Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Grilli ja savustuspönttö

MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten (17 kommenttia)
No, mamman luona oli semmonen halkolämmitteinen grilli, jonka osasin hienosti virittää. Sitten mamma meni ja hajottisen. Rakentaisin uudelleen, jos tietäisin, millaiset tiiilet sopisivat parhaiten.

Ostin sähkögrillin. Se nyt oli ihan persiistä, Pallogrillin kanssa mä tuhoan kaiken. Neuvokaa.

Ja miten saa koottua pienen savustuspöntön?

+/- saldo : 0 |

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Savusaunassa kävin perjantaina.

    endbrax kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ja miten saa koottua pienen savustuspöntön?

    Hätätapaukseen voi ostaa kertakäyttöisen savustuspussin. No, eihän se pönttöä korvaa, mutta saa sillä vähän savun makua.

    M.Paisley kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Savustuspussi ehdottomasti on paras ratkaisu "sunnuntai-savustajalle".

    Pieniä pönttöjä saa kyllä HongKongeista ja vastaavista melko edullisesti. Tietysti pöntön voi rakentaa myös itse, jos löytyy, verstaat, materiaalit, taidot ja vermeet.

    jarmo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Parhaiten käy savupiipussa olleet,tein kerran vanhan savupiipun tiilistä grillin alustaksi suosittelen betonilaattaa on helpompi muurata.Savustuspönttö kannattais ostaa vaikkapa HonKongista tai K-Raudasta hinta noin 10€-40€ ainakin täällä kun kävin K-Rauta myi Cellon valmistamaa pönttöä 35€.

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Parhaiten käy savupiipussa olleet,tein kerran vanhan savupiipun tiilistä grillin alustaksi suosittelen betonilaattaa on helpompi muurata.Savustuspönttö kannattais ostaa vaikkapa HonKongista tai K-Raudasta hinta noin 10€-40€ ainakin täällä kun kävin K-Rauta myi Cellon valmistamaa pönttöä 35€.


    Vanhasta grillistä on jäljellä betonilaatta, joten siinä mielessä tehtävä on helppo. Pitää koluta äidin kellaria ja katsoa, millaisia tiiliä sieltä löytyy.

    Ja kiitos tosta savustuspönttövinkistä! Heti ostan, kun löydän. Ajattelin tänä kesänä näyttää närhen värkit naapurin ukolle, joka viime kesänä virnuili aidan takana, kun sen perhanan pallogrillin kanssa aiheutin tuhoa :x

    jarmo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    hyvä jos voin olla avuksi/hyödyksi,tulipa hyvä mieli kun voin olla avuksi.

    PeeHoo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sain viime viikonloppuna niin mahtavaa savulohta yksillä puutarhakekkereillä, että päätin hankkia jonkinlaisen pöntön minäkin.

    Tällä hetkellä varustuksiin kuuluu perus- kaasugrilli ja äskettäin hankittu Luciferin ulkoroihu jonka löysin Cittarista puoleen hintaan. Se on tarkoitettu paitsi grillaamiseen, myös tunnelman luojaksi pimeneviin syysiltoihin. Piti alunperin hankkia tavallinen pallogrilli. Kaasugrilli on tietty helppo, mutta se savun maku ei ole sama kuin hiilillä tai puilla grillatessa.

    Kaasugrilliin voi kait laittaa myös pienen savustuspöntön..

    Uni kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ne onnelliset, (joihin en itse kuulu) joilla on omakotitalo/kesämökki suosittelen tälläistä.

    http://www.narvi.fi/getfile.php?file=167


    Osaa olla hieno peli. Lämpötilan säätely on todella helppoa, laittaa vaan enemmän/vähemmän puuta. Muutaman kuhan tuollaisella savaustin toissa viikolla ja voi hyvänen aika että oli maukasta. Hintava, mutta hyvä.

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ne onnelliset, (joihin en itse kuulu) joilla on omakotitalo/kesämökki suosittelen tälläistä.

    http://www.narvi.fi/getfile.php?file=167


    Osaa olla hieno peli. Lämpötilan säätely on todella helppoa, laittaa vaan enemmän/vähemmän puuta. Muutaman kuhan tuollaisella savaustin toissa viikolla ja voi hyvänen aika että oli maukasta. Hintava, mutta hyvä.


    NO TOMMONEN! Naapurin äijän alati punainen naama kalpenisi heti. Perhana...

    EsaJii kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pallogrilli on oikeestaan helpoin käyttää. Omani ruostui ja antoivat pois IHAN HYVÄN GRILLIN. Nyt on grilli josta en tykkää.

    Pallogrillissä kannattaa laittaa pienehkö kasa hiiltä keskelle ja antaaa plaa hyvin. Kun LIHAA vahtii, kääntelee usein. Kun alkaa olla valmis, siirtelee sivulle. Sivulla, reunoilla, pallogrillissa ei pala, varsinkin jos kansi on auki.

    Jos pallogrilliä ei olisi, tarttis keksiä itse.

    Grillaan niin vähän, että en ole ehtinyt myydä vihattua uutta grilliä. Komeen näköinen mutta polttaa kaiken. Sen verran kun sillä grillaan, se käy. Suorakaiteen malliseen tilaan laitan hiiltä vain keskimmäiseen kolmannekseen. Vähän hidasta, mutta kyllä sillä neljän hengen ruuat grillaa. Mitään grillibileitä en kyllä pidä.

    Joka päivä grillaavat käyttävät kaasua, kaikki naapurini.

    iikori kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    http://static.iltalehti.fi/uutiset/etugrilliJI2907_uu.jpg

    tässä grilli joka kotiin

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä nyt sitten väsäsin sen grillin siihen valmiin betonipohjan päälle. Ihan hyviä tiiliä löysin kellarista ja rakennelma pelitti mainiosti, vaikka grillauskelit oli mitä oli (pakko oli testata). Lisäksi keräsin marjat, keitin mehut ja tein hillot. Huomenna sienimetsään.

    Markkutapio kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mun mielestä pallogrilleissä ei kannata käyttää hiiliä vaan brigettejä... niillä saa tasaisemman lämmön ja paremman lopputuloksen...

    Itse olen sytyttämisessä käyttänyt erillistä sytytysastiaa (saatavana esim. rautakaupoista)... hiillos syntyy astiassa nopeammin ja säästää grillin ritilää palamasta puhki.

    EsaJii kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Juu nii, brikettejä minä aina. Sain noin 20 ihmisen makkarat ja hampurilaiset paistetuksi vihatulla Aussie grillillä, mutta pallogrillillä olis saanut nopeemmin. Ja sitten ne valmiit reunoille ettei jäähdy heti.

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    JIM-kanavalta olen kateellisena katsonut, minkälaista sapuskaa sellaisella isolla grillillä voi tehdä. Lämpöä voi säätää eri osille ruuan kypsymisasteen mukaan, tilaa on ja kaiken saa lautaselle samaan aikaan.

    Tämä oma grilliväsäykseni riittää hyvin muutamalle ihmiselle, mutta nuo briketit (ja reippaasti isompi grilli) tulisivat tarpeeseen, jos ruokailijoita olisi enemmän

    Lume kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Semmonen rosterista tehty savupönttö on ihan paras. Sitä voi käryttää vaikka pallogrillin päällä. Just torstaina osti kilon muikkuja ja vieläkin nousee kalanrasva suuhun..

    Doc.B.D kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Retki-tuotemerkiltä löytyy savustuspönttö, jota voi käytellä tavallisen grillin kanssa, taisi olla peräti nimeltään Retki Smoking Box. Noita löytyy automarkettien retkeily-osastolta.