Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

CD:n kuolema?

Janus kirjoitti noin 16 vuotta sitten (45 kommenttia)
Ulkomaisilla foorumeilla spekuloidaan että muutaman vuoden kuluttua download-systeemit olisivat ajaneet cd-formaatin marginaaliin. Tueksi näytetään lukuja kuinka paljon myynnit ovat laskeneet viime vuonna.

Vähän kyllä epäilyttää. Toki markettien tarjonta on supistunut, mutta netistä tuntuu saavan edelleen hyvin kattavasti levyjä ja uusia painoksia otetaan jatkuvasti. Koskettaisiko myynnin lasku lähinnä päivän hittikamaa?

Onko fyysinen formaatti kansineen sinulle tärkeä vai oletko jo download-kuluttaja?

+/- saldo : 0 |

    Greeny kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tämä on mielenkiintoinen juttu. Luin, että USA:n musiikkimyynnistä jo 30% olisi downloudausta ja CD:n myynti jyrkästi laskussa. Taitaa jäädä CD -formaatin tehollinen elinikä alla 30v.
    Itse haluan kyllä hypistellä tavaraa käsissäni, enkä vain hallita sitä digitaalisesti :)

    Jammo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vinyyli > CD >> digitaalinen äänitiedosto
    Levy-yhtiöt pelkävät aiheesta hittilevyjen myynnin siirtymistä kokonaan digitaaliseen muotoon. Tavallinen iPod-kuluttaja ei musiikin äänenlaadusta tai albumikokonaisuuksista ole juurikaan kiinnostunut. Tämä on loogista, jos ydinasia on suosikkibiisien "kuuleminen" bussissa...

    Doc.B.D kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Miten niin "pelkäävät"; eihän fyysinen media ole levy-yhtiölle kuin rasite: varastointi, logistiikka, materiaalikustannukset yms. En ole varma, mutta veikkaan että booklettien painaminen maksaa 10 kertaa enemmän kuin optinen media, siis se CD-levy.

    EsaJii kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kaikki ketjukaupat ovat katoamassa, kauppakeskuksissamme on vain yksi CD liike enää. Erikoisliikkeet joissa voi myydä ja vaihtaa ovat edelleen erikoisharrastajille.

    Suurin levymyyjä edelleen on Wal Mart, lähinnä kantrin takia. Traileriin ei tule high speed internettiä, ostavat siis CDn.

    Jammo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Miten niin "pelkäävät"; eihän fyysinen media ole levy-yhtiölle kuin rasite: varastointi, logistiikka, materiaalikustannukset yms. En ole varma, mutta veikkaan että booklettien painaminen maksaa 10 kertaa enemmän kuin optinen media, siis se CD-levy.


    Asiallinen kommentti.
    Tarkoitankohan sittenkin niitä ihmisiä, jotka menettävät työpaikkansa siellä varastolla, painotaloissa ja kuljetusalalla?!

    JarkkoH kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vinyyli > CD >> digitaalinen äänitiedosto


    Näinhän se paremmuus menee.


    J

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Digitaalinen äänitemyynti on myös mahdollistanut levy-yhtiöille tehokkaamman tavan myydä backkataloogitavaraa, ja tosiaan kuluja ei enää tule logistiikasta eikä cd-levyjen ja booklettien painamisesta. Ikävä kyllä, digitaalinen myynti syö CD:t.

    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mie olen niin vanhanaikainen, että tulen käyttämään cd:tä vielä vuosia.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eikös nuo iPodi ihmiset ostanut aina levyn yhden biisin takia. Eli levy-yhtiöt sai paljon CD:itä myytyä juuri tuolla "biisi ja levy" taktiikalla. Samat tuottajat/biisintekijäthän noita listahittejä kyhää, kai? Onhan tietysti noita 'best of the tämä hetki' julkaisuja, mutta niitä julkaistaan niin paljon ja monelta taholta, että hitti per levy taitaa olla niissäkin, en tosin ole asiantuntia MTV-popin suhteen.

    Kyllä se CD pitää olla, jos digitaalisia tallenteita ostaa. Pitää päästä hivelemään niitä kansia jne.. Ja silloin, kun ostan CD:n, niin se on minulle "tärkeän" bändin ja haluan sen aitona. Vaikka kyseessä olisi jonkun BMG:n tai vastaavan ison yhtiön julkaisu, eli ne artistit ovat saaneet jo palkkionsa, ostin levyn tai en. Mitä tulee netistä ladattaviin levyihin, niin mielummin haen sen torrentilla. Tällöin kyseessä on levy, minkä kuuntelen uteliaisuuttani. Ja jos se kolahtaa (viimeisin esimerkki on PMMP:n Kovemmat kädet), niin ostan sen sitten kaupasta. Minä en maksa mp3:sista, joku raja. Toki niitä kuuntelen, tutustumismielessä ja vaikka vinyylin säästämismielessä.

    Viimeisin virallinen CD julkaisu on Gilmourin On an island, Jammolta. Sen uskalti ostaa, kuulematta ensin (no jossain ohimennen olin kuullut). Mutta pääsääntöisesti ostan cd-r julkaisuja nykyään.

    Ostelin kovastikkin CD tallenteita vielä puoli vuotta sitten. Ulkomailta ne piti aina tilata. 2-3 € kalliimpia olivat ne levyt/mixtapet, joissa oli DVD mukana. DVD sisälti käsikameralla kuvattua sekoilua ja DJ settiä, mitä oli vähän käsitelty jollain ohjelmalla sieltä täältä. Eli itse DVD:n sisällön tuottaminen ei nyt ole maksanut juuri mitään. Monella "kylkiäis" DVD:llä on sellaista materiaalia, mitä voi katsoa netistä ilmaiseksi. Tosin huonommalla tasolla, äänen ja kuvan suhteen.

    8)

    Jake kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suurin levymyyjä edelleen on Wal Mart, lähinnä kantrin takia. Traileriin ei tule high speed internettiä, ostavat siis CDn.


    Kieltämättä aika iso tuo Wal-martin osuus cd-levyjen myynnistä, sen pohjalta onkin helpompi käskyttää levy-yhtiöitä:

    http://www.mesta.net/musa/uutiset/?aid=15284


    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tämä tarkoittaa hittilevyn irtoavan noin 10 eurolla ja vanhempaa tavaraa löytyvän hyllystä muutamalla eurolla.[/quote]
    Toihan on hyvä juttu! Hävettää myöntää, että mulla on pari poltettua Pink Floydin levyä..

    [quote]Toisaalta voiko yksi kauppaketju saada mahtavat alennukset muiden toimijoiden jäädessä korkeampien hintojen vangiksi.

    Kyllä punaniskoilla ja kantrilla on merkitystä näissä asioissa.. :wink:

    Käsittääkseni Wal-mart "päättää" yllättävän arkipäiväisistä asioista..?

    ttt kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pysykää vinyyleissä. Ei jaksa nyt puolustella muuta, kuin kaunis objekti, hyvät soundit, blah, blah, blah.

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tässä Gerd Leonhardin näkemyksiä siitä, miten kuluttajan ja median sekä levy-yhtiöiden välinen rooli on nopeasti muuttumassa digitaalisen musiikin jakelun suhteen.

    http://www.endofcontrol.com/

    harmaa kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En usko äkkimuutoksiin mutta vielä vähemmän cd:n ikuisuuteen. Aineeton kauppa tulee ja on jo tullutkin fyysisen kaupan rinnalle.

    Kuluttajan näkökulmasta "laillisen" digitaalisen jakelun ongelmia ovat kopiosuojaukset jotka vaikeuttavat tai estävät musiikin toistamista halutussa laitteistossa, varmuuskopiointia, ym.

    Sen sijaan "laiton" kopiosuojaamaton nettijakelu torrentteina mp3-muodossahan toimii jo nyt kohtalaisen hyvin.

    Leppari kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä tuosta cd:n kuolemasta osaa sanoa, kunhan levykauppa Äx jatkaa toimintaansa (käsittääkseni Äxä on laajentumassa hesaan) niin hyvä.

    Itse olen täysin cd -ajan musiikinkuuntelija. Nuorempana tuli cd-r -levyjä käryteltyä (itselläni ei ollut tietsikkaa niin kaveri sitten kopsas kun vein tyhjiä lättyjä ja pientä maksua vastaan teki kannetkin).

    Nykyään kun töissäkin tulee käytyä, on varaa ostella viikossa yksi levy (tai ainakin sen verran että Äxästä leiman saa 17,90€). Jos joku hyvä uutuus on tullut tai sitten alesta tiettyä päntiä, viimeisin kohde on ollut Anathema.

    Kirjaston palveluita tulee käytettyä, ekat Porcupine Treen levyt (muistaakseni In Absentia ja Deadwing) tuli käryteltyä cd-rille mutta kolahti pänti sen verran kovaa että siirtyi heti "ostettava äxästä" -listalle. Olen aina vieroksunut levyjen imuttamista netistä, yhtään levyä en ole netistä hankkinut. Joskus käyn kuuntelemassa biisin pari jos on joitain mielenkiintoisia indie-bändejä tarjolla. Eri formaattien tarjonta mahdollistaa sen että saa edes osan haluamistaan levyistä kuunteluun.

    Pidänkin itseäni enemmän musiikin- kuin levyjen kerääjänä. Ideaalitilanne olisi tietenkin se että olisi varaa hommata kaikki ne levyt kaupasta jotka haluaisi kuunnella. Mutta näinkin laajalla musamaulla kun on varustettu niin tuskin tulee tapahtumaan. Mutta cd:tä ostan niin kauan kun niitä on tarjolla.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0



    ja vielä enemmän off the..




    Sukkamehu ja Liisa

    :D

    Greeny kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aiheuttaakohan tuo downloudaus musiikin entistä suuremman keskittymisen yksittäisiin "hittibiiseihin" ja tollaisten albumikokonaisuuksien katoamisen?
    Kuvittelen, että nimenomaan yksittäisiä biisejä iPodeille imutetaan?

    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aiheuttaakohan tuo downloudaus musiikin entistä suuremman keskittymisen yksittäisiin "hittibiiseihin" ja tollaisten albumikokonaisuuksien katoamisen?
    Kuvittelen, että nimenomaan yksittäisiä biisejä iPodeille imutetaan?


    Kokeilin iPodia viime vuonna muutaman kuukauden ja kyllästyin ja myin sen poies, palasin riemukkaana takaisin cd-levyjen pariin.

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aiheuttaakohan tuo downloudaus musiikin entistä suuremman keskittymisen yksittäisiin "hittibiiseihin" ja tollaisten albumikokonaisuuksien katoamisen?
    Kuvittelen, että nimenomaan yksittäisiä biisejä iPodeille imutetaan?


    Aiheuttaa, mutta albumimyynti kulkee ihan hyvin perässä, joten albumi julkaisumuotona tuskin on uhattuna. Netissä olevien kauppapaikkojen pitäjät keskittyvät enemmän albumien markkinointiin, koska niissä on isompi kate.

    Toisaalta mobiilidownloadit keskittyvät nimenomaan biiseihin ja mobiilibisnes on vahvasti suuntautumassa musiikkibisnekseen. Nokia kehittää koko ajan ei vain päätelaitteita vaan myös omaa musiikkikauppaansa jne.

    Mutta tässä ennusteita myynnin kehityksestä formaattien osalta http://www.siliconrepublic.com/news/news.nv?storyid=single8276

    StarLion kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä sitä tulee paljonkin imuroitua musaa netistä, varsinkin uusia kokeiluja. Sit kun löytyy hyvä bändi niin sen levyt sitten ostan cd:nä taikka vielä mielummin vinyylinä!

    Kcrimso kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aiheuttaakohan tuo downloudaus musiikin entistä suuremman keskittymisen yksittäisiin "hittibiiseihin" ja tollaisten albumikokonaisuuksien katoamisen?
    Kuvittelen, että nimenomaan yksittäisiä biisejä iPodeille imutetaan?


    Varmaan yleisesti ottaen aiheuttaa. Itse olen iPodinkin käyttäjänäkin edelleen albumi-mies. Enkä mä mitään sinne "imuttele" vaan siirrän musiikin cd-levyiltä joita luukusta ropisee edelleen runsaan 10 levyn kuukausivauhtia. Toivottavasti cd tulee elämään vielä pitkään digitaalisten formaattien rinnalla, mutta ei hirveän hyvältä vaikuta.

    M.Paisley kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mie olen niin vanhanaikainen, että tulen käyttämään cd:tä vielä vuosia.


    Ja mä älppäreitä :D Siis levy täytyy saada fyysisenä olentona, paras homma olisi varmaan kun saisi LP:n ja ilmaisen digitaalisen latausmahdollisuuden. Muistankohan ihan väärin, että Jarkko Jokelainen olisi kirjoittanut aiheesta joskus Hesarin NYT-liitteessä.

    Kcrimso kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mie olen niin vanhanaikainen, että tulen käyttämään cd:tä vielä vuosia.


    Ja mä älppäreitä :D Siis levy täytyy saada fyysisenä olentona, paras homma olisi varmaan kun saisi LP:n ja ilmaisen digitaalisen latausmahdollisuuden. Muistankohan ihan väärin, että Jarkko Jokelainen olisi kirjoittanut aiheesta joskus Hesarin NYT-liitteessä.


    Nythän Nine Inch Nailsin uuden levyn Ghosts I-IV (cd) mukana saa myös digilatausoikeuden. NIN tarjoaa myös monia muita vaihtoehtoja (Blu-Ray, osa levyn biiseistä ilmaiseksi ym.): http://ghosts.nin.com/main/order_options


    Hezzu kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kunhan porilaiset bändit julkasee musiikkinsa fyysisesä muojosa, muulla ei oo enää niin väliä, levyjä on jo niin paljon että ihan sama.



    ;)

    PeeHoo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    [Toivottavasti cd tulee elämään vielä pitkään digitaalisten formaattien rinnalla, mutta ei hirveän hyvältä vaikuta.


    Eikös CD sitten ole digitaalinen?


    ..oli ihan pakko.. :P

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olisiko sitten selkeämpää puhua fyysisestä ja aineettomasta formaatista? Tai fyysisestä formaatista ja downloadista?

    Mutta asiasta taas kolmanteen... Tulevia markkinoita ei suunnitella meitä taatoja ja mammoja varten vaan nyt tällä hetkellä 10-13 vuotiaille, joista povataan downloadien suurkuluttajia. Me voimme rauhassa pyöritellä vaikka savikiekkoja niin kauan kuin elinikää piisaa.

    En näkisi näitä downloadmarkkinoita minään hirmuisena peikkona, vaikka se tukeekin musiikin kertakäyttökulutusta. Mutta niinhän valtaosa julkaistavasta musasta on kertakäyttökamaa jo nytkin. Sen rinnalla elää kuitenkin toisenlainen musiikkikulttuuri, ja mielestäni indie-yhtiöt ja bändit hyötyvät suunnattomasti downloadmarkkinoista, sillä niiden avulla ne saavuttavat suuremmat kuulijamassat nopeasti ja tehokkaasti. Kyllä kuluttaja on tulevaisuudessa musiikkimarkkinoiden kuningas. Näin toivon.

    boredom99 kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En kyllä meinaa maksaa ainoastakaan latailusta, jos homma siihen menee niin sitten pitää warettaa. Mutta luulenpa ettei fyysisistä formaateista päästä vielä pitkiin aikoihin jos koskaan, ja hyvä niin.

    Kcrimso kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä kuluttaja on tulevaisuudessa musiikkimarkkinoiden kuningas. Näin toivon.


    Mä pelkään että kuluttajasta tulee vähän liiankin iso kunkku. Kuluttaja kuluttaa kyllä, mutta ei maksa mitään. Miten käy artisteille? Muuttuuko musiikinteko pelkästään harrastukseksi? Ja jos muuttuu, onko se sitten välttämättä edes paha asia?

    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kunhan porilaiset bändit julkasee musiikkinsa fyysisesä muojosa, muulla ei oo enää niin väliä, levyjä on jo niin paljon että ihan sama.



    ;)


    Sun pitää tuulettaa levykokoelmaa välillä ni saat tuoreutta taas mukaan :wink: Mä hävitin just jotain 10% levyistä markkinoille takaisin ja hommailen nyt innolla uusia. No mutta ei mulla ole kyllä murto-osaakaan teikäläisen kokoelmien määristä...

    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Muuttuuko musiikinteko pelkästään harrastukseksi? Ja jos muuttuu, onko se sitten välttämättä edes paha asia?


    No Suomessahan popin parissa ahkeroivista nykytekijöistä suuri osa saa leipänsä muusta kuin levyttämästään musasta tai keikoista. Siinä mielessä tässä maailmankolkassa tuskin mikään muuttuu. Ja jos musiikkia tekee harrastuksekseen, niin ei se ainakaan motivaatiota vähennä. Nimim. kokemusta on... :wink:

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä kuluttaja on tulevaisuudessa musiikkimarkkinoiden kuningas. Näin toivon.


    Mä pelkään että kuluttajasta tulee vähän liiankin iso kunkku. Kuluttaja kuluttaa kyllä, mutta ei maksa mitään. Miten käy artisteille? Muuttuuko musiikinteko pelkästään harrastukseksi? Ja jos muuttuu, onko se sitten välttämättä edes paha asia?


    En usko, että waretusta saadaan millään ikinä aisoihin. Mutta maksullisten palvelujen käyttö kuitenkin on koko ajan kasvamassa ja tekijänoikeuslaki pitää kyllä huolen siitä, ettei käy niin, että "artisti maksaa". Uskon myös, että maksullisten downloadien käyttö lisääntyy kiristyvän hintakilpailun myötä ja erilaisten päätelaitteiden kehittyessä.

    Stonehead kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Levymyynti on vanhaaikaista paitsi vinyylit tulee muotiin jumalille kiitos.Tallenteet on markkinointia et bändi vetää tallit täyteen.Vanhat pumput tekenaikatoistolliseti jallis syöpallis täys. (Poika siihen kissiin hurahtanut. Oisin sen sinne vienyt vaiks ite en välitä.) Cd.on vain markkinointia kunnon masseihin eikä mihkään vitun nuudeleihin.

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä olen aina kuvitellut, että keikat ja kiertueet tehdään lähinnä uusien julkaisujen promoamista varten. Varsinaiset massit kerätään äänitteiden myynnistä.

    Kcrimso kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä olen aina kuvitellut, että keikat ja kiertueet tehdään lähinnä uusien julkaisujen promoamista varten. Varsinaiset massit kerätään äänitteiden myynnistä.


    Asia on tainnut kääntyä aika lailla päälaelleen ton asian suhteen. Erityisesti vanhojen dinosaurus-bändien kohdalla.

    Ennen toi piti kyllä paikkaansa. Esim. King Crimson ei saanut minkäänlaista korvausta keikkailustaan 70-luvulla.

    Stonehead kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä olen aina kuvitellut, että keikat ja kiertueet tehdään lähinnä uusien julkaisujen promoamista varten. Varsinaiset massit kerätään äänitteiden myynnistä.


    Asia on tainnut kääntyä aika lailla päälaelleen ton asian suhteen. Erityisesti vanhojen dinosaurus-bändien kohdalla.
    Nyt näkisin niin että olen saman huomion tehnyt.

    Stonehead kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suomessa tehdään maailman parhaita luuttuja mut mikä vittu se on ettei saada akustiikkaa isoissa mesuissa kohilleen. Hjallis syö pallis ei tajuu kun massin teon. Vitun väli hälle kunhan Sinilevä hankaa lahkeeseen ja täppiä tulee siihen toiseen lahkeeseen.

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä olen aina kuvitellut, että keikat ja kiertueet tehdään lähinnä uusien julkaisujen promoamista varten. Varsinaiset massit kerätään äänitteiden myynnistä.


    Asia on tainnut kääntyä aika lailla päälaelleen ton asian suhteen. Erityisesti vanhojen dinosaurus-bändien kohdalla.


    No joo... Mutta nää saurusten tekeleet vuodelta miekka ja potta paketoidaan aina uuteen lahjapaperiin. On Greatest Hits Vol 56:ta, Special Edition Boxia, harvinaisia nauhoja perunakellarista ja jotain muita kymmenen levyn pläjäyksiä dvd-taltiointeineen ja karaoke-versioineen. Päälle vielä live-levyt ja dvd:t. Ja kauppa käy...

    Stonehead kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    [quote]Mä olen aina kuvitellut, että keikat ja kiertueet tehdään lähinnä uusien julkaisujen promoamista varten. Varsinaiset massit kerätään äänitteiden myynnistä.


    Asia on tainnut kääntyä aika lailla päälaelleen ton asian suhteen. Erityisesti vanhojen dinosaurus-bändien kohdalla.[/quote]

    No joo... Mutta nää saurusten tekeleet vuodelta miekka ja potta paketoidaan aina uuteen lahjapaperiin. On Greatest Hits Vol 56:ta, Special Edition Boxia, harvinaisia nauhoja perunakellarista ja jotain muita kymmenen levyn pläjäyksiä dvd-taltiointeineen ja karaoke-versioineen. Päälle vielä live-levyt ja dvd:t. Ja kauppa käy...
    There is no busines like showbusines......digidigianadigi.

    PeeHoo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Se, että bändit alkavat tienata enemmän keikka- eikä levymyynnillä, ts. keikat eivät enää ole etupäässä levymarkkinoiden herättelyä, saattaa olla hyvä asia pienelle markkina-alueelle kuten Suomi.

    Mitä formaatteihin tulee niin yllätin itseni pari päivää sitten tunnelin Anttilasta hipelöimästä Nightwishin Dark Passion Play'n tupla-vinyyliä vaikka mulla on kyseinen teos jo CD:nä..
    En ole koskaan ollut mikään vinyyli, saatikka cd-änkyrä, mutta jokin fiilis niissä mustissa kiekoissa sittenkin on.

    Itselleni ei muutenkaan riitä bitit vaan haluan omistaa teoksen fyysisenä formaattina, materialisti kun olen. :wink:

    harmaa kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Asia on tainnut kääntyä aika lailla päälaelleen ton asian suhteen. Erityisesti vanhojen dinosaurus-bändien kohdalla.


    Tuossa myös syy miksi Russi yhtäkkiä alkoi keikkailla syrjäisessä skandinaviassa.

    Markkutapio kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Uutta suuntausta on ettei verkkokauppa tai artistit keikoilla myy enää cd-levyjä, vaan prepaid-kortteja jonka koodilla saa ladata musiikin artistin kotisivuilta.
    http://www.aerialmusic.net/


    Janus kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei ehkä kannata artistin ainakaan täysin korttien varaan heittäytyä.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Räppi"musiikin" se hyvä puoli on, että sitä saa, tai sitä ostetaan lähes pelkästään ladattuna. Muutaman vuoden kuluttua koko genre on jossain bittiavaruudessa ja kukaan ei enää muista sitä. Ja maailma on taas vähän parempi paikka elää. :)

    Markkutapio kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei ehkä kannata artistin ainakaan täysin korttien varaan heittäytyä.

    Niin juuri, myydään molempia, cd:tä ja prepaidia.
    Ylen sivuilla oli myös artikkeli tästä.


    Markkutapio kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Saatiin taas Yleltä tilannekatsausta... levyjen myynti laskee edelleen, mutta musiikkibisneksen kokonaismyynti on kääntynyt kasvuun suoratoistopalvelujen ansiosta.

    http://yle.fi/uutiset/3-9476870?origin=rss