Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

Faroutin levy cd-aikaan

poppi kirjoitti noin 12 vuotta sitten (8 kommenttia)
Farout: Further Out

Julkaisupäivämäärä: 23.5.2012.

Farout oli vuosina 1977-1982 aktiivisesti toiminut lapppeenrantalainen progeyhtye. Mainetta ja kunniaa yhtye saavutti vuonna 1978 voittamalla Rockin SM-kilpailun progesarjan. Ainoan albuminsa Further Out yhtye levytti vuonna 1979. Albumin julkaisusta vastasi Kompass Records. Nyt tämä keräilyharvinaisuudeksi muodostunut albumi julkaistaan ensimmäistä kertaa cd-muodossa. Yhdeksän albumiraidan lisäksi levyn bonuksena julkaistaan kuusi aiemmin julkaisematonta äänitystä 1970-luvun lopulta.

Sisältö:
1. Nassau Boogie
2. Daybreak
3. Muppet Dance
4. Further Out
5. Walrus Jump
6. Do It
7. Four To Two
8. Tidy
9. Brainwash (…Uhh!)
10. Headlights
11. Essential Spirangel
12. Flash Woman
13. Further Out Vol. 1
14. Fearless Clown
15. Red Cabbage

Kompass Records 1979 / Rocket Records 2012.

Rocketin jazz- ja progejulkaisujen tilaussivu: http://shop.pop-lehti.fi/rocket/proge_jazz


+/- saldo : 0 |

    retrou kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuleeko se samalla tavalla "cd-aikaan" kuin esim. Fantasia?

    poppi kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Retroun kysymys tarkoittaa mitä?

    retrou kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tarkoittaa, että miksi dynamiikkaa heikennetään cd-versiota varten so. kompressoidaan soundia.

    Klikkaa Fantasia-sanaa edellisestä viestistäni. Samalta sivustolta löytyy useita samankaltaisia esimerkkejä.

    poppi kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mun mielestä Fantasian cd:n masterointi kuulostaa hyvältä. Itse asiassa paljon paremmalta kuin yllättävän tunkkaiselta kuulostava originaali vinyyli, ja tällaista palautetta olen saanut myös yhtyeen tekijäportaalta. Ja myös kuluttajaportaalta on masterointia kiitetty, kuten:

    http://unencumberedmusicreviews.blogspot.com/2010/10/fantasia-st-1975-finland.html


    Väittäisin myös, että yleisin Rocketin proge/jazz-julkaisuihin liittyvä kehun aihe on nimenomaan ollut se, että levyjä ei ole ylikompressoitu. Tämä on toki sellainen asia mistä kuulen mielelläni palautetta, etenkin niiltä joilla on verrata originaalilevyjä ja uusintapainosversioita toisiinsa.

    Lisäys: Mutta jos mennään siihen varsinaiseen kysymykseen, niin en mä näe Faroutin cd:n masteroinnissa mitään tyylimuutosta aiempaan nähden. Omaan korvaan tuokin masterointi kuulostaa hyvältä ja se on kiertänyt myös bändiläisillä tarkistuskuuntelussa ennakkoon.

    retrou kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Alkuperäisellä kieltämättä basso soi hyvin voimakkaasti ehkä hieman peittäen muita soittimia. Toisaalta jos kaikki soittimet nostetaan pintaan, niin sekään ei ole välttämättä miellyttävää.

    Hyvä kuitenkin, että tarkistutatte masteroinnin bändiläisillä.

    Janus kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 1
    Jostain luin, että esimerkiksi oikein kuuluva napsahdus lp-levyssä saattaa vääristää DR-lukemia, saaden lp-levyn vaikuttamaan dynaamisemmalta kuin se onkaan. Tiedä sitten...

    Kcrimso kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : -1
    Kannattaa kuunnella aina korvilla eikä silmillä.

    retrou kirjoitti noin 12 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Janus, olen ajatellut tuota samaa juttua. En kyllä usko napsahdusten vaikuttavan lukemiin hirveästi. Muistaakseni DR:n sivuilla tai softassa kerrottiin, että he haluavat etupäässä cd-levyjen mittauksia. Johtuu varmaan siitä, että cd-rippi on kuitenkin aina täysin sama kuin originaali, kun vinyylissä on muuttujia.

    En ainakaan itse tarvitse (tai edes välttämättä halua) sinfoniaorkesterin dynamiikkaa, mutta siten että soi vapaasti ja hengittävästi. Korvilla kuitenkin edelleen kuunnellaan ainakin siihen asti, kunnes tiede kehittää kuuntelulasit silmiä varten. ;)