Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Tietokonemusiikki

Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten (20 kommenttia)
www.fi.wikipedia.org/wiki/Tietokonemusiikki

Jokainen soitinhan on monimutkainen kone. Ensimmäinen kone oli kalteva taso. 1970-80 luvulla keksittiin tietokone, minkä hinta oli jokaisen tavoiteltavissa. No-joo, se siitä. Mutta leikitään, että tässä topicissa saa kysyä mitä vain, liittyen tietokoneella tehtyyn musiikkiin.

8)

+/- saldo : 0 |

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    [u:e287c82436]Yeti kirjoitti:[/u:e287c82436]

    P.s. Aika mainio toi VST-tsydeemi. Se on käsittääkseni joku standardi, että jos on VST-soitin, niin se käy kaikkiin musiikin teko ohjelmiin? Sieltä löytyy jos jonkinlaista soitinta, yhtä kitaraa tuossa kokeilin..

    [u:e287c82436]EberkJuho:[/u:e287c82436]
    Joo, suurin osa noista kaupallisista ohjelmista tukee VST ja VSTi -plugareita, ja osa ilmaisistakin. Niitä voi soittaa myös MIDI-syntikoiden kautta.

    Ite tykkään enemmän simppelimmistä ohjelmista, esim. OpenMPT joka on trackeriks aika selkeä. Lisäksi siinä on VST-tuki, voi käyttää wave/flac-sampleja, erilaisia soundfontteja ja vaikka mitä!

    -----------------

    [u:e287c82436]Yeti kirjoitti:[/u:e287c82436]
    Jepu, kaveri (tai sen kaveri) teki Vaajakoskella Buzz -nimisen ohjelman, samanlainen, kuin Fruity Loops, VST plugi yhteensopivuus. Ilokivessä juhlittiin JKL:ssä, Jyväskyläläistä musiikkia, Jyväskyläläisellä ohjelmalla. No oli sillä jotain "fyysisiä" säätimiä. Parametrien säätämistä varten.
    Tuosta VSTi en ollut kuullutkaan. Sellainen projekti on aluillaan, että 2 ihmistä. 2 vinyylisoitinta, mixeri USB in/out, tietokone. Sitten Hardware olisi toisen hallussa, kitaran kautta Line 6 ja se pakollinen Podi. Rummut ja bassot tulee vinyyliltä. Tosin (mikäli minusta on kiinni) niin mixerissä on myös sampleri ja rumpukone.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    www.youtube.com/watch?v=IQUaRlTbB6c&feature=email
    www.youtube.com/watch?v=WCHo3spW73c

    :shock:

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Korjatkaa, jos olen väärässä. Fruity Loops on Tracker

    Editti: No onhan se.

    Riley kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En kyllä kutsuisi Fruity Loopsia trackeriksi. Siinä kun ei (käsittääkseni) ole lainkaan tuota perinteistä vertikaalisesti skrollaaviin heksadesimaalikomentoihin perustuvaa käyttöliittymää, josta alla pari klassista esimerkkiä.







    Hezzu kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pariakin erilaista trackeria oon yrittäny testata, mutta ne on aivan liian monimutkasia mun tarkotuksiin. Sitäpaitsi ei niillä muutenkaan voi tehä musaa sillä tyylillä kun minä teen. Toisaalta oiskai se kiva osata värkätä esim. rytmejä noilla, mutku ei osaa.

    Jake kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Rebirthin saa ladata ilmaiseksi, sillähän taikoo jo varsin ihmeellistä settiä:

    http://www.rebirthmuseum.com/


    EberkJuho kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pariakin erilaista trackeria oon yrittäny testata, mutta ne on aivan liian monimutkasia mun tarkotuksiin. Sitäpaitsi ei niillä muutenkaan voi tehä musaa sillä tyylillä kun minä teen. Toisaalta oiskai se kiva osata värkätä esim. rytmejä noilla, mutku ei osaa.


    Tolla OpenMPT:llä, minkä mainitisin ylempänä, voi samplata aika helposti muista biiseistä (jota keinoa ilmeisesti oot käyttänyt?). Ite oon tehnyt aika paljon sample-pohjaista musiikkia tolla, menee kyllä vähän aikaa että siihen tottuu...ja menee aikaa että noi omatekemät juttuni kehtaa julkaistakin!

    EberkJuho kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sampleista tuli mieleen, että Freesoundista löytyy ilmaisia (Creative Commons -lisenssillä) sampleja. Ei tuolta nyt hirveästi tavaraa löydy, mutta jos vaan jaksaa ettiä ja käyttää mielikuvitusta...

    huu kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pariakin erilaista trackeria oon yrittäny testata, mutta ne on aivan liian monimutkasia mun tarkotuksiin. Sitäpaitsi ei niillä muutenkaan voi tehä musaa sillä tyylillä kun minä teen. Toisaalta oiskai se kiva osata värkätä esim. rytmejä noilla, mutku ei osaa.


    Tällä sitä muistaakseni itse tuli aloitettua trackaaminen silloin joskus:




    Ei ollut turhan monimutkainen ohjelma silloiseen olotilaan nähden.

    http://amiga.emucamp.com/gmc.htm

    Jammo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onko mitenkään mahdollista että tietokoneella tehty musiikki olisi jotenkin oleellisesti parempaa kuin oikeilla, akustisilla instrumenteilla tuotettu musiikki?

    Stonehead kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onko mitenkään mahdollista että tietokoneella tehty musiikki olisi jotenkin oleellisesti parempaa kuin oikeilla, akustisilla instrumenteilla tuotettu musiikki?
    Halutusta tuotoksesta se kait kiinni on, elikkäs mihin pyritään.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jep, kummallakin voidaan tehdä hyvää ja huonoa. Tietokonemusiikki on ilmiönä uusi, jos kuvitellaan musiikin olevan vaikka 10 000 vuotta vanha "ilmiö". Tietokonemuusiikki voisi olla vaikka 20 vuotta vanha ilmiö. TK-musiikki tuo vain lisää mahdollisuuksia, "vanhojen" metodien tueksi, parhaimmassa (tai pahimmassa) tapauksessa..

    Eräs tuntematon kaveri kapakassa sanoi, että ihminen pystyy soittamaan kaiken saman "oikeilla" soittimilla, mitä tietokoneella tehdään. No keksin vastaväitteeksi, että TK:lla voi tehdä rumpu-iskut nano-sekunnin tarkkuudella. Tähän muusikkoon törmäsin sattumalta kapakassa. Hän oli hieman erikoinen tapaus, ehkä juuri siksi tulimme juttuun. Kusella käydessä hän keksi jonkun melodian ja kirjoitti sen muistivihkoonsa. Oli kuulemma miettinyt sitä kohtaa jo jonkin aikaa..

    Riley kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jepu, kaveri (tai sen kaveri) teki Vaajakoskella Buzz -nimisen ohjelman, samanlainen, kuin Fruity Loops, VST plugi yhteensopivuus. Ilokivessä juhlittiin JKL:ssä, Jyväskyläläistä musiikkia, Jyväskyläläisellä ohjelmalla. No oli sillä jotain "fyysisiä" säätimiä. Parametrien säätämistä varten.


    Buzzilla tuli aikoinaan aika paljonkin kikkailtua. Nerokas softa kyllä, varsinkin se vuokaavio-tyylinen käyttöliittymä, jossa pystyi ketjuttamaan efektejä ristiin rastiin. Näppärä väline eritoten kaikenlaisen kokeellisen metelin tuottamiseen. Kunhan vaan muisti tallentaa tuotoksensa usein... 8)

    Buzzista taitaa nykyään olla useitakin klooneja olemassa, osa niistä vapaita softia. En oo kyllä viime aikoina seurannut skeneä, lienevätkö vielä käyttökelpoisessa kehitysvaiheessa.

    EberkJuho kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Buzzista taitaa nykyään olla useitakin klooneja olemassa, osa niistä vapaita softia. En oo kyllä viime aikoina seurannut skeneä, lienevätkö vielä käyttökelpoisessa kehitysvaiheessa.


    Psycle on ainakin melkein samanlainen, mutta oon liian tottunut OpenMPT:n käyttöliittymään. Siinäkin voi linkittää efektejä, mutta hiukan eri tavalla...

    Tulipa mieleen että jos jollakin on vähän huonompi äänikortti, mutta haluaa silti "ohjata" vst-instrumentteja esim. midi-koskettimien kautta, niin Asio4All poistaa ns. "low latency" -ongelman. Eli siis ääni ei tule muutamaa sekuntia jäljessä, vaan reaaliajassa.

    Sami kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onko mitenkään mahdollista että tietokoneella tehty musiikki olisi jotenkin oleellisesti parempaa kuin oikeilla, akustisilla instrumenteilla tuotettu musiikki?


    Ei ole.

    harmaa kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onko mitenkään mahdollista että tietokoneella tehty musiikki olisi jotenkin oleellisesti parempaa kuin oikeilla, akustisilla instrumenteilla tuotettu musiikki?


    Voiko mustaihoinen olla valkoihoista parempi golf-pelaaja? Voiko nainen olla parempi aivokirurgi kuin mies? Voiko mies olla itseään nuoremman naisen sihteeri? Voiko lauantai olla yleinen vapaapäivä? Voiko ihminen käydä kuussa? Voiko nainen tulla raskaaksi ilman yhdyntää?

    Muutaman sadan vuoden päästä musiikki on kehittynyt huomattavasti laadukkaammaksi nykyisestä, kun alkeellisten fyysisten soittimien riippakivestä ollaan päästy eroon. Ollaan opittu kävelemään, juoksemaan, lentämään nykyisen ryömimisen sijaan.

    Muusikon puuhahan on tänne asti ollut täysin naurettavaa: mätkiviä, masturboivia liikkeitä.

    Jammo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oikean vastauksen tulisi varmaan sisältää käsite säveltäjä... :lol:

    Kcrimso kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oikean vastauksen tulisi varmaan sisältää käsite säveltäjä... :lol:


    Pöh. parinkymmenen vuoden päästä saavutetaan teknologinen singulariteetti ja pian sen jälkeen koneet ovat maapallon johtava ajatteleva laji ja täten instrumentit (koneet) säveltävät itse musiikin ihmisestä riippumatta ja välittämättä.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity


    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Rebirthin saa ladata ilmaiseksi, sillähän taikoo jo varsin ihmeellistä settiä:

    http://www.rebirthmuseum.com/

    Tuolla on tullut jammailtua aika paljon, lähinnä niillä rumpukoneilla. Huonopuoli tuossa on se, että hiirellä ei oikein saa tuntumaa niihin väänneltäviin nuppeihin. Saati kahta nappia/nuppia säätää samaan aikaan.

    Janus kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onko mitenkään mahdollista että tietokoneella tehty musiikki olisi jotenkin oleellisesti parempaa kuin oikeilla, akustisilla instrumenteilla tuotettu musiikki?

    Jos akustisen kitaran varressa on Sepi...