommy on parhaus.

    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lerxst, bändi oli kyllä aika omalaatuinen neljän meihen aikoihin. Pete osaa edelleen tehdä biisejä, mutta koko potku oli alkuajan sovitukset. Nyt se on vain tavallinen rock bändi. Zack on aika sopiva rumpali.


    Joo, en minä aliarvioikaan vaan totesin että minulle on lähinnä pudonnut parhaiten ne tuulimyllyrockbiisit ja muu osasto jäänyt tarttumatta...

    DrethegenjeshKing kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tommy on hieno kokonaisuus ja Who's Next kokoelma hienoja kappaleita.
    Ei Quadropheniakaan huono ole.

    Magdalaine kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    The Who on hyvä, pidän ja kuuntelen paljonkin, mutta en tavallaan kausittain. Joskus siihen musiikkiin siis lähes kyllästyy, mutta tauon jälkeen jaksaa taas. Silti sanoisin olevan selvästi yksi kovimmista bändeistä. Olen kuitenkin vähän myöhäisherännäinen tämäkin bändin suhteen, eli mitään kymmeniä vuosia ei ole tullut kuunneltua.

    Livebändinä näytti toimivan, vaikka olen nähnyt luonnollisesti vain kerran eli viime kesänä Hartwall Areenalla (niiden neljän näkemiseen ei luonnollisesti voi olla mahdollisuutta, koska olen syntynyt niin myöhään). Vaikka Daltreylta näytti loppuvan ääni ja yleisöllä ei ollut riemun raikuvaa fiilistä, niin loppujen lopuksi bändin näkeminen oli hieno hetki. En alunperin ollut edes menossa, liput maksoivat kukkarolleni maltaita, mutta koska satuin olemaan Helsingissä sen viikon, kaveri pakotti lähtemään. Enkä katunut enää.

    Tommy on minunkin mieleeni, ehkäpä suosikkilevyni. Kyllä se musikaalinakin toimii, yksi parhaita sellaisia näkemiäni. Muuten en osaa sanoa levyistä oikein mitään, mutta jotenkin tuntuu, että juurikin jokaisella levyllä on yleensä ne tietyt ässäbiisit. Itse kun tykkään monesti kuunnella ne levyt kokonaisuuksina muilta "samanlaisilta bändeiltä", siinä missä mm. Pink Floydin levyt pitää kuunnella tietyllä tavalla, ei The Wholla toimi se konsti. Hmm, no selitin epäselvästi, ei tarvitse ymmärtää.

    Janus kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tommy on paras. Kannattaa ehdottomasti tutustua ensin siihen alkuperäiseen levyyn ennen kuin katsastaa muita versiota.

    Jucces kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Raaskiskohan kukkaan lainata minulle Peten soololevyjä ceedeenä, jahka vaikuttavatten olevan vaikeasti saatavilla?

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olisit asetellut kysymyksen niin, että polttaisikohan kukaan kyseistä levyä minulle, jos maksan reilut postitikulut.. :wink:

    Jammo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olisit asetellut kysymyksen niin, että polttaisikohan kukaan kyseistä levyä minulle, jos maksan reilut postitikulut.. :wink:


    Mutta tuollainen kuulostaisi yllyttämiseltä lainvastaiseen toimintaan... 8)

    Janus kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Peten levyjä on mun mielestä kyllä ihan helposti saatavilla. Olen joskus omistanut levyt Empty Glass, Iron Man ja Psychoderelict. Kaikista hankkiuduin eroon, mutta Enpry Glassilla oli muutama ok-biisi. Who Came Firstin ja Ronnie Lanen kanssa tehdyn Rough Mixin aion joskus vielä tarkistaa.