Maailman paras elokuva?
Janus kirjoitti noin 21 vuotta sitten (113 kommenttia)
No niin, tämähän se tältä foorumilta vielä puuttuikin. Voi listata useammankin jos ei pysty päättämään. ;)
+/- saldo : 0 | Tweet
Aluksi lainaus Frendeistä:
Joey: Oh yeah, I still cant believe you havent seen Cujo. What is wrong with you?
Rachel: Relax! Its not like its Citizen Kane!
Joey: Have you ever tried to sit through Citizen Kane?
Rachel: Yeah I know its really boring, but its like a big deal.
Oma suosikkini on Peter Weirin Todistaja (Witness, 1985).
Chaplinin City Lightsilla on aina oleva lämmin paikka sydämessäni.
Liian vaikeaa valita yhtä tai edes muutamaa. Joten tässä Top-25 (joka sekin olisi varmaan huomenna erilainen):
Aliens- James Cameron
Apocalypse Now- Francis Ford Coppola
Barry Lyndon- Stanley Kubrick
Big Lebowski, The- Joel Coen
Blade Runner- Ridley Scott
Blue Velvet- David Lynch
Casino- Martin Scorsese
Clockwork Orange- Stanley Kubrick
Empire Strikes Back, The- Irvin Kershner
Fight Club- David Fincher
Godfather Part II- Francis Ford Coppola
Goodfellas- Martin Scorsese
Heat- Michael Mann
Manhunter- Michael Mann
Once Upon Time In America- Sergio Leone
Pulp Fiction- Quentin Tarantino
Raging Bull- Martin Scorsese
Raiders Of The Lost Ark- Steven Spielberg
Robocop- Paul Verhoeven
Schindler´s List- Steven Spielberg
Se7en- David Fincher
Star Wars- George Lucas
Taxi Driver- Martin Scorsese
Unforgiven- Clint Eastwood
Wild Bunch, The- Sam Peckinpah
Cameron Crowen hieno "Almost Famous", tietenkin se 2,5 tunnin "Untitled"-versio (DVD:llä mukana), tulee heti mieleen. Oi ETTÄ se on HYVÄ! :)
Oma suosikkini on kenties Los Olvidados (Luis Buñuel). Myös Brian DePalman Blow Out on jostain syystä tärkeä.
Itse pidän Alienista enemmän kuin Aliensista. Onko Kcrimso nähnyt Apcoalypse Now-leffan uuden leikkauksen?
Itse pidän Alienista enemmän kuin Aliensista. Onko Kcrimso nähnyt Apcoalypse Now-leffan uuden leikkauksen?
Häpeäkseni en. Apocalypse Now Reduxin teatteriversio jäi kiireiden (ja koska olin juuri nähnyt alkuperäisen Elokuva-arkistossa) takia näkemättä. DVD:tä en ole hankkinut koska minua ottaa päähän se, ettei siihen sisällytetty kehuttua Hearts Of Darkness-dokumenttia. Olen elänyt siinä toivossa, että tulisi uusi DVD jossa olisi sekä vanha- että uusiversio + tuo dokumentti. Siinä kyllä varmaan kestää joten pitäisi kyllä vuokrata tuo nykyinen julkaisu jossain vaiheessa. Sinänsähän tuo Redux on saanut aika ristiriitaisen vastaanoton enkä oikein itse jaksa uskoa että se parantaisi tuosta vanhaa loistavasta versiosta.
Bunueliin en ole vielä tutustunut, ja se harmittaa. Annetaanpa niinkin tylsä vastaus kuin Kellopeliappelsiini.
Kcrimso, kovin amerikkalainen on listasi.
Bunuel
Welles
Tarkovski
Kubric
ja onhan ne muutkin tehneet yhtä ja toista....
Kcrimso, kovin amerikkalainen on listasi.
Niin on. Ja vielä melko uusia leffoja. Kyllä nyt hävettää.
Tämä on taas näitä kysymyksiä. Paras elokuva, orkesterin paras kappale ja paras orkesteri kaikki kuuluvat samaan kastiin. Olenkin päättänyt että jos joku näitä kyselee niin en ala sen kummemmin perustelemaan tai toteamaan että yhtä ei voi valita, vaan annan sitä mitä tilataan. Se paras elokuvahan on Kubricin Kellopeliappelsiini, eikä siinä todellakaan ole mitään tylsää.
Stanley KUBRICK. Ei ole tarkoitus viilata pilkkua, mutta kun jo useampi kuin yksi kirjoitti mestarin nimen väärin... :)\n[Muokattu 22/11/2002 / Kcrimso]
No ei tähän voi oikein varmaa vastausta antaa mutta tämä leffa tulee yleensä ensimmäisenä mieleen: Jean Renorin Suuri Illuusio
Ja tuota Aliensin arvostustaa en tajua ollenkaan.. silkkaa aivotonta toimintaviihdettä.. Huonoin koko sarjasta, tosin kaikki jatko-osat on tässä aika tarpeettomia.
Olipa muuten mainio seurata kun edesmennyt Raymond Durgnat oli Oulussa luennoimassa Bunuelista. Andalusialaisen koiran analysointiin olisi tarvittu nelinkertainen aika varatun 1½ tunnin sijaan...
Ja tuota Aliensin arvostustaa en tajua ollenkaan.. silkkaa aivotonta toimintaviihdettä.. Huonoin koko sarjasta, tosin kaikki jatko-osat on tässä aika tarpeettomia.
Alien-sarjassa jokainen jatko-osa on ollut edellistä huonompi, toivottavasti eivät enää jatka. Aliens on sinänsä hyvätasoinen, mutta machoilu ärsyttää.
Parhaimpia näkemiäni elokuvia draaman puolella on kyllä Frank Darabontin "Shawshank Redemption" ja Luc Bessonin "Léon".
Hyviä komedioita tulee mieleeni useampikin, mm. Frank Ozin "What about Bob?" on erinomainen ja muutkin Bill Murrayn komediat, kuten "The Man Who Knew Too Little" ja "Groundhog Day" ovat hauskoja. Animaatioitakin olen jaksanut katsella ja varsinkin uudemmat, kuten "Shrek" ja "Ice Age" ovat hyvin tehtyjä.
No joo, sitten Aasiasta löytyy paljon hyviä leffoja. Honkkarit ovat aina viihdyttäneet ja varsinkin Siu-Tung Chingin ohjaamat "Chinese Ghost Story" ja "Terracotta Warrior" ovat jääneet mieleen. Eurooppalaisista ykkösiä ovat jo mainitsemani Luc Bessonin työt, varsinkin "Léon" ja "Le Grand Bleu" eli Suuri Sininen.
Ja sitten on niitä klassikoita, jotka ovat ehkäpä ne kaikkein parhaimmat koskaan tehdyt leffat. En tiedä uskaltaisinko edes mainita mitään yksittäistä rainaa, mutta sanotaan nyt ainakin Akira Kurosawan Seitsemän Samuraita eli "Shichinin No Samurai".
Eli kummat nyt sitten oli mielestäsi parhaita elokuvia Shawshank Redemption ja Leon vai klassikot kuten Seitsemän Samuraita?
Kummisetä. :cool:
Jatko-osa on parempi :)
Mitähän näitä nyt olisi...
Full Metal Jacket (Stanley Kubrick)
Bram Stoker's Dracula (Francis Ford Coppola)
Blade Runner (Ridley Scott)
One Flew Over Cuckoos Nest (Milos Forman)
Chocolat (Lasse Halmström)
En tähän hätään keksi muita.
Coppolan elokuvista eniten olen pitänyt Keskustelusta. Vaikka onkin todella kaukana Kummisetien ja Ilmestyskirja Nyt leffan eeppisyydestä. Chocolat? Johan nyt! :)
Chocolat minuakin hämmästytti. Hallströmmin leffat ovat nykyisin muutenkin aikamoista marmeladia ;)
En ensin halunnut edes katsoa koko leffaa (lojui puoli vuotta hyllyssä), mutta kyllä se hakkasi monen hyväksi kehutun elokuvan helposti.
Eli kummat nyt sitten oli mielestäsi parhaita elokuvia Shawshank Redemption ja Leon vai klassikot kuten Seitsemän Samuraita?
Niinpä niin, kun en osaa päättää niin en osaa päättää. Sopisiko jaettu ykköstila? Lienee niin, että riippuu fiiliksestä ja auringonpilkkujen määrästä hakkaako joku kunnon klassikko tuoreemman filkan ja käykö Eurooppalainen kyynisyys yli Amerikkalaisten sinisilmäisyyden... :)
Kimmo Vesajoki kirjoitti 28/11/2002 klo 11:45: Parhaimpia näkemiäni elokuvia draaman puolella on kyllä Frank Darabontin "Shawshank Redemption" ja Luc Bessonin "Léon".
Shawshank Redemptionin suomenkielinen nimi ottaa päähän: Rita Hayworth - avain pakoon.
Niinpä, nimi on ensinnäkin typerä ja toiseksi spoilaa vieläpä elokuvan tärkeää käännettä.
Olettekos tätä kuulleet: Bret Easton Ellisin kirjaan perustuva elokuva Rules Of Attraction tulee saamaan "suomenkielisen" nimen Fuck The Rules. Aika älyvapaata meininkiä... :shit:
Lynchin koko tuotanto (lukuunottamatta Dunea) on itselleni korvaamattoman arvokas.. Parhaimpia ehkä surrealistiset Lost highway ja uusin Mulholland drive: kaksi mestarillista tulkintaa jotakuinkin samasta aiheesta.
Bunuel: Andalusialainen koira & Päiväperho
Bergman: Suden hetki & Mansikkapaikka
Resnais: Hiroshima rakastettuni
Antonioni: Punainen erämaa
Kieslowski: Veronikan kaksoiselämä & Lyhyt elokuva tappamisesta
Arne Mattson: Hän tanssi kesän
Herzog: Nosferatu
Jean Eustache: Äiti ja huora
Truffaut: Englantilaiset naiset
Polanski: Inho & Katkera kuu
Wiene: Tohtori Caligarin kabinetti
Borges kirjoitti 13/5/2003 klo 18:59: Lynchin koko tuotanto (lukuunottamatta Dunea) on itselleni korvaamattoman arvokas.. Parhaimpia ehkä surrealistiset Lost highway ja uusin Mulholland drive: kaksi mestarillista tulkintaa jotakuinkin samasta aiheesta.
Onkohan Dyynin pitkässä versiossa enemmän tolkkua? Olen nähnyt vain sen lyhyen.
Janus kirjoitti 14/5/2003 klo 09:45:
Onkohan Dyynin pitkässä versiossa enemmän tolkkua? Olen nähnyt vain sen lyhyen.
Onkohan Dyynin pitkässä versiossa enemmän tolkkua? Olen nähnyt vain sen lyhyen.
Ei ilmeisesti:
"Recently the film was lengthened and toned down for a special edition of sorts, which is not worth the attention it has spawned. The dull parts are even more boring, some of the effects are taken out, cutting room floor footage is put in, stock shots are used over and over, gore is cut out, voices are re-dubbed, and a completely idiotic introduction is added. David Lynch himself hated the long version so much that he got his name taken off the credits. Avoid the long version, stick with the theatrical cut."
Tuo oli lainattu täältä: http://www.insane.nu/kult/dune.htm
Dyyni on kyllä ihan käsittämättömän kökkö elokuva.
Hal Hartleyn Trust teki äjäyksen. Dyyni on jotenkin tyylikäs edelleen ja Blade Runner on niin ihanan synkkä.
No tyylikäs Dyyni ei ainakaan ole. Hirvittävä sekamelska ennemminkin. Onhan siinä tosin hienoja lavasteita ja pukuja, mutta eipä se paljoa auta kun käsikirjoitus on niin toivoton ja Lychin ohjauskin ihmeen onnetonta.
Blade Runner sensijaan määrää. Toivottavasti huhuttu 3 dvd:n speciaalijulkaisu toteutuu.
Juuri intteriööriä tarkoitin puhuessani tyylikkyydestä. Vahdillahan se juostaan stoori läpi. Itselläni on dvd ilman suomalaisia tekstejä ja tarkkana saa olla :)
American history X jaksaa kattoo aina vaa uuestaa, vaikka se onki aika vanha leffa (1997)
Veronique kirjoitti 30/6/2003 klo 11:11: vaikka se onki aika vanha leffa (1997)
:D:D:D
Mitäköhän Chaplin ja Buster Keaton tähän väliin sanoisivat?;):D
Meikäläisen suosikkielokuvia ovat:
Charles Chaplin: Nykyaika
Jean-Luc Godard: Viikonloppu
Luis Bunuel: Porvariston hillitty charmi
Mikko Niskanen: Kahdeksan surmanluotia
Mathieu Kassovitz: Viha
Andrei Tarkovski: Stalker
Costa-Gavras: Z- hän elää
Roland Joffê: Kuoleman kentät
Alfred Hitchcock: Vertigo
Stanley Kubrick: Avaruusseikkailu 2001, Hohto
David Lynch: Blue Velvet
Lee Tamahori: Kerran Sotureita
Akira Kurosawa: 7 samuraita, Ran
ei mitään erityisen iloisia elokuvia. Nykyaikakin aika traaginen. Ei tarkoita ettenkö pitäisi myös komedioista, jos ne ovat hyvin tehtyjä. Pentuna kun tuli Danny Kaye-elokuvia niin olin katketa naurusta. Nyt niitä rupee tulemaan taas. Saa nähdä naurattavatko ne vielä niin ÄLYTTÖMÄN paljon kuin sillon joskus...
Hyviä löytyy aika paljon, Star Wars -sarja, Pelastakaa Sotamies Ryan ja Monty Python: Brianin Elämä tulevat ensiksi mieleen. Ja Jim Careyn esittämä Ace Ventura on aina kuulunut suosikkeihin! :D
Heikkikerkkanen kirjoitti 30/6/2003 klo 22:16:
Pentuna kun tuli Danny Kaye-elokuvia niin olin katketa naurusta. Nyt niitä rupee tulemaan taas. Saa nähdä naurattavatko ne vielä niin ÄLYTTÖMÄN paljon kuin sillon joskus...
Pentuna kun tuli Danny Kaye-elokuvia niin olin katketa naurusta. Nyt niitä rupee tulemaan taas. Saa nähdä naurattavatko ne vielä niin ÄLYTTÖMÄN paljon kuin sillon joskus...
Veikkaisin, että eivät. :D
Omat suosikkini (eivät järjestyksessä):
Jarmusch: Down by Law
Arcand: Montrealin Jeesus
Truffaut: 400 kepposta
Kieslowski: Veronikan kaksoislämää
Kurosawa: Köyhän pikajuna
Coppola: Ilmestyskija Nyt
Wenders: Der Himmel über Berlin
Mollberg: Siunattu Hulluus
Hopper: Easy Rider
Caro/Jeunet: Delicatessen
Ridley: Reflecting Skin
Disney: Dumbo
Thornton: Sling Blade
Almodovar: Matador
Anderson: Magnolia
Wood: Plan 9 from Outer Space
Kubrick: Full Metal Jacket
Tarantino: Reservoir Dogs
Carax: Pont Neufin rakastavaiset
Greenaway: Kokki, varas, vaimo ja rakastaja
Miyazaki: Naapurini Totoro
Lynch: Eraserhead
Kubrickin The Shining, sekä normaali että n.30 min. pidempi versio.Ovat parhaita, The Changeling tulee hyvänä kakkosena.
Minun listani näyttikin tuolla olevan anonyyminä, eli lista BuñuelinPäiväperhosta & Andalusialaisesta koirasta Wienen Caligarin kabinettiin. Hyvin pätee vieläkin tuo lista.
Pakko lisätä vielä alkuajan Carpentereita( Halloween, The Fog ja The Thing(-82) ja just hankittu Indy-trilogia;)
Oma top ten (osa nimikkeista saattaa vaihtua...osa ei)
Kubrick: Paths of Glory
Boorman: Deliverance
Hardy: Wicker Man
Scorcese: Taxi Driver
Refn: Pusher
Fusajiku: Batoru rowaiaru
Leone: C'era una volta il West
Forman: One Flew over the Cocoon's Nest
Romero: Dawn of the Dead
Noe: Seul contre tous
Eli tammoiseen modernimpaan elokuvaan olen kallellani.
Ai niin, se paras elokuva...joku naista Wicker Man, Taxi Driver, Paths of Glory.\n[Muokattu 17/12/2003 / saigon]
Clockwork orange
Taxidriver
Meet the Feebles
The Great Dictator
Akira
American Beauty
Totoro
Fight Club
Kahdeksan surmanluotia
Kellopeliappelsiini
Kummisetä 1-3
La Strada
Once upon a time in America
Twin Peaks - Fire walk with me
Viimeiseen hengenvetoon
Viimeiseen hengenvetoon, mikäs leffa tuo olikaan? Mikä mahtaa olla alkuperäisnimi?
"À bout de souffle"
Godardin läpimurto.
Ok, en ole tainnut nähdä. Ranskalainen uusiaalto aika huonosti hallussa...
Harva leffa on pysäyttänyt tai aiheuttanut samanlaista uudelleenarviointia kuin kirjallisuus. Ehkäpä ainoat tähän mennessä todella säväyttäneet ovat Stalker ja Avaruusseikkailu 2001. Porvariston hillitty charmi kosketti silloin kuin näin sen jotain viisi vuotta sitten, en enää kunnolla muista sitä, täytyisi katsoa uudelleen. Bergmanin Jumala-suhdetta käsittelevät filmit olisivat varmastikin myös mielenkiintoisia, jos vaan kirjastosta viitsisi varata.
Muita kivoja pätkiä:
Hohto
Kellopeliappelsiini
American Beauty
Irreversible
Halloween
Kärpänen (Cronenbergin versio)
Taivaalliset olennot
Brianin elämä
The Holy Grail
Unelmien sielunmessu
Manaaja
Onni
Psyko
Yksi lensi yli käenpesän
Easy rider
Takaisin ryssiin
Joulubileet
Aleksis Kiven elämä
The Ring
Sormusten herra-trilogia (visuaalisesti vaikuttava, ei voi mitään)
Boyz'n'the hood
jne.jne...
Kaikkea kivaa ajatuksentappajaa/-virkistäjää sitä löytyy...
Öhö, miten unohtuikaan semmoinen suuruus kuin Kristuksen viimeiset kiusaukset (ja millioona muuta suuruutta jäi ja jää unholaan).
Seitsemäs sinetti - Ingmar Bergman
Mansikkapaikka - Ingmar Bergman
Kesäyön hymyilyä - Ingmar Bergman
Balthazar - Robert Bresson
Tuhon enkeli - Luis Buñuel
Nykyaika - Charles Chaplin
Kaksi onnellista sydäntä - Rene Clair
Barton Fink - Joel Coen
The Smallest Show On Earth - Basil Dearden
Arsenal Stadium Mystery - Thorold Dickinson
Panssarilaiva Potemkin - Sergei Eisenstein
Etelä - Victor Erice
Karuselli - Zoltan Fabri
La Dolce Vita - Federico Fellini
Vaaleaverikön rakkaus - Milos Forman
Weekend - Jean-Luc Godard
Kind Hearts And Coronets - Robert Hamer
Dead of Night - Robert Hamer (+3 muuta ohjaajaa)
Meidän vastaeronneiden kesken - Howard Hawks
Blackmail - Alfred Hitchcock
Sabotage - Alfred Hitchcock
Sierra Madren aarre - John Huston
Sherlock Junior - Buster Keaton
On The Beach - Stanley Kramer
Kunnian polut - Stanley Kubrick
Dr. Strangelove - Stanley Kubrick
Kulkukoira - Akira Kurosawa
M - Fritz Lang
The Night Of The Hunter - Charles Laughton
This Happy Breed - David Lean
I Am a Fugitive from a Chain Gang - Mervyn LeRoy
To Be Or Not To Be - Ernst Lubitsch
The Ladykillers - Alexander MacKendrick
Hissillä mestauslavalle - Louis Malle
Punainen orava - Julio Medem
Kohtalokas asunto - Gilles Mimouni
Viimeinen mies - F.W. Murnau
Tokyo Monogatari - Yasujiro Ozu
A Matter of Life And Death - Powell&Pressburger
Musta narsissi - Powell&Pressburger
Kaukainen jyrinä - Satyajit Ray
Musiikkihuone - Satyajit Ray
Kolmas mies - Carol Reed
Pelin säännöt - Jean Renoir
Virta - Jean Renoir
Loneliness of the Long Distance Runner - Tony Richardson
Finzi-Continin puutarha - Vittorio de Sica
Kiihko - Alf Sjöberg
Ajomies - Victor Sjöström
Shanghai Express - Josef Von Sternberg
Sullivan's Travel - Preston Sturges
Ei paluuta - Andrei Tarkovski
Tuomari ja salamurhaaja - Bertrand Tavernier
Cinema Paradiso - Giuseppe Tornatore
Rosie - Patrice Toye
400 kepposta - Francois Truffaut
Kanal - Andrzej Wajda
Picnic at Hanging Rock - Peter Weir
Citizen Kane - Orson Welles
The Old Dark House - James Whale
The Crowd - King Vidor
Tohtori Caligarin Kabinetti - Robert Wiene
Nolla käytöksessä - Jean Vigo
Apartment - Billy Wilder
Tiikerkissa - Luchino Visconti
Enkelten unelmaelämää - Erick Zonca
Sorry, innostuin liikaa! :oops:
Mikä on maailman lyhin elokuva? Siis elokuva, lyhytfilmejä ei lasketa.
Mikä on maailman lyhin elokuva? Siis elokuva, lyhytfilmejä ei lasketa.
Andalusialainen koira on 20 minsaa, jos se lasketaan. :P
Sabotage - Alfred Hitchcock
Onpa mukavaa, että joku muukin pitää tästä elokuvasta. Aliarvostettu.
Kuka tekikään ne ensimmäiset elokuvat, esim Junan saapuminen asemalle? Ne lienevät lyhimpiä.
Kuka tekikään ne ensimmäiset elokuvat, esim Junan saapuminen asemalle? Ne lienevät lyhimpiä.
Lumiere.
Lumiere.
No niin tietysti, kylläpä pätkii..
Lumiere.
x2
X2:senhan ohjasi Bryan Singer :lol:
....Ja Singer ohjasi myös yhden suosikeistani nimittäin "The Usual Suspect"sin (eikä tuo x2:kaan niin huono ole, parempi kuin ykköne). Muita elokuvia, joista pidän ovat Peter Jacksonin "Meet the Feebles" (jeah!!), Lucasin Star warssit (ep4-6) ja aiheensa vuoksi Stonen "jfk".
Uusimmista uutuuksista; pidin erittäin paljon Lost in Translationista. Kiva tunnelma.
pluck!!
meni vahingos anonyyminä toi äskönen....
--aloc-
Lost In Translation oli tosiaan hieno. 21 Grams kannattaa katsoa myös.
Terry Gilliam: Brazil
David Fincher: Seven
Federico Fellini: La Strada
nuo kolme taistelevat parhaan elokuvan paikasta kiivaasti... toki monia muitakin mestariteoksia on nähty ja varmasti näkemättäkin :)
Itse en siis elokuvista välitä, olen tämän jossain sanonut, mutta kyllä joitakin katsoo mielellään.
No tietysti kaikki Monty Python elokuvat jyrää, vaikka ovatkin sarjaa huonompia, sekä Python-Gilliamin Brazil. Vanhat Star Warsit :D
L.O.T.R. olisivat elokuvina hyviä, ellei se vika osa olisi pilannut lopullaan.
Blues Brothers ja Spinal Tap on myös kovia.
Eipä nyt tuu paljoakaan mieleen, paitsi että Wicker Man oli hauska.
Trierin Dogville tuli äskettäin katsottua, ja menee ehdottomasti parhaiden elokuvien listalle.
Teknisesti ja dramaturgisesti elokuva oli sekä esimerkillinen että suuntanäyttävä.
I
No tietysti kaikki Monty Python elokuvat jyrää..
No tietysti kaikki Monty Python elokuvat jyrää..
Jos kysellään parhainta komediaa, niin ehdottomasti Monty Python- tuotanto. Itse muutenkin diggailen brittikomediasta.
The Empire Strikes Back
-Elokuvahistorian ylivoimaisesti synkin ja paras kohtaus ikinä Bespinin kammioissa. Kylmät väreet joka kerta.
Star Wars
-Tästä sai alkunsa hyvin pieni innostus, joka tuntuu kestävän. Ei kuitenkaan ole kasvanut häiritseviin mittasuhteisiin
Return of the Jedi
-Aikaisempien sokaisemana tämäkin kelpuutetaan joukkoon
Paths of Glory
-Tästä Kubrickista pidän enemmän kuin muista, Douglas vakuuttava
Lisäksi muutaman Kubrickia ja Tarantinoa. Ja kyllähän niitä yksittäisiä hyviä riittää.
Teknisesti ja dramaturgisesti elokuva oli sekä esimerkillinen että suuntanäyttävä.
Toivottavasti ei... Siis etenkään teknisesti.
Teknisesti ja dramaturgisesti elokuva oli sekä esimerkillinen että suuntanäyttävä.
Toivottavasti ei... Siis etenkään teknisesti.
Tarkoitan; esim. valon kanssa oli pelleilty aika hienosti.
Mulla tulee mieleen nyt nämä:
Vain Muutaman Dollarin Tähden
Natural Born Killers
Peili
Magnolia
Ilmestyskirja.Nyt
Tanssii Susien Kanssa
Terry Gilliam: Brazil ja Fear and Loathing in Las Vegas
Lars Von Trier: Dancer in the Dark
Richard Linklater: Waking Life
Michel Gondry: Human Nature ja Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Human Nature? Oikeasti? Minulle se oli aikamoinen pettymys. Gondryn ohjaus ei ollut kovin vahvaa ja käsikirjoituskin on Kaufmannin heikoin.
Eternal Sunshine of the Spotless Mindilta vaikuttaa kyllä todella lupaavalta.
No ehkä se ei nyt maailman parhaiden joukkoon kuulu, mutta siitä jäi minulle ainakin mieleen sellainen hieman kieroutunut huumori. Käsikirjoitus on kuitenkin taattua Kaufmania. Näin leffan ensi kerran tietämättä herrojen osallisuudesta.
Minulle pettymys oli Adaptation. Käsikirjoitus oli loistava, mutta itse elokuva pitkäveteinen.
Katsoin tuon ESotSM:n huonotasoisena screenerinä, mutta silti visuaalisuus ja mielikuvituksekas ohjaus vakuuttivat. Onkohan leffa tulossa milloin Suomeen ja minkähänlaisella nimihirviöllä varustettuna?
ESotSM tulee näillä näkymin ensi-iltaan 13.8. Jossain näin sille suomennoksen joka oli jotain tyyliin Puhtoinen mieli :lol: En kyllä ole varma käytetäänkö sitä loppujen lopuksi.
Tänään tullee Tanssii Susien Kanssa neloselta.
Eternal Sunshine of the Spotless Mind saa tosiaan Suomen-ensi-iltansa 13. elokuuta. Kcrimson nimitietokin meni lähelle, mutta ei aivan oikein; "Tahraton mieli" on rainan suomenkielinen nimi.
Sorry, innostuin liikaa! :oops:
Oho, sinullapa elokuvatietoutta on. Hyvä juttu. Kiitokset tuosta listasta muuten, pitää tutustua noihin minulle hieman tuntemattomiinkin ohjaajiin.
Kostoisku 3. Tuli eilen ( 29.7 ) mtv3:lta, parasta mitä olen ikuna nähäny.
Velvetgreenin lista vaikuttaa suoraan Peter Von Baghin tms. "ylimmän auktoriteetin" teoksesta kopioidulta eipä silti, ovathan nuo käsittämättömän mahtavia elokuvia (ainakin ne, jotka olen listasta onnistunut näkemään) vaikka ns. kaanoniin ovatkin jo iät ja ajat kuuluneet... ja lisäksi noissa listoissa on mukava juuri se "check-list"-meininki: tuon olen nähnyt, tuon myös ja tuon, tuota en piruvie vieläkään...
Mutta mitenkä on, kumpi jyrää, kaanon-leffat vai Star Wars jne. -osasto jota täälläkin jotkut ovat "äänestäneet"? Itse kallistun ensimmäisen kannalle... toisaalta ko. lajit eivät sulje toisiaan pois: pitää ottaa viihde viihteenä ja taide taiteena (omat "roskasuosikkini" ovat 60-70-l. nyyhkydraama ja coolit jännärit).
Pistetään nyt omakin aurinkoa sätelevä lista, kun ei tässä kummempaakaan tekemistä ole kaljan juonnin ohella... Seuraavat epämääräisessä järjestyksessä pistävät kylmiä väreitä vilistämään joka ikinen kerta:
Buttgereit: Der Todesking
Fellini: La Strada
Lynch: Lost Highway
Aronofsky: Requiem for a Dream
Ridley: Reflecting Skin
Parasta ei pysty sanomaan, mutta nuoruudesta saakka erittäin tärkeitä ovat ainakin olleet:
Manaaja
Halloween
Miehuuskoe
Likainen Harry
Rautaristi
Vertigo
Uuno Turhapuro
Professori Uuno D.G. Turhapuro
Joo, Turhapuro-elokuvat dokumentoivat hienosti Suomalaista kulttuuria (hyvässä ja pahassa). Aikaisemmin tätä on vähän häpeilty, nyt jo uskalletaan arvostaa. No, kakkaahan ne ovat melkein kaikessa mielessä, mutta hyvää sellaista.
Itse kasvoin Star Wars-elokuvien mukana, ja mielestäni paras kohtaus oli Imperiumin Vastaiskussa Darth Vaderin ja Luken taistelu pilvikaupungissa, erityisesti tuo loppu on yksi elokuvahistorian vaikuttavimmista kohtauksista.
"No, *I* am your father..." :)
Harmi että Lucas, tuo faneistaan totaalisesti vieraantunut elokuvamaailman Michael Jackson, tuhosi Star Warsin perinnöin uskomattoman PASKOILLA Episode ykkösellä ja kakkosellaan.
Joo, Turhapuro-elokuvat dokumentoivat hienosti Suomalaista kulttuuria (hyvässä ja pahassa). Aikaisemmin tätä on vähän häpeilty, nyt jo uskalletaan arvostaa. No, kakkaahan ne ovat melkein kaikessa mielessä, mutta hyvää sellaista.
Kakkaa kaikessa mielessä? :D Jos näissä kahdessa ensimmäisessä Uuno-leffassa kiinnittää huomiota vaikka dialogien nopeuteen ja määrään Uunon ja Elisabetin välisissä kohtauksissa (varsinkin) - noissa elokuvissa välähtää kyllä paljon enemmänkin taitoa kuin yleensä on tupattu huomaamaan. Mustavalkokauden jälkeen hyvät dialogit tuppasivat jäämään vain satunnaisiksi, kun leffoihin keksittiin ällöt juonet avioelämän omituisuuksien tilalle ja statisteja ilmestyi liikaa Loirin jalkoihin pyörimään. No, joka tapauksessa mustavalkouunojen jälkeisetkin ovat pääsääntöisesti ihan viihdyttävää kamaa, vaikkakin suunnattomasti laimeampia kuin ensimmäiset.
-Uuno - sinä olet varmasti selittämisen epävirallinen maailmanmestari!
-Ai miten niin epävirallinen???
:lol:
Ainahan tähän maailmaan yksi lista lisää mahtuu, siispä
1. Kummisetä
2. Das Boot
3. Nosferatu
4. Big Lebowski
5. Lost Highway
6. Pink Floyd - The Wall
7. Ilmestyskirja, nyt Redux
8. Calamari Union
9. Chaplinin Poika
10. Tuntematon Sotilas (Mollbergin)
Ei järjestyksessä ja huomennahan lista on taas aivan erinäköinen.
Joo, Turhapuro-elokuvat dokumentoivat hienosti Suomalaista kulttuuria (hyvässä ja pahassa). Aikaisemmin tätä on vähän häpeilty, nyt jo uskalletaan arvostaa. No, kakkaahan ne ovat melkein kaikessa mielessä, mutta hyvää sellaista.
Kakkaa kaikessa mielessä? :D Jos näissä kahdessa ensimmäisessä Uuno-leffassa kiinnittää huomiota vaikka dialogien nopeuteen ja määrään <höpöhöpöhöpö> jne :)
No ajattelepas nyt vaikka Kauppaneuvos Tuuraa ja hänen patettista ylinäyttelemistään. Ja AINA samat jutut sen vaimon kanssa, jne. Ja juonikin on aina kuin suoraan Aku Ankasta.
Uuno itse tosin on uskomaton hahmo, jo roolinimikin "Uuno Turhapuro" itsessään on jo taidetta. Samoin Härski ja Simo olivat hyviä. Mutta rehellistä paskoohan nuo Uuno-elokuvat ovat, siksi ne niin viehättäviä ovatkin. Jotenkin Loiri tuntuu vain olevan liian vanha rooliinsa nykyään. Uunohan oli tuollainen ikuinen kolmekymppinen, työtävieroksuva nuori mies.
Ja aina kun julkkiksista puhutaan pahaa... ajoin opiskeluaikana Helsingissä taksia ja Vesa-Matti Loiri sattui useamman kerran kyytiin. Kaikki julkut ja mulkut tuli vuosien varrella ajeltua mutta Loiri oli yksi mukavimpia asiakkaita ikinä. Täydellinen herrasmies ja ei ikinä elvistellyt millään tavalla. Päinvastaisiakin tarinoita olisi vaikka kirjaksi asti.
Niin ja vielä Uunoista... Ehkä noiden filmien suosio perustuu juuri siihen, että Uuno uskalsi olla kaikkea sitä mistä Luterilaista työmoraalia, herrapelkoa, naapurikateutta, konservatiivisuutta ja keskiluokkaisuutta uhkuvat suuret ikäluokat vain haaveilivat.
Uunohan on tuollaisen elämäntyökseen paikallisbaareissa roikkuvan Suomi-äijän prototyyppi. Eivät ne oikeastikaan paljon Uunosta eroa. Paitsi että Uunolla oli aina paljon kauniita nuoria naisia. :)
Juu - sitähän minä meinasinkin. Tuurat ja muut ovat kömpelöitä hahmoja ja juonellisissa elokuvissa "juonet" vähintäänkin onnettomia. Parissa ensimmäisessä Uunossa ei juonta kovin ihmeellisesti ole, joten siinä mielessä ne toimivat elokuvallisestikin paremmin kuin ne muut. Nykyinen tapa kierrättää kaikenmaailman valtakunnanjulkkiksia sivurooleissa on myös tympeää.
Nimenomaan Uuno on se juttu, ja Speden Härski oli myös hyvä. Sörsselssön taas ei juurikaan toiminut koska se ei ollut ikinä hauska.
Juuri se uskomattoman tökeröntyylikäs machoilu lentävine lauseineen, sekä Uunon tapa tehdä järjettömästi työtä välttääkseen työnteon - siinä niiden ensimmäisten elokuvien suola.
Ei noissa Uunoissa ainakaan mitään elokuvallisia arvoja ole. Uuno olisi ehkä toiminut paremmin puolen tunnin tv-komediasarjana.
Ei noissa Uunoissa ainakaan mitään elokuvallisia arvoja ole.
Mikä on elokuvallisen arvon määritelmä? Varhaisuunot kuvaavat 70-luvun Suomea, ovat viihdyttäviä, nokkelaa näyttelijätyötä, improvisaatiota, halvalla ja halvasti tehtyjä mutta homma toimii? Taitaa spedekammo olla vieläkin voimissaan...
Vanhat Uunot pesevät jotkut Kaurismäet mennen tullen minun leffalootassani. En koskaan ole löytänyt niistä mitään erikoista - mutta minä olenkin juntti - kaurismäet taas sitä taidetta. :wink:
Suomalaisen harmaan arkirealismiankeuden kuvaaminen kaikessa rumuudessaan ei ole minua ainakaan sykähdyttänyt tähän päivään mennessä. Ei elokuvassa eikä musiikissakaan.
Heh, vanha kunnon Spede vs. Kaurismäki asettelu.
Suomalaisen harmaan arkirealismiankeuden kuvaaminen kaikessa rumuudessaan ei ole minua ainakaan sykähdyttänyt tähän päivään mennessä. Ei elokuvassa eikä musiikissakaan.
Olen tismalleen samaa mieltä. Kaurismäen filmit ovat yhtä monipuolisia kuin Uunot. Ne mitä olen nähnyt kuvaavat aina jotain juoppoja, psyykkisesti sairaita, syrjäytyneitä jne. Eli aina on kysymys jostain laitapuolen kulkijoista. Ja niin kauan kun Pellonpää oli hengissä, oli hän myös todennäköisesti aina pääosassa. Niin, ja Kati Outinen esitti jotain kahelia. Mutta varmaan jonkun punaviini pöhnässä olevan wanna bee artistin mielestä ne ovat saatanan koskettavia.
Minä en ole kovinkaan suuri Kaurimäen elokuvien ystävä, mutta eivät ne kyllä mitään arkirealisimia ole. Tokihan niissä kuvataan arkipäivän elämää, mutta varsin tyylitellyllä tavalla. Eihän Kaurimäen elokuvissa esim. kukaan käyttäydy realisitisesti tai puhu luontevasti
Ja se,vaikka Kaurimäen elokuvat olisivatkin paskoja ei tee Speden elokuvista yhtään parempia... :wink:
Speden leffoissa ei todella ole mitään elokuvallisessa mielessä taidokasta. Mutta koska ne ovat kaikkien aikojen katsotuimpia Suomessa ja koko sarjakin niin pitkäikäinen ei niitä voi sivuuttaa pelkällä olankohautuksella päästään jälleen kysymykseen siitä, mikä tekee elokuvasta "hyvän" tai "tärkeän". Tärkeitä ovat Uuno-leffat suomalaisille ainakin olleet...
Kaurismäki sitä vastoin on maailmanlaajuisesti arvostettu "auteur" eli hän on ihan "oikea" ohjaaja ja taiteilija, vaikkei tietysti kaikkien mielestä varsinkaan monen suomalaisen mielestä (kateutta? hahmoihin samaistumisen vaikeutta?) Omasta mielestäni ainakin ne ekat mustavalkouunot ovat kanssa jonkinlaisen visionäärin tekemiä, ainutlaatuisia lajissaan. Mutta nämä myöhemmät... huh! Täyttä kansanlypsämismeininkiä. Ohjasiko Spede itse muuten ne ensimmäiset?
Ohjasiko Spede itse muuten ne ensimmäiset?
Ohjaaja Uunoissa oli Ere Kokkonen. Spede oli vaan näyttelijä, tuottaja ja käsikirjoittaja... 8)
Ahh, vai niin se olikin meinasin jo syyttää herra Kokkosta sarjan pilaamisesta... mutta eihän siinä ikinä mitään pilattavaa tainnut ollakaan! Ne ensimmäiset ovat siis ilmeisesti niin idiosynkraattisia (tarkoittaako ko. sana jotakin?) aivan vahingossa! Vrt. Kaurismäki, joka on tehnyt töitä (vai oliko se "röitä"?? :lol:)
saadakseen elokuvansa näyttämään niin "deekuilta"...
Voisi siis sanoa Speden olevan Suomen Ed Wood! Tai ehkäpä titteli pitäisi sittenkin antaa Visa Mäkiselle, jonka elokuvat asettavat riman vielä Spedeä PALJON alemmaksi...
Tekis mieli nauraa, mutta kohta tulee uusin Potter leffa elokuviin, nyt vuorossa kolmas osa. Ensimmäinen osa oli elokuvana niin järjettömän huono, etten toista edes mennyt katsomaan. Mutta nyt olen jo luvannut että pikkuveljeni kanssa menen tätä uusinta kattomaan. Saan jo väristyksiä kun ajattelen miten ne raiskaavat Lupinin ja Blackin...apua
No ensimmäinen Harry Potter kirjakin oli kyllä niin tylsä ja kaikella tapaa puiseva kokemus, että en ymmärrä millä tavalla sinänsä hyvin keskinkertainen elokuva jäi siitä jälkeen.
No ensimmäinen Harry Potter kirjakin oli kyllä niin tylsä ja kaikella tapaa puiseva kokemus, että ymmärrä millä tavalla sinänsä hyvin keskinkertainen elokuva jäi siitä jälkeen.
No mutta noilla on mulle aikamoinen arvo sinänsä, ja ei noi uudetkaan ihan huonoja ole ;-)
Oon ekan Potterin lukenut jo varmaan viisi vuotta sitten, ja silloin ei mitään tokia osia ollut suomeks vielä ees ilmestynyt ;-)
Minä en ole viitsinyt seuraavia osia edes lukea.
Katsoin tänään sen Potter ykkösen. Kyllä nauratti.
Paras elokuva? Ei aavistustakaan... ja nykysin en ees kato elokuvia, mutta näitä arvostan:
- Alien-leffat
- Blade Runner
Piin kova Ridley Scott- fani siis?
Höh, olin joskus laittanut oman listani anonyyminä. Tässä uudestaan, aika muuttumattomana pysynyt:
Bunuel: Andalusialainen koira & Päiväperho
Bergman: Suden hetki & Mansikkapaikka
Resnais: Hiroshima rakastettuni
Antonioni: Punainen erämaa
Kieslowski: Veronikan kaksoiselämä & Lyhyt elokuva tappamisesta
Arne Mattson: Hän tanssi kesän
Herzog: Nosferatu
Jean Eustache: Äiti ja huora
Truffaut: Englantilaiset naiset
Polanski: Inho & Katkera kuu
Wiene: Tohtori Caligarin kabinetti
Minä en hirveästi katso leffoja. Ja jos katsoisinkin en kehtaisi luetella niitä tänne sivistyneiden elokuvien pariin. :wink:
en kehtaisi luetella niitä tänne sivistyneiden elokuvien pariin. :wink:
Köh köh... :lol:
Minä en hirveästi katso leffoja. Ja jos katsoisinkin en kehtaisi luetella niitä tänne sivistyneiden elokuvien pariin. :wink:
Onhan munkin lista tuolla :wink:
Braveheart
Carlito's Way
Taksikuski
Magnolia
Armoton
Huuliharppu kostaja
Uhrilampaat
High fidelity
Taru Sormusten herrasta 1-3
Kummisetä 1
Mafiaveljet
True Romance (kaksi syytä: Gary Oldman huumediilerinä ja Christopher Walken mafiapomona. Esim. se kohtaus kun Walken "kuulustelee" Dennis Hopperia on aivan helmi.)
Hohto
Rautaristi
Leon
Pulp Fiction
Noi on jääny mieleen.
Tuli tossa kateltua School Of Rock. Keskivertoa parempi komedia. Aihevalinta kieltämättä vaikuttaa asiaan. Jack Blackin vetämä pätkä Immigrant Songia on aika hilpeä. Myös ekstroissa oleva pätkä missä se pyytää lupaa biisin esittämiseen Zeppeliniltä pistää hymyilemään. Ja onhan siellä kohtia kuten "kotiläksy levyjä" luokan bändille; kosketinsoittajalle Fragile ja rumpalille 2112 kuunteluun... Suosittelen. :)
Hesassa näytettäs lähiaikoina paljon Tarkovskia: Käyttäkää hyväksenne! Bailut alkaa Orionissa Eerikinkatu 15 maanantaina 23.08. klo 13 ja sillei. Ehdottomia Tarkovskin rainoja ovat Peili ja Stalker. Sitten Solaris ja Andrei Rublev. sitten ne loput. Menkää ihmeessä katsomaan, miksi näin.
Maanantaina paikan päällä on myös Tarkovskin sisar miehineen...
Haa!
Eilen kävin tarkistamassa Andrein Kärsimyksen (Andrei Rublev). Aikamoinen pätkä! Se oli vielä se pidempi, alkuperäinen versio. No, joskus 3,5 tuntia ei edes tunnu kauhean pitkältä.
Hienoa kuvausta ja kaikinpuolin vaikuttava elokuva. Täytyis kai käydä katsomassa vielä viikon päästä uudestaan, jotta osaisi sanoa jotain hieman eritellympää.
Arkistolla pyörinyt Miklos Jancso sarja oli myös hieno. Varsinkin Punaiset ja Valkoiset. Täytyy myöntää, että Vapauden Tuulia ja Punainen Psalmi olivat jo hieman raskaita. Tosin Vapauden tuulia oli ehkä jollain tapaa kriittisempi aihettaan kohtaan, kuin Punainen Psalmi, joten pidin siitä enemmän.
Kohta Fellini sarja! Ja Claude Chabrol!
Jos tässä nyt jotain parhaita elokuvia pitäisi listata...
No ehkä nää (ja täähän on koko ajan muuttuva lista, ei sitä vielä tässä iässä voi mitään kovin paramounttia listaa luoda, kun on vielä tuhansia leffoja näkemättä):
Mike Leigh: Life is Sweet (Leigh ennen sitä ylipaatoksellista, jopa pateettista uudempaa linjaa, jossa kaikilla duunareilla on aina vitun ikävää. LIS taas on sellainen makeankatkera, elämää jotenkin tasapainoisemmin ja osuvammin kuvaava duunaripotretti.)
Jancso: Punaiset ja valkoiset (Jancsolle tyypillinen, sodan paskaa ilman paatosta ruotiva, erittäin selkeä ja hiottu järjettömyyden kuvaus.)
Vittorio de Sica: Umberto D (jotenkin hienovaraisempi, ja vähemmän aihettaan politisoiva ja alleviivava kuin Polkupyörävaras (joka on tietysti myös hyvä filkka.)
Steve Martin: LA Story (parasta kasarikomediaa jenkeistä. erittäin tyylitelty ja tietynlaista sokeriestetiikkaa luovasti soveltava ja lempeästi pilkkaava loistofilkka.)
Eisenstein: Panssarilaiva Potemkin. (ei auta, tää vaan oli todella mahtava elokuva. Ei kai siihen muuta voi sanoa!)
???: Firma (jee, tää vaan toimii! cruisekin on ihan okei. Mä oon katsonut tän varmaan sen seittemän kertaa, aina sellasis pikkumasiksis ja Firma aina pelastaa. Ei nyt ehkä maailman paras leffa, mutta tää soveltuu katsottavaks uudelleen ja uudelleen...)
Niin ja piru vie, Melvillet!
Punainen ympyrä! (tää on sitä tyyliä, aivan loistelias filmi!)
Tuntemattomat sankarit (myös erinomainen filkka.)
äh ei jaksa enempää, toshan noit oli.
vs
no voi viddu, jotain unohtu!
Jean Vigo: L'Atalante! (yksi koskettavimmista elokuvista joita olen koskaan nähnyt. Sanoinkuvaamattoman kaunis.)
Lost In Translationissa oli jotain maagista ja siinä on loistava tunnelma, joten uskallan sanoa, että se on ainakin tällä hetkellä paras elokuva jonka olen nähnyt.
Blade Runner on oma suosikkini.
Toki mm. Almodovarin useimmat leffat ovat erinomaisia.