Musiikkivuosi 2009
Kcrimso kirjoitti noin 14 vuotta sitten (10 kommenttia)
Listausta vuoden 2009 uusista levyistä. Spotify-linkit tarjolla levyistä jotka sieltä löytyvät.
Hankkimani 2009 julkaistut uudet studio-ja livelevyt:
1. KTU: Quiver ****½
Aivan loistava levy. Petraa jo sinänsä hienosta debyytistä kaikilla rintamilla. Biiseissä on enemmän vaihtelevuutta, nyansseja ja syvyyttä kuin debyytin (live-esiintymisistä koostettu 8 Armed Monkey) intensiivisissä, mutta lopulta melko yksioikoisissa rutistuksissa. Kimmo Pohjonen, Trey Gunn ja Pat Mastelotto ovat kaikki mahtavassa iskussa instrumentalisteina. Kimmo Pohjonen on yhä selkeästi pääosassa sekä säveltäjänä että solistina, mutta tuntuu siltä että Crimson-miehet ovat saaneet myös enemmän tilaa Tämä on selkeästi paras levy jolla olen Pohjosta kuullut eikä KTU:n King Crimson-sektiollakaan montaa tätä parempaa levyä ole ansioluettelossaan. Tämä on modernia progea parhaimmilaan. Levyn soundit ovat myös loistavat.
2. Adrian Belew: e****½
Adrian Belewin uusin studiolevy e koostuu yhdestä 42 minuuttisesta instrumentaalisesta progejärkäleestä. Kappale on tosin indexoitu 11 eri osaan, mutta enemmän tai vähemmän yhtenäisestä teoksesta on kuitenkin kysymys. Belew ilmeisesti kaavaili eeposta jossain vaiheessa King Crimsonille, mutta koska Fripp ei ole toistaiseksi innostunut elvyttämään bändiä toteutti hän biisin trio-formaatissa parikymppisten sisarusten Julie Slickin (basso) ja Eric Slickin (rummut) kanssa. Nuorukaisten ei tarvitse hävetä Crimson-veteraanin rinnalla vaan selviävät monimutkaisesta musiikista kunnialla ja saavat musiikin jopa groovaamaan epäsäännöllisistä tahtilajeista (joita riittää!) huolimatta. Musiikki on selvästi King Crimson-henkistä vaikkei olekaan samalla lailla kulmikkaan aggressiivista. Levy on äänitetty lähes kokonaan livenä studiossa ja kuulosta loistavalta. Soitto on toki tarkkaa, mutta livenä äänitetty bändisoitto on vaan niin orgaanisen kuuloista verrattuna nykypäivänä lähes standardiksi muodostuneeseen pro-tools-leikkaa-ja-liimaa tuotantotyyliin.
3. Muse: The Resistance ****½
http://open.spotify.com/album/0eFHYz8NmK75zSplL5qlfM
Intergalaktisia stadionlauluja sanoo levyn mainos ja se onkin ihan osuvasti luonnehdittu. Muse tarjoilee jälleen levyllisen (entistäkin) mahtipontisia ja tunteellisia pop-biisejä jotka ovat täynnä tarttuvia melodioita ja kertosäkeitä. Kunnianhimoisina sälleinä Muse toki taivuttaa pop-biisin rajoje useallakin tavalla, mutta musiikki pysyy kokoajan helposti lähestyttävänä ja koskettavana. Erittäin piristävää kuunneltavaa kaiken progen lomassa. Bellamyn pöhköt salaliittoteorioita pursuilevat "me vastaan ne"-sanoitukset toimivat yhä myös yllättävän hyvin. Pari heikompaakin hetkeä levyllät on kuten liian suoraviivainen r'n'b-biisi Undisclosed Desires. Plussa puolelta löytyy sitten hulvattomasti Queenia, itämaisia tunnelmia ja Chopinia yhdistelevä United States Of Eurasia, glamrock-henkinen avausbiisi Uprising ja levyn päättävä yli 10 minuuttinen orkestraalinen Exogenesis.
4. Present: Barbaro (ma non troppo) ****½
Raskasta ja erittäin monimutkaista avant-progea Belgiasta. Huikean intensiivinen levy. Paketin kruunaa lähes kolmetuntia videokuvaa Presentin konserteista.
5. Magma: Ëmëhntëhtt-Ré ****½
Uusi Magman studiolevy Ëmëhntëhtt-Ré (Kohntarkosz-trilogian päätös) on tuttua ja "turvallista" Magmaa hyvässä ja pahassa. Tuttua jopa siinä määrin että noin 50 minuuttisesta levystä suunnilleen puolet on kuultu erilaisina tulkintoina aikasemmilla Magma levyillä. Ëmëhntëhtt-Ré sovittaa uusiksi pätkiä levyiltä Hhai, Üdü Wüdü ja Attahk. Vanhat teemat on kuitenkin sovitettu saumattomaksi kokonaisuudeksi uusien sävellyksien kanssa ja jatkuvista deja-vu-hetkistä huolimatta Ëmëhntëhtt-Ré uusi ja palkitseva musiikillinen kokemus. Levy ei tavoita ehkä aivan samaa instensiteettiä kuin Magman edellinen studiolevy K.A, mutta on toisaalta ehkä hieman melodisempi levy. Vokaalit ovat keskeisemmässä roolissa kuin yhdelläkään Magman levyllä aiemmin ja laulajat ovat äänessä oikeastaan jatkuvasti. Laulusuoritukset ovat upeita, mutta toisaalta hieman kesyjä. Tällä levyllä ei kuulla Mekanïk Destruktïw Kommandöhilta tuttua demonista kirkumista. Painotus vokaaleihin jättää myös instrumentit väkisinkin hieman varjoonsa. Yhteissoitto on kuitenkin tiukkaa vaikkei kukaan instrumentalisti pääse erityisesti loistamaan. Itse Christian Vanderin rumpalointia lukuunottamatta jonka jatkuvaan kekseliäisyyteen ja virtuoosimaisuuteen ei voi olla kiinnittämättä huomiota. Etenkin kun rummut on äänitetty nyt paremmin kuin Magman levyillä aiemmin. Kaiken kaikkiaan tuttuudestaankin huolimatta erittäin kunniakas jatko Magman uralla. Julkaisuun kuuluu dvd jossa on tunnin mittainen kohtalaisen mielenkiintoinen "kärpäsenä katossa" tyyliin toteutettu dokumentti levyn teosta.
6. Riverside: Anno Domini High Definition ****
7. Crimson Jazz Trio: King Crimson Songbook, Volume 2 ****
8. Gong. 2032 ****
9. Mew: No More Stories... ****
http://open.spotify.com/album/32CkjGpwOpJ69IuJqiKT69
10. Marillion: Less Is More ****
http://open.spotify.com/album/11dZR2BFhQpMnsUKtc6wwu
11. Porcupine Tree: The Incident ***½
http://open.spotify.com/album/4yUOsJbwypC2JrpXZ3eO7p
12: IQ: Frequency ***½
http://open.spotify.com/album/0lajtaRXRkdUcj3iqJDPac
13: OSI: Blood ***½
http://open.spotify.com/album/3ObVkHj6Vq0ccEjvNu9s3J
14. Miriodor: Avanti! ***½
15. Transatlantic: The Whirlwind
16. UKZ: Radiation [EP] ***½
17. Peter Hammill: Thin Air ***½
18. Adrian Belew Power Trio: Live Overseas ***½
19. The Tangent: Down and Out in Paris and London ***
20. Richard Barbieri: Stranger Inside ***
21. Beardfish: Destined Solitaire ***
22. Dave Stewart & Barbara Gaskin: Green and Blue ***
23. Pianocircus featuring Bill Bruford: Skin & Wire ***
24. John McLaughlin & Chick Corea: Five Peace Band ***
25. The Decemberists: The Hazards of Love ***
http://open.spotify.com/album/1sz92mfSuxW3JDkGwH3R4N
26. Travis & Fripp: Thread ***
27. Absoluuttinen Nollapiste: Musta hiekka ***
28. Massive Attack: Splitting the Atom [EP] ***
29. The Humans: We Are The Humans **½
http://open.spotify.com/album/4mMMZtCuvYQUH1E4231nGI
30. CIRCA: HQ **
31. The Syn: Big Sky: A Chance to Get It Right **
Arkistojulkaisut, reissuet, kokoelmat, musiikki-dvd:t ym.
Mike Oldfield: Tubular Bells (2cd+dvd 2009 remaster + steroa/5.1. remix) ***** http://open.spotify.com/album/2hsixKGg3Fr6TS8wd6DyJD
King Crimson: Lizard (cd + dvd, remastered & stereo + 5.1 remixed 2009) *****
King Crimson: Red (cd/dvda, 5.1. remix) *****
Van Der Graaf Generator: Live At The Paradiso 14:04:07 (dvd) ****
The Beatles: Magical Mystery Tour (remaster) ****
Henry Cow: 40th Anniversary Box - The Road: Volumes 1-5 (5cd) ****
Henry Cow: 40th Anniversary Box - The Road: Volumes 6-10 (4cd +1dvd) ****
Kevin Gilbert: Nuts ***½
Kevin Gilbert: Bolts ***
Dave Stewart & Barbara Gaskin : Hour Moon **½
Muita huolella kuunneltuja (lähinnä via Spotify) 2009-julkaisuja jotka eivät ole vielä päätyneet levyhyllyyni
Nosound: A Sense Of Loss ****
http://open.spotify.com/album/4hDdwvJY0hAgknzqGv42CB
Mastodon: Crack The Skye ***½
http://open.spotify.com/album/2W2nqEKXWBorbq5yvm3jZg
The Mars Volta: Octahedron ***½
http://open.spotify.com/album/4hDdwvJY0hAgknzqGv42CB
Steven Wilson: INSRGNTS RMXS ***½
http://open.spotify.com/album/6umL9P9HeC3ZxUH8BgjNom
The Flaming Lips: Embryonic ***
http://open.spotify.com/album/1QaudSbWNyACrk0JGemI3r
Clint Mansell: Moon ***
http://open.spotify.com/album/3VFByhqH5Qo5TROwAqtAVK
Katatonia: Night Is The New Day ***
Ageness: Songs From The Liar's Lair ***
http://open.spotify.com/album/6PQeWmUUHfWoCeBqTUNcin
Dream Theater: Black Clouds & Silver Linings **½
http://open.spotify.com/album/7khFXQNBzcfSfgGjPKerdE
Them Crooked Vultures: s/t **½
http://open.spotify.com/album/2Tue2cd1zxKZdsVevrH0iS
Hankkimani 2009 julkaistut uudet studio-ja livelevyt:
1. KTU: Quiver ****½
Aivan loistava levy. Petraa jo sinänsä hienosta debyytistä kaikilla rintamilla. Biiseissä on enemmän vaihtelevuutta, nyansseja ja syvyyttä kuin debyytin (live-esiintymisistä koostettu 8 Armed Monkey) intensiivisissä, mutta lopulta melko yksioikoisissa rutistuksissa. Kimmo Pohjonen, Trey Gunn ja Pat Mastelotto ovat kaikki mahtavassa iskussa instrumentalisteina. Kimmo Pohjonen on yhä selkeästi pääosassa sekä säveltäjänä että solistina, mutta tuntuu siltä että Crimson-miehet ovat saaneet myös enemmän tilaa Tämä on selkeästi paras levy jolla olen Pohjosta kuullut eikä KTU:n King Crimson-sektiollakaan montaa tätä parempaa levyä ole ansioluettelossaan. Tämä on modernia progea parhaimmilaan. Levyn soundit ovat myös loistavat.
2. Adrian Belew: e****½
Adrian Belewin uusin studiolevy e koostuu yhdestä 42 minuuttisesta instrumentaalisesta progejärkäleestä. Kappale on tosin indexoitu 11 eri osaan, mutta enemmän tai vähemmän yhtenäisestä teoksesta on kuitenkin kysymys. Belew ilmeisesti kaavaili eeposta jossain vaiheessa King Crimsonille, mutta koska Fripp ei ole toistaiseksi innostunut elvyttämään bändiä toteutti hän biisin trio-formaatissa parikymppisten sisarusten Julie Slickin (basso) ja Eric Slickin (rummut) kanssa. Nuorukaisten ei tarvitse hävetä Crimson-veteraanin rinnalla vaan selviävät monimutkaisesta musiikista kunnialla ja saavat musiikin jopa groovaamaan epäsäännöllisistä tahtilajeista (joita riittää!) huolimatta. Musiikki on selvästi King Crimson-henkistä vaikkei olekaan samalla lailla kulmikkaan aggressiivista. Levy on äänitetty lähes kokonaan livenä studiossa ja kuulosta loistavalta. Soitto on toki tarkkaa, mutta livenä äänitetty bändisoitto on vaan niin orgaanisen kuuloista verrattuna nykypäivänä lähes standardiksi muodostuneeseen pro-tools-leikkaa-ja-liimaa tuotantotyyliin.
3. Muse: The Resistance ****½
http://open.spotify.com/album/0eFHYz8NmK75zSplL5qlfM
Intergalaktisia stadionlauluja sanoo levyn mainos ja se onkin ihan osuvasti luonnehdittu. Muse tarjoilee jälleen levyllisen (entistäkin) mahtipontisia ja tunteellisia pop-biisejä jotka ovat täynnä tarttuvia melodioita ja kertosäkeitä. Kunnianhimoisina sälleinä Muse toki taivuttaa pop-biisin rajoje useallakin tavalla, mutta musiikki pysyy kokoajan helposti lähestyttävänä ja koskettavana. Erittäin piristävää kuunneltavaa kaiken progen lomassa. Bellamyn pöhköt salaliittoteorioita pursuilevat "me vastaan ne"-sanoitukset toimivat yhä myös yllättävän hyvin. Pari heikompaakin hetkeä levyllät on kuten liian suoraviivainen r'n'b-biisi Undisclosed Desires. Plussa puolelta löytyy sitten hulvattomasti Queenia, itämaisia tunnelmia ja Chopinia yhdistelevä United States Of Eurasia, glamrock-henkinen avausbiisi Uprising ja levyn päättävä yli 10 minuuttinen orkestraalinen Exogenesis.
4. Present: Barbaro (ma non troppo) ****½
Raskasta ja erittäin monimutkaista avant-progea Belgiasta. Huikean intensiivinen levy. Paketin kruunaa lähes kolmetuntia videokuvaa Presentin konserteista.
5. Magma: Ëmëhntëhtt-Ré ****½
Uusi Magman studiolevy Ëmëhntëhtt-Ré (Kohntarkosz-trilogian päätös) on tuttua ja "turvallista" Magmaa hyvässä ja pahassa. Tuttua jopa siinä määrin että noin 50 minuuttisesta levystä suunnilleen puolet on kuultu erilaisina tulkintoina aikasemmilla Magma levyillä. Ëmëhntëhtt-Ré sovittaa uusiksi pätkiä levyiltä Hhai, Üdü Wüdü ja Attahk. Vanhat teemat on kuitenkin sovitettu saumattomaksi kokonaisuudeksi uusien sävellyksien kanssa ja jatkuvista deja-vu-hetkistä huolimatta Ëmëhntëhtt-Ré uusi ja palkitseva musiikillinen kokemus. Levy ei tavoita ehkä aivan samaa instensiteettiä kuin Magman edellinen studiolevy K.A, mutta on toisaalta ehkä hieman melodisempi levy. Vokaalit ovat keskeisemmässä roolissa kuin yhdelläkään Magman levyllä aiemmin ja laulajat ovat äänessä oikeastaan jatkuvasti. Laulusuoritukset ovat upeita, mutta toisaalta hieman kesyjä. Tällä levyllä ei kuulla Mekanïk Destruktïw Kommandöhilta tuttua demonista kirkumista. Painotus vokaaleihin jättää myös instrumentit väkisinkin hieman varjoonsa. Yhteissoitto on kuitenkin tiukkaa vaikkei kukaan instrumentalisti pääse erityisesti loistamaan. Itse Christian Vanderin rumpalointia lukuunottamatta jonka jatkuvaan kekseliäisyyteen ja virtuoosimaisuuteen ei voi olla kiinnittämättä huomiota. Etenkin kun rummut on äänitetty nyt paremmin kuin Magman levyillä aiemmin. Kaiken kaikkiaan tuttuudestaankin huolimatta erittäin kunniakas jatko Magman uralla. Julkaisuun kuuluu dvd jossa on tunnin mittainen kohtalaisen mielenkiintoinen "kärpäsenä katossa" tyyliin toteutettu dokumentti levyn teosta.
6. Riverside: Anno Domini High Definition ****
7. Crimson Jazz Trio: King Crimson Songbook, Volume 2 ****
8. Gong. 2032 ****
9. Mew: No More Stories... ****
http://open.spotify.com/album/32CkjGpwOpJ69IuJqiKT69
10. Marillion: Less Is More ****
http://open.spotify.com/album/11dZR2BFhQpMnsUKtc6wwu
11. Porcupine Tree: The Incident ***½
http://open.spotify.com/album/4yUOsJbwypC2JrpXZ3eO7p
12: IQ: Frequency ***½
http://open.spotify.com/album/0lajtaRXRkdUcj3iqJDPac
13: OSI: Blood ***½
http://open.spotify.com/album/3ObVkHj6Vq0ccEjvNu9s3J
14. Miriodor: Avanti! ***½
15. Transatlantic: The Whirlwind
16. UKZ: Radiation [EP] ***½
17. Peter Hammill: Thin Air ***½
18. Adrian Belew Power Trio: Live Overseas ***½
19. The Tangent: Down and Out in Paris and London ***
20. Richard Barbieri: Stranger Inside ***
21. Beardfish: Destined Solitaire ***
22. Dave Stewart & Barbara Gaskin: Green and Blue ***
23. Pianocircus featuring Bill Bruford: Skin & Wire ***
24. John McLaughlin & Chick Corea: Five Peace Band ***
25. The Decemberists: The Hazards of Love ***
http://open.spotify.com/album/1sz92mfSuxW3JDkGwH3R4N
26. Travis & Fripp: Thread ***
27. Absoluuttinen Nollapiste: Musta hiekka ***
28. Massive Attack: Splitting the Atom [EP] ***
29. The Humans: We Are The Humans **½
http://open.spotify.com/album/4mMMZtCuvYQUH1E4231nGI
30. CIRCA: HQ **
31. The Syn: Big Sky: A Chance to Get It Right **
Arkistojulkaisut, reissuet, kokoelmat, musiikki-dvd:t ym.
Mike Oldfield: Tubular Bells (2cd+dvd 2009 remaster + steroa/5.1. remix) ***** http://open.spotify.com/album/2hsixKGg3Fr6TS8wd6DyJD
King Crimson: Lizard (cd + dvd, remastered & stereo + 5.1 remixed 2009) *****
King Crimson: Red (cd/dvda, 5.1. remix) *****
Van Der Graaf Generator: Live At The Paradiso 14:04:07 (dvd) ****
The Beatles: Magical Mystery Tour (remaster) ****
Henry Cow: 40th Anniversary Box - The Road: Volumes 1-5 (5cd) ****
Henry Cow: 40th Anniversary Box - The Road: Volumes 6-10 (4cd +1dvd) ****
Kevin Gilbert: Nuts ***½
Kevin Gilbert: Bolts ***
Dave Stewart & Barbara Gaskin : Hour Moon **½
Muita huolella kuunneltuja (lähinnä via Spotify) 2009-julkaisuja jotka eivät ole vielä päätyneet levyhyllyyni
Nosound: A Sense Of Loss ****
http://open.spotify.com/album/4hDdwvJY0hAgknzqGv42CB
Mastodon: Crack The Skye ***½
http://open.spotify.com/album/2W2nqEKXWBorbq5yvm3jZg
The Mars Volta: Octahedron ***½
http://open.spotify.com/album/4hDdwvJY0hAgknzqGv42CB
Steven Wilson: INSRGNTS RMXS ***½
http://open.spotify.com/album/6umL9P9HeC3ZxUH8BgjNom
The Flaming Lips: Embryonic ***
http://open.spotify.com/album/1QaudSbWNyACrk0JGemI3r
Clint Mansell: Moon ***
http://open.spotify.com/album/3VFByhqH5Qo5TROwAqtAVK
Katatonia: Night Is The New Day ***
Ageness: Songs From The Liar's Lair ***
http://open.spotify.com/album/6PQeWmUUHfWoCeBqTUNcin
Dream Theater: Black Clouds & Silver Linings **½
http://open.spotify.com/album/7khFXQNBzcfSfgGjPKerdE
Them Crooked Vultures: s/t **½
http://open.spotify.com/album/2Tue2cd1zxKZdsVevrH0iS
+/- saldo : 0 | Tweet
Jaha, sitten vaan Belewta kokeilemaan. Laulaako se levyllä?
Täytyy miettiä...kovin montaa 2009-levyä ei tullut hankittua. Mastodon taitaa olla vuoden levy minulle.
Jaha, sitten vaan Belewta kokeilemaan. Laulaako se levyllä?
Kuten teksissä sanon levy on instrumentaalinen.
Eli ei laula.
Se on kyllä esillä ja sämpylöitäkin on, mutta pitää ostaa suoraan Adrianilta täällä
http://www.adrianbelew.net/
Kuuntelin sitä Belewiä Groovesharkissa, mainiolta kuulostaa.
Vuojen 2009 levyä en voi vielä nimetä ku en oo kaikkia tarpeellisia hankkinu... Paras uus tuttavuus vuonna 2009 on ehottomasti Feridun Düzağaç ja levynsä "Uykusuza Masallar" vuojelta 2008.
Oli niin väkevä levyvuosi että lista kasaantui pinnistelemättä. Olisiko tästä luettavissa jonkinasteista nelikymppisen nostalgiahakuisuutta:
Slayer: World Painted Blood
Eläkkeellejäämisestään spekuloiva orkesteri taisi yltää toiseksi parhaaseen levyynsä. Vielä olisi ollut varaa tiivistää 40 minuutista puoleen tuntiin. Pitää suositella jo yhden kaksisekunttisen rumpufillin takia
Eagle Twin: The Unkindness of Crows
Uusi tuttavuus, Gentry Densleyllä on jonkinlainen matikkarockmenneisyys Iceburnissa. Nyt kynnetään stoner / doomin saralla. Alkuvoimaista rytinää, eeppisiä paisutuksia, kurkkulaulua, lintumytologiaa. Vannoisin että seasta löytyy joku King Crimson hetkikin.
Secret Chiefs 3: Le Mani Destre Recise Degli Ultimi Uomini
Onnistunut Morricone / Goblin / Frizzi kunnianosoitus.
Heaven & Hell: The Devil You Know
Mitäpä tästä, klassista tavaraa.
Napalm Death: Time Waits for No Slave
Ilmaisu senkun tiukkenee ja riffit paranevat. Moitteen sana ylituottamisesta.
Hmmm... hieman ku kattoin mitä vuojen 2009 julkasuja oon hankkinu, niin kyllä niistä taitaa ykköseksi nousta Vega Stereon "Quark": http://www.luovaja.com/cdr013.htm
Muuta kivaa on olleet tietenki Circle-miesten tekoset, Fonalin julkasut, Gong, Os Mutantes ja Khaled.
Nollapisteen, Aavikon tai Cleaning Womenin uusia en oo vielä kuullu ja jottain muutaki tais olla...
Tää on helppoa kun vaan hankkinut tähän mennessä kaksi tämän vuoden levyä elikkä.
KTU - Quiver
Mars Volta - Octahedron mä kyllä tykkään ja paljon tästä uudesta rauhallisemmasta levystä ei ne aikasemmat niinkään.
Eli paljon vielä hankkimatta Magma, Present, Philippe Berecq, Aranis...
Ehdoton kärki, tosin hankintojakaan ei ole kuin reilu 10.
Crippled Black Phoenix - The Resurrectionists / Night Raider
Alamaailman Vasarat - Huuro Kolkko
Nämä säväyttivät männä vuonna myös erinomaisilla keikoillaan.