Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Kummallisimmat perinneruuat?

Janus kirjoitti noin 22 vuotta sitten (35 kommenttia)
No niin, kokemuksia.

+/- saldo : 0 |

    Aranwe kirjoitti noin 22 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mutti. Yök. Se on kuin ruskea kastike ilman vettä. Sokeria vähän sekaan ja hyvää on joidenkin mielestä. Hyi saatana.

    Janus kirjoitti noin 22 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tiedän tapauksen ja olen kokeillutkin. Ihan syötävää, tosin sokeria en siihen laittaisi. Onhan se tosiaan kyllä aika kummallinen. :)

    Janus kirjoitti noin 22 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Huituvelli? Hajukin oli jo niin kauhea että maistamatta jäi.

    jusu kirjoitti noin 22 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Roppana-veripalttu on vaan niin vastenmielistä.

    Aranwe kirjoitti noin 22 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ylä-Savossa on mykyrokka joka on jotain verikokkarekeittoa. Ei ole kokemusta, mutta kuulemma se on hyvää.

    Kcrimso kirjoitti noin 22 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mämmi minua on aina ihmetyttänyt. Jos se on kerran hyvää niin miksi sitä syödään vain kerran vuodessa?! :o Ei maistu.

    Hezzu kirjoitti noin 22 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Koulusahan oli ennen vanhaan aina jottain perinneruokaviikkoja, ei nyt vaan tuu mieleen juuri mitään... tuo mutti oli yks niistä ja sehän oli ihan hyvää... huituvelli, mimmostahan se oli? Klimppisoppa, nimi on paha mutta olikos se niin pahaa? Rössypotut, olikos siinä sitä verileipää? Kotona oli joskus verileipäpaistia, mutta onko se ny joku perinneruoka?

    KimmoVesajoki kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Klimppisoppa, nimi on paha mutta olikos se niin pahaa? Rössypotut, olikos siinä sitä verileipää?


    Tää on selvästi jokin Ylivieskalaisjuttu, kun tuo isäni (siis ihan kaikkiruokainen olento) on aina sanonut että suo mitä tahansa kunhan se ei ole rössypottuja! Itse en ole moista maistanut, mutta se on ilmeisesti jokin pula-ajan ruokalaji jota tehtiin "ei niin tuoreista" perunoista ja vedettiin pettuleivän kera pötsiin.

    Kyllä mulla henkilökohtaisena ykköskokemuksena tällä alalla on pässin kivekset, jotka oli kyllä ihan hyvän makuiset. Ne oli paistettu hyvin suikaloituina ja maustettu sen verran tuhdisti, että saivat kutsumanimen "Great Balls of Fire!"...

    MelancholyMan kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä rössypottu on mun mielestä aina ollut ihan syötävää.. jopa hyvää..

    apazuzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Alkuperäiset oululaiset on hulluna tuohon rössypottuun se on niitten oma perinneruoka,mie olen asunu oulussa 5 vuotta ja en voi sietää sitä moska.Ällöttää kokata sitä se haiseekin niin helvetin pahalle,yliopistolla on sitä kerran vuodessa ruokana.

    EsaJii kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lipieäkala.:mad::(

    Stello kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tripe on aika erikoista, mutta hyvaa..

    Ei mulle oikeastaan tule mieleen yhtaan ruokaa, mista en tykkaisi! :D

    Jake kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oon aatellu v-mäisyyttäni toivoa työmaakuppilan ruokalistalle haggista, mutta sen verran pelottaa että joutuisin tuota itsekin syömään että on jäänyt vielä toive jättämättä...

    Voffe kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mämmi minua on aina ihmetyttänyt. Jos se on kerran hyvää niin miksi sitä syödään vain kerran vuodessa?! :o Ei maistu.

    Minä olen miettinyt samaa joululaatikoiden kohdalla. Eli minkä takia esim. imellettyä perunalaatikkoa ei syödä kuin jouluna, jos se on mukamas hyvää.

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kunnon muikkukukko on aivan helvetin hyvää ja täyttävää ruokaa. Oon tossa pohtinut, miten moisen kaman nimen kääntäisi englanniksi, että voisi kehua amerikkalaisille ystäville, mitä hirrrmuja täältä löytyy...
    Sit oli se sanonta, et "Teehäntä kukkoo tahi piirasta." Tuossa(kin) on sellanen sexuaalinen pohjavire.... eh?

    Anonyymi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suosittelen kaikille talkkunaa. Eli talkkunajauhoja piimään sekoitettuna.... Helvetin hyvää. Hoitaa nälän ja janon alta pois samalla kertaa, eli toimii mainiosti kesällä.

    Ei muuta kun talkkunaa naamariin!

    Mixu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Upsista, toi edellinen oli mun käsialaa....

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kunnon muikkukukko


    Sitä paitti muikku on jo sinällään käsittämättömän hyvä kala. Muikussa on ihan oma maku, joka ei muistuta mitään muuta ainakaan minun tuntemaa kalaa.

    Nimerkki: kesät Juvalla viettävä piilosavolainen mulkku.

    EsaJii kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Meillä suomalaiset ruuat on sellaista pakkopullaa lapsille. Kinkkua syövät, muttei laatikoita. No ehkä perunalaatikkoa, muistuttaa muusia. Teenkin jouluksi vain karjalanpiirakoita, niitä ne syö. Jos on aikaa, teen rosollia meille aikuissille.:mad::D

    No, ne söi karjalanpiirakkaa ainakin. Ihan vain kala on kummaa lapsille, jos se ei ole fish sticks!\n[Muokattu 26/12/2002 / EsaJii]

    Markkutapio kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Paahtoleipä. En tiedä milloin Suomessa otettiin leivänpaahtimet käyttöön, mutta ainakin englannissa niitä oli jo 1940-luvulla... siis perinneruokaa. Tuolloin paahdin paahtoi vain yhden puolen kerrallaan ja leivät piti kääntää.

    Toisen maailmansodan aikaan pyrittiin myös säästämään sähköä ja eräässä naistenlehdessä oli säästövinkki leipien paahtamiseen. Ohje oli kolmelle leivälle, kun paahdin kuumentaa vain kaksi leipää kerrallaan yhdeltä puolelta:
    "Paahda ensin palat A ja B toiselta puolelta, sitten A käännetään ja C paahdetaan toiselta puolen. Otetaan A pois ja paahdetaan B ja C toinenkin puoli." Näin säästyi yhden paahtokerran sähkö.

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Verileipä. En tiedä, mitä jauhoja siihen käytetään (ruista tuskin mausta päätellen), mutta verta siihen laitetaan ainakin ja se on ihan mustaa väriltään. Ja maultaan yllättävän hyvää. Tätä herkkua sai ainakin joskus ihan marketista ostaa tuolta Keski-Suomesta päin....

    Lerxst kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuossa edellä tuli jo aika meheviä, mutta lisäisin siihen vielä yhdistelmän talkkuna ja piimä. Hyi hitto! Ptyh.

    Kaikennäköistä on tullut syötyä, mutta haggista en välttämättä söisi...

    Janus kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Verileipä. En tiedä, mitä jauhoja siihen käytetään (ruista tuskin mausta päätellen), mutta verta siihen laitetaan ainakin ja se on ihan mustaa väriltään. Ja maultaan yllättävän hyvää. Tätä herkkua sai ainakin joskus ihan marketista ostaa tuolta Keski-Suomesta päin....

    Kyllä, menee.

    PeeHoo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    äh tuplat..

    PeeHoo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuossa edellä tuli jo aika meheviä, mutta lisäisin siihen vielä yhdistelmän talkkuna ja piimä. Hyi hitto! Ptyh.

    ..


    Sehän on helvetin hyvää! Talkkuna toimii myös maidon kanssa; mukaan voi lisätä myös sokeria tai vaikkapa mustikoita jos siltä tuntuu.. 8)

    Perauta kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vakka-Suomalainen "herkku" kaljavelli... http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaljavelli


    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tällaset tulee kohta pankkiautomaattien viereen...

    http://wonderpizzausa.com/


    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tällaset tulee kohta pankkiautomaattien viereen...

    http://wonderpizzausa.com/


    Toivottavasti rakentavat terveyskeskuksia lisää myös samaan tahtiin vatsavaivaisille... :lol:

    EberkJuho kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tällaset tulee kohta pankkiautomaattien viereen...

    http://wonderpizzausa.com/


    Tiedänkin missä asun isona! NHL ja oikeankokoiset ruoka-annokset tohon vielä päälle...huh huh!

    JiiPee kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suomalaiset perinneruoat ovat loistavia. Mämmi nyt ei kuulu suosikkeihini, mutta kaikki Karjalaiset sapuskat (sultsinat, marjapuurot, karjalan piirakat ym.) ovat hyviä.

    Ja talkkunakin on hyvää. Itse tosin söin sitä viilin kanssa.

    Amerikkalaista paskaa (Chicos, Kettunen, Cantina West, Amarillo, Colorado, Memphis ym.) myydään joka kulmassa. Amerikan ja amerikkalaisuuden ihannoiminen on Suomessa mennyt täysin överiksi... Helsingissäkin saisi olla enemmän Suomalaisia ravintoloita.

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Amerikkalaista paskaa (Chicos, Kettunen, Cantina West, Amarillo, Colorado, Memphis ym.) myydään joka kulmassa. Amerikan ja amerikkalaisuuden ihannoiminen on Suomessa mennyt täysin överiksi... Helsingissäkin saisi olla enemmän Suomalaisia ravintoloita.


    Aamen!

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Helsingissäkin saisi olla enemmän Suomalaisia ravintoloita.


    Kosmoksessa (kalevankatu) tuli käytyä äskettäin, voi suositella, ja Manala myös OK ja keittiö on auki neljään. Hietalahden torin laidassa Salve voidaan ehkä myös laskea perinteiseksi.
    Mutta joo lisää näitä. Sinänsä en ole ihan varma siitä, mikä on oikeastaan suomalainen keittiö, varmaan kaikki katajanmarjoista ja mustikoista tehty. :)

    JiiPee kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ravintola Suomi (muistaakseni Lönkka 11) on kuulemma aika tasokas suomalainen ravintola. Ulkomaalaiset ainakin kehuvat. Ja tottakai wanhat ja perinteikkäät Salve ja Elite.

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ravintola Suomi (muistaakseni Lönkka 11) on kuulemma aika tasokas suomalainen ravintola. Ulkomaalaiset ainakin kehuvat. Ja tottakai wanhat ja perinteikkäät Salve ja Elite.


    Ravintola Lappi on myös hyvä ruokapaikka, tosin enemmän turisteille suunnattu eikä ihan halpa, mutta firman piikkiin on mukava joskus käydä, tosin kahden hengen Lapin kalalauta tulee kyllä hinnaltaan kohtuulliseksi per nuppi. Ja uskomattoman hyvää & täyttävää. Taitaa olla ihan terveellistäkin.

    Ja Suomea lähellä on myös venäläinen ravintola Saslik, jonka ruokia & olutta voi kehua kyllä varauksettomasti. Sielläkin pystyy syömään ihan kohtuuhintaan myös, vaikka jotkut annokset ovat päätähuimaavia. Ja Ravintola Sipuli taisi olla ihan ok myös muistaakseni.

    endbrax kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Meillä syötiin 70-luvun alussa tahkeroa. Kahvikuppiin laitettiin puolukkasurvosta (mitä oli iso puusaavillinen aitassa) ja siihen sekoitettiin vehnäjauhoa. Lusikalla siitä sitten ja hyvää oli. Leipäjankkia saatiin pentuna myös ja se oli hemmetin hyvää.