post-rock
Hezzu kirjoitti noin 23 vuotta sitten (34 kommenttia)
Kertokaapas nyt tämän musa-alueen oleellisimpia bändejä ja helmiä, jotka pitäis korjata talteen?
Mulle ei oo tuttuja enemmälti oikeestaan ku Lehtisalon eri projektit (Circle, Ektroverde...). Magyar Possen eka albumi on hieno. Stereolabia omistan yhen levyn, kuuluuko se ees tähän kastiin?
Trans Amia oon kuullu yhen levyn, mutta ei oo tullu hommattua, hyvältä vaikutti kuiteskin. Sigur Ros vaatinee lähempää tutustumista, ei ainaskaan nuin äkkiseltään kolahtanu. Godspeed You Black Emperor on ihan outo, mutta ilmeisesti yks oleellisimmista?
Mulle ei oo tuttuja enemmälti oikeestaan ku Lehtisalon eri projektit (Circle, Ektroverde...). Magyar Possen eka albumi on hieno. Stereolabia omistan yhen levyn, kuuluuko se ees tähän kastiin?
Trans Amia oon kuullu yhen levyn, mutta ei oo tullu hommattua, hyvältä vaikutti kuiteskin. Sigur Ros vaatinee lähempää tutustumista, ei ainaskaan nuin äkkiseltään kolahtanu. Godspeed You Black Emperor on ihan outo, mutta ilmeisesti yks oleellisimmista?
+/- saldo : 0 | Tweet
Tuossapa on AMG:n juttu aiheesta:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=SEARCH&sql=C2682
Slint-yhtyeen Spiderland on kulmakivi vuodelta 1991 ja toinen on Tortoisen Millions Now Living Will Never Die. Niillä pääset alkuun. Jälkikäteen on huomattu että Talk Talkin levy Spirit of Eden (1988) kylvi siemenet tälle tyylisuunnalle, se kanssa hankintalistalle. Kyllähän noita bändejä riittää (kenties riesaksi asti?) mutta vain muutama on tuttu. Godspeedilta hanki Lift Yr. Skinny Fists Like Antennas to Heaven.
Eilen oli muuten Subtv:llä juttua Circlesta. Rättöa (hupaisan oloinen kaveri) ja jotain muuta hemmoa haastateltiin. Näytettiin lyhyitä pätkiä keikalta sekä ainakin yksi video (Back To Pori). En nähnyt ohjelmaa kokonaan.
On nuo kaikki Goodspeed Your Black Emperor!:n levyt kyllä ihan kuunneltavia, menisiköhän Mogwai tuohon kastiin sitten myös?
Ai että minua otti päähän kun missasin Circle jutun Subtv:ltä, näin Back to Pori videon jälkeiset jutut vain. Kahteen kertaan päivässä tulevan ohjelman sivuuttaminen syö miestä, varsinkin kun siinä olisi ollut kerrankin katsomista. Sen siintä saa kun ei tuojota telkkua. :(
Mogwai sujahtaa sulavasti postrock-genreen, ainakin Young Team on sangen kelpo platta. Labradford ja Tortoise kannattaa myös tsekata.
Näköjään AMG:n mukaan Stereolab on postrockia, mutta onneksi ei ole pakko uskoa.
Näköjään AMG:n mukaan Stereolab on postrockia, mutta onneksi ei ole pakko uskoa.
Mutta onhan se ainakin todella postmodernia, sano..
Tuo Tortoise kuulostaa kyllä ihan hankittavalta materaalilta, ai että ku pitäisi voittaa vaan lotossa.
Rättöa (hupaisan oloinen kaveri) ja jotain muuta hemmoa haastateltiin.
Eikös se "joku muu hemmo" ollut J. Lehtisalo?
Eikös se "joku muu hemmo" ollut J. Lehtisalo?
Kyllä oli.
Olen kuullut Mogwailta Rock Action -levyn ja My Father My King -ep:n. Post rockiahan ne.
Ja mites tämä "post-rock" nyt sitten määritellään? Onko Circlen musaan kuuluva "junnaaminen" se olennainen osa genreä?
Itse olen käsittänyt asian niin, että se on sitä junnaamista mikä periaatteessa pohjautuu rockiin mutta keskittyy enemmän maalailuun ja hitaasti muovautuviin rakenteisiin kuin melodioihin ja koukkuihin.
Tuohon suuntaan minäkin olin asian ajatellut vaikkei koulukunnan-bändeistä Circlea lukuunottamatta juuri kokemusta löydy.
Eikös nämä levyt olleet jonkinlaisia vaikuttajia:
Talk Talk: Spirit Of Eden
Talk Talk: Laughing Stock
Oli miten oli, hienoja levyjä kumpainenkin!
NME:
STEREOLAB MEMBER KILLED IN ROAD ACCIDENT
STEREOLAB guitarist MARY HANSEN has died.
Hansen was a core member of Stereolab, playing guitars and providing vocals for the last decade. The 36-year-old died in a cycling accident earlier this week (December 9).
A statement has been issued to NME.COM, that reads: "It is with great regret and deep sadness that we announce the death of Mary Hansen.
"Mary, vocalist and guitar player with Stereolab since 1992, died in a cycling accident in London on December 9, 2002. The suddenness of her death has shocked the band. Mary was a special person. Our thoughts are with her family and friends who will miss her greatly."
Along with Tim Gane and Laetitia Sadier, Stereolab are regarded as one of the most experimental and influential bands of the last ten years.
Their mid-90s albums 'Mars Audiac Quintet' and the eclectic 'Emperor Tomato Ketchup' saw them move towards the mainstream in terms of commercial success the UK.
Their most recent release was a compilation of their BBC Radio sessions, released last October.
Kategoriointi on vaikeaa puuhaa :) Mulle nuo kaikki on psykedeliaa. God Speak Your.. on kyllä hyvä. Vähän hankalaa vain löytää, varsinkaan suomesta.
Constellation music until now. Hyvä kokoelma God Speak Your... eri bändeiltä. Saapi Digeliuksesta halvalla!
Hieno levy tuo Mogwain Rock Action, lainasin kaverilta. Mites ne muut levyt?
Onpas muuten typerä nimi lp:llä, ihan kuin joku Vertigon Saksa -osaston kokoelman nimi. Mukana Lucifer's Friend, Karthago, Atlantis ja Udo Lindenberg!:P
Musta ton Circlen lukeminen post rockiksi on vahan kyseenalaista (toisaalta en ole kuunnellut bandia sitten fraten- levyn, joten tyyli on saattanut muuttua). Perustuuhan heidankin musa ns. junnaavankompin pieniin vivahdemuutoksiin, mutta kylla musa on minusta lahempana krauttia ja industrialia kuin post- rockia, koska se on kuitenkin melko psykedeelista. Sama juttu Ekroverden ja muiden samojen tyyppien proggisten kanssa. Lehtisalofamily lienee lahinna post-rockkia tosta possesta.
Oma genre suosikkini on Karate, joka on sellaista hieman jatsahtavampaa kamaa.
Muistaako joku muuten Livin' Drops nimisen Gaga Goodisille levyttaneen bandin, jonka ainoa levy on erinomainen ja seloytyy melkein jokaisen divarin alelaarista. Se on suomalaista post rockia, jos mika.
\n
[Muokattu 18/6/2003 / saigon]
Mulla on hämärä muistikuva että olisin kuullut tuon Livin' Dropsin levyn joskus, mutta musiikista en muista mitään.
Minulle on jäänyt epäselväksi, onko krautrockilla ja post rockilla mitään muuta eroa kuin aika ja paikka.
Viukkis kirjoitti 17/6/2003 klo 21:39: Minulle on jäänyt epäselväksi, onko krautrockilla ja post rockilla mitään muuta eroa kuin aika ja paikka.
Musta Kraut on psykedeelista raskasta (saksalaista) progea, kun taas post rock on kevyempaa rockia ja ei missaan tapauksessa progea.
saigon kirjoitti 18/6/2003 klo 11:01:
Musta Kraut on psykedeelista raskasta (saksalaista) progea, kun taas post rock on kevyempaa rockia ja ei missaan tapauksessa progea.
Jaa, jos on näin, niin onko silloin GSYBE! post rockia?! Kyllä se ainakin välillä hyvin raskasta on...
Välillä kyllä tuntuu, että lähes mitä tahansa normaalista poikkeavaa rockmusiikkia markkinoidaan nykyään post-rockina. Käsittääkseni post-rock on yhtä kuin postmoderni rock, siitä kai jo pystyy päättelemään jonkin verran mitä genre pitää sisällään..? Vaikka näkyvimmät post-rock -aktit ovatkin aika pitkälti tuollaista maalailevampaa ja rauhallista osastoa, kuten nyt vaikka GYBE!, Sigur Rós ja Mogwai. Tosin löytyyhän Mogwailtakin hevivaihde! :cool: Jossain olen nähnyt esim. Pan Sonicin luokiteltavan post-rockiksi...
Mogwaista puheenollen, oletteko kuulleet bändin uutta levyä??
No mutta Saigon sensiaan oli erään vietnamilaisen kaupungin mukaan nimetty rok-hämyjen suosima kulttuurikahvila 70-& 80-luvulla Leningradissa, Vladimirski- ja Nevski-prospektien kulmassa. Mesta mainitaan useissa klassisissa venäläisissä rok-teksteissä. 90-luvulla paikasta tehtiin ekaksi levykauppa, josta tuli ostettua joitain russki-rokin klassikkoja, esmes Akvariumia ja Venäläin-Abessiinialaisen Orkesterin Bardo.... Nyt 2000-luvulla paikassa on kait Mersu-myymälä, kun kulttuurimestat häädetttiin talon rempan yhteydessä. Saigonin nimellä jaktaa levymesta ja kapakki Nevski Prospekt 7ssä... :cool:
k.p.tikka-ri kirjoitti 17/6/2003 klo 23:49: No mutta Saigon sensiaan oli erään vietnamilaisen kaupungin mukaan nimetty rok-hämyjen suosima kulttuurikahvila 70-& 80-luvulla Leningradissa, Vladimirski- ja Nevski-prospektien kulmassa. Mesta mainitaan useissa klassisissa venäläisissä rok-teksteissä. 90-luvulla paikasta tehtiin ekaksi levykauppa, josta tuli ostettua joitain russki-rokin klassikkoja, esmes Akvariumia ja Venäläin-Abessiinialaisen Orkesterin Bardo.... Nyt 2000-luvulla paikassa on kait Mersu-myymälä, kun kulttuurimestat häädetttiin talon rempan yhteydessä. Saigonin nimellä jaktaa levymesta ja kapakki Nevski Prospekt 7ssä... :cool:
Ei tahan nerokkuuteen voi todeta muuta kuin:
http://forum.hevostalli.net/read.php?f=7&i=998880&t=998880
"Wenn die Sonne der Kultur niedrig steht, werfen selbst Zwerge lange Schatten." :D
Kyllä. Mogwain uutta Happy Songs for Happy People-levyä voisi näin äkkiseltään sanoa ehdottomasti parhaaksi Mogwai-tuotokseksi. Hmmm... onkohan kaikki Mogwain kuuntelijat yhtä onnellisia kuin tuon levyn biisit..?..
Ois täällä varmaan ollu joku tuoreempikin ketju mutta search löi tän eteen. Elikkä onkos kellekään tuttu tämmöinen: 65daysofstatic? Postrokkia hieman elektronisella otteella. Toinen vaikutuksen tehnyt uusi tuttavuus on The Samuel Jackson Five.
Kayo Dot : Dowsing Anemone with Copper Tongue (2006)
Tuohon sietäisitte tutustua, silkkaa parhautta post-rokin saralla!
God Is An Astronautin uusi sinkkubiisi "Tempus Horizon" ladattavissa täältä:
http://www.superadmusic.com/Tempus_Horizon.mp3
Kayo Dot : Dowsing Anemone with Copper Tongue (2006)
Kertaalleen taisi tulla kuunneltua tuossa joku tovi sitten: ei tehnyt suurempaa vaikutusta.
Entä onko kukaan kuullut vielä 65daysofstaticin uutukaista: "The Destruction of Small Ideas"?
Do Make Say Think
Lift yr. Skinni fists like antennas to heaven 1&2
Yanqui u.x.o
Mono - Hey, You. EP
Ash Ra Tempel - Schwingungen-Seven Up
FAUST IV
He has left us alone but shafts of light sometimes grace the corners of our rooms
Onks noista mikään Post-Rockia. Kaveri lainas levyjä...
Do Make Say Think, FAUST IV nää ainakin on ollut ihan hyviä
Ja tämä Mono - Hey, You. EP (Japani)
[u:8437fe5d6b]Ratalista:[/u:8437fe5d6b]
mono - Black Woods
mono - Finlandia
mono - Karelia
mono - L'America
Do Make Say Think
Yanqui u.x.o
Mono - Hey, You. EP
FAUST IV
He has left us alone but shafts of light sometimes grace the corners of our rooms
Yanqui u.x.o
Mono - Hey, You. EP
FAUST IV
Noi Godspeedit ainakin on.
Ashra ja Faust ei - muut on.